Statistik over aflivninger?
Fra : Ralph

Dato : 07-08-07 23:47

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/08/07/230120.htm?nyheder

HVOR findes den liste? Ville bare gerne vide hvor Riesenschnauzer er
placeret, forhåbentligt MEGET langt nede - stor sort hund = farlig, NIX,
verdens rareste hund, og så den ovenikøbet klog, trofast, køn, flot og MIN.
Glemte jeg at sige at jeg måske har et par hvalpe til salg til foråret -
rolig nu det har intet med opslag at gøre, hun er ikke engang avlsgodkendt
endnu, men det bliver hun i starten af november.

--
Ralph

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 08-08-07 02:44

On 8 Aug., 00:46, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:
> [...]
> rolig nu det har intet med opslag at gøre, hun er ikke engang avlsgodkendt
> endnu, men det bliver hun i starten af november.

Listen er i august 2007 nummert af bladet "Dyrenes Beskyttelse og det
jeg kan se i bladet er Risenschnauzer ikke nævnt på listen i bladet,
men måske du kan finde noget i denne rapporten der linkes til i
bladet, her....

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/hunderapport

Mvh Fru Larsen.

Fra : Hm

Dato : 08-08-07 08:42

"BorderTerrierMor" <BorderTerrier@Forum.dk> skrev i en meddelelse
On 8 Aug., 00:46, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:
> http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2007/08/07/230120.htm?nyheder

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/hunderapport

Mvh Fru Larsen.

Hej
tak for linket ret interesant/ sjov læsning
Hanne

Fra : dpl

Dato : 08-08-07 08:45

BorderTerrierMor skrev:

> [...]
> jeg kan se i bladet er Risenschnauzer ikke nævnt på listen i bladet,
> men måske du kan finde noget i denne rapporten der linkes til i

Hej, mange tak for et virkeligt interessant link.

Jeg ser jo til min bestyrtelse, at skt. bernharden er meget
overrespræsenteret blandt de hunde der aflives pga. aggressioner og bid.
Vi er de glade ejere af en dejlig skt. bernhard der bliver 6 år i næste
uge, og undres da noget over denne tendens.

Er det noget I andre kan genkende, altså at skt. bernharder skulle være
mere aggressive end andre racer? Eller er det mon et resultat af, at
denne type hunde oftere holder under forhold der ikke er optimale for
dem, og de derfor mistrives mere?

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger!)

Fra : lh

Dato : 08-08-07 08:57

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> type hunde oftere holder under forhold der ikke er optimale for dem, og de

Hej.

For mange år siden fik vi en "genbrugshund". Det var en skt. Bernhard og
hvor vi fik den fra som faktisk var en hundepension, fik vi at vide at det
blot var en skilsmissehund og at det var alle tiders familiehund. Vi besøgte
dem og hunden et par gange og det så faktisk ud til at være en dejlig hund
som vi havde en fin kontakt med. Så den endte med at komme med hjem. Efter 2
dage bed den vores dengang 4 årige søn, som bare lige ville kæle den og
hilse på den. Og det var for alvor, og da jeg ringede til pensionen og
fortalte at den turde vi ikke beholde fik jeg jordens største skideballe.
Det var f.eks os der ikke havde forstand på hunde og meget andet. Senere
blev vi dog ringet op af en helt anden person, der gav os ret i at hunden
var for ustabil til at vi skulle beholde den. De vidste vi havde barn, men
ingen sagde den ikke kunne sammen med børn f.eks. Det er som sagt mange år
siden nu, men jeg fik nok et andet syn på denne ellers dejlige race efter
den oplevelse. Nu var det en genbrugshund så hvorfor den er afleveret kendte
vi åbenbart ikke den rigtige grund til.

lh

Fra : dpl

Dato : 13-08-07 10:24

lh skrev:
> [...]
> den oplevelse. Nu var det en genbrugshund så hvorfor den er afleveret kendte

Argh, det har været en rigtig træls oplevelse, håber ikke biddet var alt
for alvorligt? Vi har selv haft 2 genbrugshunde tidligere, og begge med
meget stor success, men nu har vi 2 små børn, og jeg er noget mere
tøvende overfor at få endnu en for nuværende, selv om vores egen hund
savner lidt hunde-selskab.

