Hvornår må vi lukke katten ud???
Fra : Carina Laursen

Dato : 09-08-07 15:55

Hej
Min kæreste og jeg har fået en ny lille killing i mandags...... Men vi er
ikke helt klar over hvornår det er forsvarligt at lukke katten ud??? Det er
en alm. huskat. Den er ca. 4 ½ mdr.... Vi havde tænkt os at der skulle gå
14 dage til 3 uger, men hvad siger I ??

Fra : Kate

Dato : 09-08-07 20:21

"Carina Laursen" <cl1980xxx@mail.dk> wrote in

> [...]
> katten ud??? Det er en alm. huskat. Den er ca. 4 ½ mdr.... Vi
> havde tænkt os at der skulle gå 14 dage til 3 uger, men hvad siger

Ja, op til en måned ville jeg nok vente, så er i sikre på at den kender
sit hjem. Efter min mening skal i lade være med at lære den at være ude
om natten. Som jeg forstår det er det den tid hvor flest katte kommer
til skade, enten ved slagsmål med artsfæller eller i trafikken. Selvom
der i reglen er færre biler om natten så kører de generelt hrtigere,
netop fordi de er alene. Dette kan godt komme bag på katten.
Selvom mine nu har have, har jeg haft udekatte og min måde at få dem
ind ved sengetid var først at fodre dem når de kom ind. De var lette at
kalde ind fordi de var sultne. En anden fordel er at hvis der er
katteslagsmål om natten kan du med sindsro melde hus forbi hvis der
kommer klager. Det prøvede jeg selv da mine katte gik ude. Min nabo,
som iøvrigt var fritløbende og ikke kastreret, klagede en dag over at
Johan, min kat, sked ude foran hans vindue om natten. Den fik han jo
naturligtvis lige tiæbage i hovedet, da han var en af dem som grinede
af min kalden kattene ind hver aften.

--
Kate

Se kattenes have og andre ting om mit liv med katte.
http://oliwer.dk/
gerne ældre.

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-08-07 21:36

Kate wrote:
> [...]
> artsfæller eller i trafikken. Selvom der i reglen er færre biler
> om natten så kører de generelt hrtigere, netop fordi de er alene.

Jeg tilslutter mig fuldstændig Kates gode råd.

Da vi for 19 år siden flyttede hertil hvor vi nu bor, havde vi 2
kastrerede hankatte. De blev holdt inde i 1 måned førend vi turde
lukke dem ud. De havde så 20 kvm. kattegård hvor de i mellemtiden
kunne gå ud når de havde lyst.

Vi bor for enden af en lukket vej (ude på landet), hvor der så godt
som ingen trafik er, udover os der bor her. Alligevel har vores
katte *aldrig* været ude om natten, heller ikke den lille hunkat vi
har nu. Det tør vi simpelthen ikke risikere, selvom der er marker på
begge sider af huset, og hvis der er "kattemusik" om natten her, så
har vi da i det mindste vores ryg fri. Jeg havde simpelthen ikke
nerver til at lukke min kat ud, hvis vi boede i nærheden af stærkt
befærdede veje.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 09-08-07 21:51

"Kate" <doughnut@oliwer.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> Johan, min kat, sked ude foran hans vindue om natten. Den fik han jo
> naturligtvis lige tiæbage i hovedet, da han var en af dem som grinede

hej Kate

jeg hoppede lige en gang i stolen, da jeg læste ovenstående bemærkning -
selv om jeg godt kan regne ud, hvad du mener

Men Tove overså den vist

venlig hilsen, Anelise

Fra : Kate

Dato : 09-08-07 22:03

"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> wrote in

> Min nabo,

> hej Kate
>
> jeg hoppede lige en gang i stolen, da jeg læste ovenstående
> bemærkning - selv om jeg godt kan regne ud, hvad du mener

Hahahaha, ja, der er vidst lige faldet et par ord ud på vejen Det
var naturligvis hans kat som ikke var kastreret
Men han var nu heller ikke, fyren, og han var meget fritløbende, så kat
og ejer lignede hinanden meget godt hvad det angik, dog tror jeg ikke
ejeren havde børn overalt i nabolaget, men det havde katten helt klart.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 09-08-07 22:14

> [...]
> http://oliwer.dk/
> Husk en killing skal være minimum 12 uger før den tages fra sin mor,

hej igen Kate

jeg har lige været inde på din hjemmeside og har nydt dine dejlige billeder
af kattene i haven, både sommer og vinter.
Din Mowgli er en tro kopi af min Bølle - eller også er det omvendt

Bølle kan beses i mit album på hjemmesiden.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Kate

Dato : 10-08-07 12:36

> eg har lige været inde på din hjemmeside og har nydt dine dejlige
> billeder af kattene i haven, både sommer og vinter.

