Benzintype til Veteranmotorcykel
Fra : Henrik Jakobsen

Dato : 07-08-07 12:45

Hej NG

Jeg har erhvervet mig en veteranmotorcykel fra 1932 for et stykke tid siden
og skal nu til at køre på den, da jeg lige har fået mit motorcykelkørekort.

Men jeg er i tvivl om hvilken benzin jeg skal fylde på cyklen. Kan den køre
på blyfri? Skal det være Oktan 98? Skal jeg have et addektiv som jeg også
fylder i tanken?

Jeg håber der en noget her i NG'en der har forstand på veteranmotorcykler,
eller findes der en specielt for veteraner?

Motorcyklen er en 500 cc BSA fra 1932 model W32-6

På forhånd tak
Henrik Jakobsen

Fra : Jan Buchwald

Dato : 07-08-07 12:55

Henrik Jakobsen wrote:

> [...]

> eller findes der en specielt for veteraner?

> Motorcyklen er en 500 cc BSA fra 1932 model W32-6

Der var vist heller ikke bly i benzinen dengang den blev bygget, oktan 92
må være godt nok.

Fra : mc

Dato : 07-08-07 13:28

kører selv Nimbus... med oktan 92.

Så vidt jeg husker er benzin fra 30'erne oktan 79
og godt med bly i. Oktan 92 slider mere på motoren, ventiler osv...

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 13:43

On Tue, 7 Aug 2007 14:27:51 +0200, mc wrote:

> Så vidt jeg husker er benzin fra 30'erne oktan 79

Ja

> og godt med bly i.

Nej

> Oktan 92 slider mere på motoren, ventiler osv...

Nej ! Flere 100KKm. med blyfri benzin i "blyhungrende" biler/mc har
overbevist mig om, at det var en and bilfabrikkerne "plantede". Eksempelvis
skulle Audi-motoren i LT31 slet ikke kunne overleve uden bly, og dog satte
VAG troligt gasanlæg på uden at ændre noget som helst ved motoren.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout restdele til salg

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 13:34

On Tue, 7 Aug 2007 11:54:51 +0000 (UTC), Jan Buchwald wrote:

> Der var vist heller ikke bly i benzinen dengang den blev bygget, oktan 92
> må være godt nok.

Jup, oktan alt over 80 rækker, og bly indfandt sig først efter ww2.

I øvrigt kan alt køre uden bly, selv en støbejernstop i en skodamobil 120

Fra : Max Andersen

Dato : 07-08-07 13:57

Orla Pedersen wrote:

> Jup, oktan alt over 80 rækker, og bly indfandt sig først efter ww2.
>
> I øvrigt kan alt køre uden bly, selv en støbejernstop i en skodamobil 120

og ifølge Guzzi, kan benzinslangerne mørne over tid med blyfri benzin,
så derfor kan det anbefales at spørge nogen der ved noget om cyklen,
hvilke forbehold man skal tage.

Max

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 14:46

On Tue, 07 Aug 2007 14:57:05 +0200, Max Andersen wrote:

> og ifølge Guzzi, kan benzinslangerne mørne over tid med blyfri benzin,
> så derfor kan det anbefales at spørge nogen der ved noget om cyklen,
> hvilke forbehold man skal tage.

Jo-jo, men et: Du kan ikke købe benzin med bly længere, to: Du kan heller
ikke længere købe benzinslange, der ikke kan tåle blyfri benzin. Altså,
slangerne skal under alle omstændigheder skiftes. Surogat-"blybenzinen"
opfører sig nøjagtigt som blyfri i den henseende.

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-08-07 14:13

On Tue, 7 Aug 2007 14:34:25 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
Hej Orla.

>I øvrigt kan alt køre uden bly, selv en støbejernstop i en skodamobil 120

Skodamobilet kan vel forbrænde alt - Til og med svær fuelolie

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 14:50

On Tue, 07 Aug 2007 15:12:56 +0200, Steen Gruby wrote:

> On Tue, 7 Aug 2007 14:34:25 +0200, Orla Pedersen
> <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
> Hej Orla.

