problem... udtræk af tal
Fra : Jon Larsen

Dato : 09-08-07 16:23

Hej

Jeg har et lille problem med som burde være simpelt at løse, men jeg kan
ikke lige se lyset ;-(

Jeg har en lille fejlcheck rutine. Hvis f.eks. der er fejl i felt nr. 1 så
er fejlkoden = 1.
Ingen problem her, så længe jeg kun checker for en fejl ad gangen... men
hvis der nu var fejl i både felt 1 og 2 så vil fejlkoden jo blive 3 (1 + 2).

Helt galt går det når der bliver flere fejl... 3 + 6 + 8 + 12 = 29 - Her kan
jeg jo ikke umiddelbart finde de enkelte fejlkoder igen ??

Hvordan får jeg nemmest "hevet" de rigtige fejlkoder ud igen ?
Hvilke(n) metode(r) vil være nemmest at bruge ?

Håber på hurtig hjælp

Jon

Fra : Ukendt

Dato : 09-08-07 17:35

> [...]
>
> Hvordan får jeg nemmest "hevet" de rigtige fejlkoder ud igen ?
> Hvilke(n) metode(r) vil være nemmest at bruge ?

Hvis felt1 giver fejl koden 1 felt2 koden 2 og felt3 koden 4 og felt4 koden
8 osv

vil feljkode 5 fortælle at det er felt1 + felt3
fejlkode 12 fortælle at det er felt4 + felt3 osv

Tom Jensen
- Læs mere om asp og databaser her -
www.ffsoft.dk

Fra : Jon Larsen

Dato : 09-08-07 19:21

"Tom Jensen" <nn> skrev i en meddelelse

> Hvis felt1 giver fejl koden 1 felt2 koden 2 og felt3 koden 4 og felt4
> koden 8 osv
>
> vil feljkode 5 fortælle at det er felt1 + felt3
> fejlkode 12 fortælle at det er felt4 + felt3 osv

Ok.. den er jeg med på, så længe jeg skal lave det i hovedet / på papir.
Når jeg prøver at kode det i asp, så kan jeg kun "finde" de rigtige felter
ved at løbe igennem alle muligheder, og så kun i baglæns rækkefølge.

fejlkode = 150
for x = 16 to 0 step -1
if fejlkode / 2^x >= 1 then
response.write 2^x & " = 1<br>"
fejlkode = fejlkode mod 2^x
else
response.write 2^x & " = 0<br>"
end if
next

Kender du en måde så jeg kan spørge "direkte" på en kode (1,2,4,8,16,32...)
?
eller er jeg nødt til først at løbe det hele igennem og fordele værdierne i
en array (1=true, 2=false, 3=false...)?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-08-07 08:45

Jon Larsen skrev:

> [...]
> på papir. Når jeg prøver at kode det i asp, så kan jeg kun
> "finde" de rigtige felter ved at løbe igennem alle muligheder,

Du skal bruge binær sammenligning:

If x & 16 = 16 Then
   ' fejlkoden 16 indgår i bitsummen
End If

If x & 8 = 8 Then
   ' fejlkoden 8 indgår i bitsummen.
End IF

Du kan evt. putte bitværditjekket ind i din for-løkke.

Det er også muligt at tjekke for en specifik kombination af
fejlkoder - fx:

   If x & 10 = 10 Then
       ' fejlkoderne 8 og 2 indgår i bitsummen
   End If

Ovenstående tjekker kun for eksistensen af de bitværdier der indgår
i den sum der AND'es med - så både 10, 11, 14, 15 og 26 vil give
SAND i if-sætningen herover.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jon Larsen

Dato : 12-08-07 01:01

> Du skal bruge binær sammenligning:

> [...]

Takker for svaret... det var lige det som skulle til for at jeg fik det til
at virke.
Jon

Fra : Ukendt

Dato : 12-08-07 15:25

"Jon Larsen" <jon@flysim.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> eller er jeg nødt til først at løbe det hele igennem og fordele værdierne
> i en array (1=true, 2=false, 3=false...)?

Som der var en anden der osse foreslog ville det være noget nemmere hvis du
brugte
tekst i stedet ofr tal. Så kan du direkte flette et ord ind i en
fejlmeddelelse.

Fejlen skyldtes |dårlig bruger|. Udskift |dårlig bruger|

Fra : Ole Hanghøj

Dato : 09-08-07 20:29

Jon Larsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Hvordan får jeg nemmest "hevet" de rigtige fejlkoder ud igen ?
> Hvilke(n) metode(r) vil være nemmest at bruge ?

Kunne man konvertere fejlen til ascii-værdier.
fejl 1 = A 65
fejl 2 = B 66

antal fejl vil da være længden af tekststrengen, og de enkelte fejl kan nemt
findes.

mvh
Ole Hanghøj

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-07 08:44

Hej,

Jeg vil foreslå følgende enkle fremgangsmåde (synes jeg selv

Dim fejl(10) '10 er det maximale antal fejl
Max = Ubound(fejl) ' Max får værdien 10
for i =1 to Max 'Sæt alle elementer til false
fejl(i)=false
next
'Når du så får en fejlkode f.ex. 3 så gøres således
fejl(3) = true

'Når alle fejl er samlet op så gennemløbes array'et
for i = 1 to Max
if fejl(i) then 'reager på fejlen eventuelt med en select
select case i
case 1
'Behandl fejl 1
case 2