GPZ - Nu med Tunet omdrejningstæller
Fra : Carl Astrup

Dato : 10-08-07 13:26

Halløj i gruppen.

Havde en potentiel køber ude og køre på min lille Gpz'er i går.. Og han
nævnte at den kom da godt nok hurtigt op i omdrejninger..

Ved en køretur lidt senere måtte jeg konstatere at den var helt gal.
Omdrejningstælleren står ved 3000 i tomgang (ca. 1000 rigtigt). Og så går
den da ellers i bund når man kører en smule..

Hvad i alverden kan der være galt ? kabel eller ?

det er en Kawasaki GPZ 500s fra 92.

//eCarlos
http://eCarlos.net

Fra : Carl Astrup

Dato : 10-08-07 21:47

Anyone:) Alle hints modtages med kyshånd:):)

//eCarlos
http://eCarlos.net

Fra : Armand

Dato : 10-08-07 22:00

"Carl Astrup" <esomething@somethi.com> skrev i en meddelelse
> Anyone:) Alle hints modtages med kyshånd:):)

ér den overhovedet kabeltrukket?
Et slidt kabel vil snarere vise lavere (og springende) omdrejninger og sygt
høje omdrejninger som disse tyder mere på en elektronisk tæller :-/
Men om det er en typisk fejl for "uret" eller i elektronikken vil jeg ikke
kloge mig på. Derom bliver du nødt til at slå koldt vand i blodet og afvente
at f.eks. Gruby får øje på dit indlæg :-/

--
Armand.

Fra : Carl Astrup

Dato : 10-08-07 22:19

>Derom bliver du nødt til at slå koldt vand i blodet og afvente at f.eks.
>Gruby får øje på dit indlæg :-/
> Armand.

Hehe:) - Jeg må jo indrømme at jeg er på dybt vand. Har konsulteret min
WannaBee Haynes men sjovt nok springer den instrument-"brættet" helt over
:(.

Jeg afventer med spænding:). Det ville være lidt rart at have styr på det
hele.

Men tak tak alligevel

//eCarlos
http://eCarlos.net

Fra : Armand

Dato : 10-08-07 22:40

> [...]
> Jeg afventer med spænding:). Det ville være lidt rart at have styr på det

Du kan jo bruge tiden indtil da med at kigge efter om der ér et kabel i
lighed med speedometerets i bunden af omdrejningstælleren eller om det kun
er (spinklere) ledninger der løber til!
I tilfælde af sidstnævnte: Prøv at rode lidt med ledninger og
stikforbindelser og se om dét skulle hjælpe på problemet.

--
Armand.

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 11-08-07 08:12

Armand skrev:
> ér den overhovedet kabeltrukket?

Den har elektronisk omdrejningstæller

Diagram tysk (2 sider)
http://www.dethlefsens.dk/download/kawasaki/kawasaki_gpz500s_eldiagram_d_1.jpg
http://www.dethlefsens.dk/download/kawasaki/kawasaki_gpz500s_eldiagram_d_2.jpg

Diagram engelsk (1 side)
http://www.dethlefsens.dk/download/kawasaki/kawasaki_gpz500s_eldiagram_eng_2.jpg

Omdr.tælleren "hænger på" tændspole + tændingsboks.

Er dit batteri spænding OK ?
Prøv at chekke de nødvendige forbindelser ifølge diagrammet (ikke at jeg
tro at det hjælper)

Jeg vil gætte på en defekt omdr.tæller eller tændboks ???????

(Jeg har et sæt ekstra instrumenter liggende i tilfælde af....)

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Dan \"748\" Dethlefs~

Dato : 11-08-07 08:45

Dan "748" Dethlefsen skrev:
> Omdr.tælleren "hænger på" tændspole + tændingsboks.
>
> Jeg vil gætte på en defekt omdr.tæller eller tændboks ???????

Ved nærmere eftertanke kan en omdr.tæller godt "flippe-ud" hvis
referancen ikke er ok, så check
- Stelforbindelsen (-) til omdr.tæller + tændboks + tændspole
- Forsyningen (+) til omdr.tæller
- Batterispænding + spændingsfald til omdr.tælleren

--
Dan "748" Dethlefsen
748 - KLR250 - GPZ500S

Fra : Carl Astrup

Dato : 13-08-07 08:44

"Dan "748" Dethlefsen" <748@dethlefsensOST.dk> wrote in message
> [...]
> - Forsyningen (+) til omdr.tæller
> - Batterispænding + spændingsfald til omdr.tælleren

Geniale svar (og diagrammer), Tusind tak.

Det er bestemt ikke utænkeligt det er stel-forbindelse. Motoren er lige
blevet monteret, så det kunne tænke sig der var en skrue eller 2 der var
gået løs.

//eCarlos

Fra : karstenjosefsen

Dato : 12-08-07 10:13

Hej Carl.

Jeg har læst dit indlæg på Forum'et.
og jeg har faktisk samme problem på min GPZ 500s (1989)
Jeg har talt med min motorcykel mekaniker. han siger at han tror det har
noget med
tændboks'en at gøre. men da den koster ca 3000 af ny,
vil jeg ikke købe den før jeg er sikker på om det er den.
Så hvis du finder ud af noget vil jeg meget gerne høre fra dig

Hilsen
KJ