> Skodamobilet kan vel forbrænde alt - Til og med svær fuelolie

Bundvand fra en fiskekutter går an

Fra : Perminator

Dato : 07-08-07 17:18

Hej Orla

meddelelse >

Jeg er enig med spørgeren om oktantallet, men ikke med Orla mht "det
Historiske"

> Jup, oktan alt over 80 rækker, og bly indfandt sig først efter ww2.

Blyet var svaret på Churchills krav om at V1 bomberne med deres RamJet motor
skulle kunne indhentes og uskadeliggøres.
Svjv var svaret Hawker Tempest, som var Spitfirens efterfølger, og udstyret
med RR rækkemotor. Da teknologien med blytilsætning for at hæve oktantallet
indførtes, var bemeldte fly istand til at indhente V1érne.
Først fik de bare et vip med vingespidsen, så gyroen tiltede, hvorved bomben
kom på afveje. Da der indførtes tændsatser på bombens vingespidser blev
proceduren at nedskyde bomben med en sikkerhedsafstand på 1000 yards.
Så blyet er et produkt af WW2. Krige befordrer megen teknologisk
udvikling.
vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Studo

Dato : 07-08-07 17:49

> [...]
> proceduren at nedskyde bomben med en sikkerhedsafstand på 1000 yards.
> Så blyet er et produkt af WW2. Krige befordrer megen teknologisk

Det er ikke helt korrekt. Vi skal såmænd bare forestille os et kendt
nutidsscenarie. Der er multinationale firmaer som kan vælge mellem ethanol
eller bly. Begge dele giver en god 'anti-knock'-effekt. Der er flest penge
at tjene på bly-udgaven. Derfor vælges den og giftvirkningen bliver
effektivt tysset ned i de amerikanske medier.
Det resulterede i blybenzin i 1923-24. Først nu er alkoholen tilbage i
benzinen som det fornuftige alternativ. Det er forbavsende stor del der
kan erstattes med ethanol. Men det tjener olieselskaberne jo ikke så meget
på.

Lidt kilde, godt nok samme sted, men jeg kender historien i forvejen. Den
er god nok.
artikel:
http://www.runet.edu/~wkovarik/papers/kettering.html

hjemmeside, med link til artikler:
http://www.runet.edu/~wkovarik/ethylwar/

Fra : Perminator

Dato : 07-08-07 22:18

Hej "Studo"

"Studo" <"rekvalm"@googlemail.com skrev i en meddelelse

> [...]
> på.
>
> Lidt kilde, godt nok samme sted, men jeg kender historien i forvejen. Den

Tak for et godt input, med dokumentation, som gør hele historien komplet, og
iøvrigt sætter den i et aktuelt perspektiv, (mht alkoholen). (jeg har
tiltænkt alkohol med diverse additiver en helt anden skæbne
vh
--

"Perminator"
Per Misser

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 23:46

On Tue, 7 Aug 2007 16:48:48 +0000 (UTC), Studo wrote:

<snip> historie

Men bestemt ikke på tankstationer før et stykke efter ww2 :-|

Fra : Studo

Dato : 08-08-07 07:16

Orla Pedersen wrote:

> On Tue, 7 Aug 2007 16:48:48 +0000 (UTC), Studo wrote:

> <snip> historie

> Men bestemt ikke på tankstationer før et stykke efter ww2 :-|

Det tog noget længere dengang for en amerikansk dille at brede sig. Så at
det er nået til dk-stationer sent er der nok ingen tvivl om.

Første gang jeg stødte på benzinens historie var i serien:
"Fremskridt på afveje"
http://www.express-tv.dk/showroom.php?ID=14

En tv-serie det kan anbefales at låne på biblioteket.

Jeg har forsøgt at finde ud af hvornår blyholdigt benzin nåede til
Europa/Danmark. Umiddelbart synes jeg det lyder noget sent med efter ww2.
(I så fald, hvilke additiver blev så benyttet?)
De første årtier hed det jo heller ikke benzin/petrol/gasoline, men noget
som de enkelte selskaber fandt på. Som salgsnavn, om det i folkemunde var
ligesådan...

