Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
5d eller 1d mk3
Fra : Ukendt

Dato : 09-08-07 15:41

Jeg skal have nyt kamera, og vil lade mit 400d gå på pension.

Lige nu har jeg flg. glas: 10-22, 24-70L, 70-200L IS
10-22 ryger ud og bliver nok byttet til en 17-40L eller 16-35L

Men jeg kan sgu ikke rigtigt vælge ?

5d giver jo noget mere vidvinkel, mens 1dmk3 jo er det sidste nye, men knap
så vidvinklet.

Hvad ville i vælge ?

Hilsen Palle

Fra : Thomas Kjær

Dato : 09-08-07 15:49

On 2007-08-09, Palle Johansen <invalid> wrote:

> Hvad ville i vælge ?

Til det jeg skyder; et 5D.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 09-08-07 16:01

"Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg skal have nyt kamera, >> Men jeg kan sgu ikke rigtigt vælge ?

jeg vil sige hvad skal du bruge det til, altså hvilke motiver..

1d3 er jo et udpræget action kamera, 5D er mere til "alm" brug og perfekt i
studioet og til landskab

Vh TA

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-08-07 16:38

"Palle Johansen" <invalid> wrote in message
> [...]
>
> Men jeg kan sgu ikke rigtigt vælge ?
>
> 5d giver jo noget mere vidvinkel, mens 1dmk3 jo er det sidste nye, men

Hvis du vælger 5D er det slet ikke sikkert at du behøver mere vidvinklet end
24-70, men ellers er de to nævnte gode kandidater.
Jeg har 5D og har indtil nu klaret mig fint med 5D til action orientede
ting, som dyr og fugle. Der er klart ting, som kun en 1D mkiii kan klare,
men er det det du har behov for?
Mvh,
Hans

Fra : Per

Dato : 10-08-07 09:26

Efter min mening er 24mm vidvinkel ikke meget. Jeg har en Sigma 12-24 til
min 5D og DET er rigtig vidvinkel :)

Fra : Hans Kruse

Dato : 10-08-07 09:45

"Per" <ihate@spam.com> wrote in message
> Efter min mening er 24mm vidvinkel ikke meget. Jeg har en Sigma 12-24 til
> min 5D og DET er rigtig vidvinkel :)

Det har du ret i, men for mange er 24mm rigeligt vidvinkel. 12mm på full
frame er meget specielt, men også spændende at lege med vil jeg tro. 16mm,
som på 16-35mm er også specielt synes jeg.
Mvh,
Hans

Fra : ;o\)-max-

Dato : 09-08-07 16:43

"Palle Johansen"
> [...]
>
> Men jeg kan sgu ikke rigtigt vælge ?
>
> 5d giver jo noget mere vidvinkel, mens 1dmk3 jo er det sidste nye, men knap så

Palle Palle Palle, dummere spørgsmål er blevet stillet, uhm eller måske ikke!!
Men lad os se hvilke slags billeder DU laver, det er jo lidt absurt at råde
ud fra hvad vi selv laver. Jeg har valgt begge de nævnte kameraer fra, da
ingen af dem opfylder mine behov, som pt. er vejrtæt fullframe. Og som det
jo fremgår fra Torben og Thomas, så er der nok ikke meget at hente, vi har
brug for forskellige ting, du ved bedst selv hvad du har brug for. Hvis jeg var
dig ville jeg købe et brugt prof hus til en forholdsvis billig penge, fremfor det
sidste nye dyre og marginalt bedre, som kun de virklig tjekkede har gavn af.
Du lyder ikke specielt tjekket, sorry..-max-

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-07 18:33

"-max-" <max@bamarzone.dk> skrev i meddelelsen

> "Palle Johansen"

> Palle Palle Palle, dummere spørgsmål er blevet stillet, uhm eller måske
> ikke!!

Er der ikke noget med, at der ikke findes dumme spørgsmål, men kun dumme
svar Dit svar er i hvert fald dumt !

Du plejer da ellers nok at kunne svare ordentligt her i gruppen, men denne
gang har du da fået et eller andet helt galt i halsen. Hvordan kan du fx
udlede, at jeg ikke er specielt tjekket, ud fra et simpelt spørgsmål ???

> Men lad os se hvilke slags billeder DU laver, det er jo lidt absurt at
> råde
> ud fra hvad vi selv laver.

