Nybegynder: Hvordan henter jeg data f
Fra : Sebastian

Dato : 11-08-07 07:28

Først skal det lige nævnes at jeg er temmelig grøn i php. Jeg har dog
genemgået alle artiklerne på phpartikler.dk og sat php op på min egen pc.

Her er mit problem.

Jeg har nogle poster i min mysql database som jeg gerne vil kunne
presentere på en overskueglig måde. Det skal fungere sådan at brugerne
først vælger nogle kriterier for søgningen. Derefter skal de machene
poster præsenteres på en liste hvor brugeren selv kan vælge hvilken
kollone der skal sorteres efter.

Er der nogle der kan guide mig lidt. Er der evt noget specifikt
documentation jeg bør læse for at løse denne opgave?

Med venlig hilsen Sebastian

Fra : Simon [2610]

Dato : 11-08-07 13:50

> Er der nogle der kan guide mig lidt. Er der evt noget specifikt
> documentation jeg bør læse for at løse denne opgave?

Der er lidt om emnet her (at hente data fra mysql med php)
http://www.freewebmasterhelp.com/tutorials/phpmysql/4
jeg ved ikke lige med kolonne sortering hvordan det kan løses.

men hvis du skal sortere på det brugerne skal have vist gøres dette bare vha
en ganske alm. select sætning. f.eks.:

SELECT age, sex, haircolor FROM Humans WHERE haircolor = 'brown' AND age
BETWEEN 40 AND 50 ORDER BY age DESC;

ovenstående er ikke testet, men det ser nok nognlunde sådan ud. Det kræver
selvf. du har en basis forståelse af SQL, men selv uden burde det være
nogenlunde let at læse hvordan man kan udvælge data fra en tabel udfra
ovenstående.

der er rigtigt, rigtigt meget information om php og mysql på google hvis det
er noget mere specielt du skal bruge.

Håber du ka bruge det - ellers god jagt :)

mvh.Simon

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 12-08-07 01:49

> Jeg har nogle poster i min mysql database som jeg gerne vil kunne
> presentere på en overskueglig måde. Det skal fungere sådan at brugerne
> først vælger nogle kriterier for søgningen.

Nu ved jeg ikke, hvordan du arbejder, men jeg plejer at lægge SQL-sætningen
i en variabel, som jeg efterfølgende eksekverer.

Jeg forestiller mig derudover, at du f.eks. har et par tabeller med disse
kolonner:
------------
Tabel 1
------------
id
kategori
forfatter
overskrift
tekst
dato
....flere kolonner...

URL'en kan f.eks. være:
fil_navn.php?kategori=2&sort=31

$sql = "select * from tabel_1 where kategori=".$_GET["kategori"];

if($_GET["sort"] == 31) {
$sql.=" order by forfatter";
}
if($_GET["sort"] == 32) {
$sql.=" order by forfatter desc";
}

mysql_query($sql);

if-delen kan sikkert klares mere elegant, men det evner jeg ikke lige nu.