Varmmmmm Core 2 CPU ?
Fra : sls\(2770\)

Dato : 10-08-07 11:14

Jeg har et Asus P5n32 sli premium og en core 2 E6600 CPU.
Problemet er er CPUen ligger på 63-68c idle?
Der sidder er Noctua CPU køler på, og den burde da køle CPUen bedre?
http://www.acousticpc.com/noctua_nh_u12f_120mm_cpu_cooler.html

Jeg har brugt et tyndt lag AC5 kølepaste, og har har haft køleren af, og der
er kontakt på hele overfladen.
Jeg har testet i bios, asus probe og speedfan, og alle viser samme grader..
CPU blæseren kører ca 1375 rpm.
MB er 45 grader, og der er masser af luft igennem kabinettet.

Hvad kan der være galt?

// Sid

Fra : Rado

Dato : 10-08-07 14:33

On Fri, 10 Aug 2007 12:14:24 +0200, "sls\(2770\)" <sls@FJERNsol.dk>
wrote:

>Jeg har et Asus P5n32 sli premium og en core 2 E6600 CPU.
>Problemet er er CPUen ligger på 63-68c idle?

Ja det er voldsomt.

> [...]
>http://www.acousticpc.com/noctua_nh_u12f_120mm_cpu_cooler.html
>
>Jeg har brugt et tyndt lag AC5 kølepaste, og har har haft køleren af, og der

Har du smurt det på som de anbefaler på deres hjemmeside (tynd streg
hen over midten, på den rigtige led)?

>Jeg har testet i bios, asus probe og speedfan, og alle viser samme grader..
>CPU blæseren kører ca 1375 rpm.
>MB er 45 grader, og der er masser af luft igennem kabinettet.
>
>Hvad kan der være galt?

Se evt. diskussion i dk.edb.hardware subjekt "Q6600 temperatur".

--
Rado

Intelligence is that faculty of mind, by which order is perceived in a situation
previously considered disordered.- Haneef A. Fatmi

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-07 17:56

Rado wrote:
> Har du smurt det på som de anbefaler på deres hjemmeside (tynd streg
> hen over midten, på den rigtige led)?

Er det ikke lidt svært at fortolke, hvis man fx. bruger en Zalman cpu køler
hvor Zalman skriver at man skal bruge rigeligt med kølepasta?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 10-08-07 22:53

sls(2770) wrote:

> Hvad kan der være galt?

Er du sikker på at CPU-blæseren får fat i det luft der suser gennem
kabinettet?

Min Athlon64 blev nemlig for varm, tiltrods for at der kom masser af
luft gennem kabinettet. Det viste sig at der blev skabt et undertryk
foran CPU-blæseren, således at der ikke var luft til køling af CPU'en.

Du skal lave et mod inde i kabinettet. Afskærm CPU-blæseren med et
stykke krafigt karton eller pap (det er den ESD-mæssige bedste løsning).
Sørg for at der ikke bliver suget luft forbi CPU-køleren, så skal det
nok gå.

Alternativt byg en fanduct der leder luft udefra og direkte til
CPU-blæseren. Jeg valgte fanducten, da jeg har en meget kraftig blæser
der trækker luft ud.

Jesper Poulsen

Fra : Hans

Dato : 11-08-07 13:23

sls(2770) wrote:
> [...]
> grader.. CPU blæseren kører ca 1375 rpm.
> MB er 45 grader, og der er masser af luft igennem kabinettet.

Hvilket kabinet har du?

Hvor hurtigt kommer temperaturen op på de 63c?

Jeg har et Antec P180B og må konstatere at det ikke er tilstrækkeligt til at
køle et Asus P5N32-E/SLI, en E6850 C2D og et Asus EN8800GTS, selv med tre
120 mm. blæsere kørende med 1200 rpm. i det øverste kabinetkammer.

Luftindtaget er simpelthen ikke tilstrækkeligt på P180, da der ingen blæser
er i siden, og derfor ender den varme luft med at recirkulere omkring
bundkortets heat-pipes og cpukøleren, selv om der sidder to 120 mm. blæsere
direkte i nærheden og hiver den varme luft ud. Og når jeg skriver varm luft,
så er det fordi jeg tydeligt kan mærke varmeudstålingen 1 meter væk fra
kabinettet.

Starttemperaturen er fin nok, men i løbet af en halv time er cpu'en oppe på
40 grader, grafikkortet 60 og heat-pipe kølerne er ikke til at røre ved, og
temperaturen bliver bare ved med at stige stille og roligt, og det er
ovenikøbet ved idle.