Fandt dog noget andet interessant.
Registreringsafgiftens historie, fortalt af en forarget forbruger:
http://www.bilagentur.dk/registreringsafgiftens_historie_3.htm

Og en side fra DR omkring trafik i 50'erne. Det kunne ikke svare på
benzinspørgsmålet. Men der er et link til benzinmangel i 1941, desværre
kræver det et skolelogin(UNI-login). Og om rationering af biler efter
krigen.
http://www.dr.dk/dril/historie/tema/1950erne/hjul_vinger/tohjulede_motorcyklen.asp

Desværre er alle de små benzinselskaber fra dengang opkøbt eller væk. De
kunne ellers tænke at have noget information.

Ligeledes kan vi studse over valget af MTBE. EU har lavet et skrift om
det. Lidt langsom at læse igennem, men man kunne da ønske at forskere og
politikere havde råbt højere i 1920'erne, så vi istedet for bly (og senere
MTBE) istedet havde valgt ethanol.
http://reports.eea.europa.eu/environmental_issue_report_2001_22/en/issue-22-part-11.pdf

Wikipedia's artikel er noget rodet og fyldt med mange ting der er
ukorrekte. Samt et stort afsnit uden kilder, den del omhandler WW2. Her
står at det nærmere var oktantal, og deraf følgende ydelse der gjorde en
forskel. Slutningen af krigen havde begge sider tilsvarende kvalitet
brændstof, ifølge artiklen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline

Afsnittet om bly er især skidt. Der er intet nævnt om de bekymringer der
var om brugen af bly, og ja, det var kendt at bly er noget værre stads.
Det vidste Romerne også. Desuden står der i bly-afsnittet at årsagen til
at bly blev afskaffet var på grund af indførslen af katalysatorer!

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-07 08:57

On Wed, 8 Aug 2007 06:15:41 +0000 (UTC), Studo wrote:

> (I så fald, hvilke additiver blev så benyttet?)

Ingen, for det var ikke nødvendigt. Motorer havde kompressionsforhold ~6:1,
så der var ikke noget problem. Men i jagten på merydelse, (flymotorer),
blev oktanforbedring nødvendig, og heraf bly.

> politikere havde råbt højere i 1920'erne, så vi istedet for bly (og senere
> MTBE) istedet havde valgt ethanol.

Ethanol kræver en omdysning af motoren, og er derfor ikke den oplagte
erstatning for bly. Men til nykonstruerede motorer er det oplagt. Dog skal
der meget ethanol til, og brændværdien er noget ringere for ethanol.

> Wikipedia's artikel er noget rodet og fyldt med mange ting der er
> ukorrekt
<snip>
> Desuden står der i bly-afsnittet at årsagen til
> at bly blev afskaffet var på grund af indførslen af katalysatorer!

Det er der da ikke noget forkert i, katalysatorer ødelægges af bly.

Fra : Studo

Dato : 08-08-07 09:16

Orla Pedersen wrote:

> Ingen, for det var ikke nødvendigt. Motorer havde kompressionsforhold ~6:1,
> så der var ikke noget problem. Men i jagten på merydelse, (flymotorer),
> blev oktanforbedring nødvendig, og heraf bly.
Nu tænkte jeg på 1920'erne, hvis valget havde været ethanol istedet for
bly, så var motorer blevet bygget til ethanol.

> [...]

> <snip>

> Det er der da ikke noget forkert i, katalysatorer ødelægges af bly.
Jo, men fjernelsen af bly, var fordi det forgiftede vores natur. Et fint
eksempel er skovene langs autobahnen, som var godt trætte idet.
At katalysatorer ødelægges af bly er helt rigtigt, men katalysatoren er
ikke årsagen til at bly blev fjernet fra benzinen.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-07 09:48

On Wed, 8 Aug 2007 08:15:51 +0000 (UTC), Studo wrote:

> At katalysatorer ødelægges af bly er helt rigtigt, men katalysatoren er
> ikke årsagen til at bly blev fjernet fra benzinen.

Det var da den eneste årsag til at blyfri benzin fandt ind på markedet,
(igen USA) At vi så var håbløst længe om at udfase "gammeldags"
blyholdig benzin i europa er da en ganske anden historie...

