|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Benzintype til Veteranmotorcykel Fra : Henrik Jakobsen
 | 
 Dato :  07-08-07 12:45
 | 
 |  | Hej NG
 
 Jeg har erhvervet mig en veteranmotorcykel fra 1932 for et stykke tid siden
 og skal nu til at køre på den, da jeg lige har fået mit motorcykelkørekort.
 
 Men jeg er i tvivl om hvilken benzin jeg skal fylde på cyklen. Kan den køre
 på blyfri? Skal det være Oktan 98? Skal jeg have et addektiv som jeg også
 fylder i tanken?
 
 Jeg håber der en noget her i NG'en der har forstand på veteranmotorcykler,
 eller findes der en specielt for veteraner?
 
 Motorcyklen er en 500 cc BSA fra 1932 model W32-6
 
 På forhånd tak
 Henrik Jakobsen
 
 
 
 |  |  | 
  Jan Buchwald (07-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jan Buchwald
 | 
 Dato :  07-08-07 12:55
 | 
 |  | Henrik Jakobsen wrote:
 
 > Hej NG
 
 > Jeg har erhvervet mig en veteranmotorcykel fra 1932 for et stykke tid siden
 > og skal nu til at køre på den, da jeg lige har fået mit motorcykelkørekort.
 
 > Men jeg er i tvivl om hvilken benzin jeg skal fylde på cyklen. Kan den køre
 > på blyfri? Skal det være Oktan 98? Skal jeg have et addektiv som jeg også
 > fylder i tanken?
 
 > Jeg håber der en noget her i NG'en der har forstand på veteranmotorcykler,
 > eller findes der en specielt for veteraner?
 
 > Motorcyklen er en 500 cc BSA fra 1932 model W32-6
 
 > På forhånd tak
 > Henrik Jakobsen
 
 Der var vist heller ikke bly i benzinen dengang den blev bygget, oktan 92
 må være godt nok.
 
 
 
 
 |  |  | 
  mc (07-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : mc
 | 
 Dato :  07-08-07 13:28
 | 
 |  | kører selv Nimbus... med oktan 92.
 
 Så vidt jeg husker er benzin fra 30'erne oktan 79
 og godt med bly i. Oktan 92 slider mere på motoren, ventiler osv...
 
 Søren
 
 
 "Jan Buchwald" <jan_buchwald@yahoo.dk> wrote in message
 news:f99mib$d42$1@abbeden.bunk.cc...
 > Henrik Jakobsen wrote:
 >
 >> Hej NG
 >
 >> Jeg har erhvervet mig en veteranmotorcykel fra 1932 for et stykke tid
 >> siden og skal nu til at køre på den, da jeg lige har fået mit
 >> motorcykelkørekort.
 >
 >> Men jeg er i tvivl om hvilken benzin jeg skal fylde på cyklen. Kan den
 >> køre på blyfri? Skal det være Oktan 98? Skal jeg have et addektiv som jeg
 >> også fylder i tanken?
 >
 >> Jeg håber der en noget her i NG'en der har forstand på
 >> veteranmotorcykler, eller findes der en specielt for veteraner?
 >
 >> Motorcyklen er en 500 cc BSA fra 1932 model W32-6
 >
 >> På forhånd tak
 >> Henrik Jakobsen
 >
 > Der var vist heller ikke bly i benzinen dengang den blev bygget, oktan 92
 > må være godt nok.
 >
 >
 
 
 
 |  |  | 
   Ukendt (07-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-08-07 13:43
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 7 Aug 2007 14:27:51 +0200, mc wrote:
 > Så vidt jeg husker er benzin fra 30'erne oktan 79
 Ja
 > og godt med bly i.
 Nej
 > Oktan 92 slider mere på motoren, ventiler osv...
 Nej ! Flere 100KKm. med blyfri benzin i "blyhungrende" biler/mc har
 overbevist mig om, at det var en and bilfabrikkerne "plantede". Eksempelvis
 skulle Audi-motoren i LT31 slet ikke kunne overleve uden bly, og dog satte
 VAG troligt gasanlæg på uden at ændre noget som helst ved motoren.
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout   restdele til salg
            
             |  |  | 
  Ukendt (07-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-08-07 13:34
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 7 Aug 2007 11:54:51 +0000 (UTC), Jan Buchwald wrote:
 > Henrik Jakobsen wrote:
 >> Motorcyklen er en 500 cc BSA fra 1932 model W32-6
 > 
 >> På forhånd tak
 >> Henrik Jakobsen
 > 
 > Der var vist heller ikke bly i benzinen dengang den blev bygget, oktan 92 
 > må være godt nok.
 Jup, oktan alt over 80 rækker, og bly indfandt sig først efter ww2.
 I øvrigt kan alt køre uden bly, selv en støbejernstop i en skodamobil 120
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout   restdele til salg
            
             |  |  | 
   Max Andersen (07-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Max Andersen
 | 
 Dato :  07-08-07 13:57
 | 
 |  | Orla Pedersen wrote:
 > On Tue, 7 Aug 2007 11:54:51 +0000 (UTC), Jan Buchwald wrote:
 >
 >> Henrik Jakobsen wrote:
 >
 >>> Motorcyklen er en 500 cc BSA fra 1932 model W32-6
 >>> På forhånd tak
 >>> Henrik Jakobsen
 >> Der var vist heller ikke bly i benzinen dengang den blev bygget, oktan 92
 >> må være godt nok.
 >
 > Jup, oktan alt over 80 rækker, og bly indfandt sig først efter ww2.
 >
 > I øvrigt kan alt køre uden bly, selv en støbejernstop i en skodamobil 120
 >
 
 og ifølge Guzzi, kan benzinslangerne mørne over tid med blyfri benzin,
 så derfor kan det anbefales at spørge nogen der ved noget om cyklen,
 hvilke forbehold man skal tage.
 
 Max
 
 
 |  |  | 
    Ukendt (07-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-08-07 14:46
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 07 Aug 2007 14:57:05 +0200, Max Andersen wrote:
 > og ifølge Guzzi, kan benzinslangerne mørne over tid med blyfri benzin, 
 > så derfor kan det anbefales at spørge nogen der ved noget om cyklen, 
 > hvilke forbehold man skal tage.
 Jo-jo, men et: Du kan ikke købe benzin med bly længere, to: Du kan heller
 ikke længere købe benzinslange, der ikke kan tåle blyfri benzin. Altså,
 slangerne skal under alle omstændigheder skiftes. Surogat-"blybenzinen"
 opfører sig nøjagtigt som blyfri i den henseende.
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout   restdele til salg
            
             |  |  | 
   Steen Gruby (07-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Steen Gruby
 | 
 Dato :  07-08-07 14:13
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 7 Aug 2007 14:34:25 +0200, Orla Pedersen
 <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
 Hej Orla.
 >
 >I øvrigt kan alt køre uden bly, selv en støbejernstop i en skodamobil 120
 Skodamobilet kan vel forbrænde alt - Til og med svær fuelolie    -- 
 Steen Gruby
 Suzuki XN85 Turbo
 Ducati Paso 750
 NSU MAX Special 1956
 NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk |  |  | 
    Ukendt (07-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-08-07 14:50
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 07 Aug 2007 15:12:56 +0200, Steen Gruby wrote:
 > On Tue, 7 Aug 2007 14:34:25 +0200, Orla Pedersen
 > <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:
 > Hej Orla.
 >>
 >>I øvrigt kan alt køre uden bly, selv en støbejernstop i en skodamobil 120
 > 
 > Skodamobilet kan vel forbrænde alt - Til og med svær fuelolie    Bundvand fra en fiskekutter går an    -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout   restdele til salg
            
             |  |  | 
   Perminator (07-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Perminator
 | 
 Dato :  07-08-07 17:18
 | 
 |  | 
 
            Hej Orla
 "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en 
 meddelelse >
 >> Der var vist heller ikke bly i benzinen dengang den blev bygget, oktan 92
 >> må være godt nok.
 Jeg er enig med spørgeren om oktantallet, men ikke med Orla mht "det 
 Historiske"
 > Jup, oktan alt over 80 rækker, og bly indfandt sig først efter ww2.
 Blyet var svaret på Churchills krav om at V1 bomberne med deres RamJet motor 
 skulle kunne indhentes og uskadeliggøres.
 Svjv var svaret Hawker Tempest, som var Spitfirens efterfølger, og udstyret 
 med RR rækkemotor.  Da teknologien med blytilsætning for at hæve oktantallet 
 indførtes, var bemeldte fly istand til at indhente V1érne.
 Først fik de bare et vip med vingespidsen, så gyroen tiltede, hvorved bomben 
 kom på afveje.  Da der indførtes tændsatser på bombens vingespidser blev 
 proceduren at nedskyde bomben med en sikkerhedsafstand på 1000 yards.
 Så blyet er et produkt af WW2.   Krige befordrer megen teknologisk 
 udvikling.
 vh
 -- 
 "Perminator"
 Per Misser
 CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057 |  |  | 
    Studo (07-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Studo
 | 
 Dato :  07-08-07 17:49
 | 
 |  | 
 >> Jup, oktan alt over 80 rækker, og bly indfandt sig først efter ww2.
 > Blyet var svaret på Churchills krav om at V1 bomberne med deres RamJet motor 
 > skulle kunne indhentes og uskadeliggøres.
 > Svjv var svaret Hawker Tempest, som var Spitfirens efterfølger, og udstyret 
 > med RR rækkemotor.  Da teknologien med blytilsætning for at hæve oktantallet 
 > indførtes, var bemeldte fly istand til at indhente V1érne.
 > Først fik de bare et vip med vingespidsen, så gyroen tiltede, hvorved bomben 
 > kom på afveje.  Da der indførtes tændsatser på bombens vingespidser blev 
 > proceduren at nedskyde bomben med en sikkerhedsafstand på 1000 yards.
 > Så blyet er et produkt af WW2.   Krige befordrer megen teknologisk 
 > udvikling.
 > vh
 Det er ikke helt korrekt. Vi skal såmænd bare forestille os et kendt 
 nutidsscenarie. Der er multinationale firmaer som kan vælge mellem ethanol 
 eller bly. Begge dele giver en god 'anti-knock'-effekt. Der er flest penge 
 at tjene på bly-udgaven. Derfor vælges den og giftvirkningen bliver 
 effektivt tysset ned i de amerikanske medier.
 Det resulterede i blybenzin i 1923-24. Først nu er alkoholen tilbage i 
 benzinen  som det fornuftige alternativ. Det er forbavsende stor del der 
 kan erstattes med ethanol. Men det tjener olieselskaberne jo ikke så meget 
 på.
 Lidt kilde, godt nok samme sted, men jeg kender historien i forvejen. Den 
 er god nok.
 artikel:
http://www.runet.edu/~wkovarik/papers/kettering.html hjemmeside, med link til artikler:
http://www.runet.edu/~wkovarik/ethylwar/ |  |  | 
     Perminator (07-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Perminator
 | 
 Dato :  07-08-07 22:18
 | 
 |  | 
 
            Hej "Studo"
 "Studo" <"rekvalm"@googlemail.com skrev i en meddelelse 
 news:f9a7pg$ilf$1@abbeden.bunk.cc...
 >
 >>> Jup, oktan alt over 80 rækker, og bly indfandt sig først efter ww2.
 >
 >> Blyet var svaret på Churchills krav om at V1 bomberne med deres RamJet 
 >> motor skulle kunne indhentes og uskadeliggøres.
 >> Svjv var svaret Hawker Tempest, som var Spitfirens efterfølger, og 
 >> udstyret med RR rækkemotor.  Da teknologien med blytilsætning for at hæve 
 >> oktantallet indførtes, var bemeldte fly istand til at indhente V1érne.
 >> Først fik de bare et vip med vingespidsen, så gyroen tiltede, hvorved 
 >> bomben kom på afveje.  Da der indførtes tændsatser på bombens 
 >> vingespidser blev proceduren at nedskyde bomben med en sikkerhedsafstand 
 >> på 1000 yards.
 >> Så blyet er et produkt af WW2.   Krige befordrer megen teknologisk 
 >> udvikling.
 >> vh
 >
 > Det er ikke helt korrekt. Vi skal såmænd bare forestille os et kendt 
 > nutidsscenarie. Der er multinationale firmaer som kan vælge mellem ethanol 
 > eller bly. Begge dele giver en god 'anti-knock'-effekt. Der er flest penge 
 > at tjene på bly-udgaven. Derfor vælges den og giftvirkningen bliver 
 > effektivt tysset ned i de amerikanske medier.
 > Det resulterede i blybenzin i 1923-24. Først nu er alkoholen tilbage i 
 > benzinen  som det fornuftige alternativ. Det er forbavsende stor del der 
 > kan erstattes med ethanol. Men det tjener olieselskaberne jo ikke så meget 
 > på.
 >
 > Lidt kilde, godt nok samme sted, men jeg kender historien i forvejen. Den 
 > er god nok.
 > artikel:
 > http://www.runet.edu/~wkovarik/papers/kettering.html >
 > hjemmeside, med link til artikler:
 > http://www.runet.edu/~wkovarik/ethylwar/ Tak for et godt input, med dokumentation, som gør hele historien komplet, og 
 iøvrigt sætter den i et aktuelt perspektiv, (mht alkoholen). (jeg har 
 tiltænkt alkohol med diverse additiver en helt anden skæbne    vh
 -- 
 "Perminator"
 Per Misser
 CX500 Eurosport 82
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/default.asp?id=1057 |  |  | 
     Ukendt (07-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-08-07 23:46
 | 
 |  |  |  |  | 
      Studo (08-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Studo
 | 
 Dato :  08-08-07 07:16
 | 
 |  | 
 
            Orla Pedersen wrote:
 > On Tue, 7 Aug 2007 16:48:48 +0000 (UTC), Studo wrote:
 > <snip> historie
 > Men bestemt ikke på tankstationer før et stykke efter ww2 :-|
 Det tog noget længere dengang for en amerikansk dille at brede sig. Så at 
 det er nået til dk-stationer sent er der nok ingen tvivl om. 
 Første gang jeg stødte på benzinens historie var i serien:
 "Fremskridt på afveje"
http://www.express-tv.dk/showroom.php?ID=14 En tv-serie det kan anbefales at låne på biblioteket.
 Jeg har forsøgt at finde ud af hvornår blyholdigt benzin nåede til 
 Europa/Danmark. Umiddelbart synes jeg det lyder noget sent med efter ww2.
 (I så fald, hvilke additiver blev så benyttet?)
 De første årtier hed det jo heller ikke benzin/petrol/gasoline, men noget 
 som de enkelte selskaber fandt på. Som salgsnavn, om det i folkemunde var 
 ligesådan...
 Fandt dog noget andet interessant.
 Registreringsafgiftens historie, fortalt af en forarget forbruger:
http://www.bilagentur.dk/registreringsafgiftens_historie_3.htm Og en side fra DR omkring trafik i 50'erne. Det kunne ikke svare på 
 benzinspørgsmålet. Men der er et link til benzinmangel i 1941, desværre 
 kræver det et skolelogin(UNI-login). Og om rationering af biler efter 
 krigen.
http://www.dr.dk/dril/historie/tema/1950erne/hjul_vinger/tohjulede_motorcyklen.asp Desværre er alle de små benzinselskaber fra dengang opkøbt eller væk. De 
 kunne ellers tænke at have noget information.
 Ligeledes kan vi studse over valget af MTBE. EU har lavet et skrift om 
 det. Lidt langsom at læse igennem, men man kunne da ønske at forskere og 
 politikere havde råbt højere i 1920'erne, så vi istedet for bly (og senere 
 MTBE) istedet havde valgt ethanol.
http://reports.eea.europa.eu/environmental_issue_report_2001_22/en/issue-22-part-11.pdf Wikipedia's artikel er noget rodet og fyldt med mange ting der er 
 ukorrekte. Samt et stort afsnit uden kilder, den del omhandler WW2. Her 
 står at det nærmere var oktantal, og deraf følgende ydelse der gjorde en 
 forskel. Slutningen af krigen havde begge sider tilsvarende kvalitet 
 brændstof, ifølge artiklen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gasoline Afsnittet om bly er især skidt. Der er intet nævnt om de bekymringer der 
 var om brugen af bly, og ja, det var kendt at bly er noget værre stads. 
 Det vidste Romerne også. Desuden står der i bly-afsnittet at årsagen til 
 at bly blev afskaffet var på grund af indførslen af katalysatorer!
            
             |  |  | 
       Ukendt (08-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-08-07 08:57
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 8 Aug 2007 06:15:41 +0000 (UTC), Studo wrote:
 > (I så fald, hvilke additiver blev så benyttet?)
 Ingen, for det var ikke nødvendigt. Motorer havde kompressionsforhold ~6:1,
 så der var ikke noget problem. Men i jagten på merydelse, (flymotorer),
 blev oktanforbedring nødvendig, og heraf bly.
 > politikere havde råbt højere i 1920'erne, så vi istedet for bly (og senere 
 > MTBE) istedet havde valgt ethanol.
 Ethanol kræver en omdysning af motoren, og er derfor ikke den oplagte
 erstatning for bly. Men til nykonstruerede motorer er det oplagt. Dog skal
 der meget ethanol til, og brændværdien er noget ringere for ethanol.
 > Wikipedia's artikel er noget rodet og fyldt med mange ting der er 
 > ukorrekt
 <snip>
 > Desuden står der i bly-afsnittet at årsagen til 
 > at bly blev afskaffet var på grund af indførslen af katalysatorer!
 Det er der da ikke noget forkert i, katalysatorer ødelægges af bly.
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout   restdele til salg
            
             |  |  | 
        Studo (08-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Studo
 | 
 Dato :  08-08-07 09:16
 | 
 |  | Orla Pedersen wrote:
 
 > On Wed, 8 Aug 2007 06:15:41 +0000 (UTC), Studo wrote:
 
 
 >> (I så fald, hvilke additiver blev så benyttet?)
 
 > Ingen, for det var ikke nødvendigt. Motorer havde kompressionsforhold ~6:1,
 > så der var ikke noget problem. Men i jagten på merydelse, (flymotorer),
 > blev oktanforbedring nødvendig, og heraf bly.
 Nu tænkte jeg på 1920'erne, hvis valget havde været ethanol istedet for
 bly, så var motorer blevet bygget til ethanol.
 
 
 
 >> politikere havde råbt højere i 1920'erne, så vi istedet for bly (og senere
 >> MTBE) istedet havde valgt ethanol.
 
 > Ethanol kræver en omdysning af motoren, og er derfor ikke den oplagte
 > erstatning for bly. Men til nykonstruerede motorer er det oplagt. Dog skal
 > der meget ethanol til, og brændværdien er noget ringere for ethanol.
 
 >> Wikipedia's artikel er noget rodet og fyldt med mange ting der er
 >> ukorrekt
 > <snip>
 >> Desuden står der i bly-afsnittet at årsagen til
 >> at bly blev afskaffet var på grund af indførslen af katalysatorer!
 
 > Det er der da ikke noget forkert i, katalysatorer ødelægges af bly.
 Jo, men fjernelsen af bly, var fordi det forgiftede vores natur. Et fint
 eksempel er skovene langs autobahnen, som var godt trætte idet.
 At katalysatorer ødelægges af bly er helt rigtigt, men katalysatoren er
 ikke årsagen til at bly blev fjernet fra benzinen.
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
         Ukendt (08-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-08-07 09:48
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 8 Aug 2007 08:15:51 +0000 (UTC), Studo wrote:
 > At katalysatorer ødelægges af bly er helt rigtigt, men katalysatoren er 
 > ikke årsagen til at bly blev fjernet fra benzinen.
 Det var da den eneste årsag til at blyfri benzin fandt ind på markedet,
 (igen USA)    At vi så var håbløst længe om at udfase "gammeldags"
 blyholdig benzin i europa er da en ganske anden historie...
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout   restdele til salg
            
             |  |  | 
          Studo (08-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Studo
 | 
 Dato :  08-08-07 12:53
 | 
 |  | 
 
            Orla Pedersen wrote:
 > On Wed, 8 Aug 2007 08:15:51 +0000 (UTC), Studo wrote:
 >> At katalysatorer ødelægges af bly er helt rigtigt, men katalysatoren er 
 >> ikke årsagen til at bly blev fjernet fra benzinen.
 > Det var da den eneste årsag til at blyfri benzin fandt ind på markedet,
 > (igen USA)    At vi så var håbløst længe om at udfase "gammeldags"
 > blyholdig benzin i europa er da en ganske anden historie...
 Ok, det var jeg ikke klar over. Jeg var af den overbevisning at 
 udfasningen lå i ændret miljølovgivning.
 Jeg spurgte hos 
http://www.oliebranchen.dk/ Og fik et hurtigt svar, desværre ikke noget konkret, men en vurdering:
 Citat:
 "Vi kan desværre ikke hjælpe med et link til benzinens historie.
 Vi kan heller ikke sige noget præcist om hvornår blyholdigt benzin kom til 
 Danmark og Europa.
 Men de første blyholdige benzinprodukter blev lanceret i slutningen af 
 20’erne i USA, og sandsynligvis i starten af 30’erne i Europa. Da der i 
 starten var tale om et relativt beskedent ”oktanbehov” – benzinen havde på 
 daværende tidspunkt et oktantal omkring 73, hvilket gjorde at det var 
 muligt at producere benzin uden større behov for additiver 
 (blyforbindelser eller andre oktanimprovere). Først fra midten af 30’erne 
 steg kravet til oktanindholdet i benzin (80 oktan fra ca. 1935 og 100 
 oktan til flybenzin fra 1938), da prisen på blyforbindelser samtidig faldt 
 startede tilsætningen i større stil."
            
             |  |  | 
           Ukendt (08-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-08-07 14:37
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 8 Aug 2007 11:53:28 +0000 (UTC), Studo wrote:
 > Ok, det var jeg ikke klar over. Jeg var af den overbevisning at 
 > udfasningen lå i ændret miljølovgivning.
 Det er jo sådan set også rigtigt. Vi fik nye krav til udledning af CO, NOX,
 og uforbrændte kulbrinter. De kunne på daværende tidspunkt kun overholdes
 ved hjælp af katalysatorer. (Mc, og mindre bilmotorer var ikke fra starten
 omfattet af de skrappe regler), men den blyfri benzin var nu en
 nødvendighed. Først noget senere kom reglerne om bly i "gammeldags" benzin,
 som markedsførtes parallelt.
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout   restdele til salg
            
             |  |  | 
            Studo (08-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Studo
 | 
 Dato :  08-08-07 15:58
 | 
 |  | Orla Pedersen wrote:
 
 > On Wed, 8 Aug 2007 11:53:28 +0000 (UTC), Studo wrote:
 
 >> Ok, det var jeg ikke klar over. Jeg var af den overbevisning at
 >> udfasningen lå i ændret miljølovgivning.
 
 > Det er jo sådan set også rigtigt. Vi fik nye krav til udledning af CO, NOX,
 > og uforbrændte kulbrinter. De kunne på daværende tidspunkt kun overholdes
 > ved hjælp af katalysatorer. (Mc, og mindre bilmotorer var ikke fra starten
 > omfattet af de skrappe regler), men den blyfri benzin var nu en
 > nødvendighed. Først noget senere kom reglerne om bly i "gammeldags" benzin,
 > som markedsførtes parallelt.
 
 Jamen, så er det opklaret. Jeg gik med en tro om at det er de aftaler
 angående udfasning af bly der var årsagen. Men du har da ret, det er
 luftmiljøet der er kommet først. Det andet krævede lige noget indblanding
 af firmaer og flere lande.
 
 Konklusion2: Historien har glemt hvornår og hvordan blyholdigt benzin
 fandt sin vej til Europa. :D Han er glemsom.
 
 
 
 |  |  | 
             Armand (09-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  09-08-07 21:06
 | 
 |  | 
 "Studo" <"rekvalm"@googlemail.com skrev i en meddelelse 
 news:f9cll4$ql8$1@abbeden.bunk.cc...
 > Orla Pedersen wrote:
 >
 >> On Wed, 8 Aug 2007 11:53:28 +0000 (UTC), Studo wrote:
 >
 >>> Ok, det var jeg ikke klar over. Jeg var af den overbevisning at 
 >>> udfasningen lå i ændret miljølovgivning.
 >
 >> Det er jo sådan set også rigtigt. Vi fik nye krav til udledning af CO, 
 >> NOX,
 >> og uforbrændte kulbrinter. De kunne på daværende tidspunkt kun overholdes
 >> ved hjælp af katalysatorer. (Mc, og mindre bilmotorer var ikke fra 
 >> starten
 >> omfattet af de skrappe regler), men den blyfri benzin var nu en
 >> nødvendighed. Først noget senere kom reglerne om bly i "gammeldags" 
 >> benzin,
 >> som markedsførtes parallelt.
 >
 > Jamen, så er det opklaret. Jeg gik med en tro om at det er de aftaler 
 > angående udfasning af bly der var årsagen.
 Du har på sin vis ret: Siden 70'erne har man reduceret mængden af bly i 
 bensinen gradvist og vár kommet til en decimering - Da katalysatorerne holdt 
 deres indtog og gjorde blyfri bensin obligatorisk.
 Inden da havde den været en almindelig dagligdags ting for såvel amerikanere 
 som japanere - Fordi dé havde indført katalysatorer lang tid forinden. 
 Personligt stødte jeg første gang på udtrykket "unleaded gasoline" (der var 
 mig totalt fremmedt og uforståeligt, såvel kemisk som behovsmæssigt), 
 omkring 1980: Det var et klistermærke bag- på/ved et af sidedækslerne på en 
 US-importeret XS1100    -- 
 Armand.
 > Men du har da ret, det er luftmiljøet der er kommet først. Det andet 
 > krævede lige noget indblanding af firmaer og flere lande.
 >
 > Konklusion2: Historien har glemt hvornår og hvordan blyholdigt benzin 
 > fandt sin vej til Europa. :D Han er glemsom.
 > 
            
             |  |  | 
       Zodiac (08-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Zodiac
 | 
 Dato :  08-08-07 14:25
 | 
 |  | 
 
            Studo skrev:
 > Orla Pedersen wrote:
 > Ligeledes kan vi studse over valget af MTBE. EU har lavet et skrift om 
 > det. Lidt langsom at læse igennem, men man kunne da ønske at forskere og 
 > politikere havde råbt højere i 1920'erne, så vi istedet for bly (og 
 > senere MTBE) istedet havde valgt ethanol.
 > http://reports.eea.europa.eu/environmental_issue_report_2001_22/en/issue-22-part-11.pdf En god grund til i første omgang at vælge etylbly, og senere MTBE er 
 patenteringen.
 Ingen kan tage patent på ethanol, og ingen kan tage monopol på det.
 Men ethylbly var patenteret af standard oil, og der kunne tjenes flere 
 penge på det. Det samme med MTBE.
 Ethanol er skam loigeså godt, men ikke en så godr produkt 
 indtjeningsmæssigt.
            
             |  |  | 
    Armand (07-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  07-08-07 23:32
 | 
 |  | 
 "Perminator" <per.misserfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse 
 news:46b89ac5$0$93442$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
 >
 > Blyet var svaret på Churchills krav ...........
 > Svjv var svaret Hawker Tempest, som var Spitfirens efterfølger, og 
 > udstyret med RR rækkemotor.
 Nu lige eftersom du træder ind i et par af mine boldgader WW2-fly og 
 motorteknik:
 RR's fly-motorer i 40'ernes første halvdel var entydigt V12'ere!
 Tempesten fløj med en ekstrem motor hvis design var udlagt efter ønsket om 
 mange cylindre for at øge ydelses-mulighederne: Man byggede to 12-cylindrede 
 boxer-motorer ovenpå hinanden    Lidt Ducati-agtigt havde motoren ovenikøbet en art tvangsstyring af 
 skylletiderne - Man havde dog opgivet ventiler i traditionel forstand og 
 brugte skyllekanaler  i kompressions-højde, hvis lysning styredes af løse 
 foringer udenpå cylinderne (det er dog endnu helt gået op for mig om disse 
 hævedes/sænkedes eller roterede, hvis ikke ligefrem begge dele:)
 Hvad angår ventiler og bly, så holder dén historie ikke på Tempest, 
 ihvertfald    -- 
 Armand.
 -- 
 Armand. 
            
             |  |  | 
     Ukendt (08-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-08-07 00:00
 | 
 |  | 
 
            On Wed, 8 Aug 2007 00:31:37 +0200, Armand wrote:
 > Lidt Ducati-agtigt havde motoren ovenikøbet en art tvangsstyring af 
 > skylletiderne - Man havde dog opgivet ventiler i traditionel forstand og 
 > brugte skyllekanaler  i kompressions-højde, hvis lysning styredes af løse 
 > foringer udenpå cylinderne (det er dog endnu helt gået op for mig om disse 
 > hævedes/sænkedes eller roterede, hvis ikke ligefrem begge dele:)
 Det vár selve cylinderforingen der bevægede sig, i "cirkulær" op, dreje,
 ned, dreje, og derved blotlagde kanalerne fra siden ind. Blev kaldt "sleeve
 valve". Barr&Stroud byggede en mc-motor efter samme princip.
 > Hvad angår ventiler og bly, så holder dén historie ikke på Tempest, 
 > ihvertfald    Men måske som oktan forøger....
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout   restdele til salg
            
             |  |  | 
      Armand (08-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Armand
 | 
 Dato :  08-08-07 00:41
 | 
 |  | 
 "Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en 
 meddelelse news:12ff2ngenuofh.1bucbb2m7fn0e$.dlg@40tude.net...
 > On Wed, 8 Aug 2007 00:31:37 +0200, Armand wrote:
 >
 >> ........ Man havde dog opgivet ventiler i traditionel forstand og
 >> brugte skyllekanaler  i kompressions-højde, hvis lysning styredes af løse
 >> foringer udenpå cylinderne (det er dog endnu helt gået op for mig om 
 >> disse
 >> hævedes/sænkedes eller roterede, hvis ikke ligefrem begge dele:)
 >
 > Det vár selve cylinderforingen der bevægede sig, i "cirkulær" op, dreje,
 > ned, dreje, og derved blotlagde kanalerne fra siden ind. Blev kaldt 
 > "sleeve
 > valve". Barr&Stroud byggede en mc-motor efter samme princip.
 >
 Du plejer at have baggrunden i orden, så jeg må tage dit ord for det.
 Jeg har nærkigget på en jeep-motor på tekn.museum i Helsingør (for mange 
 siden da de lå næsten ud til indfaldsvejen), hvor skylningen fungerede som 
 af mig beskrevet, hvorfor jeg har koblet de to ting sammen    -- 
 Armand. 
            
             |  |  | 
       Ukendt (08-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  08-08-07 09:42
 | 
 |  |  |  |  | 
  Michael Vilhelmsen (07-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Michael Vilhelmsen
 | 
 Dato :  07-08-07 14:21
 | 
 |  | 
 
            Hvad så den anden vej rundt ?
 Kan man komme blyholdig benzin på en morderne MC (altså en cykel der er maks et par gammel) ?
 Hvad sker der ?
 Og hvad hvis man har en motorcykel fra den periode, hvor alt var blyholdigt.
 SKal man så putte additiver i ?
 Og hvad er konsekvensen ved at gøre det kontra lade være.
 Micahe
 -- 
 Best Regards / Venlig hilsen
 Michael Vilhelmsen
 This is an automatic signature of MesNews.
 Site : http://www.mesnews.net |  |  | 
  Ukendt (07-08-2007) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Ukendt
 | 
 Dato :  07-08-07 15:05
 | 
 |  | 
 
            On Tue, 07 Aug 2007 15:20:58 +0200, Michael Vilhelmsen wrote:
 > Hvad så den anden vej rundt ?
 Dur ikke.
 
 > Kan man komme blyholdig benzin på en morderne MC (altså en cykel der er maks et par gammel) ?
 > Hvad sker der ?
 Du ødelægger som minimum katalysatoren, evt indsprøjtningsdyser,(som ikke
 er beregnet på blybelægningen).
 > Og hvad hvis man har en motorcykel fra den periode, hvor alt var blyholdigt.
 > SKal man så putte additiver i ?
 Nøeh, kører videre. Er man hysterisk får man isat ventiler, og ventilsæder,
 der kan "klare" blyfri. På den anden side kan man jo lige så godt vente til
 at det bliver nødvendigt at skifte ventilsæder og ventiler, og det er
 sjældent at dét sker.
 -- 
 mvh
 Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/bmw
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/clearout   restdele til salg
            
             |  |  | 
 |  |