Samme brugernavn på flere XP maskiner?
Fra : Rado

Dato : 10-08-07 19:48

x-post: dk.edb.netvaerk,dk.edb.system.ms-windows

Er det muligt at bruge samme brugernavn (det man indtaster når man
installerer systemet) på flere XP maskiner? Eller vil det skabe
problemer når maskinerne skal kommunikere på netværket (filoverførsler
osv.)?

--
Rado

Intelligence is that faculty of mind, by which order is perceived in a situation
previously considered disordered.- Haneef A. Fatmi

Fra : Henning

Dato : 10-08-07 20:05

On Fri, 10 Aug 2007 20:48:16 +0200, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>installerer systemet) på flere XP maskiner? Eller vil det skabe
>problemer når maskinerne skal kommunikere på netværket (filoverførsler
Nej, brugernavnet er ikke noget problem, det kan blive et problem hvis
du kalder maskinerne det samme.

Fra : Rado

Dato : 10-08-07 20:22

On Fri, 10 Aug 2007 21:04:58 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Nej, brugernavnet er ikke noget problem, det kan blive et problem hvis
>du kalder maskinerne det samme.

OK, tak!

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 10-08-07 23:46

"Henning" wrote

> Nej, brugernavnet er ikke noget problem, det kan blive et problem hvis
> du kalder maskinerne det samme.

Det er et problem hvis der er forskel på adgangskoden til de enkelte
brugerkontoer.

Fra : Rado

Dato : 11-08-07 09:59

On Sat, 11 Aug 2007 00:45:35 +0200, "Peder Vendelbo Mikkelsen"
<example@example.com> wrote:

>"Henning" wrote

>Det er et problem hvis der er forskel på adgangskoden til de enkelte
>brugerkontoer.

Hvis der ikke bruges adgangskode på nogen af dem skulle det vel så
være iorden?

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 11-08-07 18:39

"Rado" wrote

> Hvis der ikke bruges adgangskode på nogen af dem skulle det vel så
> være iorden?

På en maskine med Windows XP og Service Pack 2 vil en brugerkonto uden
adgangskode ikke kunne tilgå delte ressourcer på maskinen over netværket.

I den lokale sikkerhedspolitik kan du slå funktionaliteten fra under (dette
er skrevet på en Vista maskine, så oversættelsen kan være anderledes på en
Windows XP maskine):

Lokale Politikker\Sikkerhedsindstillinger\Konti: Begræns brugen af tomme
adgangskoder for lokale konti til logon fra konsollen

Det er selvfølgelig bedre at opsætte adgangskoder til alle brugerkonti,
men hvis du ikke vil det og kan leve med konsekvensen kan du altså slå
funktionaliteten fra.

Dette regneark indeholder standardopsætningen af alle gruppepolitikker på
Windows før Vista:

http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?familyid=7821C32F-DA15-438D-8E48-45915CD2BC14&displaylang=en

Fra : Rado

Dato : 12-08-07 09:35

On Sat, 11 Aug 2007 19:38:31 +0200, "Peder Vendelbo Mikkelsen"
<example@example.com> wrote:

>"Rado" wrote

>På en maskine med Windows XP og Service Pack 2 vil en brugerkonto uden
>adgangskode ikke kunne tilgå delte ressourcer på maskinen over netværket.

Ja det har jeg lige opdaget. Den beder om password hver gang jeg
prøver.

Det plejede ellers at virke i Win2000.

> [...]
>
>Lokale Politikker\Sikkerhedsindstillinger\Konti: Begræns brugen af tomme
>adgangskoder for lokale konti til logon fra konsollen

OK.

>Det er selvfølgelig bedre at opsætte adgangskoder til alle brugerkonti,
>men hvis du ikke vil det og kan leve med konsekvensen kan du altså slå
>funktionaliteten fra.

Hvad er konsekvensen - dårligere sikkerhed udefra (internet)? (lokalt
har det ingen større betydning).

Hvis jeg laver passwords, kan der så være to brugere med samme
brugernavn og password på to forskellige maskiner?