Det er ikke holdbart, og at købe et Antec P190 vil være at skyde helt over
målet, så jeg har valgt at udskifte bundkortet til et Gigabyte GA-P35-DS4,
da nForce chipsættet på Asus bundkortet er alt for problematisk at køle.

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-07 14:42

Hans wrote:

> [...]
> så er det fordi jeg tydeligt kan mærke varmeudstålingen 1 meter væk fra

Jeg oplever det samme. Brug den fætter der fulgte med, til at køle
grafikkortet, jeg har sat en Noctua blæser i og det hjælper ikke
uvæsentligt.

Mvh.
Claus (der krydser fingre for en mellemting mellem P180 og P190)

Fra : Hans

Dato : 11-08-07 15:54

"Claus Albæk (Kbh.)" wrote:

> Jeg oplever det samme. Brug den fætter der fulgte med, til at køle
> grafikkortet, jeg har sat en Noctua blæser i og det hjælper ikke
> uvæsentligt.

Noctua blæserne har været prøvet, og den eneste som blev i kabinettet er 800
rpm. typen, som sidder i det nederste kammer sammen med harddiskene. Jeg
skiftede de tre øverste fra Pabst 4412 F/2GLL til Noctua NF-S12-1200, og ved
samme omdrejninger som Pabstblæserne steg temperaturen 4 grader i
kabinettet, inklusive grafikkortet, så de gamle blæsere røg tilbage i
kabinettet igen.

Støjniveauet fra Noctuablæserne var heller ikke en forbedring i forhold til
Pabst, og med et strømforbug på over det dobbelte af 4412 F/2GLL, må det
nødvendigvis også betyde mere motorstøj grundet et højere drejningsmoment,
hvilket så også var tilfældet.

> Mvh.
> Claus (der krydser fingre for en mellemting mellem P180 og P190)

Nu skifter jeg bundkort, men havde ellers overvejet at finde et sted hvor de
kunne skære ud i sidepladen til en Antec Big Boy. Det er dog droppet igen da
det Asus P5K WS bundkort jeg testede slet ikke udviklede den samme varme som
nForce 680i, der næsten må betegnes som en varmeovn i sig selv.

Hans

Fra : Kim S

Dato : 11-08-07 14:42

"sls(2770)" <sls@FJERNsol.dk> skrev i meddelelsen
> Jeg har et Asus P5n32 sli premium og en core 2 E6600 CPU.
> Problemet er er CPUen ligger på 63-68c idle?
> Hvad kan der være galt?

Det kan være temperaturaflæsningen der er gal...
Hvor har du den temp. fra ?

Mvh, Kim

Fra : Kim S

Dato : 11-08-07 14:42

> [...]
> Problemet er er CPUen ligger på 63-68c idle?
> Hvad kan der være galt?

Det kan være temperaturaflæsningen der er gal...
Bliver køleren varm ?

Mvh, Kim

Fra : sls\(2770\)

Dato : 11-08-07 16:37

"Kim S" <JohnDoe@Falskmail.dk> skrev i en meddelelse
> "sls(2770)" <sls@FJERNsol.dk> skrev i meddelelsen
>>
> Det kan være temperaturaflæsningen der er gal...
> Hvor har du den temp. fra ?
> Bliver køleren varm ?

Den er på 45c allerede når jeg starter op i bios, Og jeg har aflæst graderne
i bios, Asus Probe, Speed Fan og Coretemp.
Køleren bliver ikke varm, og jeg kan sagtens holde på heatpipene, jeg vil
skyde på de max er 25c, så enten får noctuaen ikke ordentligt fat, ellers er
der noget galt med den. Eller MB der aflæser forkert, men det har ikke
hjulpet at opdatere bios. Jeg har heller ikke kunne finde noget om det på
nettet.

Fra : Hans

Dato : 11-08-07 16:59

sls(2770) wrote:

> [...]
> fat, ellers er der noget galt med den. Eller MB der aflæser forkert,
> men det har ikke hjulpet at opdatere bios. Jeg har heller ikke kunne

Prøv og se hvad jeg lige har sakset fra Asus' Vip forum omkring dit
bundkort:

"Hi all, I just updated my bios to v 0802 up from 0401 so I can now use
quad-core cpus. My temps before using speedfan were, 42-44 idle and 48-50
under load. Now after the flash its 59-60 idle and 64-66 under load. Is this
normal, or should I be concerned? I'm guessing this is the die temp on the
chip itself?"

