Cylinder problem
Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 09-08-07 22:05

Hey guys!

Som i sikkert har bemaerket, har jeg en begyndermaskine som skaber sig
en del, og eftersom jeg helst ikke vil smide alt for mange penge efter
en mekaniker, forsoeger jeg saa vidt muligt, med hjaelp fra jer, og
andre bekendte at klare det meste selv.

Et af de stoerste gaader for mig er som foelger:
Min maskine er 3 Cyl. og den staar konstant af paa den ene af dem, ikke
100%, men det koerer kun med like, 40% af tiden.
Samtidig spilder den olie(2takts maskine), som loeber ned af udstoedningen.
Min foerste tanke var en problemet var taendingen, men efter adskillige
tjek etc, har jeg udelukket det.
Naeste mulighed var kaburatoren, da det er 3 seperate, men efter at
havde renset og eftertjekket montering etc paa denne, synes jer helelr
ikke at fejlen kan ligge her, og cylinder staar fortsat af, og spilder
fortsat olie.

Nogen der kan forestille sig en tredie mulighed for problemet?

Mvh. Kristian Bundgaard

Fra : Lars Nielsen

Dato : 09-08-07 22:05

Kristian Bundgaard wrote:
> Hey guys!
>

> Nogen der kan forestille sig en tredie mulighed for problemet?

- Den samme cylinder altid???

For meget olie i benzinen???
Kompression??

Lars / Viborg

--

- Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk

Fra : Armand

Dato : 09-08-07 22:38

"Kristian Bundgaard" <NOSPAMMirozel@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tjek etc, har jeg udelukket det.
> ........................ Nogen der kan forestille sig en tredie mulighed

Det MÅ være tænding der mangler - Hvorved cylinderens bensin OG totakts-olie
ikke bliver forbrændt - Hvorefter det derved fremkomne olieslam skal finde
vej ud et sted!
Prøv at bytte om på dén cylinders tændspole/kabel/hætte, og en af de andre
cylindres ditto - Og se om problemet følger med til den anden cylinder!

--
Armand.

Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 09-08-07 22:48

Der er ikke for meget olie, da den selv blander, og det jo kun er et
problem paa den ene cylle.
Vil proeve at bytte om paa taendspolerne imorn, kabler og haetter at
mere eller mindre udelukket -nyligt skiftet med professionel bistand.
Tak for raadet :)

Fra : skoleskibe@hotmail.c~

Dato : 09-08-07 23:35

On Thu, 09 Aug 2007 23:05:22 +0200, Kristian Bundgaard
<NOSPAMMirozel@gmail.com> wrote:

> [...]
>fortsat olie.
>
>Nogen der kan forestille sig en tredie mulighed for problemet?

Kan osse være utætte (slidte) simmerringe, de kan være nogenlunde
tætte kolde, men mindre når temperaturen stiger.

Er det en GT380 ,550 eller 750 ?

MVH

Kim

Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 09-08-07 23:49

None of the above :) MVX 250F
Gammel '86er :P

Fra : 2

Dato : 10-08-07 09:06

On Fri, 10 Aug 2007 00:48:49 +0200, Kristian Bundgaard
<NOSPAMMirozel@gmail.com> wrote:

>None of the above :) MVX 250F
>Gammel '86er :P

Hej jeg har også en MVX 250 F men fra ´88, herlig MC at køre på og
fint speciel klukkelyd fra de 3 cyl i tomgang.

Jeg har kørt rundt et helt år uden problemmer, og tænkte så at det
var på tide at skifte tændrør. Fandt en manual og fik tændrør som der
nu stod skrevet.
Men ak så begyndte efter ca 100 km begyndte MVX at gå mærkeligt og
sætte ud på 1 og så 2 cylindre. Og tændrør defekte, nok druknet
eller bare fordi det var dårlig NGK standard rør, men også Bosch
tændrør kunne den tage kål på. Andre her i NG var også fint
behjælpelige, men fandt ikke rigtig nogen forklaring på hvorfor
tændrørene døde så hurtigt, og der springer store fine gnister fra
stelgevind på tændrør til stel på motor, bare ikke fra
midterelektroden til krogen som de skal.

Så nu er jeg tilbage til de oprindelige tændrør som sad i når jeg fik
MVX.

Hvilken cylinder sætter ud på din MVX?
Hvilke tændrør har du i?

Torben

Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 10-08-07 10:47

Fedt nok! :D

Jamen jeg bruger standart NGK taendroer model B8ES, saa vidt jeg husker
ogsaa et af dem bogen naevner som en mulighed.
Det er min venstre cylinder som saetter ud, altsaa dem som er paa min
venstre haand naar jeg sidder paa cyklen.
Netop denne cylle har ogsaa efter haanden aedt et par roer.