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger!)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 08-08-07 09:20

> [...]
> type hunde oftere holder under forhold der ikke er optimale for dem, og de

Jeg tror at det er en kombination, af det og så dårlig avl.
Dårligt temperament ses typisk på de racer hvor der ukritisk avles på revl
og krat.

jeg har igennem de sidste år oplevet flere af de dårlige eksemplarer, både
til udstilling og ringtræning, og en enkelt til hundetræning, alle var de
uberegnelige og direkte lumske, hvad en skt. Bernhard ikke må være.
den ved træning var en kæmpe, ellers lækker han, som ejerne overhovedet ikke
kunne nå ind til eller styre på nogen måde. (de var så efter min mening ikke
nogen der burde have sådan en hund, eller hund i det hele taget, så den var
måske undskyldt)

jeg har selv haft en tæve for nogen år siden, en jeg overtog fra et noget
kaotisk hjem, hun blev aflivet som 3 årig, efter gentagne gange uden varsel
at have bidt, både min egen hund ret slemt i selve ryggen, og et par mænd.
Hun kunne vende på en tallerken rent adfærdsmæssigt, og da jeg fik børn i
den periode turde jeg overhovedet ikke tage chancen med sådan en størrelse.
Så derfor tog jeg den beslutning.
"normalt" var hun en sød hund, lydig og nem, men som sagt så kunne hun
pludselig vende.

En typisk skt. Bernhard er ellers en gudelækker skabning...(o;

Mvh. Marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-08-07 09:44

Torben og Marie-louise Ager wrote:

> En typisk skt. Bernhard er ellers en gudelækker skabning...(o;
>
> Mvh. Marie

Jeres beretninger ryster da godt nok mig lidt. Jeg har kendt et par
stykker der var som du skriver "gudelækre skabninger" i al deres
storhed. Men det kan da gå helt forfærdeligt galt hvis en så stor
hund bider et barn, stakkels hund og stakkels barn.

Det er ganske interessant læsning ellers, jeg skimmede bare
indholdet, men faldt til min glæde over den analyse der siger, at
schæferen er den næstpopulæreste race med labrador retrieveren på
førstepladsen. Da vi havde Asia havde schæferne førstepladsen, og
den har de faktisk haft i ret mange år. Jeg må da retfærdigvis
indrømme at labberne er aldeles skønne, glade og dejlige vovser. Jeg
kender et par pragtfulde eksemplarer af racen, som er lige til at
kramme.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 08-08-07 10:12

> [...]
> labberne er aldeles skønne, glade og dejlige vovser. Jeg kender et par
> pragtfulde eksemplarer af racen, som er lige til at kramme.

hej Tove

det gør jeg også og i øjeblikket ligger de helt udsplattede efter vores
formiddagstur i skoven.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : dpl

Dato : 13-08-07 10:28

Torben og Marie-louise Ager skrev:
> [...]
> pludselig vende.
>
> En typisk skt. Bernhard er ellers en gudelækker skabning...(o;

Hej Marie
Ja, de er nemlig helt fantastiske, givet de rette forhold, og måske de
rette gener? En lumsk skt. bernhard lyder som et meget kedeligt
bekendtskab. Vores hanhund på 6 år er ejegod og meget nem at aflæse, og
han trives fint med vores to små børn. Men nu er jeg da blevet lidt i
tvivl, om vi skal anskaffe os en til, som det egentlig var planen. Vi
har tidligere haft en tæve også, der trods en meget belastet fortid også
var utrolig rolig og rar. Hun var et godt eksempel på en sund og stabil
hund, der ikke var mærket af en fortid der havde inkluderet spark, slag
og generel misrøgt. Mage til godmodig kæmpe skal man lede længe efter.
Desværre mistede vi hende til kræft efter alt, alt for kort tid.

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger!)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 13-08-07 14:09

> Hej Marie
> Ja, de er nemlig helt fantastiske, givet de rette forhold, og måske de
> rette gener?

