/ Forside / Interesser / Dyr / Hunde / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hunde
#NavnPoint
Birgitta 19198
Nordsted1 6865
bevi54 6505
Jernladyen 4457
dova 4371
qfha 3911
knh15 3385
k.j.k 3376
ans 3077
10  vaxen 2670
apropos varmen..
Fra : Torben og Marie-loui~


Dato : 08-08-07 10:52

Jeg var i går aftes ude at gå med Ebbe og Loui, en kort tur på en halv
times tid, på vej hjem begyndte Loui at gå underligt, nærmest slingrende og
småhaltene (storhalsene og ekstremt prustende), jeg stoppede selvfølgelig op
og undersøgte ben og poter, han kunne jo have trådt noget op, men der var
ikke noget synligt eller mærkbart, haltheden kom fra alle ben på skift?, så
det virkede meget foruroligende. han fik en pause og så gik vi stille på det
sidste stykke før vores hus, hvor han et par meter før målet smed sig ned på
maven fuldstændig færdig i skyggen .
han kom ind i gården og fik noget vand og var ellers under skarp
observation. efter en times tid virkede han ret normal igen.

Den oplevelse skræmte mig faktisk, godt nok har han altid døjet med varmen,
men aldrig så slemt at han nærmest er kollapset.
det skal lige nævnes at turen var ganske stille og fredelig.
Jeg har læst om hjerteproblemer som var det første der slog mig, men kan
ikke genkende symptomerne der skulle være kendetegn på det.
Han er af hjertekontrollerede og fri afstamning, men derfor kan der jo godt
være noget alligevel.

Synes ikke at han i det daglige lader til at have noget der skulle indikere
et dårligt hjerte, da han altid er frisk på fysisk udfoldelse og er
udeholdene og utrættelig.

nogen der har været udsat for noget lignende?

Mvh. Marie



 
 
Tove Krieger (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 08-08-07 11:31

Torben og Marie-louise Ager wrote:
>
> Synes ikke at han i det daglige lader til at have noget der
> skulle indikere et dårligt hjerte, da han altid er frisk på
> fysisk udfoldelse og er udeholdene og utrættelig.
>
> nogen der har været udsat for noget lignende?

Jeg tror nok, at jeg tidligere har skrevet om min datters boxer
Bobber og varmen. De kom hjem fra en tur i bil til Jylland, og han
døjede utroligt med varmen da der var hedebølge. Da de kom hjem
klaskede han sammen fuldstændig som Loui.

Vi var overbeviste om, at det var et hedeslag, og derfor tog vi
viskestykker som var vredet op i koldt vand og lagde over ham. Vi
udskiftede dem med jævne mellemrum, og efter et stykke tid var der
intet i vejen. Det var så den eneste gang det skete.

Du kan da prøve at nævne det til dyrlægen ved næste check, men jeg
er næsten overbevist om at det ikke er hjertet men varmen. Sådan kan
vi andre jo også få det når det er meget varmt. Du må så nok hellere
sørge for, at han ikke anstrenger sig for meget i disse dage, man
kan jo aldrig være forsigtig nok når der er fare for hedeslag.

Håber at han er helt på dupperne igen den dejlige dreng.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Torben og Marie-loui~ (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Torben og Marie-loui~


Dato : 08-08-07 11:46


"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:46b99b5e$0$2680$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Torben og Marie-louise Ager wrote:
>>
>> Synes ikke at han i det daglige lader til at have noget der
>> skulle indikere et dårligt hjerte, da han altid er frisk på
>> fysisk udfoldelse og er udeholdene og utrættelig.
>>
>> nogen der har været udsat for noget lignende?
>
> Jeg tror nok, at jeg tidligere har skrevet om min datters boxer Bobber og
> varmen. De kom hjem fra en tur i bil til Jylland, og han døjede utroligt
> med varmen da der var hedebølge. Da de kom hjem klaskede han sammen
> fuldstændig som Loui.
>
> Vi var overbeviste om, at det var et hedeslag, og derfor tog vi
> viskestykker som var vredet op i koldt vand og lagde over ham. Vi
> udskiftede dem med jævne mellemrum, og efter et stykke tid var der intet i
> vejen. Det var så den eneste gang det skete.
>
> Du kan da prøve at nævne det til dyrlægen ved næste check, men jeg er
> næsten overbevist om at det ikke er hjertet men varmen. Sådan kan vi andre
> jo også få det når det er meget varmt. Du må så nok hellere sørge for, at
> han ikke anstrenger sig for meget i disse dage, man kan jo aldrig være
> forsigtig nok når der er fare for hedeslag.
>
> Håber at han er helt på dupperne igen den dejlige dreng.
>
jamen han er helt som han plejer, intet at bemærke der.
Jeg undrer mig bare over at han skulle blive så påvirket af sådan en lille
tur, og så varmt var det heller ikke i går aftes, omkring de 20-22 grader,
det luftede også pænt, men det er da muligt.
Jeg bruger også den med et vådt håndklæde når det er ekstremt varmt, eller
når hundene er med på stranden ell. lign. det virker rigtigt godt svalende
på dem.
jeg mindes bare ikke at nogen af de 4 boxere jeg har haft og har, nogensinde
har reageret sådan, man bliver jo forskrækket!.