Fra : Studo

Dato : 08-08-07 12:53

Orla Pedersen wrote:

> Det var da den eneste årsag til at blyfri benzin fandt ind på markedet,
> (igen USA) At vi så var håbløst længe om at udfase "gammeldags"
> blyholdig benzin i europa er da en ganske anden historie...

Ok, det var jeg ikke klar over. Jeg var af den overbevisning at
udfasningen lå i ændret miljølovgivning.

Jeg spurgte hos
http://www.oliebranchen.dk/

Og fik et hurtigt svar, desværre ikke noget konkret, men en vurdering:
Citat:
"Vi kan desværre ikke hjælpe med et link til benzinens historie.
Vi kan heller ikke sige noget præcist om hvornår blyholdigt benzin kom til
Danmark og Europa.
Men de første blyholdige benzinprodukter blev lanceret i slutningen af
20’erne i USA, og sandsynligvis i starten af 30’erne i Europa. Da der i
starten var tale om et relativt beskedent ”oktanbehov” – benzinen havde på
daværende tidspunkt et oktantal omkring 73, hvilket gjorde at det var
muligt at producere benzin uden større behov for additiver
(blyforbindelser eller andre oktanimprovere). Først fra midten af 30’erne
steg kravet til oktanindholdet i benzin (80 oktan fra ca. 1935 og 100
oktan til flybenzin fra 1938), da prisen på blyforbindelser samtidig faldt
startede tilsætningen i større stil."

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-07 14:37

On Wed, 8 Aug 2007 11:53:28 +0000 (UTC), Studo wrote:

> Ok, det var jeg ikke klar over. Jeg var af den overbevisning at
> udfasningen lå i ændret miljølovgivning.

Det er jo sådan set også rigtigt. Vi fik nye krav til udledning af CO, NOX,
og uforbrændte kulbrinter. De kunne på daværende tidspunkt kun overholdes
ved hjælp af katalysatorer. (Mc, og mindre bilmotorer var ikke fra starten
omfattet af de skrappe regler), men den blyfri benzin var nu en
nødvendighed. Først noget senere kom reglerne om bly i "gammeldags" benzin,
som markedsførtes parallelt.

Fra : Studo

Dato : 08-08-07 15:58

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> omfattet af de skrappe regler), men den blyfri benzin var nu en
> nødvendighed. Først noget senere kom reglerne om bly i "gammeldags" benzin,

Jamen, så er det opklaret. Jeg gik med en tro om at det er de aftaler
angående udfasning af bly der var årsagen. Men du har da ret, det er
luftmiljøet der er kommet først. Det andet krævede lige noget indblanding
af firmaer og flere lande.

Konklusion2: Historien har glemt hvornår og hvordan blyholdigt benzin
fandt sin vej til Europa. :D Han er glemsom.

Fra : Armand

Dato : 09-08-07 21:06

> Jamen, så er det opklaret. Jeg gik med en tro om at det er de aftaler
> angående udfasning af bly der var årsagen.
Du har på sin vis ret: Siden 70'erne har man reduceret mængden af bly i
bensinen gradvist og vár kommet til en decimering - Da katalysatorerne holdt
deres indtog og gjorde blyfri bensin obligatorisk.
Inden da havde den været en almindelig dagligdags ting for såvel amerikanere
som japanere - Fordi dé havde indført katalysatorer lang tid forinden.
Personligt stødte jeg første gang på udtrykket "unleaded gasoline" (der var
mig totalt fremmedt og uforståeligt, såvel kemisk som behovsmæssigt),
omkring 1980: Det var et klistermærke bag- på/ved et af sidedækslerne på en
US-importeret XS1100

--
Armand.

Fra : Zodiac

Dato : 08-08-07 14:25

Studo skrev:
> [...]
> politikere havde råbt højere i 1920'erne, så vi istedet for bly (og
> senere MTBE) istedet havde valgt ethanol.

En god grund til i første omgang at vælge etylbly, og senere MTBE er
patenteringen.
Ingen kan tage patent på ethanol, og ingen kan tage monopol på det.
Men ethylbly var patenteret af standard oil, og der kunne tjenes flere
penge på det. Det samme med MTBE.

Ethanol er skam loigeså godt, men ikke en så godr produkt
indtjeningsmæssigt.

