ABS bremse
Fra : Björn Redlund

Dato : 09-08-07 20:01

Hej
Jeg er snart ved at skulle købe min første MC. Er ABS bremse noget som
man skal fokusere meget på eller klarer man sige lige så godt uden?

Mange hilsener

Björn

Fra : Kristian Bundgaard

Dato : 09-08-07 20:21

Efter min mening er der to sider af sagen:
Taget i betragtning at det er din foerste MC, ville nok vaere sundt at
vende sig til ikke at have ABS.
For alstaa at vaere i stand til at bremse effektivt uden, for det kraver
oevelse!

Hvis du omvendt regner med kun at skulle koere cykler med ABS, og har
raad til det, jamen saa er der jo ingen grund til at bruge energi, og
eventuelt uheld/styrt paa at vende dig til at koere uden.

Fra : Ths

Dato : 09-08-07 20:46

"Björn Redlund (slet TJLS8)" <bjorn@TJLS8grimshojvej.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Jeg er snart ved at skulle købe min første MC. Er ABS bremse noget som
> man skal fokusere meget på eller klarer man sige lige så godt uden?

ABS er kun relevant, når du skal katastrofebremse - du kan ud fra
uheldsstatiskikken selv afgøre, om det er noget for dig! (ABS kan ikke
eftermonteres - og slet ikke, hvis du har brug for det lige nuuuuu!)

Jeg ville købe med ABS - der er også en grund til, at flere og flere
maskiner får det. Når du senere skal sælge maskinen, har det en god
salgsværdi.

/Ths.

Fra : Jansen

Dato : 09-08-07 21:02

Ths skrev:
Klip

(ABS kan ikke
> eftermonteres - og slet ikke, hvis du har brug for det lige nuuuuu!)

Hvad er det der gør at ABS ikke kan eftermonteres ?, jeg har da gået med
de tanker, og vil gerne vide hvad jeg skal være obs. på

Klip

Hilsen
Ole Jansen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-08-07 22:14

Jansen skrev:
> [...]
>>

> Hvad er det der gør at ABS ikke kan eftermonteres ?, jeg har da gået med
> de tanker, og vil gerne vide hvad jeg skal være obs. på

Det kan det også. Men om det så er lovligt at ombygge ved jeg ikke. Men
selve ombygningen kræver nye rør, slanger, ledningsnet, bremseskiver
ABS-moduler(er) og en masse andet. Det nemmeste er nok at hente en
tysker med det på. Og så flytte over.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Jansen

Dato : 10-08-07 15:28

Ib Jakobsen skrev:

> Det kan det også. Men om det så er lovligt at ombygge ved jeg ikke. Men
> selve ombygningen kræver nye rør, slanger, ledningsnet, bremseskiver
> ABS-moduler(er) og en masse andet.

Ja, skal synes, det er ok for mig

Det nemmeste er nok at hente en
> tysker med det på. Og så flytte over.

Lige mine tanker, så er spørgsmålet hvad told/skat siger til det, men
det får man jo nok at vide ved synet.
Hilsen
Ole Jansen

Fra : Jansen

Dato : 10-08-07 15:29

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-08-07 19:15

Jansen skrev:

> Ja, skal synes, det er ok for mig

Jeg tænkte nu lige mere på man er ude i noget med ændring af
bremsesystem og konstruktive ændringer. Men på den anden side så må man
bygge en skivebremse på en HD med tromle.

> Lige mine tanker, så er spørgsmålet hvad told/skat siger til det, men
> det får man jo nok at vide ved synet.

Måske, måske ikke. Modellen findes allerede med ABS, så kan man vel lade
som ingenting. Jeg spurgte om der var nedslag i afgiften lige som på
biler, når den var med sikkerhedsudstyr. Det var der ikke. Det må så vel
gælde den anden vej også.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Jansen

Dato : 10-08-07 20:51

Ib Jakobsen skrev:
Klip
> [...]
> som ingenting. Jeg spurgte om der var nedslag i afgiften lige som på
> biler, når den var med sikkerhedsudstyr. Det var der ikke. Det må så vel

Det er vist ikke altid at to og to er fire, når vi taler told/skat, men
jeg har stor sympati for at lade som ingenting, når tiden kommer

Hilsen
Ole Jansen

Fra : Armand

Dato : 10-08-07 21:16

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
Jansen skrev:

> Ja, skal synes, det er ok for mig

Jeg tænkte nu lige mere på man er ude i noget med ændring af
bremsesystem og konstruktive ændringer. Men på den anden side så må man
bygge en skivebremse på en HD med tromle.

- - - - På grund af fraværende typegodkendelse på det gamle stel som
motorcyklen i grunden aldersopfattes efter :-|

--
Armand.

Fra : Søren Normann Rasmus~

Dato : 09-08-07 21:07

"Björn Redlund (slet TJLS8)" <bjorn@TJLS8grimshojvej.dk> skrev i en
meddelelse news:11866863790.59819199766125@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> Jeg er snart ved at skulle købe min første MC. Er ABS bremse noget som
> man skal fokusere meget på eller klarer man sige lige så godt uden?

Hej Bjørn

Jeg har også været i samme overvejelser som dig. Har lige købt ny MC med
ABS.
De første 450 km har jeg ikke haft brug for ABS'en. Forstået på den måde,
at på normal tør vej, vil du have svært ved at aktivere ABS'en, da det vil
kræve et meget
hårdt tryk/ryk i bremsen, så i det daglige vil du sagtens kunne klare dig
uden ABS...
Og lære at bremse rigtigt.... som Kristian påstår.