Mvh. Marie



Tove Krieger (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 08-08-07 12:03

Torben og Marie-louise Ager wrote:
>>
> jamen han er helt som han plejer, intet at bemærke der.
> Jeg undrer mig bare over at han skulle blive så påvirket af sådan
> en lille tur, og så varmt var det heller ikke i går aftes,
> omkring de 20-22 grader, det luftede også pænt, men det er da
> muligt. Jeg bruger også den med et vådt håndklæde når det er
> ekstremt
> varmt, eller når hundene er med på stranden ell. lign. det virker
> rigtigt godt svalende på dem.
> jeg mindes bare ikke at nogen af de 4 boxere jeg har haft og har,
> nogensinde har reageret sådan, man bliver jo forskrækket!.
>
> Mvh. Marie


Det kan da godt være, at det var en god idé at få ham checket hos
dyrlægen alligevel, for hvis det ikke var varmere og det luftede, så
lyder det da noget mystisk synes jeg. Det er da ikke så mærkeligt at
du blev forskrækket, det ville jeg også blive.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


JB (08-08-2007)
Kommentar
Fra : JB


Dato : 08-08-07 12:30


"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:46b99235$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg var i går aftes ude at gå med Ebbe og Loui, en kort tur på en halv
> times tid, på vej hjem begyndte Loui at gå underligt, nærmest slingrende
> og småhaltene (storhalsene og ekstremt prustende), jeg stoppede
> selvfølgelig op og undersøgte ben og poter, han kunne jo have trådt noget
> op, men der var ikke noget synligt eller mærkbart, haltheden kom fra alle
> ben på skift?, så det virkede meget foruroligende. han fik en pause og så
> gik vi stille på det sidste stykke før vores hus, hvor han et par meter
> før målet smed sig ned på maven fuldstændig færdig i skyggen .
> han kom ind i gården og fik noget vand og var ellers under skarp
> observation. efter en times tid virkede han ret normal igen.
>
> Den oplevelse skræmte mig faktisk, godt nok har han altid døjet med
> varmen, men aldrig så slemt at han nærmest er kollapset.
> det skal lige nævnes at turen var ganske stille og fredelig.
> Jeg har læst om hjerteproblemer som var det første der slog mig, men kan
> ikke genkende symptomerne der skulle være kendetegn på det.
> Han er af hjertekontrollerede og fri afstamning, men derfor kan der jo
> godt være noget alligevel.
>
> Synes ikke at han i det daglige lader til at have noget der skulle
> indikere et dårligt hjerte, da han altid er frisk på fysisk udfoldelse og
> er udeholdene og utrættelig.
>
> nogen der har været udsat for noget lignende?
>
> Mvh. Marie

Kan han ikke være blevet stukket af hvepse? Det blev en af dværgpinscherne
sidste sommer, hun blev svimmel og slingrede, vi måtte bære hende hjem. Men
hun blev hurtigt frisk igen.

Hilsen
Jytte
>



Torben og Marie-loui~ (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Torben og Marie-loui~


Dato : 08-08-07 12:59


"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:46b9a8dc$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

>
> Kan han ikke være blevet stukket af hvepse? Det blev en af dværgpinscherne
> sidste sommer, hun blev svimmel og slingrede, vi måtte bære hende hjem.
> Men hun blev hurtigt frisk igen.
>

Både Loui og Emma reagerer voldsomt ved bistik, jeg måtte til dyrlægen med
Loui forrige sommer og igen sidste sommer med dem begge, men de hævede bare
voldsomt op så de lignede en sharpei i hovedet.
Så det tvivler jeg på.
højst sandsynligt har det nok være hedeslag, jeg undrer mig bare over
omstændighederne.

Mvh. Marie



JB (08-08-2007)
Kommentar
Fra : JB


Dato : 08-08-07 13:22


"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:46b9afd6$0$7604$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:46b9a8dc$0$172$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>>
>> Kan han ikke være blevet stukket af hvepse? Det blev en af
>> dværgpinscherne sidste sommer, hun blev svimmel og slingrede, vi måtte
>> bære hende hjem. Men hun blev hurtigt frisk igen.
>>
>
> Både Loui og Emma reagerer voldsomt ved bistik, jeg måtte til dyrlægen med
> Loui forrige sommer og igen sidste sommer med dem begge, men de hævede
> bare voldsomt op så de lignede en sharpei i hovedet.
> Så det tvivler jeg på.
> højst sandsynligt har det nok være hedeslag, jeg undrer mig bare over
> omstændighederne.
>
> Mvh. Marie

Hunde reagerer forskelligt. Tulle hævede slet ikke, men vi havde set, hun
havde snuset, hvor der var hvepse. Hun blev mærkelig kort efter. Jeg har
også haft hunde, der hævede og lignede en flodhest i hovedet efter
hvepsestik. Hvepsene er ved at blive aggressive nu.

