Køleskab på gas virker ikke optimal
Fra : T. Hartung

Dato : 07-08-07 21:01

Vores køleskab, der kun er knap 1,5 år gl., er pludselig begyndt ikke og
køle særligt godt på gas - på el ingen problem. Der er en blå flamme og den
køler da lidt men langt fra tilstrækkeligt.

Jeg er af den opfattelse at det må være flammen der ikke varmer nok/for lidt
tryk på gassen. Har skiftet gasflaske - hjalp ikke - øvrige
gasinstallationer virker fint hvorfor jeg mener at trykket er ok - men har
dog ikke målt det.

Jeg tror fejlen skal findes i gasbrænderen men hvad går galt - tilsodning
allerede? kan man let skille og rense systemet selv?

Kan jeg selv løse problemet uden at skulle køre skuret til forhandler gør
jeg gerne det.

--
mvh.
T. Hartung

Fra : Kim Olsen

Dato : 08-08-07 06:10

> Kan jeg selv løse problemet uden at skulle køre skuret til forhandler gør
> [...]

Jeg er sikker på at dit problem er, at der sidder slagger/glødeskaller på
selve brænderen, så flammen ikke varmer det den skal (eller ikke det sted
den skal).

Hvis du kan komme til brænderen ved at skrue en udluftningsplade af, så blæs
den ren med trykluft. Det må man sikkert gerne selv.
Hvis ikke det hjælper, kan man rense selve brænderen med stålbørste. Men de
er ikke altid til at komme til, uden at afmontere brænderen (og der er der
nok ingen tvivl om, at man ikke selv må rode med).
Men start med trykluften.

hilsen
Kim Olsen

Fra : T. Hartung

Dato : 08-08-07 21:40

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de er ikke altid til at komme til, uden at afmontere brænderen (og der er
> der nok ingen tvivl om, at man ikke selv må rode med).

Ja du var tættest på det rigtige løsningsforslag - beklager jeg nåede ikke
at læse indlæggene inden jeg gik i gang - er lidt utålmodig ) - så jeg
skilte gasforsyningen lige før tilgang til brænder straks jeg kom hjem - som
jeg måske ikke må ).

søgte lidt med google og fandt dette
www.rvmobile.com/Tech/Trouble/gassys.htm

Så denne lille metal-kappe/hætte med et yders speciel lille hul i udført med
laser for præcist gasdosering skulle renses med trykluft for lidt
soddannelse fra propangassen.. Hullet er mindre end et knappenålsspids - så
nul stålbørste, strikkepinde, hår-spænde eller lignende her!!.

Blæste samtidig brænder ren - var nok ikke nødvendigt så ud som ny - men NU
køler skabet bare helt fint - så problem løst.

men tak for indlæggene!!

Fra : Per Rasmussen

Dato : 17-08-07 13:52

Hej Hartung
Tak skal du ha'.
Rigtig godt link, har selv haft dette problem i et stykke tid .
prøvede først st blæse brænderen ren med trykluft hvilket kun hjalp
kortvarigt. Da vognen skulle til service inden ferien bad jeg dem om at
sørge for at køleskabet var OK, hvilket jeg også fik regning på, men det
holdt kun ca en uge, (klamphuggere) nu er det sidste gang de har set min
vogn til service.
Jeg fulgte anvisningen på linket og nu virker det igen som det skal. Rensede
dog også hele brænderen i isopropylalkohol, (skader jo sikker ikke)

Venlig hilsen
Per Rasmussen

Fra : otv

Dato : 08-08-07 06:36

T. Hartung skrev:

> Vores køleskab, der kun er knap 1,5 år gl., er pludselig begyndt ikke og
> køle særligt godt på gas - på el ingen problem. Der er en blå flamme og
> den køler da lidt men langt fra tilstrækkeligt.

Problemet løses let.

Udmontér skabet og stil det med bunden i vejret en times tid. Sæt så skabet
på plads og det køler igen.

--
i al fredsommelighed, Ole

Fra : Søren

Dato : 08-08-07 11:40

> Udmontér skabet og stil det med bunden i vejret en times tid. Sæt så
> skabet
> på plads og det køler igen.

De gælder vist kun hvis der er luftbobler i kølesystemet, og det skulle der
helst ikke være i en næsten ny vogn.
Men det kan tjekkes, hvis køleskabet køler fint nok på strøm,er det ikke
bobler der er problemet.
Prøv med trykluft ligesom kim skriver, det er overkommeligt.

Med venlig hilsen fra en der selv har været der

Fra : Jan Boegh

Dato : 08-08-07 17:48

otv skrev i 46b95633@news.dansketelecom.com dette:

> Problemet løses let.
>
> Udmontér skabet og stil det med bunden i vejret en times tid. Sæt så
> skabet på plads og det køler igen.

Næppe - al den stund, det virker OK på el. Og i øvrigt har jeg én gan
'udmonteret' et køleskab. Det var alt andet end let.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : T. Hartung

Dato : 08-08-07 21:44

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> Næppe - al den stund, det virker OK på el. Og i øvrigt har jeg én gan
> 'udmonteret' et køleskab. Det var alt andet end let.

Skal heller ikke have skabet ud - (det tror jeg nemlig også er temmelig
besværligt) - da det jo virker fint på el - og nu også gas )

Fra : Kim Olsen

Dato : 08-08-07 19:33

> Problemet løses let.
>
> Udmontér skabet og stil det med bunden i vejret en times tid. Sæt så
> skabet
> på plads og det køler igen.> --
> i al fredsommelighed, Ole

God løsning - men på et lidt andet problem:
Luftbobler i systemet.
Men i så fald køler det lige skidt på gas og el.

Kim

Fra : otv

Dato : 08-08-07 19:57

Kim Olsen skrev:

> God løsning - men på et lidt andet problem:
> Luftbobler i systemet.
> Men i så fald køler det lige skidt på gas og el.

I teorien ja, men der er mere energi til at drive væsken rundt ved el.

Altså Hartung, to skruer og et gasrør og ud med lortet (har du fået bedre
forslag).

Jeg har klaret sagen mange gange på den måde.

--
i al fredsommelighed, Ole

Fra : T. Hartung

Dato : 08-08-07 22:14

"otv" <just@for.conv> skrev i en meddelelse
> Kim Olsen skrev:
>

> I teorien ja, men der er mere energi til at drive væsken rundt ved el.

njaaa det er vist ikke rigtig der er mere fut i gas-delen.

12V = 120W
230V = 125W
Gas = 252W

Dometic RM 7290+ - 105l

> Altså Hartung, to skruer og et gasrør og ud med lortet (har du fået bedre
> forslag).

Gasrøret ind til brænder skilles ad - her renses den lille hætte med
trykluft - og wupti så virker det igen

Fra : T. Hartung

Dato : 08-08-07 21:41

> Problemet løses let.
>
> Udmontér skabet og stil det med bunden i vejret en times tid. Sæt så
> skabet
> på plads og det køler igen.

Skabet virker fint på el - så dette var ikke løsningen