pkd hos perser
Fra : Birgit Jakobsen

Dato : 08-08-07 11:26

Hejsa...
Nogen der kender en god side der omhandler PKD hos perser katten ?

Med venlig hilsen
Birgit Jakobsen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-08-07 11:36

Birgit Jakobsen wrote:
> Hejsa...
> Nogen der kender en god side der omhandler PKD hos perser katten ?

Denne side er vist ikke helt tosset:

http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=689/sprog=1/grp=2/menu=9/

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : lh

Dato : 08-08-07 14:38

> Denne side er vist ikke helt tosset:
>
> http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=689/sprog=1/grp=2/menu=9/
>
> --
> Venlig hilsen Tove
> Beware of people who dislike cats

Søg på PKD eller Cystenyrer og der kommer diverse sider frem. Jeg har PKD
hos nogle af mine persere (avler af samme grund ikke). Jeg har mistet 3 af
sygdommen.

mvh
lh

Fra : Birgit Jakobsen

Dato : 09-08-07 18:10

> [...]
> hos nogle af mine persere (avler af samme grund ikke). Jeg har mistet 3 af

Tak for tipsne...blev lidt klogere, men har lige et par ekstra
spørgsmål. Den ældste af mine persere, en neutraliseret hunkat på godt 7
år, blev født med få cyster i kun den ene nyre. Hun virker sund og rask
nu, men sidste sommer virkede hun nedstemt og trist, og gik også og
tabte sig. Dyrlægen fandt intet usædvanligt ved hende, og vi så tiden
an. Det skal lige siges, at jeg dengang ikke kendte til pkd. Hun fik det
langsomt bedre, og spiser nu enorme mængder mad. (Royal canin persian).
Det står fremme til dem døgnet rundt.

Kan symptomerne komme og så gå væk i perioder ?

Kan jeg fodre med mere velegnet foder, og kan det skade min anden
perser, som har tendens til kun lige nøjagtigt at spise hvad hun har
behov for ?

Er der andet jeg kan gøre forebyggende ?

På forhånd tak, er måske lidt pivet, men gruer sådan for at dagen kommer
før tid...

Fra : lh

Dato : 10-08-07 05:51

"Birgit Jakobsen" <elviskatKATTE@BAKKEstofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Er der andet jeg kan gøre forebyggende ?
>
> På forhånd tak, er måske lidt pivet, men gruer sådan for at dagen kommer

Har din kat taget på igen så den er normalvægtig?

Jeg har så personligt ikke oplevet de har været nyresyge og så blevet
"raske" igen.
Den første jeg mistede var kun få måneder da den begyndte at blive syg. Jeg
anede heller intet om pkd dengang. Men den drak meget og kastede meget op,
og tabte sig meget. Den fik konstateret dårlige nyretal og blev sat i
behandling, men den blev aldrig helt frisk igen og til sidst da den var et
år måtte jeg lade den aflive. Den blev obduceret og derfor ved jeg det var
pkd.
Jeg havde så begge forældrene og selvom jeg ikke vidste meget om sygdommen
vidste jeg at det ikke var noget der skulle avles videre på. Så hannen blev
kastreret. Men begge forældrene har jeg siden mistet til sygdommen også. Men
det var ligesom andre symptomer, dog var madlede og vægttabt også tilstede
her. En morgen fandt jeg morkatten meget syg. Kunne ikke stå på benene og
gemte sig langt ind under sofaen. Det var til dyrlægen med det samme og dens
nyrer fungerede ikke og den måtte så aflives.
Hannen sygnede bare hen stille og roligt. Og til sidst måtte jeg også gå den
tunge gang med ham. De fik 4 killinger hvoraf jeg, som sagt, mistede den
ene. De tre sidste valgte jeg at beholde for ikke at andre skulle fristes
til at avle på dem. Men hvor de andre ikke blev så gamle så bliver de her så
8 år her den 18. august og de er ikke scannet, men der er taget blodprøver
for nylig for at tjekke nyretallene, og de er frifundet indtil nu. Dog har
jeg selv en lille mistanke til den ene. For den har tabt sig, men virker
endnu ikke syg ellers.
Men jeg ved heller ikke endnu så meget om sygdomme andet end hvad jeg har
læst mig til. Den avler jeg købte mine persere af i sin tid har jeg senere
fået at vide hun havde store problemer med PKD. Men da jeg ringede til hende
da jeg mistede den første, fik jeg bare en skideballe og "jeg skulle
sandelig ikke påstå hendes katte havde PKD". Jeg påstod intet, men ville
fortælle hende jeg havde mistet en af sygdommen og at kattene jeg købte af
hende måtte bære sygdommen.
Jeg ved ikke om de kan undgå sygdommen helt når begge forældre har haft den,
men jeg mener at have læst at nogle katte sagtens kan leve et langt liv med
få cyster som ikke giver problemer, eller at sygdommen ikke rigtig kommer i
udbrud, men at de alligevel er bærere af den.
Jeg har valgt at lade dem leve og have det godt så længe som muligt. De får
lov til at spise den mad de vil og kan lide (dvs jeg fodre ikke med specielt
foder) bare nyde kattelivet så længe som muligt inden og hvis sygdommen
bryder ud.