For mig lyder det usandsynligt med hedeslag, efter sådan en kort tur i den
temperatur. Nu har jeg læst din beskrivelse en gang til, og det var
nøjagtigt sådan Tulle reagerede efter hvepsene. Hun pev ikke eller reagerede
på anden måde på hvepsene.
En anden gang havde hun fået grimme sår med blærer efter en strandtur, vi
gætter på, hun havde været i lag med en brandmand.

Det er ikke sådan med hunde, der skal have deres næser allevegne.

Hilsen
Jytte
>
>



Torben og Marie-loui~ (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Torben og Marie-loui~


Dato : 08-08-07 15:12


"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:46b9b4e8$0$4450$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

det var
> nøjagtigt sådan Tulle reagerede efter hvepsene. Hun pev ikke eller
> reagerede på anden måde på hvepsene.

tror du ikke at han ville have reageret som han har gjort tidligere i
forbindelse med stik?, altså svulmet voldsomt op?
første gang han gjorde det, var jeg jo sikker på at hans hoved var på vej
til at eksplodere..hold da op hvor så han ud!, øjnene var så godt som
lukkede pga. hævelse..
anden gang var det også i hovedet, og især læberne, Emma blev da stukket i
det bløde ved struben, og inde i munden, jeg var alvorligt bange for dengang
at hun ville kvæles, så derfor gik det babu til doktor dyr, hvor hun fik
noget til at tage hævelsen. begge gange har hævelserne holdt i flere dage,
self. aftagende.

Mvh. Marie



JB (08-08-2007)
Kommentar
Fra : JB


Dato : 08-08-07 16:25


"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:46b9cefe$0$21927$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
> news:46b9b4e8$0$4450$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> det var
>> nøjagtigt sådan Tulle reagerede efter hvepsene. Hun pev ikke eller
>> reagerede på anden måde på hvepsene.
>
> tror du ikke at han ville have reageret som han har gjort tidligere i
> forbindelse med stik?, altså svulmet voldsomt op?
> første gang han gjorde det, var jeg jo sikker på at hans hoved var på vej
> til at eksplodere..hold da op hvor så han ud!, øjnene var så godt som
> lukkede pga. hævelse..
> anden gang var det også i hovedet, og især læberne, Emma blev da stukket i
> det bløde ved struben, og inde i munden, jeg var alvorligt bange for
> dengang at hun ville kvæles, så derfor gik det babu til doktor dyr, hvor
> hun fik noget til at tage hævelsen. begge gange har hævelserne holdt i
> flere dage, self. aftagende.
>
> Mvh. Marie

Det er jo svært at sige, han er måske blevet stukket et andet sted, eller
måske har hvepsens gift været anderledes. Men det er i hvert fald meget lig
den måde, Tulle reagerede på. Hun pustede og kunne ikke holde balancen. Det
var selvfølgelig en søndag, og jeg tænkte på, hvordan man fik fat i en
dyrlæge, vi havde ikke boet her så længe. Men da vi kom hjem, havde hun det
bedre og var hurtigt frisk igen.

Men det kan jo være noget helt andet med Loui. Men jeg tror ikke rigtigt på
varmen, 20 grader er jo ikke ret meget, og hvis han ikke har ligget i
bagende sol i lang tid, kan det næsten ikke være det.

Hvis det gentager sig, ville jeg nok søge dyrlæge.

Hilsen
Jytte
>
>



Torben og Marie-loui~ (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Torben og Marie-loui~


Dato : 08-08-07 16:32


"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:46b9dff9$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
20 grader er jo ikke ret meget, og hvis han ikke har ligget i
> bagende sol i lang tid, kan det næsten ikke være det.
>
nej det lyder lidt usandsynligt synes jeg også.

> Hvis det gentager sig, ville jeg nok søge dyrlæge.
>

jeg var også på nippet til at ringe efter min bil, som Torben havde været så
fræk at låne, og stod også med min mobil og lurede om jeg skulle ringe til
min dyrlæge eller se situationen an lidt.

Det er ikke noget der skal gentage sig, for så er der noget der ikke er
rigtigt.