Nu kender jeg både dine, Torben Ager og Hans Kruses billeder, så derfor er
det yderst interressant at høre deres meninger om de 2 kameraer - set i
forhold til jeres billeder. Get the point ?

> Jeg har valgt begge de nævnte kameraer fra, da
> ingen af dem opfylder mine behov, som pt. er vejrtæt fullframe.

Tak, det var et fint svar !

> Og som det jo fremgår fra Torben og Thomas, så er der nok ikke meget at
> hente, vi har
> brug for forskellige ting, du ved bedst selv hvad du har brug for.

Jovist har vi brug for forskellige ting, men derfor er der vel ikke noget
galt i at høre andres mening om, hvorfor de har valgt som de har. Eller det
er der måske i din verden ??!?

> [...]
> af.
> Du lyder ikke specielt tjekket, sorry..-max-

tja... tjekket eller ej, så overlever jeg:

Jeg tjener mellem 5-10.000 kr. pr. måned på mine billeder.
De sidste 3 måneder har jeg vundet ´månedens billede´ konkurrencen på hhv.
godtfoto.dk og fotobasen.dk
I sidste måned måned vandt jeg i en lokal konkurrence ifm. dronningens besøg
i Holbæk - med 3 billeder.
Jeg har netop haft et billede blandt de 5 udvalgte til afstemning på tv2.dk
fotokonkurrence om en tur til Afrika...

Hilsen Palle

Fra : Fotografens mening.

Dato : 09-08-07 19:26

> Dit svar er i hvert fald dumt !

Please, mer' mer' ....
Der er intet så underholdende som når hanekyllingerne toppes.

--

Carlos aka "Laksen"

Fotograf med en mening.

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-07 19:44

"Fotografens mening." <mail@virker.ikke> skrev i meddelelsen

> Please, mer' mer' ....
> Der er intet så underholdende som når hanekyllingerne toppes.

nemli´ Jeg er sikker på at Max nok skal finde et eller andet passende
svar :)

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-07 22:37

> [...]
> Jeg har netop haft et billede blandt de 5 udvalgte til afstemning på
> tv2.dk fotokonkurrence om en tur til Afrika...

Der er ingen som betvivler dine evner (tror jeg), men vi savner jo at vide
hvilken type billeder du tager og ikke hvilke præmier eller indtjening du
har fået - hvilket jo er ret uinteressant i dette spørgsmål.

//Casper

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 10-08-07 04:35

"Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse

jeg stod selv og overvejede om jeg skulle opdatere mit 1d2 til 3´eren.Men
tog en lettere brugt 1ds2 istedet og det valg er jeg rigtig glad for.
jeg har haft det med til lidt sport for at se om det kan være med , og det
kan det.! men klart jeg foretrækker mit 1d2 til sport grundet fps!

Så Palle hvis du vil lave portrætter og ikke skal lave serier af længde hop
f.eks så er det klart 5D du skal gå efter.

vh ta

Fra : ;o\)-max-

Dato : 10-08-07 06:11

"Palle Johansen"

> [...]
> da fået et eller andet helt galt i halsen. Hvordan kan du fx udlede, at jeg ikke er
> specielt tjekket, ud fra et simpelt spørgsmål ???

Jamen snup du blot den første sætning, den siger jo mere end resten
af mit indlæg. Dit spørgsmål er dumt stillet, som jeg så uddyber senere
i indlægget - nå pyt..

> Nu kender jeg både dine, Torben Ager og Hans Kruses billeder, så derfor er det yderst
> interressant at høre deres meninger om de 2 kameraer - set i forhold til jeres billeder.
> Get the point ?

Næh

> Tak, det var et fint svar !

Ja tingene hænger jo sammen - men hvordan du kan bruge det forstår jeg
ikke helt, det behøver jeg jo så heller ikke

> Jovist har vi brug for forskellige ting, men derfor er der vel ikke noget galt i at høre
> andres mening om, hvorfor de har valgt som de har. Eller det er der måske i din verden
> ??!?

Det lyder lettere absurt at du kan bruge 4-5 og flere forskellige menninger
som grundlag for at købe kamera, hvordan gør du , vælger det kamera fra
den du syns laver bedst billeder. Een har store hænder een skyder serier en
anden vader rundt i regnvejr, måske skal der bare stå Canon på kameraet
for at en er glad. Jeg syns du er knald i låget hvis du køber ind på den måde.