ABS bremser har du kun brug for hvis vejen er våd, fedtet eller hvis du
kommer udfor en
katastrofeopbremsning, hvor du bremser panisk. Men i de situationer vil du
nok sætte pris
på, at du købte cyklen med ABS c",)

MIn konklusion er, at under normale forhold har du ikke brug for ABS men
kommer du
udfor unormale forhold, uheld m.m. så kan de redde dit liv.

VH Søren

Fra : p.jarnbak

Dato : 09-08-07 22:02

> MIn konklusion er, at under normale forhold har du ikke brug for ABS men
> kommer du
> udfor unormale forhold, uheld m.m. så kan de redde dit liv.
>
> VH Søren

Prøv at bremse hen over et brønddæksel en regnfuld og mørk aften!!!
Jeg vil altid vælge den med abs.Der er nok nogle her på forum der har prøvet
at
katastrofe bremse,ramte ikke målet, men væltede så det blev en eneulykke.
Hej Palle.
Med abs der har reddet min r.. 2 gange i regn og en bil + nogle hajtænder
der blev overset.

Fra : Anders Majland

Dato : 10-08-07 08:40

> Jeg vil altid vælge den med abs.Der er nok nogle her på forum der har
> prøvet at
> katastrofe bremse,ramte ikke målet, men væltede så det blev en eneulykke.

Mig du skriver om ?

Jeg har ikke selv testet ABS (Prøvet et par cykler med - men ikke nok til at
teste ABS) men tyske motorrad er ikke i tvivl om at moderne ABS virker
ganske fortrinligt. Og selv de lidt ældre generationer kan sagtens være det
der redder røven...

Nyeste generation af ABS kan kun lige udbremses af en god kører på kent
underlag - og ofte skal der et par forsøg til. De lidt ældre generationer
var længere fra en optimal opbremsning.

MEN den dag man for alvor får brug for at kaste ankeret har man ikke den
luksus at kende underlaget. Og ikke mindst få brug for at bremse over noget
med skiftenede friktion ...

Skulle jeg købe fabriksny mc idag ville jeg ikke være i tvivl om at det
skulle være med ABS !

(Det næste bliver vel så også antispin - spildt korn er som marmorkugler i
tegneserierne. Jeg kom næsten uden om med forhjulet men baghjulet røg ind
over og det har sikkert set godt ud, men det var lige før jeg skulle hjem og
skifte underbukser. Heldigvis var hastigheden lav nok og der var friktion
nok i rabatten til at det ikke blev til en skovtur )

Fra : Armand

Dato : 10-08-07 21:19

> [...]
> ikke den luksus at kende underlaget. Og ikke mindst få brug for at bremse

Jup! Man kan alt for let "blive fanget på det ene ben", hvor ABS'er er
årvågen hvert eneste millisekund undervejs!
Min bil har ESP, og jeg er blevet overrasket i størrelsesorden af
forskrækkelse et par gange hvor ESP'en reddede en skrider allede før de
første hår i nakken havde nået at rejse sig på mig

> Skulle jeg købe fabriksny mc idag ville jeg ikke være i tvivl om at det
> skulle være med ABS !

For mig ligger det (endnu?) ikke så højt på prioritetslisten, men at
anbefale at fravælge ABS, og ovenikøbet til en novice er en fejl! Selv for
bilers vedkommende er ABS en nærmest uundværlig detalje og personligt er jeg
meget ked af at min datter, hvis kørekort kun er et års tid gammelt, primært
bevæger sig rundt i moderens gamle Toyota der hverken har passive eller
aktive sikkerheds-detaljer udover et sæt rulleseler :-|

> [...]
> og skifte underbukser. Heldigvis var hastigheden lav nok og der var
> friktion nok i rabatten til at det ikke blev til en skovtur )
Hæ!
Du har i sandhed givet digselv en række sær-oplevelser da du valgte at
flytte væk fra hovedstaden og ind midt i Jylland

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 09-08-07 22:11

Björn Redlund (slet TJLS8) skrev:
> Hej
> Jeg er snart ved at skulle købe min første MC. Er ABS bremse noget som
> man skal fokusere meget på eller klarer man sige lige så godt uden?

Ja og nej. Som en anden siger så køb uden ABS. Og kør fornuftigt og
defensivt. ABS er godt for uøvet eller hvis man er typen der
panikbremser. F.eks i sving, på våd asfalt eller hvis der er grus. Men
min erfaring siger at du meget nemt kan bremse hurtigere uden ABS. Jeg
købte en med ABS af ren og skær nysgerrighed, og har pjattet med det.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : kop

Dato : 09-08-07 23:19

> [...]

min erfaring siger at du meget nemt kan bremse hurtigere uden ABS. Jeg
købte en med ABS af ren og skær nysgerrighed, og har pjattet med det.

.....køb uden ABS.... jeg har da aldrig hørt mage til gang fordrukken
sludder.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-08-07 19:20

kop skrev:

> ....køb uden ABS.... jeg har da aldrig hørt mage til gang fordrukken
> sludder.

Det var ikke pænt talt. Du har din mening og jeg har min. Det må du
kunne uddybe. Det er trods alt et fåtal der kan leveres med ABS i dag.
Jeg husker da ABS kom på bilerne, og skaderne steg. Fordi folk troede de
kunne køre mere offensivt og havde en trumf i baghånden.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 10-08-07 21:18

> Jeg husker da ABS kom på bilerne, og skaderne steg. Fordi folk troede de
> kunne køre mere offensivt og havde en trumf i baghånden.