Mvh. Marie



A. S. Nielsen (08-08-2007)
Kommentar
Fra : A. S. Nielsen


Dato : 08-08-07 13:32


"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:46b99235$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Jeg var i går aftes ude at gå med Ebbe og Loui, en kort tur på en halv
> times tid, på vej hjem begyndte Loui at gå underligt, nærmest slingrende
> og småhaltene (storhalsene og ekstremt prustende), jeg stoppede
> selvfølgelig op og undersøgte ben og poter, han kunne jo have trådt noget
> op, men der var ikke noget synligt eller mærkbart, haltheden kom fra alle
> ben på skift?, så det virkede meget foruroligende. han fik en pause og så
> gik vi stille på det sidste stykke før vores hus, hvor han et par meter
> før målet smed sig ned på maven fuldstændig færdig i skyggen .
> han kom ind i gården og fik noget vand og var ellers under skarp
> observation. efter en times tid virkede han ret normal igen.
>
> Den oplevelse skræmte mig faktisk, godt nok har han altid døjet med
> varmen, men aldrig så slemt at han nærmest er kollapset.
> det skal lige nævnes at turen var ganske stille og fredelig.
> Jeg har læst om hjerteproblemer som var det første der slog mig, men kan
> ikke genkende symptomerne der skulle være kendetegn på det.
> Han er af hjertekontrollerede og fri afstamning, men derfor kan der jo
> godt være noget alligevel.
>
> Synes ikke at han i det daglige lader til at have noget der skulle
> indikere et dårligt hjerte, da han altid er frisk på fysisk udfoldelse og
> er udeholdene og utrættelig.
>
> nogen der har været udsat for noget lignende?
>
> Mvh. Marie
-------------------------------------------------------------

hej Marie
jeg tænker på, om han har været dehydreret, da det jo havde været en meget
varm dag.
Men som Tove skrev, ville jeg også lade dyrlægen tjekke ham, hvis der er
hjertesygdomme blandt boxere, det vidste jeg ikke.

Venlig hilsen, Anelise
>
>



Torben og Marie-loui~ (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Torben og Marie-loui~


Dato : 08-08-07 15:25


"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse
news:46b9b7b2$0$94108$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> hej Marie
> jeg tænker på, om han har været dehydreret, da det jo havde været en meget
> varm dag.

hmm det kan selvfølgelig godt være at han har!, godt nok har de altid frisk
vand stående i gården, de var ude hele dagen i går, men derfor er det jo
ikke en selvfølge at de drikker nok.. det var da en mulighed, det kan da
ihverfald også give de symptomer.
Han drak også meget da vi kom helt hjem.

> Men som Tove skrev, ville jeg også lade dyrlægen tjekke ham, hvis der er
> hjertesygdomme blandt boxere, det vidste jeg ikke.
>
Jo, der er arvelige dispositoner for dårligt hjerte hos boxerne, ligesom
spondylose og allergier også er under luppen.
De seriøse og ansvarsfulde avlere tager til tyskland til en klinik der er
specialister på det område, for at få dem hjerteundersøgt, før de indgår i
avl. det er ikke et krav endnu, da problemet ikke er belyst nok ifølge
nogen, men det håber jeg at det bliver i samme stil som med hd.
Det må da være i alles interesse at avle en sund hund.
nå, det var en helt anden snak...

Jeg ved egentlig ikke om der foretages sådanne undersøgelser her i dk?, det
må der vel være.

Jeg vil ihvertfald lige vende det med dyrlægen når de skal til det årlige
eftersyn om et par måneder.

Mvh. Marie





Ukendt (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-08-07 16:52


"A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> jeg tænker på, om han har været dehydreret, da det jo havde været en meget
> varm dag.

Ja, dehydrering lyder også logisk her. Marie, havde han løbet eller var det
bare en rolig tur ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk



Torben og Marie-loui~ (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Torben og Marie-loui~


Dato : 08-08-07 17:47


"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse
news:46b9e6af$0$5057$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "A. S. Nielsen" <nilleFJERNDETTE@jubii.dk> skrev i en meddelelse
>
>> jeg tænker på, om han har været dehydreret, da det jo havde været en
>> meget varm dag.
>
> Ja, dehydrering lyder også logisk her. Marie, havde han løbet eller var
> det bare en rolig tur ?
>
Altså, det meste af turen gik stille i kort line, vi krydsede en stubmark
som foregik i flexline (her er ALT for mange harer til at han kan styre sig
og holde ørene åbne hvis han støver dem op) men det foregik ganske roligt.
Mvh. Marie



Ukendt (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-08-07 18:14


"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk>

> Altså, det meste af turen gik stille i kort line, vi krydsede en stubmark
> som foregik i flexline (her er ALT for mange harer til at han kan styre
> sig og holde ørene åbne hvis han støver dem op) men det foregik ganske
> roligt.

Ja, det lyder jo ikke som den vilde tur. Her har hundene løbet efter
ungerne, før de trætte smed sig og der var ikke noget slingren på benene. De
var bare trætte og udmattede.

Han har nok mangles væske, vil jeg gætte på. Det kan man jo blive rigtig
sløj af, her i varmen.

--
Mvh. www.tjekmig.dk



Ukendt (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-08-07 16:48


"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk>

> nogen der har været udsat for noget lignende?

Ja, har oplevet et par gange, at både Coco og Biva har smidt sig på turen, i
de sidste par dage. Det var også en kort tur, men der havde været lidt løb,
sammen med ungerne. I dag har vi også bare gået korte ture, men alligevel
får Biva det meget varmt, meget hurtigt og sætter sig pladask på numsen, så
har droppet de længere ture lige pt.

Bingo hopper i havedammen, så snart vi kommer hjem fra en tur, det samme gør
Coco og Fimbe.