Jeg tror at generne er af stor betydning, bruger man ikke-racetypiske
forældredyr, her mener jeg i lige så høj grad sindet, så vil det gå videre
til afkommet, derfor er det vigtigt at forældredyrene har et godt sind.
Og i høj grad når der er tale om så stor og kraftfuld en hund.
Jeg husker alt for godt Tilde, når hun havde været forbi naboens gylletank
og væltet sig for gud ved hvilken gang de det klamme klas der var spildt
rundt om..nøøøj et cirkus med at få hende passifiseret i badeværelset og
vasket..GGG.. sådan en 70 kg dødvægt der ligger og hægter sig fast i furene
mellem fliserne er ikke bare sådan lige at flytte..(-;

En lumsk skt. bernhard lyder som et meget kedeligt
> bekendtskab.

Jeps.. jeg var aldrig selv bange for hende på noget tidspunkt, da det aldrig
var rette mod os som familie, hun var såmænd god nok, men som sagt gik det
slemt ud over min gamle hund, og som sagt et par mænd. Og hun var meget svær
at blive klog på i de situationer hvor hun gik i baglås og blev grum .
Det skal så også nævnes til hendes "forsvar", at hun kom fra en noget
fortumlet hvalpe og unghundetilværelse.

Vores hanhund på 6 år er ejegod og meget nem at aflæse, og
> han trives fint med vores to små børn. Men nu er jeg da blevet lidt i
> tvivl, om vi skal anskaffe os en til, som det egentlig var planen.

Det skulle da være muligt at finde en sød tæve, men lad være med at gøre
noget overilet, og lad være med et få en, i ikke kender baggrunden for.

Mvh. Marie

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-08-07 10:29

> [...]
> mere aggressive end andre racer? Eller er det mon et resultat af, at
> denne type hunde oftere holder under forhold der ikke er optimale for

Hej Dorthe

Jeg overtog en Sct. Bernhard han, efter en taxichauffør... Som jeg gætter
på, tog konens parti, efter som han vist godt kunne blive både fuld og
voldelig, og så er det jo ingen success med en hund af den størrelse, som
holder med konen.
Han var jordens mest dødlækre skabning, og vejede vel til slut 110 Kg, uden
at være overvægtig. Desværre måtte han rejse til hundehimmelen, på grund af
HD... Nummer 2, var også et pragtfuldt dyr, købt som hvalp, på Kennel Vicky
i Hirtshals... Stor, smuk og korthåret, og lige som Basse, var Helmuth,
godheden selv. Den sidste, blev købt, hos en kennel i Rødekro, som 5
årig.... Dago. Den var ved grød, lurevorn, og måtte aflives efter 2 mdr....
Men helt ærligt, så tror jeg den havde mange problemer... Nogle af dem,
kunne sælgeren IKKE have været uvidende om... Som F.eks at hunden var
stokdøv, havde synsproblemer, samt en masse andre dårligdomme.

Men dertil kommer, at mange mennesker ikke tolker Sct Bernhard rigtigt... De
bliver sent voksne... Faktisk først, når de er 3½ år gamle, og så skifter
den personlighed, og det sker over en nat... Den falder i søvn, som et
klappedyr, og vågner som en hund. Mange udlagde dette, som hjerneskade, men
det er altså helt normalt for Sct Bernhard. Den bliver hverken mere
agressiv, eller ondskabsfuld, men den bliver mere bestemt, og er i langt
større grad end før, parat til at gå ind, og forsvare sin familie. Ofte
bliver Sct Bernhard også, dybt misforstået.... Som jeg plejer at sige, så er
en sådan hund, " En brummer "... Hvilket vil sige, at den læner sig op af
folk, når de skal kæle og klappe, og medens de gør det, afgiver den en dyb
salig brummen..... Hvilket folk ofte misforstår, og siger den knurrer....
Hvortil jeg plejer at svare.... Hvis han knurrer af dig, så vil du ikke være
i tvivl, og du vil slet ikke få lov, til at kæle for ham.