Er dét ikke mere en skrøne hhv. frygtet scenarie, end fakta :-/

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-08-07 18:02

Armand skrev:

> Er dét ikke mere en skrøne hhv. frygtet scenarie, end fakta :-/

Ikke hvis man snakker med forsikringfolk. Så steg prisen netop i samme
periode. Når man som jeg har været i brancen, kan man ikke undgå at
komme til at snakke med folk om emnet. Jeg HAR snakker snakket med flere
kun der med buler i bilen om emnet. De troede den kunne bremse meget
bedre med ABS. Lige som folk jeg vil betegne som yderst egnede bilister,
kommer rendende ved første senvejr, og klage over "støj fra undervognen
og en underlig bremsepadal". Jeg har sågar været ude med flere og vi har
prøvet at lege med det.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 10-08-07 09:12

Björn Redlund expressed precisely :
> [...]
> Jeg er snart ved at skulle købe min første MC. Er ABS bremse noget som
> man skal fokusere meget på eller klarer man sige lige så godt uden?

Jeg startede med en MC uden ABS.
Det var ikke noget problem.

Men dajeg købte min nye MC blev den købt med ABS.
I den generelle hverdag mærker jeg ingen forskel.
Maskinen bremser - Har én gang i fedtet fører været glad for min ABS.

Ellers vil jeg sige, at kører man defensivt og opmærksomt, får man jo nok ikke brug for den.
Men man kan aldrig vide - Og eftersom jeg ikke er til ræs eller anden halvvild kørsel (misforstå mig nu ikke. Ingen kritik af andre eller noget lign), vil jeg til enhver tid vælge en med ABS

Michael

--

Best Regards / Venlig hilsen
Michael Vilhelmsen

Michael Vilhelmsen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 10-08-07 11:03

> Jeg er snart ved at skulle købe min første MC. Er ABS bremse noget som
> man skal fokusere meget på eller klarer man sige lige så godt uden?

Hej Björn

ABS er fremtiden. Er man meget dygtig kan man bremse en anelse bedre uden
ABS. ABS bremser dog næsten optimalt hver gang også på vådt glat fedtet
underlag, kolde dæk, når du er gået i panik. år du har slidte dæk osv. Kunne
jeg købe et 5.000Kr ABS kit sil min CBR 600 havde jeg købt det. Det spiller
bare og giver mig den sikkerhed jeg ønsker. Jeg har kørt i mange år, og
synes selv jeg er en habil MC kører. Alligevel lavede jeg i en panik
situation i forgårs (overset af dame i bil) 10M bremsespor med baghjulet
(offrader med knopdæk). Hvade jeg haft ABS havde jeg kunne knalde fuld power
på bremserne og kunne koncentrere mig om at dytte, styre og råbe.

Vores bremsekonge i klubben der kan lave 50M stoppies (bremse så baghjulet
letter) smadrede sin ene Honda i panik udbremsning af sig selv hvor
forhjulet blokerede. Jeg smed næsten selv min CBR i efteråret sidste år også
ved blokeret forhjul. ABS havde ungået disse situationer.

KØB ABS!!!

--
Jens Jacob Bager Jensen
CBR600F '98, TS250 '82, NX650 '88, XR650L '95

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 10-08-07 19:26

Jens Jacob Bager Jensen skrev:

> (offrader med knopdæk). Hvade jeg haft ABS havde jeg kunne knalde fuld power
> på bremserne og kunne koncentrere mig om at dytte, styre og råbe.

Jeg er rimelig sikker på at du ikke kan styre og bremse ret meget
samtidig. Husk på at du lægger en mc ned når du skal styre. Jeg har ikke
prøvet ret meget på mc. Men det jeg har prøvet er at man ikke skal dreje
ret meget før forhjulet smutter alligevel. Men deter skun forsøg på grus
og græs.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 10-08-07 21:11

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:46bc37d5$0$90275$14726298@news.sunsite.dk...

> ABS er fremtiden. .........

- - - - - Og måske derfor et økonomisk argument i en købs-situation:
Selvom det er tyve års tid siden at BMW lancerede de første ABS-systemer til
motorcykler kan udviklingen gå meget stærkt. Og hvis stort set alle
motorcykler har ABS om tre års tid, når man står for at ville sælge til
fordel for noget større, kan en ABS-løs model være sværere at sælge =>
lavere pris for at få den solgt
En tydelig parallel kan ses blandt biler: Hvordan er det nu med sådan et par
ti år gamle biler fra samme klasse, hvor den ene overhovedet ikke har nogle
moderne sikkerheds-detaljer (á Renault (der var så sen til at hoppe på "de
nye gimmicks" at de nu bliver nødt til at overgøre det for at holde fast på
markedet)?), og én med en variation af forstærkede døre; airbags, og ABS ??
:-/

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-08-07 23:07

Michael Vilhelmsen
<Michael.Vilhelmsen.PLEASEREMOVE@Microcom.PLEASEREMOVE.Dk> writes:

> Ellers vil jeg sige, at kører man defensivt og opmærksomt, får man
> jo nok ikke brug for den.

"Nok" er nøgleordet her. Hvis man en dag bliver udsat for en af de
værre vigepligtsidioter kan det let være ligegyldigt om man har kørt
defensivt og opmærksomt.

Med gode dæk på en tør eller en ufedtet, våd vej tror jeg ikke at jeg
vil få brug for ABS (Pilot Sport rykker ), men ligger der en klat
jord, olie, sand eller blot trafikfilm efter lang tids tørvejr vender
billedet. Så er det umuligt at vide hvor hårdt man kan bremse, og så
er der kun manuel abs til at hjælpe en, og skal det virke skal man
vist være temmeligt rutineret, især hvis man svinger samtidigt.

ABS har desværre en ulempe, og det er at bremsegrebet bliver ret så
svampet (ekstra slange og ventiler) hvilket koster noget føling med
bremserne. Hvor meget det betyder i praksis har jeg ingen erfaring
med, men på en standset mc virker det ret voldsomt.

