Hvor stor motor
Fra : Abronsius

Dato : 07-08-07 05:30

Hej

jeg er ved at være træt af min gamle Johnson seahorse 4.5, efter jeg
for anden gang måtte have sjöredningen til at slæbe mig ind. Hvis jeg
skal købe en ny (4-takt), hvor "lidt" kan jeg så klare mig med ? SKAL
jeg have 4.5 HK igen eller er nyere motorer mere effektive pr. HK ?

Fra : Torben - Sirius

Dato : 07-08-07 19:17

Tha det kommer vel an på hvor stor din båd er, der skal jo noget mere til at
slæbe en færge, end en optimist jolle ikk ?

Hilsen
Torben

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : claus b. p.

Dato : 07-08-07 20:01

"Abronsius" <steenelm@comhem.se> wrote in message
> [...]

>skal købe en ny (4-takt), hvor "lidt" kan jeg så klare mig med ? SKAL
>jeg have 4.5 HK igen eller er nyere motorer mere effektive pr. HK ?

En hestekraft idag er det samme som en hestekraft for 50 år siden. Der er
måske nogle procent at hente på skruedesignet, men næppe noget du vil mærke.
Det kan så være at man kan opnå samme antal heste med en mindre motor, og
dermed spare lidt vægt og brændstof, men det var jo ikke spørgsmålet.
Hvis 4,5 hk gav dig den ønskede ydelse bør du satse på en ny motor på
omkring 4,5 hk. Du skal have kraft nok til at kunne manøvrere i med- og
modstrøm og -vind, men det har du jo nok check på.

Mvh. Claus

Fra : Henning

Dato : 08-08-07 13:27

>En hestekraft idag er det samme som en hestekraft for 50 år siden. Der er

Na, det er det faktisk ikke! Førhen målte man effekten i motoren, i
dag måler man den på skruen. Der er noget tab i transmissionen gennem
gearkasse til skrue, derfor en en gammel 4,5HK, alt andet lige, ikke
så kraftig som en 4,5HK af i dag.

Fra : claus b. p.

Dato : 08-08-07 22:44

"Henning" <no.mail@all.invalid> wrote in message

> [...]
> dag måler man den på skruen. Der er noget tab i transmissionen gennem
> gearkasse til skrue, derfor en en gammel 4,5HK, alt andet lige, ikke

ok, interessant. Det burde så være opgivet med forskelllige normer, som da
man opgav bilers effekt i BHP eller SAE hk i gamle dage, men DIN i nyere
tid? Ydelsen er selvfølgelig den samme, men måden man måler på er ikke.

Mvh. Claus

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 09-08-07 09:13

> [...]
> man opgav bilers effekt i BHP eller SAE hk i gamle dage, men DIN i nyere
> tid? Ydelsen er selvfølgelig den samme, men måden man måler på er ikke.

....i gamle dage målte man hk uden alt strømbrugende/producerende udstyr og
pumper på krumtappen eller svinghjulet. Alle nyere målinger forgår idag med
alt monterede, men stadig uden gearing og transmission.
Sådan forgår det i hvert fald på biler idag.

Man kan da kun blive glædelig overrasket hvis det er sandt, at man nu målet
hk på en påh.m. på skrueakslen.

-Leon