Vandret listemenu
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-08-07 22:25

Hej NG

Jeg sidder og bøvler med at lave en side om vandret menu i en liste. Jeg gik
og troede, at listepunkterne pr. automatik ville blive lige brede. Det kan
jeg bare ikke få dem til at være, de får hver især den bredde, som
linkteksten betinger.

Hvad er det, jeg har overset?

http://hjemmesideskolen.dk/usenet/menutest.asp

Sætter jeg i css display:block; svarende til sidste kodeboks på siden,
holder menuen op med at være en vandret menu. Det nytter heller ikke at
tilføje !important til breddeangivelsen.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Michael Haase

Dato : 10-08-07 23:08

Erik Ginnerskov skrev dette den 10-08-2007 23:24:
> [...]
> og troede, at listepunkterne pr. automatik ville blive lige brede. Det kan
> jeg bare ikke få dem til at være, de får hver især den bredde, som

Prøv at se css'en på http://www.kor-online.dk der er menupunkterne lige
brede. Det kan være du kan finde en løsning der.
Umiddelbart vil jeg tro du skal se på #menu li definitionen

--
Michael Haase

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-08-07 01:13

Den Fri, 10 Aug 2007 23:24:37 +0200 skrev Erik Ginnerskov:

> [...]
> holder menuen op med at være en vandret menu. Det nytter heller ikke at
> tilføje !important til breddeangivelsen.

Til inspiration:
ginner.css

#menu {
width:70em;
}
#menu a:link, #menu a:visited, #menu a:visited {
color: #000080;
list-style:none;
background: inherit;
width: 150px;
display:block;
text-decoration: none;
margin:0 20px;
padding: 3px;
}
#menu li {
float:left;
}
#menu a:hover {
color: #000;
background: #ccf;
}

ginner.html

<head>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="ginner.css">
<title>test af style</title>
</head>
<ul id="menu">
</ul>

Tror dette giver den efterlyste effekt.

Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com - www.ranunkelvej.com/sai/

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-08-07 07:29

Den Sat, 11 Aug 2007 00:12:32 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> Til inspiration:
> ginner.css

Mere overskuelig model:

ginner.css

ul#menu {
list-style-type: none;
}

ul#menu a:link, ul#menu a:visited {
color: #000080;
background: inherit;
width: 150px;
display: block;
text-decoration: none;
}

ul#menu li {
float:left;
margin:0 5px;
padding: 3px;
text-align:center;
}

ul#menu a:hover {
color: #000;
background: #ccf;
}

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 11-08-07 07:58

Den Sat, 11 Aug 2007 06:28:36 +0000 skrev Karl Erik Christensen:

> [...]
> text-decoration: none;
> }
>
> ul#menu li {
> float:left;
> margin:0 5px;
> padding: 3px;
> text-align:center;
> }
>
> ul#menu a:hover {
> color: #000;
> background: #ccf;
> }
>
> ginner.html

> <head>
> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="ginner.css">

Sæt border om li-elementet:
ul#menu li {
float:left;
border-style: solid;
border-width: thin;
border-color: #000;
margin:0 5px;
padding: 3px;
text-align:center;
}

Se eksempel: http://www.ranunkelvej.com/ginner/test.html

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 11-08-07 09:33

Erik Ginnerskov skrev:
> [...]
> og troede, at listepunkterne pr. automatik ville blive lige brede. Det kan
> jeg bare ikke få dem til at være, de får hver især den bredde, som

At #menu li a skal left-floates.
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk
Webdesign håndbøger: http://733.dk