Jeg ville nok foretrække ABS, ihvertfald hvis jeg skal køre i andet en
solskinsvejr. SV1000S'en kunne ikke fås med ABS (men 650'eren
kunne!), men havde muligheden været der havde jeg nok taget det
med. Den bremser dog ganske glimrende og forhjulsblokeringer på våd
asfalt er meget nemmere at håndtere, ihvertfald når man selv
fremprovokerer dem (med vold og magt) og dermed er forberedt på
situationen.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-08-07 23:13

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> writes:

> Jeg er rimelig sikker på at du ikke kan styre og bremse ret meget
> samtidig. Husk på at du lægger en mc ned når du skal styre. Jeg har
> ikke prøvet ret meget på mc.

Der er jo nok vejgreb til hhv. at køre med stor nedlægning med højt
fart og at bremse meget hårdt. Vil man begge dele må man prioritere,
og det kan ABS'en gøre for en. Drejer man så der udnyttes 30% vejgreb
dertil, vil man stadig kunne bremse med de resterende 70% (forudsat at
ABS'en er hurtig nok)

Et problem er dog at bremsning får cyklen til at rejse sig op, men med
lidt øvelse kan man godt kompensere for det med styret.

> Men det jeg har prøvet er at man ikke skal dreje ret meget før
> forhjulet smutter alligevel. Men deter skun forsøg på grus og græs.

Her er finten nok at bremsen meget hurtigt æder hele vejgrebet fordi
der er så lidt af det på grus.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-08-07 18:19

Jes Vestervang skrev:

> [...]
> og det kan ABS'en gøre for en. Drejer man så der udnyttes 30% vejgreb
> dertil, vil man stadig kunne bremse med de resterende 70% (forudsat at

KLASK. Der ligger du.

De kender til fysikens love. Det ved jeg. Hvordan er det lige med
friktion, normalkræfter og nedlægningsvinkel?. Du kan ikke styre uden at
lægge maskinen ned. Et ABS-system, skal registrere at hjulet er stoppet,
før det træder i kraft. Godt nok i et brøkdel af et sekund. ABSen letter
trykket en smule og hjulet skal sætte i gang igen. Det kræver en vis
friktion, som ikke er til stede, da hjulet er smuttet. Styrer du
samtidig, så ligger du der.

> Et problem er dog at bremsning får cyklen til at rejse sig op, men med
> lidt øvelse kan man godt kompensere for det med styret.

Ok, du snakker om bagbremsen. Og så undlade forbremsen?.

> Her er finten nok at bremsen meget hurtigt æder hele vejgrebet fordi
> der er så lidt af det på grus.

Bingo. Det lader til vi er enige.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-07 19:47

On Sun, 12 Aug 2007 19:19:20 +0200, Ib Jakobsen wrote:

> Et ABS-system, skal registrere at hjulet er stoppet,
> før det træder i kraft.

Nixen biksen, Et ABS system af idag skal kun føle en forskel mellem for og
baghjul, så hjulet skal _ikke_ stå stille. Derfor kan BMW's nyeste ABS
systemer slåes fra, så de garvede off-rødder kan styre med baghjulet. (Og
pop-drengene lave stoppies )

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-08-07 00:22

> [...]

> igen. Det kræver en vis friktion, som ikke er til stede, da hjulet
> er smuttet. Styrer du samtidig, så ligger du der.

Jeg var af samme opfattelse indtil en BMW-kører herinde (husker ikke
navnet) skrev at han havde panikstampet på bagbremsen rundt i et
sving, hvor abs'en havde reddet ham. Det kan selvfølgelig have været
under begrænset nedlægning og det kan have været på dæk med langt fra
fuldt vejgreb til total blokering. Pointen er at dækket ikke behøver
at slippe helt før abs'en reagerer.

Jeg har dog ingen trang til at eftervise at man kan bremse maksimalt
under fuld nedlægning

> Ok, du snakker om bagbremsen. Og så undlade forbremsen?.

Nej, forbremsen får også cyklen til at rejse sig op.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-08-07 00:27

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> writes:

> Nu kender jeg ikke så meget til de allernyeste systemer. Men det er
> korrekt det med hastighedsforskellen på på hjulene. På mange biler
> det 20 km/t. Men fysikkens love gælder da forhåbentlig.

Men at der er en hastighedsforskel betyder ikke at vejgrebet er på
blokeringsniveau. Nederste figur på flg. side illustrerer hvad jeg
mener, Stribeck friktion:
<http://www.20sim.com/webhelp4/library/iconic_diagrams/Mechanical/Friction/Static_Friction_Models.htm>

Det kunne egentlig være interessant at se sådanne kurver for
forskellige dæk.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R

Fra : norsker

Dato : 13-08-07 08:44

On 12 Aug., 20:47, Orla Pedersen
> Derfor kan BMW's nyeste ABS
> systemer slåes fra, så de garvede off-rødder kan styre med baghjulet. (Og
> pop-drengene lave stoppies )

Jeg har en BMW F800 ST produceret i maj 2007, og her er der ingen
mulighed for at slå ABS'en fra. Muligvis er det en mulighed på andre
modeller? Har ikke selv aktiveret ABS, men faldt blandt andet over
nedenstående beskrivelse på et F800 forum. Her er folk overvejende
begejstrede for ABS'en, selvom der også er kritik. Bremsen kan slå
helt fra et par meter, før opbremsningen starter korrekt:
*********
http://f800riders.org/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2428&SearchTerms=abs
*********
when you do trip the ABS on the front brake, you will NOT feel any
pulsing in the front lever. what will happen is this:

1. the lever will sink a bit and become "ultra smooth"
2. you may hear noise coming from the front end - completely normal
3. the bike will slow at a very fast, consistent rate so be sure no
one is behind you

the back lever is completely different. you'll feel that one jump here
and there when the ABS is actuated on that unit.