Fimbe sparer jeg meget på lige pt. Han stadser rundt, selvom det er varmt.
Halen hænger langt ned, når han så endelig bliver træt og så bliver han lidt
stivbenet i det, når han har sovet, men han er så hurtig klar igen. Må ofte
beholde snoren på ham, bare så han ikke bruger for meget energi. Er lidt
bange for, at han skal få et epilepsi anfald i varmen. Nu er det endelig
længe siden, at der har været noget, så det vil vi jo gerne have fortsætter.

--
Mvh. www.tjekmig.dk



Torben og Marie-loui~ (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Torben og Marie-loui~


Dato : 08-08-07 17:51


"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse
news:46b9e5b1$0$5788$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Bingo hopper i havedammen, så snart vi kommer hjem fra en tur, det samme
> gør Coco og Fimbe.

ebbe stiller sig med forbenene i vandskålen her i gården, med et saligt
udtryk i hovedet..GG..
De to andre nøjes med at slubre store mængder vand og ellers klaske ud i
skyggen, helst i vores skur hvis døren er åben, der er nemlig køligt
betongulv.
>
> Fimbe sparer jeg meget på lige pt. Han stadser rundt, selvom det er varmt.
> Halen hænger langt ned, når han så endelig bliver træt og så bliver han
> lidt stivbenet i det, når han har sovet, men han er så hurtig klar igen.
> Må ofte beholde snoren på ham, bare så han ikke bruger for meget energi.
> Er lidt bange for, at han skal få et epilepsi anfald i varmen. Nu er det
> endelig længe siden, at der har været noget, så det vil vi jo gerne have
> fortsætter.
>
Det kan jeg godt følge dig i, jeg har aldrig oplevet et epileptisk anfald
hos en hund, men jeg kan forestille mig, at man står og er forfærdelig
frustreret som tilskuer..
Jeg har selv haft epilepsi i mine ungdomsår, det er såmænd ikke særligt
sjovt, men nok værst for dem der ser på tror jeg.
Får Fimbe medicin for det?

Mvh. Marie



Ukendt (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-08-07 18:11


"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk>

> Får Fimbe medicin for det?

Nej- havde det oppe og vende med dyrlægen, men der har i gennemsnit været
ca. ½ år, imellem anfaldende, så dyrlægen mente ikke, at medicin var
nødvendigt, medmindre, at anfaldende tager til. Der har været et par små
anfald, hvor han bare bliver fraværende, men alligevel søger hen til mig.
Det har startet med slingren på bagbenene og har hurtigt været overstået
igen. 2 gange, er han decideret gået i krampe. Første gang susede jeg til
dyrlægen, men han var helt sig selv igen, da vi endelig nåede frem.

Kan overhovedet ikke finde nogen sammenhæng, i de anfald han har haft. De er
bare kommet ud i det blå. Den ene gang mødte vi en stor tæve i skoven, som
han glad hilste på. Lige efter, at vi var gået videre fik han et anfald.
En anden gang var det aften og han lå pludselig og krampede under
sofabordet...
Man kunne få nogen piller, som kunne gives, hvis man kunne se, at et anfald
var på vej, men det kan jeg som sagt ikke med Fimbe.
Ved vores lab Buffy, startede det altid med, at hun begyndte, at savle.

--
Mvh. www.tjekmig.dk



Torben og Marie-loui~ (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Torben og Marie-loui~


Dato : 08-08-07 19:38


"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse
news:46b9f916$0$6273$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk>
>
>> Får Fimbe medicin for det?
>
> Nej- havde det oppe og vende med dyrlægen, men der har i gennemsnit været
> ca. ½ år, imellem anfaldende, så dyrlægen mente ikke, at medicin var
> nødvendigt, medmindre, at anfaldende tager til. Der har været et par små
> anfald, hvor han bare bliver fraværende, men alligevel søger hen til mig.
> Det har startet med slingren på bagbenene og har hurtigt været overstået
> igen. 2 gange, er han decideret gået i krampe. Første gang susede jeg til
> dyrlægen, men han var helt sig selv igen, da vi endelig nåede frem.
>
> Kan overhovedet ikke finde nogen sammenhæng, i de anfald han har haft. De
> er bare kommet ud i det blå. Den ene gang mødte vi en stor tæve i skoven,
> som han glad hilste på. Lige efter, at vi var gået videre fik han et
> anfald.
> En anden gang var det aften og han lå pludselig og krampede under
> sofabordet...
> Man kunne få nogen piller, som kunne gives, hvis man kunne se, at et
> anfald var på vej, men det kan jeg som sagt ikke med Fimbe.
> Ved vores lab Buffy, startede det altid med, at hun begyndte, at savle.
>
Så er det også svært at medicinere efter, det skal vist være ret præcist
hvis det skal have god effekt, så er det altid noget, at det er så
forholdsvis sjældent at han får de anfald.

