Nye regler for frankeringsmaskiner samt an~
Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 10-08-07 14:25

Er lige bleveet kontaktet af en som vil vide hvordan hun fremover skal
aflæse sin frankeringsmaskine via et telefonstik ?!

Jeg svarer så at det bliver svært da de kun har mobiler samt en
internetforbindelse.

Kontakter Danastar og får at vide at fremover skal man aflæse/opdatere
sin frankeringsmaskine via en analog telefonlinie og det foregår ved at
ringe et gratisnummer op i Schweiz !!

Jeg spørger så vantro om den ikke bare kan tilsluttes til deres switch
og så kører det........ ?

Nej det kræver en analog linie og det har PostDanmark bestemt.

Det kan simpelthen ikke være rigtigt ?! Eller kan det ?

Det er da komplet molboagtigt.

--
med venlig hilsen Jesper Haaber Gylling
http://www.gylling.net/

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-08-07 14:33

jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) crashed Echelon writing

> Kontakter Danastar og får at vide at fremover skal man aflæse/opdatere
> sin frankeringsmaskine via en analog telefonlinie og det foregår ved at
> ringe et gratisnummer op i Schweiz !!

> Det er da komplet molboagtigt.

Du kan jo ringe til PostDanmark og spørge. Men hvad med en SIP adapter og
et VoIP abbonement somewhere og så virker det uden analog forbindelse?

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-08-07 09:14

Bjarke Andersen <bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

> jesper@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) crashed Echelon writing

> Du kan jo ringe til PostDanmark og spørge. Men hvad med en SIP adapter og
> et VoIP abbonement somewhere og så virker det uden analog forbindelse?

Det kunne selvfælgelig være en løsning, men den koster penge.

Jeg fatter slet ikke at PosrDanmark vælger sådan en løsning, da der må
være færre og færre mennesker med en analog telefonlinie og flere og
flere med en internet forbindelse ?

Rent teknisk er det jo meget smart og "oppe i tiden" at have en online
løsning til at rette priser i frankeringsmaskinen samt aflæse automatisk
hvormeget den er brugt. Men det er da latterligt at den ikke bliver
lavet til netværk ?!

Fra : alexbo

Dato : 11-08-07 09:33

"Jesper Haaber Gylling" skrev

> Men det er da latterligt at den ikke bliver lavet til netværk ?!

Jeg synes det er mindst lige så latterligt at mene at det er et
forbrugerspørgsmål, jeg kan ikke lade være med at tænke at når du ikke
engang har forstået meningen med opdelingen af nyhedsgrupper, så skyldes din
forargelse over frankeringsmaskinen nok at du ikke har forstået
sammenhængen.
Der er formentlig en god grund til at man ønsker en fast linie mellem
maskinen og opdateringen.

mvh
Alex Christensen

Fra : ebbe

Dato : 11-08-07 10:28

alexbo wrote:
> [...]
> forstået sammenhængen.
> Der er formentlig en god grund til at man ønsker en fast linie mellem

Og en sådan kunne være?

Selv dankort-transmissioner kører fint over krypterede internetforbindelser.
For ikke at snakke om netbankerne.
Nej, det korte af det lange er nok at PostDanmark har købt katten i sækken.
Men jeg kan ikke forestille mig at det ikke bliver rettet.

Da du nu ikke kun brokker dig over NG-valget, men også tager del i
besvarelsen af spørgsmålet, skal jeg da undlade at sortere dk.forbrug
fra.......

--
ebbe

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-08-07 11:04

alexbo <alexbo@email.dk> wrote:

> [...]
> sammenhængen.
> Der er formentlig en god grund til at man ønsker en fast linie mellem

Jeg beklager hvis jeg har postet i forkert gruppe. Det er jo en ulykke
af den anden verden..........

Jeg må nu sige at jeg har svært ved at se at det ikke er et
forbrugerspørgsmål, men sådan er der nu så meget.

Solen skinner !

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-08-07 12:32

Jesper Haaber Gylling skrev den 11-08-2007 12:04:

> Jeg må nu sige at jeg har svært ved at se at det ikke er et
> forbrugerspørgsmål, men sådan er der nu så meget.

Du bruger frankeringsmaskinen hjemme ved dig selv? Eller på arbejde?