Norsker

Fra : Orla Pedersen

Dato : 13-08-07 14:26

norsker wrote:

> Jeg har en BMW F800 ST produceret i maj 2007, og her er der ingen
> mulighed for at slå ABS'en fra.

Det kan man på R 1200 typer.

> [...]

> the back lever is completely different. you'll feel that one jump here
> and there when the ABS is actuated on that unit.

Og dét er hele forskellen fra de antikverede R11, og K typer som Ib
omtaler. Der er en verden til forskel.

mvh
Orla

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-08-07 20:30

Orla Pedersen skrev:

> Og dét er hele forskellen fra de antikverede R11, og K typer som Ib
> omtaler. Der er en verden til forskel.

Ok. Jeg har kun prøvet det ABSII, som er på min K1100. Men ser man på de
første systemer på biler, og dem man har i dag, så synes jeg ikke der er
den helt store forskel.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-07 21:05

On Mon, 13 Aug 2007 21:30:00 +0200, Ib Jakobsen wrote:

> første systemer på biler, og dem man har i dag, så synes jeg ikke der er
> den helt store forskel.

Arh, det kan Du ikke mene. Hvor en Carina E lød som om bilen faldt fra
hinanden, så hører Du kun pumpen i den seneste Corolla stationcar.
Modulationsfrekvensen er da sat rigtigt meget i vejret, til gavn for
nedbremsningen, og så skræmmer systemet ikke føreren som de gamle systemer.

Min eneste anke mod den moderne elektronik er såmænd: Hvergang at man
tilføjer en ny komponent, så er der en komponent mere til at stå af
skatteræset på et eller andet tidspunkt. Men ud over "korrosionskvaste"
hjulfølere, så ér der jo ikke problemer med ABS-systemer :-/

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-08-07 21:19

Orla Pedersen skrev:

> Arh, det kan Du ikke mene.

Jow. Efter mange år i brancen, har jeg prøvet en del modeller. Indrømmet
at de ikke larmer lige meget.

> Min eneste anke mod den moderne elektronik er såmænd: Hvergang at man
> tilføjer en ny komponent, så er der en komponent mere til at stå af
> skatteræset på et eller andet tidspunkt.

Men det er det folk vil have. Jo mere elektronik og dioder der kan lyse
jo bedre.

> Men ud over "korrosionskvaste"
> hjulfølere,

Ja kunne de bare lave større frihuller til følerne så blev de ikke klemt
ihjel.

> så ér der jo ikke problemer med ABS-systemer :-/

Jo, modulatorer der er rustet sammen fordi systemet aldrig har været i
brug. Pissedyrt. Og så ser man et stigende antal tandkranse der er
knækket på grund af rust. Kan ikke fåes løst så det koster et drivled
eller en komplet aksel.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 14-08-07 07:55

Orla Pedersen skrev:
> [...]

> skatteræset på et eller andet tidspunkt. Men ud over "korrosionskvaste"
> hjulfølere, så ér der jo ikke problemer med ABS-systemer :-/

Jo og den anke at os der notorisk nægter at bruge flere penge på bil en
allerhøjest nødvendigt, får stadigt vanskeligere ved at finde et billigt
vrag at købe, al den stund at vitale dele er komplekse og dyre at
reparere/vedligeholde, hvorfor bilerne er kassable efter 10-12 år... og
det er først der jeg plejer at erhverve dem :-\

--
Dun@nt - der på 3. år kører sierra 2,0i til 15.000,-
1K, SFau-R, White Gold

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-08-07 08:44

J.C.Kløve wrote:

> [...]
> reparere/vedligeholde, hvorfor bilerne er kassable efter 10-12 år... og
> det er først der jeg plejer at erhverve dem :-\

Du er nød til at gå en prisklasse op - find en 5-cylindret Audi fra
starthalfemserne med så lidt udstyr som muligt, så har du bil så længe
du gider hælde olie og vand på engang imellem. Ebay svømmer over med
billige stumper til de biler.

Jeg har en Audi 80 2.3E Avant 1992 - rustfri, herlig motorlyd (men sløv)
manuelt rudehejs, solidt og logisk bygget. Og Procon ten (stålwire der
trækker rat og pedaler væk og strammer seler ved uheld) i stedet for
balloner der skal udskiftes hvert 10. år. Den var "dyr" i indkøb (har
vel kostet ca. 80.000,- med udskiftning af undervognsbøsninger og
diverse sliddele sidste år), men jeg tror at regnestykket bliver rigtig
fint. Og så virker den ikke så slidt som alderen antyder.

--
vh
Torben

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 14-08-07 10:04

Torben Scheel skrev:

> [...]
> diverse sliddele sidste år), men jeg tror at regnestykket bliver rigtig
> fint. Og så virker den ikke så slidt som alderen antyder.

mejaaa til 80.000 .... det vil vel række til en brugt VFR, og en bil til
10kkr til at hente forsyninger i

men sierraen har da også gjort det meget godt, den skal nok skrottes i
sep '08 så har den klaret 4 år til 15kkr i indkøb, og så lidt løbende
rep. Den kostede vel 4-5kkr ved syn sidste gang, alt i alt ski billigt,
og den skal bare have olie og vand, så ruller den (indtil videre 450.000
km de 100.000 med mig bag rattet.