Hans

Fra : sls\(2770\)

Dato : 11-08-07 19:40

> [...]
> under load. Now after the flash its 59-60 idle and 64-66 under load. Is
> this normal, or should I be concerned? I'm guessing this is the die temp

Tak for svaret!!!
hmmm, jeg prøvede at nedgrader bios til 0401 og der var temp i 40c i bios,
og når jeg smed bios 0901 på igen, var temp 56c i bios (har ikke side på
kabinettet lige nu)
Så hvad skal man regne med?

// Sid

Fra : Hans

Dato : 12-08-07 01:56

sls(2770) wrote:
> [...]
> hmmm, jeg prøvede at nedgrader bios til 0401 og der var temp i 40c i
> bios, og når jeg smed bios 0901 på igen, var temp 56c i bios (har

Intel har ændret måden at aflæse temperaturen i de nye Core 2 Duo G0
versioner med 1333 FSB, og det betyder at aflæsningen bliver 16 grader
forkert på de bundkort, hvor bios'en ikke understøtter mikrokoden for de nye
CPU'er.

På dit bundkort betyder det så, at en E6600 viser for meget med den nye
bios, hvilket godt nok er noget rod fra Asus' side. På det P5N32-E/SLI jeg
prøver for tiden med en E6850, der vises CPU temperaturen korrekt, mens
aflæsningen af de to kerner er 16 grader for lavt.

Der er nok ingen tvivl om at temperaturen vises korrekt med bios 401 hos
dig, og at din køler fungerer efter hensigten, for ellers ville maskinen
lukke ned efter kort tid. Det er dog lidt bekymrende at sidedækslet på dit
kabinet har indflydelse på temperaturen, da det kunne tyde på at du mangler
luftflow i kabinettet. Hvilket kabinet har du?

Hans

Fra : sls\(2770\)

Dato : 14-08-07 12:48

> [...]
> kabinet har indflydelse på temperaturen, da det kunne tyde på at du
> mangler luftflow i kabinettet. Hvilket kabinet har du?

Tak for svaret, håber så de får fikset det med en bios opdatering. Ved du om
CoreTemp burde vise højere eller lavere temp end Asus Probe? Lige nu siger
Asus Probe 60c og Coretemp siger 51c og 52c.

Jeg har et NoiceControl kabinet med Magicfleese, med 120mm blæser i front,
og en 80 og 120mm bagpå i top.

// Sid

Fra : Hans

Dato : 14-08-07 13:21

sls(2770) wrote:

> Tak for svaret, håber så de får fikset det med en bios opdatering.
> Ved du om CoreTemp burde vise højere eller lavere temp end Asus
> Probe? Lige nu siger Asus Probe 60c og Coretemp siger 51c og 52c.

Jeg kender ikke Coretemp, men viser den ikke temperatur på både CPU'en og
kernerne?

> Jeg har et NoiceControl kabinet med Magicfleese, med 120mm blæser i
> front, og en 80 og 120mm bagpå i top.

Det kommer jo helt an på hvor blæserne i toppen sidder, men jeg gætter på at
120 mm. blæseren er i din PSU og 80 mm. er på bagpladen lige under PSU'en,
eller også kan det jo være omvendt. Det handler jo også om hvor hurtigt
blæserne kører.

I begge tilfælde tvivler jeg på at det er tilstrækkeligt til dit bundkort,
da nForce chipsættet udvikler mere varme end din CPU, og med den
blæserbestykning du har, kan det ikke undgås at der udvikles en
vamluftslomme i toppen af kabinettet, hvor temperaturen langsomt bliver ved
med at stige. Hvis temperaturen falder markant uden sideplade, så har du et
problem.

Jeg har måttet opgive at køre med et Asus P5N32-E/SLI i et Antec P180B, da
kabinettet ikke har tilstrækkeligt forcerede luftindtag til at skabe det
fornødne flow, så de to 120 mm. blæsere i toppen effektivt kan fjerne
varmen. De to blæsere sidder ovenikøbet lige i CPU-zonen, men alligevel
bliver temperaturen ved med at stige til et uacceptabelt niveau. En finger
på køleprofilerne på bundkortet er en dårlig idé, da man så får en
brandvabel, og det er ubehageligt at sidde ved computerbordet, og blive helt
varm på musearmen af luftstrømmen fra topblæseren i kabinettet.

Jeg vil tro at et kabinet som Antec Nine Hundrede kan magte opgaven, men
kønt er det ikke og der skal modificeres en del før det bliver støjsvagt:
http://www.tweaknews.net/reviews/antecninehundred/index3.php

Alle 120 mm. blæserne skal erstattes med gummiophængte Pabst, og der skal
indkøbes harddiskdæmpere, da den feature mangler i dette kabinet.

Hans