øøøhhhh ....
Fra : Carina Graversen

Dato : 08-07-01 10:25

Hejsa ...

Jeg har fået et spørgsmål fra en landmand, der har været en tur inde på
Tikkis hjemmeside. Han stiller nu et spørgsmål som jeg ikke aner hvad jeg
skal svare - måske nogen her på listen kan hjælpe mig

---[klip]---

Hej

Flot hjemmeside.

Jeg er landmand og driver en ejendom via 300 frilandssøer.
Vores søer fare(føder) ude i dertil indrettede hytter. Arealet på 10 ha ( 1
ha er 10.000 m2) er omkrandset af et omfangshegn på 1.40 m for at beskytte
mod ræve.
Alligevel har vi voldsomme ræveproblemer i form af undergravninger og deraf
tab af smågrise.
Hunderacen Pyreneer har i andre besætninger vist sig særdeles velegnet til
at holde ræve ude fra omfangshegnet om natten, samtidig med at den har et
godt forhold til grisene. Der er imidlertid ikke så mange avlere i danmark,
og jeg efterlyser derfor et alternativ til denne.
Kan det tænkes at Belgisk hyrdehund kan trænes til at løse samme opgaver????

---[/klip]---

Hvad siger I - og har I forslag til andre racer ???

Hilsen
Carina

- - -
Carina Graversen (INA)
E-mail: ina@hund.dk
Min hund: http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm
ICQ # 50 67 93 53

Fra : Ann Pettersson

Dato : 08-07-01 11:10

Carina Graversen <carina.graversen@mail.dk> skrev i
> [...]
opgaver????

> ---[/klip]---
>
> Hvad siger I - og har I forslag til andre racer ???

Tror ikke jeg ville anbefalt belgeren til dette formålet. Dere kaller vel
alle buskapshunder for hyrdehunder i Danmark? Her kaller vi hunder som
belgere og collies for gjeterhunder, mens pyreneeren er en hyrdehund.
Forskjellen ligger jo i arbeidsmåten, gjeterhunden jobber sammen med
gjeteren mens hyrdehunden arbeider selvstendig og lever med buskapsflokken
og beskytter denne.

Andre raser: Kuvasz, Komondor, Owczarek Podalanski, Maremma. Arbeider alle
på samme måte som Pyreneeren.

Sånn apropos, er det ikke tillatt med revejakt i Danmark? Hva med å skyte
unna skadedyrene? Så kan jo kona få seg en pen pels også

AnnP

Fra : Bettina Og Bjarne Ve~

Dato : 08-07-01 13:42

hejsa...

Terrier racderne er gode til dette formål, med at holde ræven væk. De går
heller ikke af vejen for at følgen med ræven ned i dens grav.

Ellers har Ann ret med hensyn til forskellen på hyrdehundene. Jeg kan blot
tilføje Kelpien til hendes liste. Kelpeien kan dog bruges til begge formål,
men er fremavlet for at arbejde alene men flokken.

Venligst
Bettina
www.broderigaarden.dk
www.big-time.dk
www.big-time.dk/Aloe%20Vera/velkommen.htm

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 08-07-01 14:34

"Bettina Og Bjarne Vestergaard Madsen" <big-time@privat.dk> skrev i en meddelelse news:3b48529b$0$319$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> hejsa...
>
> Terrier racderne er gode til dette formål, med at holde ræven væk. De går
> heller ikke af vejen for at følgen med ræven ned i dens grav.

Terrierracerne er sikkert gode til at holde ræve væk, men hvordan har de det mon med grisene ..? ville det ikke være som at sætte en ræv til at vogte høns ...? hvad med en gårdhund af en slags .. bare et forslag ...

tordenogregnvejrshils fra Ami

Fra : Carina Graversen

Dato : 08-07-01 17:19

Hejsa ...

Tak for jeres svar. Jo-Ann fandt en liste med opdrættere af Pyreneerhunde,
så den prøver jeg at sende til ham, incl. en konklusion på jeres svar .

G O D S O M M E R ...
Carina

- - -

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 08-07-01 19:02

Læs eventuelt artiklen om hyrde- contra vogterhunde i det nummer af Canis,
der kan læses på deres hjemmeside www.canis.no

--
-Trine

Se Robin på http://knarf.adsl.dk