--
Dun@nt der har brugt ikke mindre end 65kr til vask af bil de sidste 3 år

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-08-07 11:15

J.C.Kløve wrote:

> mejaaa til 80.000 .... det vil vel række til en brugt VFR, og en bil til
> 10kkr til at hente forsyninger i

Ja, indkøbspris.. og bilen til 10k ville du ikke turde køre familien til
italien i - det tør jeg i Audi'en.

> [...]
> rep. Den kostede vel 4-5kkr ved syn sidste gang, alt i alt ski billigt,
> og den skal bare have olie og vand, så ruller den (indtil videre 450.000

Ganske pænt - men jeg ville ikke satse på at hele det næste år bliver
gratis. Og om et år er du tilbage i problematikken - hvilken enkel bil
til ingen penge er tilgængelig på markedet? Der er nok kun udbollede
Golf 2'er og ræverøde mondeo'er tilbage til den tid. Derfor mit forslag
om at gå en prisklasse eller 2 op. YMMV.

--
vh
Torben

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 14-08-07 12:45

Torben Scheel skrev:

> Ja, indkøbspris.. og bilen til 10k ville du ikke turde køre familien til
> italien i - det tør jeg i Audi'en.

Njaaaa - Italien er da osse så langt væk, men vi har da været i Dyskland
mere end et par gange, det er der ingen ben i - den går faktisk rigtig
godt. (især med de nye hjullejer, som den fik her i foråret)

> [...]
> Golf 2'er og ræverøde mondeo'er tilbage til den tid. Derfor mit forslag
> om at gå en prisklasse eller 2 op. YMMV.

YMMV???? Yamaha Mekanikerens Mange Vanskeligheder???

Hmmm
Nja, der er et par bøsninger i styrtøjet der skal sliftes inden vinteren
sætter ind, og så nogle vinter dæk, men ellers, ser der ikke ud til at
blive noget.

--
Dun@nt

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-08-07 13:02

J.C.Kløve wrote:

> YMMV???? Yamaha Mekanikerens Mange Vanskeligheder???

*LOL* Your Mileage Might Vary ~ andre meninger end mine kan være valide
(det bliver bare så langt

> Hmmm
> Nja, der er et par bøsninger i styrtøjet der skal sliftes inden vinteren
> sætter ind, og så nogle vinter dæk, men ellers, ser der ikke ud til at
> blive noget.

Hey! Jeg skal lige låne dit røntgensyn næste gang jeg skal handle
køretøj

--
vh
Torben

Fra : Orla Pedersen

Dato : 14-08-07 13:07

Torben Scheel wrote:

> Ja, indkøbspris.. og bilen til 10k ville du ikke turde køre familien til
> italien i - det tør jeg i Audi'en.

tjae, i de 9+ år jeg har kørt skodamobil har jeg brugt færre penge, færre
reservedele, færre timer, end på noget andet automobil i mit ejerskab, og
dog kørt langt de fleste Km. Såe......

Absolut største "katastrofe" har været fra femte til niende år i en VW
LT31B, mage til l... skal man lede længe efter.

mvh
Orla, hvis BMW mc faktisk er "sponceret" af skoda.

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-08-07 13:46

Orla Pedersen wrote:

> tjae, i de 9+ år jeg har kørt skodamobil har jeg brugt færre penge,
> færre reservedele, færre timer, end på noget andet automobil i mit
> ejerskab, og dog kørt langt de fleste Km. Såe......

Nu ved jeg ikke lige hvilken model du har, men mit (familie)behov ville
ikke kunne opfyldes af noget under Octacvia st.car. - der SVJV er hårdt
læsset med alskens elektroniske fejlprone gadgets.

En 3 ugers campingtur til Italien med familie i en Fabia ville nok
medføre øjeblikkelig skilsmisse (uden jeg på nogen måde ringeagter
Fabia'en).

Konsensus må være at vi er enige om at det bliver sværere og sværere at
finde en enkel, billig og gør-det-selv venlig bil.

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 14-08-07 14:24

> En 3 ugers campingtur til Italien med familie i en Fabia ville nok medføre
> øjeblikkelig skilsmisse (uden jeg på nogen måde ringeagter Fabia'en).

Trailer og tagboks ?

Jeg har været på campingferie i juguslavien i en citroen bx. 2 voksen & 3
børn i bilen plus surfbræt og telt på taget (Vi blev også overhalet af
lastbilerne når der gik opad . Det var den lille med 55hk

> Konsensus må være at vi er enige om at det bliver sværere og sværere at
> finde en enkel, billig og gør-det-selv venlig bil.

Ja selv vores gamle 1990'er mazda var fuld af el-tingeltangel. Og det var
elnettet der gav bøvlet (og rust). Mekanisk spandt den bare derudaf.

Så vi har pt opgivet "gamle biler", og nyere brugte er for dyre i forhold
til de serviceudgifterne. Så vi har pantsat noget mere af huset og
finanseret en ny den vej... Jeg har ingen forhåbninger om at jeg kan lave
noget som helst på den så jeg ved den bliver er dyrt bekendtskab - På den
anden side har jeg rigeligt at køre med at holde motorcyklerne med
service... Og er der trods alt større sikkerhed i en ny end i en ældre bil.
Jeg har ihvertfald ikke lyst til at se en crashtest af den gamle mazda
(modellen blev vist solgt frem til 96/97)

Så imho en fair trade - hun har en ny bil med og jeg mine mc'er ... Men når
hun får tid skal hun have taget motorcykelkørekort så jeg kan tage bil &børn
hvis hun ikke kan hente/bringe. Thomas har jeg hidtil kunne have med på mc,
men peter på 1/2år kommer jo pga den nye lov til at vente mange år inden han
kan komme med, og en bil #2 "bare" for at lejlighedsvis at hente/bringe dem
er heller ikke billigt ...

