Halløj,
Nu er der jo en stor forskel på om ban får bjerget en båd, eller modtager
hjælp.
Hvis man forlader båden, og andre bugserer den, har de explicit ret til
bjergeløn. Hvis man er på grund/mortorstop og beder om hjælp, skal der vist
nok udfærdiges en bjergekontrakt (det er der mange fiskere der har lavet
penge på
- hvis der ikke er material eller liv på færde venter man til
der kommer en mindre grådig person forbi.
Man bør altid indgå en aftale om evt betaling inden man bliver bugseret
Der er noget om det her
http://www.logir.fo/foldb/bek/1996/0000088.htm
Bent
"..." <mine-handler@sol.dk> skrev i en meddelelse
news:46c0f3c6$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> Normalt, kan du bare ringe til alarmcentralen, så stiller de dig over til
> politiet, som sender den nærmeste bemandede hjemmeværnskutter.
>
> Vi mistede en gummibåd her på ferien. For at ingen skulle tro at der var
> sket en ulykke, ringede jeg til politiet, og sagde at jeg havde mistet
> den.
> Jeg havde egentlig ikke regnet med at høre mere til gummibåden, og jeg
> ringede kun for at der ikke skulle opstå en eftersøgning. Men der gik ca.
> 1 time, hvorefter der blev ringet tilbage, at en hjæmmeværnskutter havde
> observeret den på en strand, og at jeg kunne afhente gummibåden på
> positionen. Desværre var gummibåden der ikke, da jeg endelig fik fat i en
> bil der kunne køre mig derud, men det er jo en anden snak.
>
> Hvis man reder et fartøj og dets last, så er der internationale regler for
> hvad det skal udløse i bjergeløn.
> Det kan godt koste en del, hvis du får bjerget, f.eks. en dyr lystbåd.
>
> Så vidt jeg husker søloven ! Er bjærgeløn 10 % af værdierne. Som fordeles
> med 50% til skibet ( rederiet / ejeren), resten fordeles med 50 % til
> skibets fører, og resten til lige fordeling mellem resten af besætningen.
> Hele mandskabet har pligt til at deltage i bjergningen.
> Det er kun nødvendigt at der bliver bjerget, altså er det nok hvis man
> forhindrer et fartøj i at forlise. Man skal nødvendigvis ikke slæbe det
> til en bestemt havn, eller hvad der nu ellers kan opstå af særkrav. Kan
> man bare forhindre det i at forlise, er det nok. F.eks. hvis man stiller
> den fornødne pumpekapasitet til rådighed, slukker en brand, eller andet
> der vil forhindre fartøjet i at forlise.
> Man skal dog lige være klar over, at indgår man i en bjergning, så
> overtager man ansvaret, også for de skader man måtte påføre sit eget
> fartøj, herunder også ansvaret for besætningen. Det er uanset om man har
> aftalt bjærgeløn eller ej ! Så pas på med at være for flink, hvis man
> smadrer sin båd, ved at hjælpe en anden båd, så hæfter man selv for det !
>
> Eks. kan ses her
http://borsen.dk/nyhed/34553/
> Ud fra det, skal man tænke lidt over det, hvis man kan forhindre en 2 mio,
> lystbåd i at drive ind på den svenske klippe kyst !
> Så er det med at få fat i ejeren og forsikringen, i en fart, og lave en go
> aftale
>
> Eller man skal tænke over, hvad det koster, hvis man går tør for
> brændstof, i en ugunstig situation.
>
> Det udløser ingen bjærgeløn, hvis man reder personer !
>
>
> "Henning" <newsmail@REMOVETHISmailme.dk> skrev i meddelelsen
> news:pa9ob3dje9qvg5n9fsluqsmvultm3686cd@4ax.com...
>> Foranlediget af en tråd i dykkergruppen tager jeg tråden op her
>>
www.dsrs.net Dansk Søredningsselskab er åbenbart en privat baseret
>> "hjælpeorganisation" man kalder op hvis man kommer i ikke-livstruende
>> havsnød.
>> Er det hvad der findes på markedet? Så vidt jeg kan se tilbyder Falck
>> kun assistance til båden, hvos den ligger i han - hvad nytter det når
>> man får motorstop midt på Øresund? At ringe til SOK når man er løbet
>> tør for benzin er lidt overkill og udløser formodentig en regning?
>> Hvad gør I andre - ved grundstødning, ved motorhavari o.lign. som ikke
>> er direkte livstruende?
>