> tja... tjekket eller ej, så overlever jeg:

Jeg har ingen anelse om du er tjekket, imo er spørgsmålet utjekket.

> [...]
> med 3 billeder.
> Jeg har netop haft et billede blandt de 5 udvalgte til afstemning på tv2.dk

Jamen så tjener du 5-10.000% mere end mig og vundet flere konkurrencer
i den sidste måned end jeg har i mit lange liv - det ville ikke få mig til at
spørge dig hvilket kamera jeg burde købe, uden at definere hvad jeg sku
bruge kameraet til.. -max-

Fra : Mogens Hansen

Dato : 10-08-07 10:38

"-max-" <max@bamarzone.dk> wrote in message
> [...]

[8<8<8]
> Jeg har valgt begge de nævnte kameraer fra, da
> ingen af dem opfylder mine behov, som pt. er vejrtæt fullframe.

Men ingen af de objektiver du viser billeder med ( 24/1.4, 35/1.4, 50/1.4,
135/2.0 og 300/4.0) er tilsvarende vejrtætte.

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : ;o\)-max-

Dato : 10-08-07 11:04

"Mogens Hansen"
> [...]
>
> [8<8<8]
>
> Men ingen af de objektiver du viser billeder med ( 24/1.4, 35/1.4, 50/1.4, 135/2.0 og

Regn og vand pjask har hidtil ikke voldt problemer,
så jeg er nok bare heldig. ;o9-max-

Fra : ;o\)-max-

Dato : 10-08-07 10:04

"Palle Johansen"
> [...]
>
> Men jeg kan sgu ikke rigtigt vælge ?
>
> 5d giver jo noget mere vidvinkel, mens 1dmk3 jo er det sidste nye, men knap så

Når man læser om mk3'ern vokser træerne næsten ind i himlen
støjfrit ved 1600 - uhm tjae jow jow jaja, men fødderne er stadig
plantet solidt på jorden:
www.warehouseexpress.com/Images/arouse/eos1dmkiii/king1600crop_srgb.jpg
-max-

Fra : Mogens Hansen

Dato : 10-08-07 10:09

"Palle Johansen" <invalid> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvad ville i vælge ?

Hvad mangler du på din 400D ?
Hvad er du i tvivl om ?

Jeg forstår ikke den slags spørgsmål - hvis man, som du hævder, er rimelig
rutineret til at fotografere, så _ved_ man hvad man mangler.
Du har tidligere spurgt til prisen på 1D mkIII (i dk.fritid.foto.indkoeb,
hvor dette spørgsmål også hører hjemme) - hvis du har _lyst_ til at have
sådan en fætter, så køb den! Eller vent et par måneder og køb 1Ds mkIII, som
så vil være latest&greatest.

Det er rimeligt simpelt at stille de væsentligste fordele og ulemper op for
de 2 kameraer:
5D fordele:
Mindre, lettere, billigere
Mindre påtrængende
Full-frame - mere vidvinkel, større søger
Højere opløsning (ikke så meget at det rykker)

1D mkIII fordele:
Langt hurtigere på en række punkter, større buffer
Bedre autofokus (hvis det ellers virker)
Nyere sensor teknologi (bedre høj ISO)
(Angiveligt) mere robust, vejrtætnet
Både CF og SD kort
Større pixeltæthed - mere televirkning
Mere lækkert at arbejde med (subjektivt)
Større skærm (detalje)

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : MOA

Dato : 10-08-07 10:37

> Jeg forstår ikke den slags spørgsmål - hvis man, som du hævder, er rimelig
> rutineret til at fotografere, så _ved_ man hvad man mangler.

Kunne ikke være mere enig (nu er jeg også et gear-head).

As simple as that!

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-07 12:34

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 10-08-07 12:42

> [...]
jeg valgte et 1ds2 forde intressen for portræt er voksende, og så har jeg
et 2d2 liggende som er framragende til de sportfoto´s jeg laver.
Og ,ed de foto´s jeg har set fra dig ville jeg råde dig til at nappe et
5D.MEEN hvis du har 30K til et 1d3 hvorfor så ikke se efter et 1ds2?
Jeg fik et super godt et,med få eksponeringer og ekstremt velholdt til en
den pris..

Vh Torben