Jeg har prøvet at enable "guest" på begge maskiner, og det fungerer,
er der noget sikkerhedsproblem her? (har kun brug for file- og
printerdeling).

>Dette regneark indeholder standardopsætningen af alle gruppepolitikker på
> [...]

OK, har desværre ikke fået Office installeret endnu så den må jeg
kigge på senere.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 12-08-07 13:12

"Rado" wrote

Jeg har først nu opdaget at vi også poster til dk.edb.netvaerk, da jeg
ikke synes at denne debat er relevant i netværksgruppen har jeg skåret
den væk.

> Hvad er konsekvensen - dårligere sikkerhed udefra (internet)? (lokalt
> har det ingen større betydning).

Konsekvensen afhænger af hvordan du normalt bruger udstyret, hvis du
f.eks. laver det ovennævnte på en bærbar pc og tager den med dig rundt
på forskellige netværk og folk ser dit brugernavn [1] kan de med det få
adgang til din maskine og dermed data som ligger på maskinen. Når de har
opnået adgangen er det kun fantasien som sætter grænsen for hvad de kan
gøre med din maskine.

[1] brugernavnet kan ses på flere måder, den nemmeste er at se på din
skærm mens du har Windows-menuen åben (i toppen af menuen vises bruger-
navnet, hvis der ikke er indtastet noget i feltet Fuldt navn).

Man kan forsøge at gætte sig frem til hvad brugernavnet er ud fra din
emailadresse, jeg vil tro at det er rimeligt sandsynligt at du anvender
Rado som brugerkontonavn til diverse ting som kræver at man logger på,
det er nok også sandsynligt at du anvender samme adgangskode til diverse
tjenester på internettet (f.eks. Messenger).

> Hvis jeg laver passwords, kan der så være to brugere med samme
> brugernavn og password på to forskellige maskiner?

Ja, husk at maskinerne skal være i samme arbejdsgruppe.

> Jeg har prøvet at enable "guest" på begge maskiner, og det fungerer,
> er der noget sikkerhedsproblem her? (har kun brug for file- og
> printerdeling).

Det er ikke et problem hvis du kan leve med at alle maskiner som kan
tilslutte til dit netværk kan få adgang til de ressourcer du har givet
adgang til. Hvis du f.eks. har internetforbindelse via kabeltv-nettet
uden router med NAT slået til deler du sandsynligvis adgangen til dine
maskiner med temmeligt mange mennesker.

En del af mit daglige arbejde har med it-sikkerhed at gøre, så jeg er
professionel hysterisk med at kun de personer som skal have adgang får
adgang til delte ressourcer, for mig ville det være en uacceptabel risi-
ko at tage at opsætte tingene som du har gjort.

Fra : Rado

Dato : 12-08-07 21:57

On Sun, 12 Aug 2007 14:12:21 +0200, "Peder Vendelbo Mikkelsen"
<example@example.com> wrote:

>"Rado" wrote
>
>Jeg har først nu opdaget at vi også poster til dk.edb.netvaerk, da jeg
>ikke synes at denne debat er relevant i netværksgruppen har jeg skåret
>den væk.

OK

> [...]
>adgang til din maskine og dermed data som ligger på maskinen. Når de har
>opnået adgangen er det kun fantasien som sætter grænsen for hvad de kan

Nu er det nogle stationære maskiner på en ADSL forbindelse med NAT
router, så der burde vel ikke være nogen der kan få adgang ad den vej?

>Ja, husk at maskinerne skal være i samme arbejdsgruppe.

Nu har jeg så prøvet med samme brugernavn og password på to
forskellige maskiner. Det fungerer ikke - for det første beder de
stadig om password, for det andet vil de ikke acceptere det aktuelle
password.

Der er en dropdown box hvor det står [computernavn]/Guest, men den er
grået ud og utilgængelig.