Mvh. Marie



Ukendt (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-08-07 18:23

On Wed, 8 Aug 2007 11:52:12 +0200, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

> Jeg var i går aftes ude at gå med Ebbe og Loui, en kort tur på en halv
>times tid, på vej hjem begyndte Loui at gå underligt, nærmest slingrende og
>småhaltene (storhalsene og ekstremt prustende), jeg stoppede selvfølgelig op
>og undersøgte ben og poter, han kunne jo have trådt noget op, men der var
>ikke noget synligt eller mærkbart, haltheden kom fra alle ben på skift?, så
>det virkede meget foruroligende. han fik en pause og så gik vi stille på det
>sidste stykke før vores hus, hvor han et par meter før målet smed sig ned på
>maven fuldstændig færdig i skyggen .
>han kom ind i gården og fik noget vand og var ellers under skarp
>observation. efter en times tid virkede han ret normal igen.

Det lyder som om han var dehydreret. Kan genkende lidt på vores to
OES'ere på lang tur i aftes - vandskålen blev hurtigt tom og hundene
vågnede op igen efter en længere tur.

>
>Den oplevelse skræmte mig faktisk, godt nok har han altid døjet med varmen,
>men aldrig så slemt at han nærmest er kollapset.
>det skal lige nævnes at turen var ganske stille og fredelig.
>Jeg har læst om hjerteproblemer som var det første der slog mig, men kan
>ikke genkende symptomerne der skulle være kendetegn på det.
> Han er af hjertekontrollerede og fri afstamning, men derfor kan der jo godt
>være noget alligevel.

Hvor gammel er han?.....Der kan selvfølgelig være noget med hjertet,
det viser sig jo på mange måder, men hvis han har ignoreret vandskålen
i lang tid før turen kan det bare være det.

>
>Synes ikke at han i det daglige lader til at have noget der skulle indikere
>et dårligt hjerte, da han altid er frisk på fysisk udfoldelse og er
>udeholdene og utrættelig.
>
>nogen der har været udsat for noget lignende?
>

Ikke så voldsomt........det værste var, vi var ved at skide grønne
grise, da vores udstationeringshund dårligt kunne gå på bagbenene, det
viste sig at være en voldsom mavepine forårsaget af æbletyveri (så
sjovt var det ikke dengang, men to dage med blævver og lidt medicin så
var det overstået)
--
Ivan Madsen
med to OES'ere i huset, som bare er vidunderlige.

Torben og Marie-loui~ (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Torben og Marie-loui~


Dato : 08-08-07 19:47


<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse
news:pmujb359imc7umd78hsk3lqti2cp8rj0t4@4ax.com...
> On Wed, 8 Aug 2007 11:52:12 +0200, "Torben og Marie-louise Ager"
> <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:
>
>> Jeg var i går aftes ude at gå med Ebbe og Loui, en kort tur på en halv
>>times tid, på vej hjem begyndte Loui at gå underligt, nærmest slingrende
>>og
>>småhaltene (storhalsene og ekstremt prustende), jeg stoppede selvfølgelig
>>op
>>og undersøgte ben og poter, han kunne jo have trådt noget op, men der var
>>ikke noget synligt eller mærkbart, haltheden kom fra alle ben på skift?,
>>så
>>det virkede meget foruroligende. han fik en pause og så gik vi stille på
>>det
>>sidste stykke før vores hus, hvor han et par meter før målet smed sig ned
>>på
>>maven fuldstændig færdig i skyggen .
>>han kom ind i gården og fik noget vand og var ellers under skarp
>>observation. efter en times tid virkede han ret normal igen.
>
> Det lyder som om han var dehydreret. Kan genkende lidt på vores to
> OES'ere på lang tur i aftes - vandskålen blev hurtigt tom og hundene
> vågnede op igen efter en længere tur.
>
>>
>>Den oplevelse skræmte mig faktisk, godt nok har han altid døjet med
>>varmen,
>>men aldrig så slemt at han nærmest er kollapset.
>>det skal lige nævnes at turen var ganske stille og fredelig.
>>Jeg har læst om hjerteproblemer som var det første der slog mig, men kan
>>ikke genkende symptomerne der skulle være kendetegn på det.
>> Han er af hjertekontrollerede og fri afstamning, men derfor kan der jo
>> godt
>>være noget alligevel.
>
> Hvor gammel er han?.....

Han er 3 år

>Der kan selvfølgelig være noget med hjertet,
> det viser sig jo på mange måder,

Jeg læste på netdyrlægen, og de symptomer de skriver om der, kan jeg slet
ikke genkende, men selvfølgelig kan det vise sig forskelligt fra hund til
hund, ligesom med mennesker.

>men hvis han har ignoreret vandskålen
> i lang tid før turen kan det bare være det.

Ja, det kan sagtens være derfor. Jeg lægger ikke så meget mærke til hvor
meget de drikker i løbet af sådan en dag, andet end jeg tit hører denne her
slubren..GG.
Vi andre kan også godt glemme at få nok væske.