Jeg tror ikke du kan gøre noget forebyggende. Du kan ikke forhindre cysterne
i at vokse eller hvad det nu er der sker.
PKD er arveligt og ikke smitsomt. Så din anden perser bliver ikke smittet,
men om den ligefrem tager skade af at spise evt skånekost du giver den anden
ved jeg ikke, men tror det ikke.
Er dine persere fra samme "familie" eller er de købt hos to forskellige
opdrættere?
Jeg har en til perser der har HCM, en hjertelidelse. Det vidste jeg heller
ikke noget om da jeg købte ham. Det blev opdaget helt tilfældigt ved en
anden undersøgelse.
Også her reagerede opdrætteren ikke når jeg gav besked om at jeg havde købt
en syg kat. HCM er noget der heller ikke skal avles på.

Håber for dig din kat kan leve godt med sygdommen rigtig længe.

mvh
lh

Fra : lh

Dato : 08-08-07 14:55
Fra : Siri

Dato : 12-08-07 17:33

> Birgit Jakobsen skrev:
>
> Hejsa...
> Nogen der kender en god side der omhandler PKD hos perser katten ?

> [...]

Hej Birgit.
Sorry, jeg har ikke tjek på PKD eller HCM.
Men en ansvarlig opdrætter (godt nok af MCO, ikke PER), jegkender, ved
en del om det. Hun havde skaffet den smukkeste ungkat hertil fra Østrig,
så han kunne blive far til mange mindst lige så skønne små kitter. Men
nej - han fik konstateret anlæg for HCM, så han blev neutraliseret fluks.
Det er skønne Jason, som du måske har læst om her.
Den ansvarlige opdrætter, der valgte klogt, hedder Ida med katteri
Corkycoons, se www.maine-coons.dk. Hun kan nok fortælle, hvis du mailer
hende - flink pige er hun!
Min skønne lille Lejon er fra katteri Amalias i Struer. Vibeke der er
meget omhyggelig med at få testet for PKD, også gentest. Lejon er
PKD-fri far til mange smukke skønlinger. Igen vil jeg foreslå, at du
mailer Vibeke og spørger hende. Hun har sikkert nogle gode links. Hun
sad i Jyraks bestyrelse i mange år.
Sidst, men absolut ikke mindst: Hvor er dine persere skønne! Flere
fotos, pleeease
Så søøøde - jeg er altså fjollet med de søde braksnuder og den bløde
pels! Du må da nyde at rede dem! Og en af dem er fra Flaming Star -
deres katte er så smukke!
Fortæl gerne om dem...
Med venlig hilsen
Siri
Og blødt perser-potedask fra Gia, og et lillebitte dask fra EXO Lejon
- Tøm kattebakken ved privat svar