Rado
--

"Jeg vil fastholde den påstand, at kosmisk religiøs følelse
er den stærkeste og ædleste drivkraft bag videnskabelig

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 12-08-07 23:15

"Rado" wrote

> Nu er det nogle stationære maskiner på en ADSL forbindelse med NAT
> router, så der burde vel ikke være nogen der kan få adgang ad den vej?

Nej, med mindre du selv installerer noget som giver adgangen.

> Nu har jeg så prøvet med samme brugernavn og password på to
> forskellige maskiner.

Og på begge maskiner har du lavet arbejdsgruppen til at være det samme?
(højreklik Denne Computer | vælg Egenskaber | fanebladet Computernavn)

Og du har indstillet adgangskoden til brugerkontoerne på begge maskiner
til at være det samme?

> Det fungerer ikke - for det første beder de stadig om password, for
> det andet vil de ikke acceptere det aktuelle password.

Har du givet gæstekontoen rettigheder til den mappe eller printer du vil
dele?

> Der er en dropdown box hvor det står [computernavn]/Guest, men den er
> grået ud og utilgængelig.

Hvordan får du egentlig dialogboksen frem?
(åbner du Stifinder og skriver \\computernavn\navn på mappe\ i adresse-
linien og trykker på ENTER-tasten, i stedet for computernavn kan det være
nødvendigt at du skriver IP-adressen på maskinen)

Fra : Rado

Dato : 13-08-07 10:15

On Mon, 13 Aug 2007 00:14:49 +0200, "Peder Vendelbo Mikkelsen"
<example@example.com> wrote:

>"Rado" wrote

>Og på begge maskiner har du lavet arbejdsgruppen til at være det samme?
>(højreklik Denne Computer | vælg Egenskaber | fanebladet Computernavn)

Ja.

>Og du har indstillet adgangskoden til brugerkontoerne på begge maskiner
>til at være det samme?

Ja. Og den virker fint nok ved login.

>Har du givet gæstekontoen rettigheder til den mappe eller printer du vil
>dele?

Ja det havde jeg faktisk (og der var da også fuld adgang da jeg havde
oprettet guest kontoer på maskinerne), men nu efter at have tjekket
efter ser det faktisk ud til at Windows af en eller anden grund har
fjernet share på de pågældende mapper uden mit vidende - men uden at
fjerne shared ikonen på mapperne. Se screenshot af en af dem:

http://zantra.dk/temp/share.jpg

Nu har jeg så enabled share igen på mapperne, og nu fungerer det som
det skal (direkte adgang uden password).

Kan det være fordi jeg har sat password på brugernavnene efter at
mapperne er blevet shared? Det er så vidt jeg kan erindre det eneste
jeg har gjort, udover at disable guest kontoerne.

Under alle omstændigheder ligner det en bug at mapperne på begge
maskiner stadig har shared ikon selvom Windows har fjernet deres
shared status.

> [...]
>linien og trykker på ENTER-tasten, i stedet for computernavn kan det være
>nødvendigt at du skriver IP-adressen på maskinen)

Nej, det var når jeg klikkede på mapperne på den anden maskine, i
arbejdsgruppen i "My network places" i Explorer.

Rado

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 13-08-07 17:59

"Rado" wrote

> Nu har jeg så enabled share igen på mapperne, og nu fungerer det som
> det skal (direkte adgang uden password).

> Kan det være fordi jeg har sat password på brugernavnene efter at
> mapperne er blevet shared?

Det tror jeg ikke. Men det er jo også ligemeget nu hvor det virker.

Fra : Rado

Dato : 14-08-07 08:51

On Mon, 13 Aug 2007 18:59:09 +0200, "Peder Vendelbo Mikkelsen"
<example@example.com> wrote:

>"Rado" wrote

>Det tror jeg ikke. Men det er jo også ligemeget nu hvor det virker.

Det kan det selvfølgelig, jeg synes bare ikke der bør være den slags
bugs. Det er iøvrigt ikke den eneste jeg er rendt ind i under
opsætningen af netværket her.

Men tak for hjælpen i alt fald!

Rado

Fra : Jan Vestergaard