FUT: dk.admin.netikette

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-07 14:53

"Jesper Haaber Gylling" <jesper@gylling.net> wrote in message
> [...]
>
> Kontakter Danastar og får at vide at fremover skal man aflæse/opdatere
> sin frankeringsmaskine via en analog telefonlinie og det foregår ved at

Som Bjarke foreslår, så ovrvej at sætte en SIP boks på apparatet (og køb
noget abbonnement) og tilslut boksen til dit internet.

mvh
///M

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-08-07 14:53

Jesper Haaber Gylling skrev den 10-08-2007 15:24:
> Er lige bleveet kontaktet af en som vil vide hvordan hun fremover skal
> aflæse sin frankeringsmaskine via et telefonstik ?!

> Det er da komplet molboagtigt.

Hvor mange forbrugere har brug for en frankeringsmaskine?

Fra : Joel

Dato : 10-08-07 14:56

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvor mange forbrugere har brug for en frankeringsmaskine?
>

> --
> med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
> Carsten Riis Mere skal der ikke til

for varigt vægttab.

Det har jeg

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-08-07 15:13

Joel skrev den 10-08-2007 15:56:

> Det har jeg

Hjemme i privaten?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-08-07 15:14

Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> crashed Echelon writing

> Hjemme i privaten?

Nogen der nogensinde har nævnt det var i privat øjenmed?

--
Bjarke Andersen

Fra : Brian B. Christensen

Dato : 10-08-07 15:28

On 10 Aug 2007 14:14:18 GMT, Bjarke Andersen
<bjarke.andersen@gmail.com> wrote:

>Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> crashed Echelon writing

>Nogen der nogensinde har nævnt det var i privat øjenmed?

Siden det ikke er postet i dk.erhverv men dk.forbruger, må det jo være
privat

/Brian

--
Creator of http://www.natart.dk
Webgalleri? http://www.brinch.it/webgal.asp

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-08-07 21:42

Brian B. Christensen <nej@denneemailerikkedenrigtige.dk> crashed Echelon
writing news:1dtob3ph5cn4gjctqg16d2p0stn89hjk22@4ax.com:

> Siden det ikke er postet i dk.erhverv men dk.forbruger, må det jo være
> privat

Jeg lagde ikke mærke til krydspostningen

--
Bjarke Andersen

Fra : Carsten Riis

Dato : 10-08-07 15:34

Bjarke Andersen skrev den 10-08-2007 16:14:
> Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> crashed Echelon writing

> Nogen der nogensinde har nævnt det var i privat øjenmed?

Tja, indlægget bliver sendt i bl.a. dk.forbruger.

Jeg opdager først nu dobbeltpostningen. Beklager.

FUT til dk.edb.netværk, da jeg formoder at spørgsmålet ikke har noget
forbrugerrelateret i sig.

Fra : Hans

Dato : 10-08-07 15:59

"Carsten Riis" <carsten.riis@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvor mange forbrugere har brug for en frankeringsmaskine?

Vel et sted mellem nul og nul.

Fra : J.K.Arning

Dato : 10-08-07 15:33

Bjarke Andersen skrev:
> Carsten Riis <carsten.riis@gmail.com> crashed Echelon writing

> Nogen der nogensinde har nævnt det var i privat øjenmed?

Der er sendt til forbruger gruppen
Så ja.

Fra : Snakee

Dato : 10-08-07 17:54

Fri, 10 Aug 2007 15:24:48 +0200 skrev Jesper Haaber Gylling følgende på
hovedet af en knappenål:

> Det kan simpelthen ikke være rigtigt ?! Eller kan det ?

Det ved jeg ikke men det forhindrer dig vel ikke i at finde en Svejtsisk
IP-telefoni-udbyder og så kalde op via en IP-adapter, nu hvor der er
internet til rådighed.

> Det er da komplet molboagtigt.

Enig

Snakee

--
Lige så længe der er folk på usenet der ikke fatter at man går
efter bolden og IKKE manden, agter jeg at skrive under pseudonym.

Fra : urlex

Dato : 10-08-07 19:49

On 10 Aug., 16:24, jes...@gylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:
> [...]
>
> Nej det kræver en analog linie og det har PostDanmark bestemt.
>
> Det kan simpelthen ikke være rigtigt ?! Eller kan det ?

