Terpentin-agtig lugt fra ny Zibro kamin
Fra : Kent

Dato : 06-08-07 18:20

Hej

Vi har lige købt en Zibro kamin SRE 153 TC her i dag.

Vi under os over, at ovnen lugter af terpentin eller olie, og
at der er et tyndt lag terpentin/olie på pladen under
tanken og brændstoffilteret i kaminen.

Har nogle af jer lagt mærke til det samme, da I købte
kamin?

Spekulerer på, om jeg har købt en brugt kamin som ny
fra forhandleren.

Men det kunne jo være et beskyttelseslag, som Zibro
har givet metallet. Jeg TROR ikke der har været noget
i tanken.

Hvad siger I?

Vi har ikke haft den tændt endnu. Li'som ikke rigtigt
nødvendigt i denne varme .

Kent.

Fra : Carsten Bo Laursen

Dato : 06-08-07 21:10

> [...]
> fra forhandleren.
>
> Men det kunne jo være et beskyttelseslag, som Zibro
> har givet metallet. Jeg TROR ikke der har været noget

Hej Kent

Et super godt køb...

ovnen er beskyttet med et fedtet lag af ubestemmelig herkomst - terpentin er
et godt bud.
det var vores også.

men syntes ikke den "lugtede"

Det gør den to minutter ved opstart og 3 minutter efter den slukker - men
ellers ikke.

Vi er rigtig glade for vores-
er der en sort "rand" øverst på brænderen - så er den brugt - er den hvid er
den ny.

men jeg tror uden at vide det - at du har fået en ny.

man kan ikke tømme den 100 % selv - hvis den har været brugt.

Venlig hilsen
Carsten Laursen

Fra : Kent

Dato : 06-08-07 22:22

"Carsten Bo Laursen" <cabola@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vi er rigtig glade for vores-
> er der en sort "rand" øverst på brænderen - så er den brugt - er den hvid

<klip>

Rand øverst på brænderen? Jeg er ikke helt sikker på, hvor du mener?
Har kigget, men kan ikke finde noget der er hvidt eller sort.

Kent.

Fra : Gamle

Dato : 07-08-07 14:30

"Kent" <Sunshine@NOSPAMpc.dk> skrev i en meddelelse

> Rand øverst på brænderen? Jeg er ikke helt sikker på, hvor du mener?
> Har kigget, men kan ikke finde noget der er hvidt eller sort.

Hej.

Han er ikke klar over at din ovn er en laserovn med indsprøjtning.
Den han snakker om er den gamle type med væge.
Og den bliver testet uden tank inden levering fra fabrik. Derfor er der lidt
tilbage i bunden af selve ovnen.
Har selv en 155 SRE og en 176 SRE. Bruger lampeolien fra Harald Nyborg,
11,95 kr./liter. Den lugter ikke ret meget, kun lidt ved tænd/sluk.

Mvh.
Torben

Fra : Kent

Dato : 07-08-07 15:21

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Har selv en 155 SRE og en 176 SRE. Bruger lampeolien fra Harald Nyborg,
> 11,95 kr./liter. Den lugter ikke ret meget, kun lidt ved tænd/sluk.

Ja, Torben - jeg har også lige fundet ud af i dag, at Zibro faktisk tester
kaminen på fabrikken. Ringede ind til PVG Appliance A/S - og der fik
jeg så forklaringen på det tynde lag olie/terpentin.

Fik også at vide at systemet med at samle point-mærker fra
brændstof-dunkene for at forlænge garantien ikke længere eksisterer.
De har bare endnu ikke fundet fjernet mærkerne fra embalagen.

Hælder nok mest til at bruge Zibros egen olie......... Bange for at
skade kaminen, og har hørt, at Zibro let kan se at der er brugt
anden olie end deres egen ved en evt. reparation - og så bortfalder
garantien.

Kent.