>>nogen der har været udsat for noget lignende?
>>
>
> Ikke så voldsomt........det værste var, vi var ved at skide grønne
> grise, da vores udstationeringshund dårligt kunne gå på bagbenene, det
> viste sig at være en voldsom mavepine forårsaget af æbletyveri (så
> sjovt var det ikke dengang, men to dage med blævver og lidt medicin så
> var det overstået)

av..erindrer også godt hvordan man kunne have det efter at have været på
æblerov..LOL..
Man kan hurtigt få nogle chok!.

Mvh. Marie



Tove Krieger (08-08-2007)
Kommentar
Fra : Tove Krieger


Dato : 08-08-07 19:58

Torben og Marie-louise Ager wrote:
>
> Ja, det kan sagtens være derfor. Jeg lægger ikke så meget mærke
> til hvor meget de drikker i løbet af sådan en dag, andet end jeg
> tit hører denne her slubren..GG.
> Vi andre kan også godt glemme at få nok væske.


Det er jo lige netop det vi kan, og desuden har du måske også lagt
mærke til, at når der er hedebølge, så føles det som om solen suger
al ilten ud af luften. Det er i hvert mere besværligt at trække
vejret ordentligt. Jeg kender flere foruden mig selv der føler det
sådan, og man kan altså også godt blive lidt småsvimmel.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats


Torben og Marie-loui~ (09-08-2007)
Kommentar
Fra : Torben og Marie-loui~


Dato : 09-08-07 05:18


"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev i en meddelelse
news:46ba124b$0$69189$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Torben og Marie-louise Ager wrote:
>>
>> Ja, det kan sagtens være derfor. Jeg lægger ikke så meget mærke
>> til hvor meget de drikker i løbet af sådan en dag, andet end jeg
>> tit hører denne her slubren..GG.
>> Vi andre kan også godt glemme at få nok væske.
>
>
> Det er jo lige netop det vi kan, og desuden har du måske også lagt mærke
> til, at når der er hedebølge, så føles det som om solen suger al ilten ud
> af luften. Det er i hvert mere besværligt at trække vejret ordentligt. Jeg
> kender flere foruden mig selv der føler det sådan, og man kan altså også
> godt blive lidt småsvimmel.
>

Jeg får det selv rigtigt skidt hvis det er sådan en trykkende varme, væske
eller ej så det kender jeg udmærket.
jeg har aldrig været god til at stege i solen heller, da det også påvirker
mig i den grad.

Jeg undlod at gå med hundene i går, De hjalp i stedet med at rydde op i et
skur og jage store fæle edderkopper med træsko på væk for mig..DET er sjovt
arbejde synes begge de 4-benede drenge..

Mvh. Marie



qfha (08-08-2007)
Kommentar
Fra : qfha


Dato : 08-08-07 20:22

On 8 Aug., 11:52, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOS...@vip.cybercity.dk> wrote:
> Jeg var i går aftes ude at gå med Ebbe og Loui, en kort tur på en halv
> times tid, på vej hjem begyndte Loui at gå underligt, nærmest slingrende og
> småhaltene (storhalsene og ekstremt prustende), jeg stoppede selvfølgelig op
> og undersøgte ben og poter, han kunne jo have trådt noget op, men der var
> ikke noget synligt eller mærkbart, haltheden kom fra alle ben på skift?, så
> det virkede meget foruroligende. han fik en pause og så gik vi stille på det
> sidste stykke før vores hus, hvor han et par meter før målet smed sig ned på
> maven fuldstændig færdig i skyggen .
> han kom ind i gården og fik noget vand og var ellers under skarp
> observation. efter en times tid virkede han ret normal igen.
>
> Den oplevelse skræmte mig faktisk, godt nok har han altid døjet med varmen,
> men aldrig så slemt at han nærmest er kollapset.
> det skal lige nævnes at turen var ganske stille og fredelig.
> Jeg har læst om hjerteproblemer som var det første der slog mig, men kan
> ikke genkende symptomerne der skulle være kendetegn på det.
> Han er af hjertekontrollerede og fri afstamning, men derfor kan der jo godt
> være noget alligevel.
>
> Synes ikke at han i det daglige lader til at have noget der skulle indikere
> et dårligt hjerte, da han altid er frisk på fysisk udfoldelse og er
> udeholdene og utrættelig.
>
> nogen der har været udsat for noget lignende?
>
> Mvh. Marie


Du må få ham tjekket, det lyder ikke som varme. Kunne det tænkes han
havde et mindre slagtilfælde?