Du kan aflevere dine breve på posthuset og de stempler for dig eller
hvad med at købe nogle frimærker og klistre på kuverterne, hvem sender
idag kuverter, når man bruge e-mail og elektronisk fakturering og e-
boks
vh urlex

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 10-08-07 20:25

urlex skrev den 10-08-2007:
> hvem sender
> idag kuverter, når man bruge e-mail og elektronisk fakturering og e-
> boks
> vh urlex

Dem der sender varer uden forsikring.
Kai

Fra : Kim Olsen

Dato : 10-08-07 20:37

[...]

Jo ser du. Det er der faktisk mange erhvervsdrivende der gør. Og tro mig: Vi
synes også at det er tåbeligt af postdanmark, at udvikle et nyt system
baseret på en uddøende teknologi.
Hvor jeg arbejder har vi f.eks. IP telefoni, og ingen analoge linier.
Vi har klaret det med en lille box der laver et analogt signal ud af en alm.
netværksforbindelse., men det koster både i indkøb og brug., og da disse
herlige frankeringsmaskiner benytter den helt vilde hastighed 9600 - 14400
baud så er det ikke så simpelt som det lyder.

Kim Olsen

Fra : Hauge

Dato : 10-08-07 20:44

Kim Olsen wrote:
> Og tro
> mig: Vi synes også at det er tåbeligt af postdanmark, at udvikle et
> nyt system baseret på en uddøende teknologi.

Er det frankeringsmaskiner eller postbreve du mener er uddøende?
Jeg arbejder selv i en lille biks, hvor vi sender ca. 20.000.000 breve om
året, endda på papir..

> Hvor jeg arbejder har vi f.eks. IP telefoni, og ingen analoge linier.

Det er vel ikke specielt positivt, dem jeg snakker med der bruger
ip-telefoni, er pisse trætte af det. De savner de gamle analoge linJer.

/Hauge

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 10-08-07 20:44

> [...]
>
> Nej det kræver en analog linie og det har PostDanmark bestemt.
>
> Det kan simpelthen ikke være rigtigt ?! Eller kan det ?

Der findes også frankeringsmaskiner som slet ikke kan aflæses
automatisk, så det lyder da underligt at man ikke kan få lov til at
aflæse manuelt.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-08-07 09:14

> Der findes også frankeringsmaskiner som slet ikke kan aflæses
> automatisk, så det lyder da underligt at man ikke kan få lov til at
> aflæse manuelt.

Det skulle efter sigende være med virkning fra 2009. Og netop i 2009 er
er vel ikke andre end telefonboksene tilbage med analog linier !

Jeg ser frustrerede frankeringsmaskinejere står i kø foran telefonboksen
een gang om måneden for at aflæse.........................

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 11-08-07 10:46

> [...]
>
> Jeg ser frustrerede frankeringsmaskinejere står i kø foran telefonboksen
> een gang om måneden for at aflæse.........................

Nå ja, hvis man har en frankeringsmaskine så bruger man vel også så
meget porto at en dedikeret linie ikke vælter budgettet. Man har måske
en alarm i forvejen med en line der kan deles.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 11-08-07 11:04

> Nå ja, hvis man har en frankeringsmaskine så bruger man vel også så
> meget porto at en dedikeret linie ikke vælter budgettet. Man har måske
> en alarm i forvejen med en line der kan deles.

Det er jo ikke det det handler om.

PostDanmark vælger en teknologi, som er på vej ud i stedet for at vælge
en løsning, som formentlig har en langt længere løbetid og som i øvrigt
er gratis såfremt man har en internetforbindelse.

Fra : Snakee

Dato : 10-08-07 20:53

Fri, 10 Aug 2007 21:44:20 +0200 skrev Hauge følgende på hovedet af en
knappenål:

> Det er vel ikke specielt positivt, dem jeg snakker med der bruger
> ip-telefoni, er pisse trætte af det. De savner de gamle analoge linJer.

Tja men hvis analoge linjer heller ikke er sat rigtigt op skal jeg love
dig for at man bliver træt af det også.

IP-telefoni SKAL sættes ordentlig op, kan man ikke finde ud af det
skal man lade være med at bruge det. Når det er sat ordentligt op kører
det rigtigt godt og næsten bedre end PSTN

Snakee

Fra : Snakee

Dato : 11-08-07 02:04

Fri, 10 Aug 2007 22:23:59 +0200 skrev Hauge følgende på hovedet af en
knappenål:

> Underligt, jeg kan ikke helt se hvordan ip-telefoni kan køre bedre end 100%,
> som jeg selv synes mit gør...