Fra : Gamle

Dato : 07-08-07 16:02

> [...]
> skade kaminen, og har hørt, at Zibro let kan se at der er brugt
> anden olie end deres egen ved en evt. reparation - og så bortfalder

Det kan de kun se, hvis det er en dårligere lampeolie der bruges. Forskellen
på lampeolien i 1 liter flasker og Zibro's i 20 liter dunke er, at Zibros
bliver beskattet som fyringsolie. Det gør lampeolien ikke. Du kunne jo ringe
til Borup's kemiske fabrik som producerer lampeolien til bl.a. Harald
Nyborg.
Jeg har på 7 år kun brugt 20 liter af Zibro's olie.
Men det er selvfølgelig din egen sag om du vil spare de 3 kr literen.
Mine ovne har ikke taget skade på de 7 år.

Mvh.
Torben

Fra : Kent

Dato : 07-08-07 18:31

> [...]
> Men det er selvfølgelig din egen sag om du vil spare de 3 kr literen.
> Mine ovne har ikke taget skade på de 7 år.

Ok - jeg vil måske ringe til Borup en af dagene .

Den olie du bruger fra Harald Nyborg må være "Alaska", ikke?

Har du før prøvet olien fra Netto. Jeg har set på et par sider, af flere
mener det er den bedste, man kan få til kamin.

Kent.

Fra : Gamle

Dato : 07-08-07 19:49

> Den olie du bruger fra Harald Nyborg må være "Alaska", ikke?
>
> Har du før prøvet olien fra Netto. Jeg har set på et par sider, af flere
> mener det er den bedste, man kan få til kamin.

Jo, det er Alaska.
Og jeg har altid været fortaler for Netto olien, men nu er olien fra onkel
Harald så blevet billigere.
Olien er den samme indholdsmæssigt. Flammepunktet er også det samme. Og det
samme som Zibro's olie.
Så det er kun lyden der har en anden farve.
Jeg har brændt adskillige tusinde liter lampeolie i løbet af de 7 år. Min
besparelse i forhold til Zibro olien er 5 cifret. Det er jo 2 ovne jeg har
brugt. Hjemme og i forteltet. De sidste 2 år hjemme og i kolonihavehuset,
som jeg bruger meget om vinteren. Den kører i døgndrift det meste af tiden.
Jeg tror nok jeg uden regnemaskine kan finde ud af på hvilken måde jeg har
sparet mest. En ny laserovn koster ikke ret meget idag. Så jeg har kunnet
købe mange nye for min besparelse.
Men søg i google groups på Zibro.

Mvh.
Torben

Fra : Jens

Dato : 08-08-07 13:11

> [...]
> skade kaminen, og har hørt, at Zibro let kan se at der er brugt
> anden olie end deres egen ved en evt. reparation - og så bortfalder

Jeg tror bestemt at lampeolie eller heatmax olie fra harald nyborg i
kvalitet svarer til zibros luksusolie kristall som også er helt klar.
Jeg har en corona/heatmax og der brugte jeg først 20l corona olie som også
er gul som zibro olie.
Derefter fyldte jeg 5l heatmaxolie på, der nåede jeg ikke at bruge det hele
og da jeg hældte det tilbage i dunken var det farvet helt gult.
Så jeg er overbevist om at heatmax og lampeolie er renere end zibro
originalolie.
mvh
jens

Fra : kazz

Dato : 06-08-07 21:10

> [...]
> i tanken.
>
> Hvad siger I?
>
> Vi har ikke haft den tændt endnu. Li'som ikke rigtigt

Hvis det er en spritny kamin i har købt, SKAL den være knastør, ellers har i
fået en som er retuneret eller har været til rep.

Prøv at tjekke om tanken er helt tør indvendigt

Jesper

Fra : Kent

Dato : 06-08-07 22:26

"kazz" <kazz@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er en spritny kamin i har købt, SKAL den være knastør, ellers har
> i fået en som er retuneret eller har været til rep.
>
> Prøv at tjekke om tanken er helt tør indvendigt
>
> Jesper

Selve den aftagelig tank er faktisk helt tør indvendigt.

Kent.