Men bekendte som er MC mekaniker er staerkt overbevist om at det er
taendingen som volder problemer, og den gjorde det da heller ikke, saa
vidt jeg husker, inden jeg skiftede taendroerene(hvilket jeg gjorde for
at par maaneder siden, just efter koebet).
Har idag taenkt mig at tjekke taendspolen som en herinde har forslaaet.

Hjalp det da du satte de originale i?

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-07 11:11

On Fri, 10 Aug 2007 11:46:31 +0200, Kristian Bundgaard wrote:

> Det er min venstre cylinder som saetter ud, altsaa dem som er paa min
> venstre haand naar jeg sidder paa cyklen.

Det udelukker pakdåsen ind til gearkassen :-|

> [...]
> vidt jeg husker, inden jeg skiftede taendroerene(hvilket jeg gjorde for
> at par maaneder siden, just efter koebet).

Kunne være, men også ringe kompression kan ødelægge tændrør.

Det lyder i grunden af en meget sart motor. En kammerat købte sidste år en
MVX, den satte sig uden påviselig grund, (defekt tænding/tidspunkt ? Der
var nok olie og benzin.) Og her i gruppen er nu to MVX, der ikke magter at
holde tændrørene rene, (måske defekt tændingsanlæg ?)

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 10-08-07 11:22

Orla Pedersen skrev:
> [...]
> var nok olie og benzin.) Og her i gruppen er nu to MVX, der ikke magter at
> holde tændrørene rene, (måske defekt tændingsanlæg ?)

Er en utrolig sart motor, i hvertfald det jeg har faaet et vide over
alt. Men som sagt, jeg er foerstegangs MCer, og har indtil nu ikke vidst
hvordan et taendroer saa ud, saa det var egentlig mere eller mindre et
bevidst valg. Vil gerne laere hvad man skal og ikke skal, og hvordan man
retter op maa skader man har forvoldt etc.

Fra : 2

Dato : 10-08-07 22:04

On Fri, 10 Aug 2007 12:10:47 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>var nok olie og benzin.) Og her i gruppen er nu to MVX, der ikke magter at
>holde tændrørene rene, (måske defekt tændingsanlæg ?)

Jeg har kørt et helt år med "forkerte" tændrør og de virker så fint,
når man sætter tændrør i efter de 2 typer i manualen bliver tændrør
defekt, mærkelige gnister og kokser til.
Så råd følg ikke manualen.

Torben

Fra : 2

Dato : 10-08-07 22:10

> [...]

>at par maaneder siden, just efter koebet).
>Har idag taenkt mig at tjekke taendspolen som en herinde har forslaaet.

Godt det hjalp dig. Det var også min venstre cylinder som satte ud.
Min egen teori er at MVX har jo sidestøttefod, og støtter til venstre,
og ved hældning kommer så en anelse mere olie og benzin til den
cylinder ved stilstand, og så er det muligt den cylinder bliver en
anelse for våd og drukner det tændrør. Men mindre man lige vælger en
type andet glødetal som bedre tåler dette.

Kompression på min MVX er god.

Så som jeg ser det er det en forkert type tændrør som står i manualen.

Tændingen er meget god og laver knapt 40 mm gnister.

Torben

Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 10-08-07 22:33

2 skrev:

> [...]
>
> Så som jeg ser det er det en forkert type tændrør som står i manualen.
>
> Tændingen er meget god og laver knapt 40 mm gnister.

Hmm, interessant teori, undrede mig faktisk over HVORFOR det forholdte
sig saadan med de skide taendroer, men din teori giver faktisk mening! :P

Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 13-08-07 14:31

2 skrev:
> [...]
>
> Så som jeg ser det er det en forkert type tændrør som står i manualen.
>
> Tændingen er meget god og laver knapt 40 mm gnister.

Var inde hos de lokale MC pushere idag(I Viborg) for at hoere hvordan
det stop til med andre taendroer end NGK.
Begge forhandlere naegtede pure at saelge andet, og paastod at ingen
taendroer kunne holde til det - Jeg fik saagar at vide at min MVX ikke
er en motorcykel... Thumbs up for god kundebetjening Bike-Shoppen! :@
Men anyway, maaske du lige kunne give mig et hunt til hvilke taendroer
jeg skal have fat i, og hvorfra? :)

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-07 16:55

On Mon, 13 Aug 2007 15:30:52 +0200, Kristian Bundgaard wrote:

> Begge forhandlere naegtede pure at saelge andet, og paastod at ingen
> taendroer kunne holde til det - Jeg fik saagar at vide at min MVX ikke
> er en motorcykel...

Og så undrer de "etablerede" sig over at der er nogle, der hellere vil
handle udenlands :-/

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 13-08-07 17:59

Kristian Bundgaard skrev:
> [...]
> er en motorcykel... Thumbs up for god kundebetjening Bike-Shoppen! :@
> Men anyway, maaske du lige kunne give mig et hunt til hvilke taendroer

"Denso" rør, er jeg glad for, men hvor du kan få dem i dit område deeeet
lige det, jeg brnytter nettet.

--
Dun@nt
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 13-08-07 18:42

J.C.Kløve skrev:
> "Denso" rør, er jeg glad for, men hvor du kan få dem i dit område deeeet
> lige det, jeg brnytter nettet.

Hehe, det goer mig ikke spor at handle paa nettet, goer jeg naesten
dagligt, men hvad angaar MC udstyr har jeg ikke den fjerneste ide om
hvor det er godt at handle...

Fra : Benjamin R. Giversen

Dato : 13-08-07 20:06

J.C.Kløve skrev:

> "Denso" rør, er jeg glad for, men hvor du kan få dem i dit område deeeet
> lige det, jeg brnytter nettet.

Jeg køber mine Denso hos høyer autodele. Det er nemlig de samme som til
en golf.
Mvh
Benjamin R. Giversen

Fra : Armand

Dato : 13-08-07 23:53

""J.C.Kløve"" <jck@aats.dk> skrev i en meddelelse
> "Denso" rør, er jeg glad for, men hvor du kan få dem i dit område deeeet
> lige det, jeg brnytter nettet.

Det er KS-Motors tilbehørs-afdeling der importerer Denso. Prøv at give dem
et ring, Kristian, og hør hvor i nærheden du kan forvente at kunne købe dem!

Nethandel?
Hvor finder du Denso på nettet, Kløve?

--
Armand.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 14-08-07 08:42

F.eks på http://sparkplugs.co.uk/ ..

--
-René

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 14-08-07 10:08

Rene Joergensen skrev:

> F.eks på http://sparkplugs.co.uk/ ..

jup,
eller
http://www.kjmotorcykler.dk/group.asp?group=95&sub=95

hvis dansk forhandler er at foretrække

--
Dun@nt - der ikke kan få denso ved den lokale pusher
1K, SFau-R, White Gold - der var monteret med denso fra fødslen

Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 15-08-07 19:40

Ja, saa fik den ellers ogsaa klippet det gamle Denso roer :/
Kan ikke helt gennemsku om det var pga vandmasserne her den anden dag
eller hvad fanden der sker :S

Anyway har jeg fundet frem til at de gamle roer var Denso W24ES-U
Lyder det helt dumt?

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 15-08-07 21:06

Kristian Bundgaard skrev:
> [...]
> eller hvad fanden der sker :S
>
> Anyway har jeg fundet frem til at de gamle roer var Denso W24ES-U

'83 : W27ESR-U

'84 : W24ESR-U

Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 15-08-07 21:21

J.C.Kløve skrev:

> '83 : W27ESR-U
>
> '84 : W24ESR-U

Min er fra 86 :P

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 15-08-07 21:25

Kristian Bundgaard skrev:

> Min er fra 86 :P
'84-->

Fra : Armand

Dato : 13-08-07 23:45

> [...]
> stop til med andre taendroer end NGK.
> Begge forhandlere naegtede pure at saelge andet.......

Klart, klart!
Max's MC-import, á kataloget MC-Nøglen, har haft stor succes med at kunne
levere alt nødvendigt og er i praksis total-leverandør til alle danske
forhandlere - Hvoraf nogle åbentlyst er så fastgroede i Max' sortiment at de
ikke gider bevæger musen så meget som én mm for at tilfredsstille kunder med
forespurgte alternativer :-|

> ........og paastod at ingen taendroer kunne holde til det
"kunne holde til det"? Til hvad? - At blive brugt??
I gamle dage hvor de luftkølede totaggere var på det sidste havde man for
alvor brug for at kende sit glødetal: En Kawasaki H2 kunne fint transportere
én til og fra arbejde samt ned på stamværtshuset; men skulle man få km
udenfor bygrænsen havde man brug for et sæt koldere tændrør - Som så koksede
til inden der var gået en dags tid med bykørsel!
Alligevel var der mange der kørte til weekend-træf i Holland på sådanne
modeller, ligesom modelserien li'godt holdt sig i live en god årrække. Med
andre ord: Selv om det var problemfyldt at køre kunne det sagtens lade sig
gøre.

Med vandkølingens tilstedekomst blev der rettet meget op på disse problemer
for totaggerne og en MVX'er må næsten regnes for at være en maratonløber i
forhold til de sidste luftkølede totagger-dinosaurer, så at katagorisere den
som umulig at levere tændrør til er sørgeligt opgivende af en branchekyndig
:-|

> ........... Jeg fik saagar at vide at min MVX ikke er en motorcykel...
Ja dén kan jo så få lov at stå for sig selv :-|

--
Armand.

Fra : 2

Dato : 14-08-07 21:58

> [...]
>er en motorcykel... Thumbs up for god kundebetjening Bike-Shoppen! :@
>Men anyway, maaske du lige kunne give mig et hunt til hvilke taendroer

Så ved du hvor du ikke skal henvende dig mere!

Sådan kom jeg også og spurgte efter et godt tændrør et
sted..........ja sagde de vi har NGK, for det var verdensbedste sagde
de. Nejtak de holdt kun 65 KM i min MVX så aldrig mere
NGK.........og tilsidst måtte de give mig ret når de så tændrørene
kokset til, og svaret var ja der måtte jo være få undtagelser.

Denso rør fås fx hos en Toyota forhandler.

Jeg tror stadig mest at glødetallet skal ændres ud fra hvad der står i
manual.

Ellers er MVX en herlig MC, når der er gode og gode nok tændrør i.

Torben

Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 10-08-07 16:19

2 skrev:

> [...]
> midterelektroden til krogen som de skal.
>

> Så nu er jeg tilbage til de oprindelige tændrør som sad i når jeg fik

Jeg siger mange tak! :D Har netop vaeret ude og trille en tur med de
gamle taendroer sat i, og MVXeren gik som urvaerk, helt anderledes
moment etc! Tusind tak for det gode raad! :D

Fra : Armand

Dato : 10-08-07 20:49

> Har netop vaeret ude og trille en tur med de gamle taendroer sat i, og
> MVXeren gik som urvaerk, helt anderledes moment etc! Tusind tak for det
> gode raad! :D

Tænk sig at jeg gamle NGK-revser ikke nåede at være den der ned-dømte
NGK-tændrørene

NGK ér sarte og tåler ikke den mindste drukning uden at de strejker
permanent. Få her fra gruppen har været heldige at få liv i dem igen efter
grundig affedtning og udtørring, men frem for alt kan man på en øde landevej
kun komme om et druknet NGK ved at udskifte med et friskt!
Nu du hár oplevet hvor pludseligt at man kan stå med problemerne, vil jeg
kraftigt anbefale dig at købe et sæt matchende (á glødetal) tændrør af andet
fabrikat istedet.

Tillægsfif for to-taktskørsel:
To-takts oliepumpen blander olie i bensinen alt efter hvor meget gas man
giver.
Egentlig er det kun ved fuld gas og top-omdrejninger at stempel/cylinder har
brug for fuld smøring, så fuld gas ved lave omdrejninger hælder utilsigtet
meget olie i bensinen, og mer-mængde ender kun som sod på stempler og den
forreste del af udstødningen samt tjæret sovs længere ude i udstødningen,
som i den sidste ende kan slutte med et total tilpropning!
Totaktere ér ikke sejtrækkere så opgiv at få skud i havelågen ved at gasse
helt op ved lave omdrejninger, og brug istedet et lavere gear hvor trækket
er anderledes p.g.a. gearet og motorens bedre ydelse p.g.a. højere
omdrejninger - Hvis du har været storslem til at sejtrække vil du opleve at
det er mere end én nedgearing der skal til for at motoren kommer op i et
omdrejningstal hvor den trækker mere frit.
Hvis du føler at den rykker for meget dér, kán du jo blot give mindre gas
istedet - Mindre gas = mindre oliepumpe-åbning = gavn for tilsodningen (og
olieudgiften også forresten!)

Og så lige en anden teknisk revselse:
Citat:
"Vil proeve at bytte om paa taendspolerne imorn, kabler og haetter at
mere eller mindre udelukket -nyligt skiftet med professionel bistand."
Gad vide om du havde husket at bytte rundt på tændrøret også, selvom jeg
glemte dét i farten :-/
Anyhow: Det er en stor fejl at udelukke noget kategorisk fra starten af når
man forsøger at finde frem til en fejl :-|
Under en gradvis indkredsning kan man måske hurtigt udelukke sager som man i
grunden regnede for sikre; men netop dette forløb viser tydeligt at man
svømmer ud på dybere vand ved at udelukke enkelte detaljer fra starten af

--
Armand.

Fra : N/A

Dato : 10-08-07 21:30

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-07 21:30

On Fri, 10 Aug 2007 22:14:14 +0200, Kristian Bundgaard wrote:

> Hmm, jo, havde ikke som saadan udelukket roerene, meeen, da det jo er de
> taendroer som jeg af autoriseret mekaniker har faaet bud paa at stoppe i
> den, ville alt andet ligge foer i hovedet.

Nu har jeg jo også kørt en smule totakt (TZ350, og tocylindret drejeventil
Kawasaki), og NGK historien vil åbenbart gentage sig i det uendelig. Den
korte: Et fejlagtigt startforsøg på NGK rør, og de er til skraldespanden,
period! Den lidt længere: Tændrørene gnistrer mange gange stadigt fint i
fri luft, men så snart motoren er lidt oppe i omdrejninger, eller under
belastning, så falder de ud. For TZ'ens vedkommende var der ingen redning
overhovedet. Man kunne rense i acetone, varme med gasbrænder, og få gnist
igen, men første gang TZ'en skulle trække igennem så døde NGK'erne igen.
Løsningen blev et par hundedyre NipponDenso (nu Denso) tændrør.

Så hvis at Du har kørt som beskrevet, og over længere tid, så er der slet
ikke grund til at fejlsøge andre steder end tændrør i første omgang,
(selvom der selvfølgelig også kan være andet galt oveni.)

Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 10-08-07 21:45

Orla Pedersen skrev:
> [...]
> ikke grund til at fejlsøge andre steder end tændrør i første omgang,
> (selvom der selvfølgelig også kan være andet galt oveni.)

Tror jeg vil meditere over det ;)
Nej, men det der er blevet skrevet passer paa en prik med mit problem,
og det er ogsaa blevet loest paa samme maade.
Har siden starten forsoegt at koere efter det Armand har skrevet(ham
eller en anden har skrevet noget lignende for et par maaneder siden),
men paa den front er der altid plads til forbedring, specielt vaerende
saa groen som jeg.
Men ok, om ikke andet har jeg da laert at der er mere ide i at spoerge
her i gruppen end hos diverse autovaerksteder :P

Fra : Torben Scheel

Dato : 11-08-07 08:58

Kristian Bundgaard wrote:

> Men ok, om ikke andet har jeg da laert at der er mere ide i at spoerge
> her i gruppen end hos diverse autovaerksteder :P

Vi tjener ikke mere på at svare forkert et par gange

--
vh
Torben

Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 11-08-07 16:30

Torben Scheel skrev:

> Vi tjener ikke mere på at svare forkert et par gange

Njah, dem jeg har haft fat i har nu vaeret ubetalt, men hva fanden,
point still stands :P

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-07 09:22

On Fri, 10 Aug 2007 00:48:49 +0200, Kristian Bundgaard wrote:

> None of the above :) MVX 250F

Hvilken af cylindrene ? Et gæt, den højre ! Ny pakdåse ud til gearkassen
= total adskillelse. :-/

Orla Pedersen, som synes at det er lidt synd at blive belemret med netop
MVX som begyndercykel

Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 10-08-07 11:06

Hov! Lagde lige maerke til "Orla Pedersen, som synes at det er lidt synd
at blive belemret med netop
MVX som begyndercykel "

:P Men man maa jo betal prisen naar man vil have flest mulige kraefter
til en saa lille pris som jeg fik min MVX for :) ogsaa sundt nok at
laere lidt om hele systemet etc :P

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-07 11:25

On Fri, 10 Aug 2007 12:06:02 +0200, Kristian Bundgaard wrote:

> :P Men man maa jo betal prisen naar man vil have flest mulige kraefter
> til en saa lille pris som jeg fik min MVX for :) ogsaa sundt nok at
> laere lidt om hele systemet etc :P

Men prisen er høj, hvis at Du aldrig kommer ud at køre :-/ Jeg kender
historien, de første mange år af min mc-kariere bevægede jeg mig aldrig
langt hjemmefra, og slet ikke alene, netop fordi at B33'eren var en gang
upålideligt lort. Dette ændrede sig først da jeg købte brugt XS850. På den
kørte jeg de første 2 år ca. 25.000 Km. Det var mere end hvad jeg kørte på
BSA'en i de 16 år jeg havde den