Bl.a fordi du ikke behøver noget kabel ind i huset: Hvis nogen graver dit
kabel over til internettet så skaffer du blot en anden internetforbindelse
fra f.eks. naboen eller fra noget mobilt internet så er du kørende ret
kort tid efter.

> Mvh Hauge, der ikke gider bruge voip, da det stadig generelt er noget lort.

Det er ikke noget lort men det er jo et frit land så jeg presser dig ikke
til at få noget der er bedre (og billigere) end PSTN. Det er jo dit eget
valg hvad du vil bruge men jeg kan oplyse dig om at jeg gennem længere tid
har prøvet IP-telefoni på testbasis og jeg er kun stødt ind i problemer en
enkelt gang. Jeg kunne kun nogle gange ringe ud af huset men kunne fint
tilringes. Det var en fejl hos udbyderen og det blev hurtigt rettet: Til
sammenligning har mit kabel til almindelig telefoni været ødelagt 2 gange
inden for kort tid så faktisk har kjeg oplevet at ip-telefoni kan være
mere stabilt end PSTN.

Om kort tid skifter vi til IP-telefoni for alvor herhjemme. Mine
testresultater har belyst hvad man skal være opmærksom på og mine
oplevelser med ip-telefoni (selv på en meget langsom linje) har været så
overbevisende at jeg nu er klar til at skifte og spare tusinder af gode
danske kroner.

Snakee

Fra : Snakee

Dato : 11-08-07 05:20

Sat, 11 Aug 2007 04:38:04 +0200 skrev Nicolai følgende på hovedet af en
knappenål:

> Kunne du lokkes til at fortælle hvilken IP telefoni udbyder du bruger?
> For jeg har ikke prøvet nogen endnu, hvor kvaliteten levede helt op til
> det gamsle system.

Jeg har brugt Musimi i testfasen og når vi skal have det for alvor er det
nok Telio der bliver vores leverandør. Musimi har fungeret rigtigt godt
næsten uanset hvad jeg har gjort og Telio leverer jo al det tekniske stort
set til Musimi så jeg ser ingen problemer ved at skifte til Telio men er
de helt ude i skoven falder vi blot tilbage på Musimi, og så må jeg bare
sætte en Asterisk-server op for at få de features der mangler hos Musimi
(primært blind viderstilling)

Jeg beholder mit testnummer hos Musimi og tester videre eller bruger det
som faxnummer hvis det er.

Når jeg kommer over på Telio bliver det med min egen indkøbte adapter så
er jeg fri for at nøjes med de indstillinger den har fra deres side (den
er vidst låst men jeg ved ikke hvad der er låst i den) og så kan jeg pille
selv.

Jeg bruger ikke noget QoS-udstyr men har en ret kraftig forbindelse men
bliver det et problem skifter jeg bare udstyr til QoS. Der har dog ikke
været nævneværdige problemer ud over at lyden kunne hakke en ganske lille
smule når jeg virkeligt stresstestede og det var den gang jeg havde 2 Mbit
ned og 512 kbit op. Nu har jeg 20 mbit ned og 1 op så det kan kun blive
bedre.

Har også testet det på en 512/128 og det fungerede fint med et besparende
codec. Hakkede dog en smule i starten når en stor filoverfførsel startede
og stoppede men når det først kørte så fungerede telefomni fint
sideløbende med store downloads selv på ikke QoS-udstyr. Det kunne givevis
være fjernet helt med Qos men fungerede som sådan fint.

Snakee

Fra : Snakee

Dato : 12-08-07 06:17

Sat, 11 Aug 2007 12:00:55 +0200 skrev Nicolai følgende på hovedet af en
knappenål:

> Jeg forsøgte at oprette et nummer hos musimi på et tidspunkt, men den
> ville ikke oprette mig en konto af en eller anden årsag og hos musimi
> kan man sjovt nok _ikke_ få hjælp hvis ikke man er oprettet. Så jeg
> kunne ikke få hjælp til at blive oprettet, da den ved tilmelding afviste
> et eller andet. Det er da godt nok useriøst og kunne da aldrig drømme
> om at tilmelde mig sådan en udbyder. :)

Musimi er for nørder der ved hvad de gør. Det er også derfor du får
det så billigt. Der er ingen direkte service men til gengæld er de jo
temmelig billige. Jeg forstår dog ikke at du er blevet afvist. Jeg har
oprettet mig uden nogen form for problemer.

> Nu har jeg prøvet diverse, skype, MSN, teamspeak og også IP telefoni.
> Min oplevelse har ikke været, at det er muligt at snakke og hente filer
> samtidig uden en form for QoS udstyr. Og jeg har en 20 mbit/1 mbit
> linje. Så din udførte test har måske ikke været grundig nok, jeg mener
> hvis du henter fra et sted der bruger din fulde båndbredde, er det vel
> logisk at det nødvendigvis kan mærkes på samtalen. Ellers må jeg gøre
> noget forkert?

Jeg hentede faktisk med fuld skrue. Routeren skal jo så dele trafikken
mellem computeren og IP-boksen QoS sørger blot for at pakkerne fra
IP-boksen får første prioritet over den øvrige datatrafik så derfor kan
man godt bruge temmelig meget bådbredde og slippe af sted med at føre
samtaler uden QoS. Det er mest når en ny overførsel starter at der kan
være problemer fordi pakkerne så pludselig kan blive forsinket til og fra
ip-boksen men selvfølgelig er det allerbedst at have QoS på hvis man kan /
vil betale for det.

> Noget andet er, at tellio skal have 82,50 for fri tale pr. mnd og min
> egen udbyder skal have 99,-. Jeg søger efter et sted hvor det er
> billigt.

Hvad er så problemet. 82,50 er da mindre end 99 eller misforstod jeg dig?

Jeg synes ikke at 82.50 er dyrt i forhold til de små 300 kr jeg giver til
TDC i dag for samme service og hos Telio er der ingen begrænsninger i tale
som der er hos TDC. Begge steder kræver ekstra for at ringe til
mobiltelefoner så det ser jeg bort fra her.

Snakee

Fra : Snakee

Dato : 12-08-07 22:22

Sun, 12 Aug 2007 19:01:06 +0200 skrev Nicolai følgende på hovedet af en
knappenål:

> Jeg kan simpelthen ikke huske hvad årsagen var til at min tilmelding
> blev afvist.

Prøv evt. igen: Der KAN jo have været en fejl på deres side den dag du
prøvede.

> Næ, men jeg synes stadig ikke fastpris på 82,50 om måneden er billigt,
> medmindre selvfølgelig at man snakker for langt mere. Det gør jeg ikke,
> så jeg ville jo gerne helst have et abonnement der ikke kostede noget og
> jeg så betalte via samtaletakst.

SÃ¥ hedder det hel afgjort Musimi til dig. Det er de billigste men har
så ingen telefonisk support. Det kræver at man ved hvad man gør, selv,
langt hen ad vejen men fungerer som sådan ganske udmærket når det først
er oppe at køre.

> Nej, nu betragter jeg også TDC som nogle røvere som har en meget stor
> skyld i at DK ikke er længere fremme i skoen på mange områder. Alt er
> vel billigt i forhold til TDC.

Ok det er måske at overdrive en anelse. Jeg synes TDC er ok på mange
områder ellers. Jeg vil ikke kalde dem røvere for jeg har faktisk fået
hvad jeg betaler for og god service oveni. De ved godt hvad de vil have
for deres ting men så er de også gennemarbejde og af høj kvalitet. Det
kan man ikke sige om de billige, ikke engang hvis de bruger TDCs net.

Snakee

Fra : Snakee

Dato : 14-08-07 23:32

Sat, 11 Aug 2007 12:04:19 +0200 skrev Jesper Haaber Gylling følgende på
hovedet af en knappenål:

> PostDanmark vælger en teknologi, som er på vej ud i stedet for at vælge
> en løsning, som formentlig har en langt længere løbetid

Bare rolig. Inden den teknik er ude, er frankeringsmaskiner allerede
håbløst umoderne. Der kommer til at gå MANGE MANGE år før det sker.
IP-telefoni er da begyndt at pusle rundt omkring men inden det slår
rigtigt igennem er der alligevel gået mange år.

Faktisk burde post (dog bortset fra pakkepost) som sådan, være håbløst
forældet i dag. Det er en langsom og kostbar måde at få bragt en
meddelelse ud på i forhold til f.eks. e-mail men vi kan jo se at det
alligevel stadig den dag i dag er i brug de fleste steder selvom der er
bedre og billigere alternativer.

Selv sender jeg da alt hvad der kan sendes, med mail i dag.

Snakee