/A

Fra : Torben Scheel

Dato : 14-08-07 16:58

Anders Majland wrote:

> Trailer og tagboks ?

Muligt, men absolut begrænsende. Vi havde en 700 liter tagboks og en
cykel på avant'en uden at der var god plads bagi af den grund. Et
trailerkøb ville ikke hjælpe på totaløkonomien, og så er jeg er meget
antijysk i den henseende

> Jeg har været på campingferie i juguslavien i en citroen bx. 2 voksen & 3
> børn i bilen plus surfbræt og telt på taget (Vi blev også overhalet af
> lastbilerne når der gik opad . Det var den lille med 55hk

Og jorden rundt på YBR125 kan lade sig gøre.

> [...]
> Jeg har ihvertfald ikke lyst til at se en crashtest af den gamle mazda
> (modellen blev vist solgt frem til 96/97)

Audien bliver kun brugt lejlighedsvis - jeg cykler eller MC'er normalt
til arbejde i sæsonen, Anne Mette cykler. Den kan stå i ugevis uden at
blive brugt - det kan ikke bære afskrivningen på en ny bil. Delebil
ville være oplagt, men det vil fruen ikke. Jeg er relativt tryg ved den
passive sikkerhed i audien - folksam giver den en pæn statistik, procon
ten wire + dørbjælker fungerer åbenbart efter hensigten. Og så finder
jeg det lidt skævt at køre med ungerne på MC og så insistere på
topsikkerhed i bilen.

> [...]
> kan komme med, og en bil #2 "bare" for at lejlighedsvis at hente/bringe dem

Glæderne ved at bo på landet

--
vh
Torben

Fra : Anders Majland

Dato : 14-08-07 17:58

> Glæderne ved at bo på landet

Ja offenligt transport er om ikke en by i rusland så ihvertfald ikke noget
vi har i nærheden ... Så det kræver jo nogen køretøjer ...

Selvfølgelig er her lidt støj og lugt mm, men det er nu fedt lige at "komme
til" at fyre mc'en af 500meter over en stubmark, kunne spille høj musik i
skrueskuret uden at kunne genere en nabo mens man skruer mc osv. Sådan 200m2
udhus koster jo ikke noget særligt at få med et hus - det er jo nærmest
minium. Desværre er der så ikke opvarmet / isoleret, men stadig rart med god
plads i værkstedet.

Bliver det snevejr risikere man selvfølgelig også at nemt at sneinde men sne
af da også sjovt at lege i
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=15257&m=full

En af ulemperne er så at man nemt får lidt lang til arbejde - og det er både
dyrt og besværligt.

Men det er jo selvvalgt og der var rigtigt dejligt herude da det var en
lille borgerlig landkommune. Der blev ikke ruttet med pengene, men vi fik
absolut value for money. Nu er vi underlagt (ja helt bogstaveligt) Viborg og
det har medført højere skat og ringere service.

Seneste er at socialdemokraterne i viborg nu også vil lukke vores skole...
Deres udvalg havde instillet nogle mindre skoler til lukning (alle fra de
tidligere borgerlige landkommuner) men for at få stemmeflertal skulle de
have alle socialdemokrater til at stemme for og det indebar så at en skole
hvor S havde en kvinde fra fra er holdt ude af jagten på besparelser, og en
anden skole med en S'er blev fredet uden saglig grunde. Så da de hadve
sparet mindst en skole væk i hver af de gamle kommune har de valgt også at
spare vores væk i retfærdighedens navn (så alle bliver ramt). Skolen er
ellers renoveret indenfor de seneste år og dermed en af de skoler der
faktisk har ganske fornuftige facaliteter. Derimod har de ikke villet røre
ved skoledistrikterne i viborg. Der ligger skolerne ellers "ret tæt" og en
enkelt skolelukning af en af de mest nedslidte ville kun lave en smule om på
skoledistrikterne... Men der er for mange S vælgere derinde til at de vil
røre ved det....Jeg kunne blive ved. men det må jeg hellere lade være med at
få begyndt på .... Måske lidt sent ... Men sammenlægningen gav så højere
skat og _meget_ ringere service nu hvor der skal trækkes flere penge ind til
Viborg

Fra : Armand

Dato : 14-08-07 21:14

> [...]
> ville kun lave en smule om på skoledistrikterne... sammenlægningen gav så
> højere skat og _meget_ ringere service nu hvor der skal trækkes flere
SUK!
Akkurat dét scenarie man har kunnet frygte følge for alle yderdistrikterne i
de nye storkommuner: Alle services bliver reguleret ned efter de gamle
kommuners laveste fællesnævner (som tit = nul), og der er blevet endnu
mindre fornemmelse for de tyndtbefolkede områder, hvis stemmer samtidig har
fået relativt mindre magt
Egentlig er jeg godt tilfreds med at sidde i en af de (den eneste?) ikke
sammenlagte kommuner der ikke i samme grad har skullet køre et nyt budget i
stilling og samtidig heller ikke har tømt kommunekassen "fordi de "andre"
ikke skulle nyde det vi har sparet sammen".
Nabokommunen, Vejle, leflede grundigt for sine naboer op til sammenlægningen
men da det kom til stykket blev naboernes samlede magt i den nye storkommune
så stor at Bykongen i Vejle blev væltet (og i fornærmelse trak sig tilbage
fra politik) således at det nu er den i grunden mere karismatiske borgmester
fra den lille landkomune Børkop der styrer "Stor-Vejle"
En Bizar detalje fra de senere års tømning af kommunekasserne er at Vejle nu
har to store golfbaner lige op og ned af hinanden, hvor de tidligere var
adskilt af et ikke ubetydende kommuneskel mellem Vejle og Børkop

--
Armand.
(hvis borgmester dog har raslet med skattesablen på det sidste)

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-08-07 07:41

Armand wrote:
> En Bizar detalje fra de senere års tømning af kommunekasserne er at Vejle nu
> har to store golfbaner lige op og ned af hinanden, hvor de tidligere var
> adskilt af et ikke ubetydende kommuneskel mellem Vejle og Børkop

_Golf_ er en bizar detalje. Men at banerne er kommunale kommer bag på
mig - er der adgang for alle? Driver kommunen klubberne?

