Egenvægt, Hobby 495
Fra : Jens

Dato : 07-08-07 22:12

Hej

Jeg ser lidt på Hobby Excelent 495 Ufe årgangene 2002 og frem.

Det undre mig at egenvægten i annoncerne oplyses til mellem 1050 og 1175 Kg
og totalvægten til mellem 1300 og 1500 Kg.

Kan samme årgang have forskellige egenvægte/totalvægte?

Mvh

Jens

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-07 05:53

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kg og totalvægten til mellem 1300 og 1500 Kg.
>
> Kan samme årgang have forskellige egenvægte/totalvægte?

Hej Jens.

Det kan godt passe. Mange forhold spiller ind, men f.eks så blev den
indvendige ståhøjde øget med 4 cm. på et tidspunkt, mener det var i 2005
modelserien. Det gav sig udslag i ændring af egenvægten.
Når det gælder totalvægten, så har man på et tidspunkt skiftet undervogn,
til en med større bæreevne og det gav sig udslag i større totalvægt.

Så variationer i egen- og totalvægt kan sagtens forekomme inden for samme
modelserie.

--
Med venlig campinghilsen
Erik Nielsen - Odense

Fra : PA

Dato : 08-08-07 16:10

"Erik M. Nielsen" <admin på campingtips.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til en med større bæreevne og det gav sig udslag i større totalvægt.
>
> Så variationer i egen- og totalvægt kan sagtens forekomme inden for samme

Hejsa

Er der nogen der ved om man kan få vejet en campingvogn om så den f.eks går
fra en totalvægt på 1400 til 1300kg.?

PA

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 08-08-07 17:36

PA skrev:
> [...]
>>
> Hejsa
>
> Er der nogen der ved om man kan få vejet en campingvogn om så den f.eks går

Er det noget med B+E kort vi så snakker om her, eller er der en anden
grund til du vil ned i vægt på CV'en??

Jesper

Fra : PA

Dato : 08-08-07 18:44

"Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Er det noget med B+E kort vi så snakker om her, eller er der en anden
> grund til du vil ned i vægt på CV'en??
>
> Jesper

Det er fordi bilen kun må trække 1300kg
Pa

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 08-08-07 19:05

PA skrev:
> "Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er fordi bilen kun må trække 1300kg
> Pa

Prøv at kontakte en forhandler af den bil du har, og spørg om der evt er
en mulighed for at veje den op i stedet for. Hvilken bil drejer det sig
om?? Jeg har selv en Fiat Marea, der netop også kun må trække de 1300
kg., men jeg har så ikke behov for, at må trække mere.

På et alm. B-kort, må du jo trække bilens egenvægt+50 kg. Der er så
nogle finurligheder ved nogen biler, men det er generelt sådan det virker.

Har du et B+E kort, så behøver du slet ikke gøre noget. Du må dog ikke
sætte mere på krogen, end at totalvægten på trailer/CV ikke overstiger
de 1300 kg.
Du må f.eks. godt sætte en trailer efter med en totalvægt på 2000 kg,
men altså ikke putte mere på traileren, end at den vejer 1300 kg med læsset.

Jesper

Fra : PA

Dato : 08-08-07 21:27

> [...]
> altså ikke putte mere på traileren, end at den vejer 1300 kg med læsset.

Det er en ny Passat 1.6 benzin
Pa

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 09-08-07 20:12

PA skrev:
> "Jesper Jacobsen" <jesper.jacobsen@host.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Det er en ny Passat 1.6 benzin
> Pa

Nu kender jeg så ikke til, om din VW kan vejes om, eller der kan ændres
i papirerne, så den kan få lov til at trække noget mere, men jeg har
lige kigget på den og kan se, at din bil "kun" vejer 1325 kg. Skal du
køre med de 1400 kg som CV'en må veje, skal du have B+E kort for de
sidste 25 kg, uanset hvad.