Men generelt, så er de en gave fra himlen.... Men folk er jo født, med dyb
respekt, og måske også en smule frygt, for hunde i den størrelse, så selv
ellers rationelle personer, pludseligt opfører sig som postbude, og små
misforståelser, udvikler sig til store problemer. Og den helt store
misforståelse, en Sct Bernhard, behøver ikke mere plads, end en Gravhund,
bare et højere sofabord .... Der findes vel heller ikke andre racer,
hvor der skrives.... Hvalpen motionerer sig selv.

M.V.H....Benny..

Fra : dpl

Dato : 13-08-07 10:40

Benny Mortensen skrev:
> [...]
> bare et højere sofabord .... Der findes vel heller ikke andre racer,
> hvor der skrives.... Hvalpen motionerer sig selv.

Hej Benny
Ja, du prædiker for præsten *smil*, for jeg er også helt forgabt i denne
race, og har kun mødt dejlige eksemplarer indtil nu. Derfor var min
overraskelse også desto større, da jeg så den nævnte undersøgelse. I
starten var jeg direkte tvivlende overfor konklusionerne, men det virker
nu som en meget seriøs og gennemarbejdet rapport.

Da vi fik vores hanhund for 6 år siden, hørte jeg ofte historierne om,
at hundene blev "bims" i voksenlivet, fra dag til dag, som du nævner.
Vores er da også blevet en nogen anden hund end den legesyge hvalp han
var fra start, men det er vel kun hvad man bør forvente! Han er stadig
en meget sjov og aktiv hund, noget mere legesyg end mange andre 6-årige
hunde jeg har mødt. Men han er da klart blevet mere opmærksom på sine
omgivelser, mindre enthusiastisk overfor fremmede vi møder når vi er
ude, og lidt mere vagtsom omkring huset. Hver aften når mørket er faldet
på, går han lige en runde ved huset og gør højt i alle kompasretninger,
lidt som at afmærke territoriet for natten *smil*.

Planen var at finde en skt. bernhard som selskab til ham, gerne en hund
på 3-4 år, men nu ved jeg snart ikke, rapportens konklusion taget i
betragtning. Vi har en datter på 2, og en baby i huset, så sikkerheden
er jo vigtig. For nuværende kunne vores datter f.eks. gå rundt i haven
med en pølse i hånden uden at han ville overveje at snuppe den, han ved
helt sikkert hvor hans plads er. Men måske vi har været heldige, og med
to så små rollinger er der jo ikke råd til at være uheldig!

Så måske det alligevel er en hvalp vi skal kigge efter. Men så skal det
være snart, inden Nansen bliver for gammel til at synes det er sjovt med
sådan en aktiv fætter. Samtidig skal det først være når vi har tid og
overskud til at give den rigtige træning og aktivering. Jeg har endnu
ikke glemt hvordan det var at have en 8 måneders hvalp der allerede
vejede mere end mig...

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger!)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-08-07 12:56

> [...]
> starten var jeg direkte tvivlende overfor konklusionerne, men det virker
> nu som en meget seriøs og gennemarbejdet rapport.

Hej Dorthe

Jeg vil ikke drage nogen rapport i tvivl, men jeg ville da ikke betænke mig
et øjeblik, på at købe en igen. Rapporter, har sommetider nogle pudsige
egenskaber... Nu har jeg ikke læst den, endsige set den, for det gider jeg
ikke spilde tid på. Uanset hvor godt en rapport er udført herinde, så drages
den altid i tvivl, hvis den ikke lige passer læseren ..
Man skal ikke tænke længere tilbage, end Fodertesten, Guderne må vide, hvor
mange dyrlægers hæderlighed, der blev draget i tvivl der, fordi de havde
økonomiske interesser i nogle mærker, og ikke i andre.
Så tilliden til rapporten, var lige så slående, som ham der kaldte Breth
Hansen, for en formidabel dyrlæge, trods det, at Google finder 31.700 indlæg
på 0,15 sekunder.... Hvoraf størsteparten, bestemt ikke er rosende omtale,
og støttesiderne, sikkert arrangeret af ham selv )

M.V.H....Benny..
Som har en pokkers masse hundehvalpe

Fra : Brian

Dato : 09-08-07 12:59

dpl skrev:
> [...]
> mere aggressive end andre racer? Eller er det mon et resultat af, at
> denne type hunde oftere holder under forhold der ikke er optimale for

Jeg tror det hænger sammen med at, mange folk opfatter Skt. Bernharden
som en stor hygge-bamse og derfor glemmer at det er en hund. Alle hunde
skal, som vi vel alle er enige om, behandles som sådanne.