Tak.

> Din Mowgli er en tro kopi af min Bølle - eller også er det omvendt

Ja, jeg er vild med de stribede, så da jeg "manglede" en kat søgte jeg
helt bevidst efter en stribet hankat. Han sad jo så i omegnen af Vejle
og ventede kun på mig

> Bølle kan beses i mit album på hjemmesiden.

Han ser dejligt fræk ud Han har mere den brune grundfarve end
Mowgli, som er mere sort. Det er lidt sjovt så forskellige den tabby
kan falde ud. Min mor havde også en tabby og hans farve var meget varm,
hvorimod min saglig Oliwers bundfarve var mere ovre i det gule og hans
farve var mere kold at se på, men de var også stribere.

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-08-07 09:31

A. S. Nielsen wrote:
> [...]
>
> jeg hoppede lige en gang i stolen, da jeg læste ovenstående
> bemærkning - selv om jeg godt kan regne ud, hvad du mener

LOL Nej det gjorde jeg faktisk ikke Anelise. Jeg kunne bare ikke
finde en vending der var diplomatisk nok, efter at jeg havde grinet
af. Jeg så i ånden en nabo der var kastreret og som ikke løb frit
omkring, men jeg kunne godt se hvad Kate mente, og jeg ved da også
at Kate havde grinet med når hun opdagede hvad der stod.

Fra : Kate

Dato : 10-08-07 12:37

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote in

> og jeg ved da også
> at Kate havde grinet med når hun opdagede hvad der stod.

Jeps, jeg fik mig selv et godt grin

Fra : Usenet Rulez

Dato : 10-08-07 20:02

Kate <doughnut@oliwer.invalid> skrev i news:46bb6900$0$21933$157c6196
@dreader1.cybercity.dk i dk.fritid.dyr.kat den to 09 aug 2007 09:20:32p

> [...]
> Johan, min kat, sked ude foran hans vindue om natten. Den fik han jo
> naturligtvis lige tiæbage i hovedet, da han var en af dem som grinede

Du får väl kastrera din nabo så slipper du oljud.
--
Usenet Perkele Rulez
perv perv perv perv

usenet_rulez@swnet.nu

"As someone once said, "Getitng into a fight on-line is like being in the
Special Olympics. Even if you win, you're still a retard."

"CapCity"

Fra : ^M^^

Dato : 10-08-07 10:22

Carina Laursen wrote:
> [...]
> ud??? Det er en alm. huskat. Den er ca. 4 ½ mdr.... Vi havde tænkt
> os at der skulle gå 14 dage til 3 uger, men hvad siger I ??

Som du selv er inde på, 14 dage - 3 uger lyder fornuftigt. Men det afhænger
også af katten selv. Alting skal foregå i små step. Først skal den lære
jer/dens ejere (og jeres stemmer, lyde, lugte, skridt osv) at kende godt og
være tryg ved jer og HELE huset. Derefter kan den så småt begynde at komme
ud, men de første par uger - KUN under opsyn.

Start helst med sele udenfor (en H-sele), så den vænner sig til sele,
således at I altid kan gå med den i sele, (træn evt. allerede nu indendørs).
Derefter langsom intro til haven og huset indendørs - øg tiden og området
gradvist.
Lær den at biler og hunde er farlige og lær den havens grænser at kende.
De første 3-4 måneder bør I kun lukke den ud, når I er hjemme og hold den
altid inde om natten (der sker flest ulykker og slagsmål om natten).
Træn katten i at komme når I kalder - gerne på een bestemt måde (I kan
starte indenførs allerede nu). Træning kan ske med godbidder og kræver en
del tids træning. Men den skal nok lære det. Det er smart, når I skal kalde
katten ind om aftenen, hvis I skal gå osv osv.
Og.. væn den til transportkasser - en smart ting er at stille en
transportkasse frem til daglig, så den lærer at transportkasser er fine
sovesteder mm - det er også smart når katten skal til dyrlægen.

/M