Den ene kunne blive en fin Crossbane på en weekend, eller en asfaltbane
over et par måneder

--
vh
Torben

Fra : Niels Pein

Dato : 16-08-07 22:28

"Armand" skrev ...

> En Bizar detalje fra de senere års tømning af kommunekasserne er at Vejle
> nu har to store golfbaner lige op og ned af hinanden, hvor de tidligere
> var adskilt af et ikke ubetydende kommuneskel mellem Vejle og Børkop

En golfklub har jo lige så lidt med kommunegrænser at gøre som en
motorcykelklub. Det er (næsten altid) et rent privat foretagende, der dog
muligvis får lidt kommunalt tilskud til ungdomsarbejdet, ligesom så mange
andre klubber og idrætsforeninger.

Men ja, den gamle Vejle Golfklub kunne udgøre en kanon offroad område. Der
er nogle helt fede bakker, skrænter og stier. Men det vil blive lidt dyrt at
købe af klubben (og dens medlemmer) for den slags er dyre at anlægge. En
pris der ikke er betalt en rød reje til af det offentlige.

(med forbehold for at lige netop Vejle klubberne skulle være en af de helt
sjældne undtagelser).
--
Mvh. Niels
Bandit 1250 SA (nu også med Scottoiler)

Fra : Lars

Dato : 14-08-07 21:53

> [...]
> lade være med at få begyndt på .... Måske lidt sent ... Men
> sammenlægningen gav så højere skat og _meget_ ringere service nu hvor der

Det lyder som du er så heldig at bo i Sparkær, og hvor har du dog ret i dine
betragtninger. Viborg kommune har vaklgt den laveste fællesnævner for
service og den højeste for pris blandt alle de kommuner der nu er Viborg.
Lars

Fra : Anders Majland

Dato : 15-08-07 09:49

> [...]
> service og den højeste for pris blandt alle de kommuner der nu er Viborg.

Lidt norligere - Bjerregrav i det gamle Møldrup kommune. Skolen har idag
omkring 150 elever (0-7klasse). I aftes var der et lille møde med godt 300
deltagere for at støtte op om muligheden for at køre skolen videre som
friskole. Btw var en af talerne den gamle Møldrup borgmester Gunnar Korsbæk.
Det ser jeg (og mange andre) som en absolut nødløsning. Jeg er af den
opfattelse af vi får den bedste uddannelse af poderne i en folkeskole med
plads til alle... Men med den opbakning der er herude er jeg helt sikker på
at friskolen bliver en realitet hvis Viborg lukker folkeskolen.

I det aftalegrundlag der blev udarbejdet i forbindelse med
kommunesammenlægningen står, at offentlige institutioner skal rodfæstes i
lokalområdet. Og både S og K politikere udtalte (også foran kamera) at der
ikke skulle pilles ved skolerne - ihvertfald ikke de første 10-12år ...

Hov - undskyld jeg er vist røget langt ud af en tangent ...

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-08-07 22:24

Torben Scheel skrev:
> i stedet for
> balloner der skal udskiftes hvert 10. år.

Der kommer du ind på noget. Eller er så "hellige" med de skal have så
meget sikkerhedsudstyr som muligt. Og kan man så samtidig få nedsat
afgift af samme årsag så er det super. Men hvor mange har du hørt om der
har fået skiftet airbag fordi de er over ti år?. Jeg har ikke, og hvis
vi spørger i gruppen er der sikkert heller ikke nogen der har.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Torben Scheel

Dato : 15-08-07 07:44

Ib Jakobsen wrote:

> [...]
> har fået skiftet airbag fordi de er over ti år?. Jeg har ikke, og hvis
> vi spørger i gruppen er der sikkert heller ikke nogen der har.

Næppe. Nogle fabrikanter har fået hævet udskiftningsintervallet, men jeg
tvivler på at det står på nogen service-arbejdssedler fra danske
værksteder. På min ex-Rover (Honda Accord stumper) var det 10 år.

--
vh
Torben

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 15-08-07 21:07

Torben Scheel skrev:

> Næppe. Nogle fabrikanter har fået hævet udskiftningsintervallet, men jeg
> tvivler på at det står på nogen service-arbejdssedler fra danske
> værksteder. På min ex-Rover (Honda Accord stumper) var det 10 år.

Det kunne faktisk være sjovt hvis FDM ville se lidt på det. Teste om de
virker lige så godt efter ti år. Og tør de gå ud og sige at de så skal
skiftes?. Det står trods alt i mange instruksbøger og værkstedsbøger.

--
MVH

Ib Jakobsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 15-08-07 12:12

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Egentlig er jeg godt tilfreds med at sidde i [Fredericia, som er] en
> af de (den eneste?) ikke sammenlagte kommuner [...]

Der er så vidt jeg ved heller ikke rørt noget ved Københavns og
Frederiksberg kommune.

.... ikke at vi har en kæmpe opsparet formue i København, I andre går
vel nærmest og betaler en slags bistand til os

--
Yamaha FZS 1000 | ......_[]-=*