Det nemmeste du kan gøre i din situation er, at få dig et B+E kort. Der
vil nok alligevel heller ikke gå mange år, inden EU siger til os, at
sætter vi en anhænger på bilen, så skal man have et B+E kort.

Jesper

Fra : PA

Dato : 09-08-07 21:31

> [...]
> vil nok alligevel heller ikke gå mange år, inden EU siger til os, at
> sætter vi en anhænger på bilen, så skal man have et B+E kort.

Hejsa Jesper

Reglerne er godt nok noget indviklet. 8)
Tak for svaret.
PA

Fra : futtog

Dato : 09-08-07 21:58

Hej
Ja din cv kan formodentligt godt vejes ned, men det afhænger af vognens
egenvægt,den kan vejes ned til at last evnen udgør minst 10% af egenvægten.
mvh. Preben

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 10-08-07 21:15

futtog skrev:
> [...]
> egenvægt,den kan vejes ned til at last evnen udgør minst 10% af egenvægten.

Jeg kan ikke se idéen med at veje en CV ned. Vi må læsse 200 kg. i
vores, og de bliver hurtigt brugt, når de forskellige ting kommer i
vognen. Samtidig så er vognen jo nok tungere i det virkelige liv, end
det der står på papirerne, og så er der jo endnu mindre at gøre med, så
derfor vil et B+E kørekort løse alle problemer, så længe man nøjes med
at læsse op til hvad bilen må trække.

Jesper

Fra : claus b.p.

Dato : 15-08-07 09:43

> [...]
> på papirerne, og så er der jo endnu mindre at gøre med, så derfor vil et
> B+E kørekort løse alle problemer, så længe man nøjes med at læsse op til

Hvis bilen ikke kan godkendes til at trække mere end 1300 kg, er alle
forslagene om B+E kort mm. irrelevante. Man kan godt få ændret den tilladte
totalvægt på en trailer eller campingvogn, det er det korte svar. Det lidt
længere er, at man selvfølgelig er nødt til at se på om det er fornuftigt at
have en lavere totalvægt, men det må bl.a.a afhænge af, hvor meget
egenvægten er. Det er jo ikke alle campingvogne der kun har 200kg mellem
egen- og totalvægt.

Jeg tvivler på at en Passat 1,6 kan ændres til at trække mere end 1300 kg,
men det kan VW svare på. Det er nødvendigt at tænke over sådanne ting når
man køber bilen, vælger man en større motor eller en dieselmotor er der
muligvis tilladt større trailervægt.

/Claus

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 15-08-07 18:44

claus b.p. skrev:
> [...]
> men det kan VW svare på. Det er nødvendigt at tænke over sådanne ting når
> man køber bilen, vælger man en større motor eller en dieselmotor er der

Jeg er ikke uenig med dig, men den løsning jeg foreslog, ville heller
ikke gøre CV'en tungere end de 1300 kg, som bilen må trække nu. Hvis du
har læst lidt på det jeg skrev, så stod der at man må under ingen
omstændigheder sætte mere efter den trækkende bil (i det her tilfælde
1300 kg) end det, bilen er godkendt til at trække.

Du må godt sætte en trailer eller CV efter med en større totalvægt end
det bilen må trække, men du må IKKE få den til at veje mere, end det den
må trække.

Lad os tage udgangspunkt i den Passat, der jo må trække de 1300 kg. Har
du en CV/trailer, med en totalvægt på f.eks. 1600 kg. må man gerne køre
med den, DOG er det forudsat, at når den sidder på bilen, må den IKKE
veje mere end de 1300 kg TOTAL. Dette gælder dog KUN hvis du har B+E
kort. Har man IKKE B+E kort, må man ikke sætte noget efter, der er
højere end den godkendte totalvægt på CV/trailer, som i dette tilfælde
er 1300 kg.

Man kommer altså på ingen måde godt afsted med at læsse mere på krogen,
uanset om du har B+E kort eller ej. Der er bare forskel på, om det
bliver en lille eller stor bøde.

Jesper