Fra : Armand

Dato : 07-08-07 23:32

"Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Blyet var svaret på Churchills krav ...........
> Svjv var svaret Hawker Tempest, som var Spitfirens efterfølger, og
> udstyret med RR rækkemotor.
Nu lige eftersom du træder ind i et par af mine boldgader WW2-fly og
motorteknik:
RR's fly-motorer i 40'ernes første halvdel var entydigt V12'ere!
Tempesten fløj med en ekstrem motor hvis design var udlagt efter ønsket om
mange cylindre for at øge ydelses-mulighederne: Man byggede to 12-cylindrede
boxer-motorer ovenpå hinanden

Lidt Ducati-agtigt havde motoren ovenikøbet en art tvangsstyring af
skylletiderne - Man havde dog opgivet ventiler i traditionel forstand og
brugte skyllekanaler i kompressions-højde, hvis lysning styredes af løse
foringer udenpå cylinderne (det er dog endnu helt gået op for mig om disse
hævedes/sænkedes eller roterede, hvis ikke ligefrem begge dele:)

Hvad angår ventiler og bly, så holder dén historie ikke på Tempest,
ihvertfald

--
Armand.

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-07 00:00

On Wed, 8 Aug 2007 00:31:37 +0200, Armand wrote:

> [...]
> foringer udenpå cylinderne (det er dog endnu helt gået op for mig om disse
> hævedes/sænkedes eller roterede, hvis ikke ligefrem begge dele:)

Det vár selve cylinderforingen der bevægede sig, i "cirkulær" op, dreje,
ned, dreje, og derved blotlagde kanalerne fra siden ind. Blev kaldt "sleeve
valve". Barr&Stroud byggede en mc-motor efter samme princip.

> Hvad angår ventiler og bly, så holder dén historie ikke på Tempest,
> ihvertfald

Men måske som oktan forøger....

Fra : Armand

Dato : 08-08-07 00:41

meddelelse news:12ff2ngenuofh.1bucbb2m7fn0e$.dlg@40tude.net...

> [...]
> "sleeve
> valve". Barr&Stroud byggede en mc-motor efter samme princip.

Du plejer at have baggrunden i orden, så jeg må tage dit ord for det.
Jeg har nærkigget på en jeep-motor på tekn.museum i Helsingør (for mange
siden da de lå næsten ud til indfaldsvejen), hvor skylningen fungerede som
af mig beskrevet, hvorfor jeg har koblet de to ting sammen

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-07 09:42

On Wed, 8 Aug 2007 01:40:58 +0200, Armand wrote:

> Du plejer at have baggrunden i orden, så jeg må tage dit ord for det.

http://www.eagle.ca/~harry/aircraft/tempest/sabre/index.htm

Lidt om princippet.

Fra : Michael Vilhelmsen

Dato : 07-08-07 14:21

Hvad så den anden vej rundt ?

Kan man komme blyholdig benzin på en morderne MC (altså en cykel der er maks et par gammel) ?
Hvad sker der ?

Og hvad hvis man har en motorcykel fra den periode, hvor alt var blyholdigt.
SKal man så putte additiver i ?
Og hvad er konsekvensen ved at gøre det kontra lade være.

Micahe

--

Best Regards / Venlig hilsen
Michael Vilhelmsen

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-07 15:05

On Tue, 07 Aug 2007 15:20:58 +0200, Michael Vilhelmsen wrote:

> Hvad så den anden vej rundt ?

Dur ikke.

> Kan man komme blyholdig benzin på en morderne MC (altså en cykel der er maks et par gammel) ?
> Hvad sker der ?

Du ødelægger som minimum katalysatoren, evt indsprøjtningsdyser,(som ikke
er beregnet på blybelægningen).

> Og hvad hvis man har en motorcykel fra den periode, hvor alt var blyholdigt.
> SKal man så putte additiver i ?

Nøeh, kører videre. Er man hysterisk får man isat ventiler, og ventilsæder,
der kan "klare" blyfri. På den anden side kan man jo lige så godt vente til
at det bliver nødvendigt at skifte ventilsæder og ventiler, og det er
sjældent at dét sker.