--
-Brian
http://www.ikast-boisen.dk/wordpress

Fra : jopa

Dato : 09-08-07 14:52

"Brian" <doktoreNOn@SPAMdoktorb.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg tror det hænger sammen med at, mange folk opfatter Skt. Bernharden som
> en stor hygge-bamse og derfor glemmer at det er en hund. Alle hunde skal,
> som vi vel alle er enige om, behandles som sådanne.

Jeg tror det hænger sammen med hundens størrelse der tit og ofte medfører
dysplasi og ledsmerter.
En hund med smerter er nok mere sårbar end de fleste.
Bare et gæt

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Brian

Dato : 11-08-07 14:56

jopa skrev:
> Jeg tror det hænger sammen med hundens størrelse der tit og ofte
> medfører dysplasi og ledsmerter.
> En hund med smerter er nok mere sårbar end de fleste.
> Bare et gæt

Slet ikke et dårligt gæt :)

Fra : dpl

Dato : 13-08-07 10:41

jopa skrev:
> Jeg tror det hænger sammen med hundens størrelse der tit og ofte
> medfører dysplasi og ledsmerter.
> En hund med smerter er nok mere sårbar end de fleste.

Faktisk en meget god pointe! Og helt sikkert ikke skudt ved siden af.

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger!)

Fra : joke

Dato : 10-08-07 11:04

> [...]
> Er det noget I andre kan genkende, altså at skt. bernharder skulle være

> mere aggressive end andre racer? Eller er det mon et resultat

Overhovedet ikke vi havde en lækker skt. bernhard tæve som efter 9 år måtte
aflives p.g.a kræft.

Jeg kan kun sige hendes tålmodighed skulle man lede længe efter.

Hvis hun spiste sov kunne alle kramme hende.

Var hun alene hjemme i mange timer var hun glad når vi kom hjem.

Engang min brors 1½ årige datter var med på camping sad hun og slog hunden
med en pløk på forpoten mens den sov.

den kiggede blot op og lagde sig igen mens hun slog videre som om hun sagde
" nå ja men hvis du skal slå mig over poten så skal du jo det".

Tror det er meget med at folk ikke bruger tiden på at opdrage den eller
opgiver, for stædig det er lige hvad en skt. bernhard er det kræver sin
mand/kvinde og sin tid at få den til at fatte hvem der er hvem i hirakiet.

Hilsen

Johnny

Fra : dpl

Dato : 13-08-07 11:39

joke skrev:
> [...]
> mand/kvinde og sin tid at få den til at fatte hvem der er hvem i hirakiet.

Hejsa
Ja, det lyder heldigvis meget som vores hanhund Nansen. Vi opdrætter
katte, og skulle en killing begynde at spise af hans madskål, ja så
sætter han sig på rumpen og venter på, killingen har spist færdig *smil*.

Men jeg husker ganske tydeligt hvordan han var i 9-10 måneders alderen.
Han er naturligvis aldrig blevet slået eller skreget af, men nogle få
gange måtte jeg plante mine samfulde 50 kg ovenpå ham, og bede ham
slappe af! Men så lærte han også hurtigt hvem der er boss.

Hilsen Dorthe
http://www.sevastopol.dk/
(Vi har killinger!)

Fra : Kim Christensen

Dato : 09-08-07 21:13

On 8 Aug., 09:44, dpl <dplahrm...@hotmail.com> wrote:

> [...]
> mere aggressive end andre racer? Eller er det mon et resultat af, at
> denne type hunde oftere holder under forhold der ikke er optimale for

De få stykker jeg har mødt har været temeligt ubehagelige, og
agresive. Den ene blev kastreret i en forholdsvis ung alder, men det
har ikke hjulpet. Rapporten som der linkes til skyder i øvrigt også
argumentet med de positive effekter af kastration ned.

Hilsen Kim