Skulle det være varme er det godt at spule hundens lyske med koldt
vand, det køler dem godt ned.

mvh
qfha


Torben og Marie-loui~ (09-08-2007)
Kommentar
Fra : Torben og Marie-loui~


Dato : 09-08-07 05:29


"qfha" <bt_s2002@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1186600918.556474.216880@l70g2000hse.googlegroups.com...
On 8 Aug., 11:52, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOS...@vip.cybercity.dk> wrote:
> Jeg var i går aftes ude at gå med Ebbe og Loui, en kort tur på en halv
> times tid, på vej hjem begyndte Loui at gå underligt, nærmest slingrende
> og
> småhaltene (storhalsene og ekstremt prustende), jeg stoppede selvfølgelig
> op
> og undersøgte ben og poter, han kunne jo have trådt noget op, men der var
> ikke noget synligt eller mærkbart, haltheden kom fra alle ben på skift?,
> så
> det virkede meget foruroligende. han fik en pause og så gik vi stille på
> det
> sidste stykke før vores hus, hvor han et par meter før målet smed sig ned
> på
> maven fuldstændig færdig i skyggen .
> han kom ind i gården og fik noget vand og var ellers under skarp
> observation. efter en times tid virkede han ret normal igen.
>
> Den oplevelse skræmte mig faktisk, godt nok har han altid døjet med
> varmen,
> men aldrig så slemt at han nærmest er kollapset.
> det skal lige nævnes at turen var ganske stille og fredelig.
> Jeg har læst om hjerteproblemer som var det første der slog mig, men kan
> ikke genkende symptomerne der skulle være kendetegn på det.
> Han er af hjertekontrollerede og fri afstamning, men derfor kan der jo
> godt
> være noget alligevel.
>
> Synes ikke at han i det daglige lader til at have noget der skulle
> indikere
> et dårligt hjerte, da han altid er frisk på fysisk udfoldelse og er
> udeholdene og utrættelig.
>
> nogen der har været udsat for noget lignende?
>
> Mvh. Marie


Du må få ham tjekket, det lyder ikke som varme. Kunne det tænkes han
havde et mindre slagtilfælde?

Tanken var også hos mig den aften.
jeg mistede min sidste boxer pga. en blodprop i hovedet, eller rettere han
blev aflivet ca. 3 uger efter proppen, da han ikke kunne genvinde
førligheden igen. (han faldt pludselig om under leg med vores Cairn, og blev
lam fra halsen og ned, han kom dog op på benene igen i løbet af et par dage,
men kom aldrig til at gå normalt på poterne, og han var meget usikker på
benene m.m.)
Så det er absolut noget jeg er obs på.

Skulle det være varme er det godt at spule hundens lyske med koldt
vand, det køler dem godt ned.

ja, eller den med håndklædet er også godt, og så ind i køligere og
skyggefulde omgivelser.


Mvh. Marie



Brian (09-08-2007)
Kommentar
Fra : Brian


Dato : 09-08-07 13:05

Torben og Marie-louise Ager skrev:
> Jeg var i går aftes ude at gå med Ebbe og Loui, en kort tur på en halv
> times tid, på vej hjem begyndte Loui at gå underligt, nærmest slingrende og
> småhaltene (storhalsene og ekstremt prustende), jeg stoppede selvfølgelig op
> og undersøgte ben og poter, han kunne jo have trådt noget op, men der var
> ikke noget synligt eller mærkbart, haltheden kom fra alle ben på skift?, så
> det virkede meget foruroligende. han fik en pause og så gik vi stille på det
> sidste stykke før vores hus, hvor han et par meter før målet smed sig ned på
> maven fuldstændig færdig i skyggen .
> han kom ind i gården og fik noget vand og var ellers under skarp
> observation. efter en times tid virkede han ret normal igen.
>
> Den oplevelse skræmte mig faktisk, godt nok har han altid døjet med varmen,
> men aldrig så slemt at han nærmest er kollapset.
> det skal lige nævnes at turen var ganske stille og fredelig.
> Jeg har læst om hjerteproblemer som var det første der slog mig, men kan
> ikke genkende symptomerne der skulle være kendetegn på det.
> Han er af hjertekontrollerede og fri afstamning, men derfor kan der jo godt
> være noget alligevel.
>
> Synes ikke at han i det daglige lader til at have noget der skulle indikere
> et dårligt hjerte, da han altid er frisk på fysisk udfoldelse og er
> udeholdene og utrættelig.
>
> nogen der har været udsat for noget lignende?
>
> Mvh. Marie

Gabby fik på et tidspunkt et hedeslag tror jeg. Der var 30 grader i
skyggen og ingen vind. Vi havde været ude at gå en tur - og hun havde
fået lov til at rende trådløst rundt, så hun kunne finde det sted hun
helst ville opholde sig. Da vi kom hjem blev hun helt mærkelig! Hun
kunne ikke finde ro, og halsede helt vildt. Jeg hældte isvand i en en
skål, og hun drak som en tosset af det.
Efter en halv time, hvor hun blev mere og mere mærkelig, smed vi hende
ind under den kolde bruser, hvor hun da også faldt til ro. Efter et
kvarter med koldt vand rindende ned over hende gad hun ikke mere og vi
tørrede hende, sendte hende hen til et åbent vindue, hvor jeg havde
stillet en blæser op, der kunne blæse ned på hende.
Der gik omkring et kvarter hvor hun bare halsede og så gik det stille og
roligt over i noget der lignede velbehag og hun faldt i søvn på gulvet i
"vinden"

--
-Brian
http://www.ikast-boisen.dk/wordpress

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408188
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste