Det grønne der
Fra : C.H

Dato : 06-08-07 12:49

Nå - Nu er Connies nysgerrighed så nået til bristepunktet...
Nu må jeg vide noget om det grønne der - uden nogle overfald tak

Nu må i korrigere mig, hvis jeg tager fejl:

Der er nogen, der fodrer med enten friske eller frosne grøntsager, der er
blendet i en almindlig blender.
Her er spørgsmålet, om en blender kan hakke det således, at hunden kan
optage det.

Så er der dem, der bruger en saftcentrifuge - spørgsmålet er det samme...

Så er der dem, der slet ikke bruger nogen findeling, spørgsmålet er det
samme...

Så er der dem, der køber El Kama.
Så vidt jeg har forstået er El Kama frysetørrede findelte grøntsager og
noget korn-tilsætning, blandt andet hvede.

Her forestiller jeg mig, at optagelsen er i orden og at det også er nemt at
bruge.
Det burde dække hundens behov for grønt, men er jo ikke just råt.

Så er der Barfcenterets pulver.
Jeg forestiller mig, at det er det samme som det mos, de havde tidligere,
bare tørret, således at alt væske er væk.
(Jeg ved det ikke helt, men vil ringe til barfcenteret og høre dem ad).
Heller ikke dette kan betragtes som råt, men er nemt at bruge.

Med udgangspunkt i den smule jeg ved om sagen, så finder jeg hjemmelavede
centrifugerede grøntsager i orden.
El Kama i orden, hvis hunden ingen problemer har med kornallergi (Men kan
der mon opstå lagermider i sækkene? )
Og hvis Barfcenterets pulver er tørret grøntsagsmos, så må det også være i
orden

Hvad siger I så?

Dette er en REFLEKTIONS-tråd...
Jeg vil høre jeres tanker... Ikke kritik af diverse firmaer, den har vi lige
fået

Connie... Den evindeligt nysgerrige...

Fra : pwh

Dato : 06-08-07 13:10

C.H, skrev:
> Nå - Nu er Connies nysgerrighed så nået til bristepunktet...
> Nu må jeg vide noget om det grønne der - uden nogle overfald tak

kan vi ikke love

> Nu må i korrigere mig, hvis jeg tager fejl:

Gør vi da altid, men du tager jo aldrig fejl Connie (fedte, fedte)

> Der er nogen, der fodrer med enten friske eller frosne grøntsager,
> der er blendet i en almindlig blender.
> Her er spørgsmålet, om en blender kan hakke det således, at hunden kan
> optage det.

En alm blender er teoretisk ikke god nok, en foodprocessor
eller en kødhakker skulle kunne nedbryde overfladen

> Så er der dem, der bruger en saftcentrifuge - spørgsmålet er det
> samme...

Skulle værer helt optimalt.

> Så er der dem, der slet ikke bruger nogen findeling, spørgsmålet er
> det samme...

Ryger teoretisk bare lige igennem, har du ikke prøvet at give
en gulerod til dine hunde og se på lorten bagefter, det samme med græs.

> Så er der dem, der køber El Kama.

Det er de dovne barfere

> [...]
> nemt at bruge.
> Det burde dække hundens behov for grønt, men er jo ikke just råt.

Det er jo rå grøntsager der er der har fået fjernet væden,
når du tilsætter varmt vand kan du tydeligt se hvad der er hvad.
Når man køber El Kama betaler man så ikke overpris for noget vand
som man gør hvis du køber en grøntsagsmos.
Lidt som med tørkost kontra vådfoder, dyrt vand man køber

> [...]
> (Jeg ved det ikke helt, men vil ringe til barfcenteret og høre dem
> ad). Heller ikke dette kan betragtes som råt, men er nemt at bruge.

Ifølge deres hjemmeside er det et vitamin/mineralpulver lavet af frugt,
der står intet om at der er grøntsager i.
http://www.barf.dk/shop/vitamin--og-mineraltilskud-201p.html
Så meget kan man sgu heller ikke reducerer grøntsager,
dem der feks. er i El Kama kan nok ikke reduceres ret meget mere.
Og da mine skal have 250 gr El Kama om dagen og ½-delen er tørrede
grøntsager, så svarer det faktisk til en del rå grøntsager når det er opblødt.

> [...]
> El Kama i orden, hvis hunden ingen problemer har med kornallergi (Men
> kan der mon opstå lagermider i sækkene? )

Ved bare at flere allergihunde fungerer fint på El Kama,
mine har så ikke pt allergi, så jeg bruger det med sindsro.

> Og hvis Barfcenterets pulver er tørret grøntsagsmos, så må det også
> være i orden

Det er så heller ikke tørret grøntsagsmos ser det ud til.
Men en eller anden form for frugtkoncentrat.

> Connie... Den evindeligt nysgerrige...

Så kender vi dig igen

/jens

Fra : C.H

Dato : 06-08-07 13:31

> kan vi ikke love

Nej, der undrer mig ikke

> Gør vi da altid, men du tager jo aldrig fejl Connie (fedte, fedte)

Fedt du bare derudaf

> En alm blender er teoretisk ikke god nok, en foodprocessor
> eller en kødhakker skulle kunne nedbryde overfladen

Ok - det er også det, jeg har forstået..

> Skulle værer helt optimalt.

Ok - så er det jo fint.

> Ryger teoretisk bare lige igennem, har du ikke prøvet at give
> en gulerod til dine hunde og se på lorten bagefter, det samme med græs.

Jo, lige præcis... Det ser ikke ud som om, de optager noget som helst af
det...
Måske lidt af det kogte, men så er det jo ikke råt

> [...]

> som man gør hvis du køber en grøntsagsmos.
> Lidt som med tørkost kontra vådfoder, dyrt vand man køber

Jep... Her er jeg også med...

> [...]
> Og da mine skal have 250 gr El Kama om dagen og ½-delen er tørrede
> grøntsager, så svarer det faktisk til en del rå grøntsager når det er

Prøv lige den næste:
http://www.barf.dk/shop/vitamin--og-mineraltilskud-202p.html
Her er det af grøntsager

Jeg ved ikke, hvor meget grøntsager kan reduceres... Men jeg ved, at
grøntsager mest består af vand
Spørgsmålet må sendes videre til barfklinikken..

> Ved bare at flere allergihunde fungerer fint på El Kama,
> mine har så ikke pt allergi, så jeg bruger det med sindsro.

> Det er så heller ikke tørret grøntsagsmos ser det ud til.
> Men en eller anden form for frugtkoncentrat.

Eller grøntsagskoncentrat..

Også her sendes et spørgsmål videre til barfkliniken, så vi ved, hvad vi
taler om...

> Så kender vi dig igen

Altid

Connie...

Fra : pwh

Dato : 06-08-07 14:01

C.H, skrev:

> Jo, lige præcis... Det ser ikke ud som om, de optager noget som helst
> af det...
> Måske lidt af det kogte, men så er det jo ikke råt

Kogte kan de godt optage, men opvarmning reducerer nytteværdien.

> Prøv lige den næste:
> http://www.barf.dk/shop/vitamin--og-mineraltilskud-202p.html
> Her er det af grøntsager

Så mangler frugtdelen bare
Spøg til side, den havde jeg misset da den ikke blev lagerført,
men de har måske bare udsolgt.

> Jeg ved ikke, hvor meget grøntsager kan reduceres... Men jeg ved, at
> grøntsager mest består af vand
> Spørgsmålet må sendes videre til barfklinikken..

Jeg er da meget nysgerrig, spørg evnt om hvor mange gram grøntsager
1 gram pulver svarer til.
Under alle omstændigheder er det ikke aktuelt for mig at udskifte El Kama
med pulver, mine hunde ville tro jeg gjorde grin med dem hvis de kun
fik en smule kød med lidt pulver på. Det skal helst fylde lidt i sækken tror jeg

/Jens

Fra : C.H

Dato : 06-08-07 15:11

> [...]
> med pulver, mine hunde ville tro jeg gjorde grin med dem hvis de kun
> fik en smule kød med lidt pulver på. Det skal helst fylde lidt i sækken

Nu har jeg snakket med en fra Barfcenteret.
Jeg fik en smule info, men ikke så meget som jeg gerne ville have haft.
Jeg fik at vide, at deres grønt-tilskud består af almindelige grøntsager,
der har været i centrifugen og derefter frysetørret.
Der skulle ikke være foregået yderligere koncentrationsproces, så pulveret
er bare tørrede grøntsager.

Jeg spurgte til mængden - hun sagde bare 5 g. om dagen.
Det undrede mig - skal en chihuahua have den samme mængde som en irsk
ulvehund?...

Jeg spurgte til mæthed - og hun sagde, at hundens mæthed ikke skulle komme
fra grønt, men fra kød og ben.
Jeg sagde til hende, at min hund ikke er til at mætte og at jeg da ville
tro, at den så ville blive tyk og fed eller evigt hungrende.. Det svarede
hun nej til.

Jeg spurgte til fibre. Hun sagde, at hunden ikke skal have sine fibre fra
grøntsager. Det kan jeg følge hende i - hvis man tænker i vilde hunde, så
har mavesyre, enzymer og bakterier ødelagt kostfibrene inden hunden spiser
dem..
Måske - jeg er knap nok inde i byttedyrs og hundes anatomi til at kunne
være sikker på det...

Lige nu tænker jeg, at hvis man har en hund, der ikke har tendens til at
tage på og ikke er konstant sulten, så er dette pulver sikkert ganske fint.
Omvendt tror jeg godt nok, at jeg ville se på evigt tiggende øjne, hvis der
ikke var mere fyld i min hunds diæt.

Nå, men jeg har ikke nok forstand på det pjat her....
Og det er helt sikkert, at informationerne nok havde været mere givende, om
det havde været en af jer, der ved hvad I snakker om, der havde ringet
dertil, tror jeg..

Så det var det

Connie...

Fra : pwh

Dato : 06-08-07 19:16

C.H, skrev:

> [...]
>
> Jeg spurgte til mængden - hun sagde bare 5 g. om dagen.
> Det undrede mig - skal en chihuahua have den samme mængde som en irsk

Det ændrer så ikke ved at jeg synes at det er en ekstemt lille mængde,
mine får jo tilsvarende 125gr grøntsager fra El Kama dagligt.
Men der er stor uenighed om hvor mange grøntsager en hund
har behov for, men det er vist det mest almendelige at mene
at man ikke kan give for mange grøntsager, men godt kan give
for meget kød.

> Jeg spurgte til mæthed - og hun sagde, at hundens mæthed ikke skulle
> komme fra grønt, men fra kød og ben.

Så ville jeg have et par seriøst fede hunde hvis de skulle mættes af kød,
de ville sikker også snart få diverse skader pgr for meget protein.

> Jeg sagde til hende, at min hund ikke er til at mætte og at jeg da
> ville tro, at den så ville blive tyk og fed eller evigt hungrende..
> Det svarede hun nej til.

Hun kender nemlig din hund bedre end dig.
Samme hovsi snovski attitude oplevede min kollega
da han handle hos dem ude i Glostrup.

> [...]
> inden hunden spiser dem..
> Måske - jeg er knap nok inde i byttedyrs og hundes anatomi til

Hvis de ikke skal have fibre fra grøntsager, hvor skal de så rent
naturligt have det fra. Vildhunde har ikke adgang til en pose HUSK

> [...]
> ganske fint. Omvendt tror jeg godt nok, at jeg ville se på evigt
> tiggende øjne, hvis der ikke var mere fyld i min hunds diæt.

Hvis man tør nøjes med at give så lidt grøntsager er det sikkert fint.
Jeg vil hellere værer på den sikre side og give for mange end for lidt.
Men på det punkt blev jeg så også kaldt for en bangebuks.

> [...]
> Og det er helt sikkert, at informationerne nok havde været mere
> givende, om det havde været en af jer, der ved hvad I snakker om, der

Det ville nok næsten svarer til at indlede en diskussion
med en af de bibellæsere der til tider banker på døren
Min kollega som ellers er et fredeligt menneske fik den
største lyst til at klapse ham i glostrup af på grund
af en ret nedladene og bedrevidene indstilling.

> Så det var det

Godt initiativ

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 06-08-07 13:37

On 6 Aug., 14:09, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er så heller ikke tørret grøntsagsmos ser det ud til.
> Men en eller anden form for frugtkoncentrat.

Sætter lige det rigtige link ind http://www.barf.dk/shop/vitamin--og-mineraltilskud-202p.html

"Vitamin- og mineraltilskud af grøntsager"

og hopper ud igen

Mvh Fru Larsen.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 06-08-07 14:01

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er nogen, der fodrer med enten friske eller frosne grøntsager, der er
> blendet i en almindlig blender.
> Her er spørgsmålet, om en blender kan hakke det således, at hunden kan
> optage det.

Jeg har aldrig brugt andet end en alm blender i de snart 5 år jeg har
barfet.
om de optager der?, ja det vil jeg da stærkt gå ud fra at de gør. De
fungerer optimalt, er aldrig syge, har aldrig været syge så længe jeg har
barfet, tilfældigheder måske, men hvis de havde vitaminmangler ville vel
give udslag i sygdomme af forskellig art. Der er kun ros til dem ved de
årlige dyrlæge chek.

> Så er der dem, der køber El Kama.

det gør jeg også, de er godt at have i reserve.

> Så vidt jeg har forstået er El Kama frysetørrede findelte grøntsager og
> noget korn-tilsætning, blandt andet hvede.

jeps

> Her forestiller jeg mig, at optagelsen er i orden og at det også er nemt
> at bruge.
> Det burde dække hundens behov for grønt, men er jo ikke just råt.

det fungerer optimalt synes jeg, god fordøjelse, altid.
nej det er ikke just råt, men det ligner meget det jeg hælder ud, når jeg
får frisk komave hjem (-;

>El Kama i orden, hvis hunden ingen problemer har med kornallergi (Men kan
>der mon opstå lagermider i sækkene? )

jeg har "haft" to hunde med konstateret allergi overfor korn, som blev
allergifri med el kama og kød!
så det må igen være noget med fremstillingen af tørfoder der tricker, TROR
JEG..
lagermider kan komme i alt, mel, korn, havregryn, fiskefoder, hestefoder alt
tørfoder.
derfor er det godt at købe noget der ikke skal "ligge på lager" for længe,
så de når at samle de her møgdyr.
(jeg har arbejdet i en foderbutik, dus med dyrene, her var det specielt de
fabrikater hvor der var fedtbestandele i der fangede disse mider først,
hundefoder/kattefoder, ihvertfald så de kunne ses.)

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 06-08-07 14:11

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> det fungerer optimalt synes jeg, god fordøjelse, altid.

Også her i huset, sådan nogle porøse lorte der let smuldrer.

> nej det er ikke just råt, men det ligner meget det jeg hælder ud, når
> jeg får frisk komave hjem (-;

Bwadrh

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 06-08-07 17:27

> Også her i huset, sådan nogle porøse lorte der let smuldrer.

> Bwadrh

Er du sart?, dig som lader hundene spise i seng og sofa? bwadrh selv! (o;

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 06-08-07 19:23

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> Er du sart?, dig som lader hundene spise i seng og sofa? bwadrh selv!
> (o;

Min grænse går nu ved at de ikke må spise i sengen,
ellers må mine hunde alt hvad der passer dem

/Jens

Fra : Anette

Dato : 06-08-07 14:07

C.H wrote:
> Der er nogen, der fodrer med enten friske eller frosne grøntsager,
> der er blendet i en almindlig blender.
> Her er spørgsmålet, om en blender kan hakke det således, at hunden kan
> optage det.

Det er sådan jeg gør, bruger blenderen ( og jeg har lige ødelagt nr 3
blender med rå blomkål - så nu bliver det en foodproccessor ( *SUK* de
er dyre de stærkeste af dem )).

Når vi er på camping med hundene, bruger jeg stavblenderen ( og undgår de
hårdeste kålsorter) - og det giver faktisk næsten samme konsistens i
grøntsagsmosen- og samme resultat når det har været en tur gennem hundene

Gulerødder, majs, persillerod og pastinak kommer ud igen, uden formentligt
at have tjent andet formål end at give noget at gumle på og noget fyld i
maven. Alt andet kan jeg ikke se komme ufordøjet igennem, ergo der må være
en eller anden form for nedbrydning/optagelse i hundens system. Ikke mindst
trives hundene på den blanding. Jeg kan se på dem, når der er noget i
grøntsagsmosen, som er ekstra godt, tomat, svampe eller melon f.eks er
rigtig dejligt Udover mosen henter hundene selv frugt og grøntsager i
haven, som de med største fornøjelse gumler i sig ( og det kommer heller
ikke helt ud igen)

Jeg har valgt at bruge de rå grøntsager fordi jeg så ved hvad de får, jeg er
rimeligt velfunderet i hvad de skal have af grønt for at få dækket deres
kalorie -, vitamin- og mineralbehov, jeg vil undgå f.eks lagermider i
tørkost/tørret grøtnsagsblanding og med en allergihund, vil jeg gerne vide
nøjagtig hvad han har fået indenbords, når han slår ud med eksem. Jeg bruger
ikke anden tilsætning end fiskeolie. Tidligere brugte jeg Hokamix, men det
har hundene ikke længere behov for.
Det tager lidt tid at lave mosen selv, men hellere bruge den tid og så undgå
at Andy slår ud og har det skidt, og ikke mindst dyrlægeregningerne.
Og -sidegevinst- vi spiser selv mange flere og forskellige grøntsager. Vi
skal jo købe dem alligevel, så.... Jo vi er oppe på de der godt 600g
frugt og grønt om dagen, som sundhedsstyrelsen snakker så meget om

Og..øøh..når jeg spørger ind til f.eks Barfcenterets løsninger, så er det
ikke for at sætte ? ved deres løsninger eller angribe nogen, men bare for
selv at blive klogere.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Bjarne K.

Dato : 06-08-07 14:21

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> wrote in message
> Hvad siger I så?

Jeg har læst at de kan optage kogte grøntsager (som Jens også skriver), så
det har jeg tænkt mig at prøve snart. Vil så gemme kogevandet i køleskavet,
og så bruge som tilsætning til El Kama, en dag eller to senere.

Ok det er ikke helt barf, men det er El Kama (som jeg synes virker fnit), jo
heller ikke.
Mine fik forøvrigt El Kama med leverpostej her til morgen, fordi deres
dårlige far, havde glemt at tage kallun op fra fryseren.

Vil dog også prøve at blende lidt og se hvordan det glidder ned.

Lige lidt snak. Mine er helt vilde med kallun. Den lille slikker skålen i 10
minutter efter han har tømt den for mamsemad.

Bjarne K.

Fra : pwh

Dato : 06-08-07 19:32

Bjarne K., skrev:
> [...]
> skriver), så det har jeg tænkt mig at prøve snart. Vil så gemme
> kogevandet i køleskavet, og så bruge som tilsætning til El Kama, en

Der burde ikke værer behov for at tilsætte yderlige grøntsager
til El Kama, men på den anden side burde det heller ikke skade.
Jeg kommer til tider en dåse flåede tomater i, de har jo været
opvarmede på fabrikken og hundene elsker smagen, og de er billige.

> Ok det er ikke helt barf, men det er El Kama (som jeg synes virker
> fnit), jo heller ikke.

Lige grøntsagsdelen er den arbejdskrævende del af barf,
derfor springer nogle af os over hvor gærdet er lidt lavere.

> Mine fik forøvrigt El Kama med leverpostej her til morgen, fordi deres
> dårlige far, havde glemt at tage kallun op fra fryseren.

Jeg ved at nogen (ikke mig selv) giver kallun frossent uden probs,
så det kan du jo prøve, ellers har du vel en microbølgeovn.

> Lige lidt snak. Mine er helt vilde med kallun. Den lille slikker
> skålen i 10 minutter efter han har tømt den for mamsemad.

Kallun er ret populært barfkød, dog vil jeg mene at man
bør varierer, en gang fed fisk til tider er også fint.
Ben skal du også sørge for at give, og det skal værer
ben de fortærer helt, ikke bare nogle de gumler på.
Det er en god kilde til kalk og diverse mineraler,
marven skulle også værer meget nærende, så ben skal der til.

/Jens

Fra : Bjarne K.

Dato : 06-08-07 21:42

> [...]
>
> Jeg ved at nogen (ikke mig selv) giver kallun frossent uden probs,
> så det kan du jo prøve, ellers har du vel en microbølgeovn.

Jo, det kunne jeg vel, men det er pokkers svært at blande i El Kama.
Hvis jeg prøvede at tø kallun op i vores micro, ville jeg blive aflivet af
min kone.

> [...]
> Det er en god kilde til kalk og diverse mineraler,
> marven skulle også værer meget nærende, så ben skal der til.

Jeg havde besluttet at starte langsomt ud, altså med kallun de første par
dage,men de fik deres første stykke rå kylling her til aften, uden noget
andet.
Den bette gaflede det hele i sig på et par minutter, mens den store ikke så
videre begejstret ud, men det gled da ned til sidst.

Bjarne K.

Fra : pwh

Dato : 06-08-07 19:44

Bjarne K., skrev:

> Mine fik forøvrigt El Kama med leverpostej her til morgen, fordi deres
> dårlige far, havde glemt at tage kallun op fra fryseren.

Glemte lige at skrive at du i sådan et tilfælde så kan komme
et par æggeblommer i (ikke hviderne), det er noget af det
bedste protein de kan få, skallerne kan du også smide
i deres foder, ved dog ikke hvor godt de bliver optaget.

Sådan en kødfri menu får mine ind imellem hvis de feks
har ædt en hel kylling dagen før.
En dåse tun eller torskerogn er også fint at komme i,
du skal bare vænne dig til altid at have et lille lager.
Så kan man nemt bikse et nærende måltid sammen til hunden.

/Jens (som jævnligt giver æggeblommer, billigt og sundt)

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-07 19:58

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse news:6_Jti.67

> /Jens (som jævnligt giver æggeblommer, billigt og sundt)

Nu er frugt vel også en ( lille ) del af det og barfe. Får dine hunde frugt,
Jens ?
Synes ikke rigtigt, at du nævner det nogensteder.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : pwh

Dato : 06-08-07 21:09

Buffy, skrev:

> Nu er frugt vel også en ( lille ) del af det og barfe. Får dine hunde
> frugt, Jens ?
> Synes ikke rigtigt, at du nævner det nogensteder.

Ikke ud over hvad der evnt er i El Kama.

Men nu har min indgangsvinkel til barf aldrig været at opnå det optimale,
jeg stillede ikke større krav end at det var lige så sundt som Olivers.
Skiftet var for underholdningen for hundene, ikke ud fra sygdom
eller at det skulle værer sundere end tørkost.
At det så hat vist sig at mine hunde trives bedre på barf er jo kun godt,
men jeg ville uden at blinke skifte tilbage til Olivers hvis jeg eller
hundene løb sur i at barfe.

Slog også lige efter i Billinghursts bog.
Han anbefaler da at hunde spiser frugt, men skriver at det overhovedet
ikke er nødvendigt for dem da det frugt indenholder sagtens kan
findes i mange andre fødevarer, grøntsager skriver han derimod er
meget vigtigt hunde spiser da de ellers ikke får et sundt liv.
Det kan man så tro på eller lade værer, men jeg følger primært hans anvisninger.

/Jens (som lige har mødt en Rottetæve på 13 uger og nu er skruk igen)

Fra : Bjarne K.

Dato : 06-08-07 21:26

> [...]
> bedste protein de kan få, skallerne kan du også smide
> i deres foder, ved dog ikke hvor godt de bliver optaget.

Lyder interessant. Tror lige jeg vil prøve et råt æg alene, for at se om de
kan li' det.

> [...]

> du skal bare vænne dig til altid at have et lille lager.
> Så kan man nemt bikse et nærende måltid sammen til hunden.

Har vi altid på lager, så det vil jeg prøve næste gang jeg skulle glemme at
tø noget mad op.

Bjarne K.

Fra : pwh

Dato : 06-08-07 22:05

Bjarne K., skrev:
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> Lyder interessant. Tror lige jeg vil prøve et råt æg alene, for at se
> om de kan li' det.

Det skal du så ikke regne med at de gør, min tæve kan godt
lide rå æggeblommer rent, min hanhund bryder sig ikke om det.
Men bliver det blandet i grøntmixen glider næsten alt ned
Husk de ikke må få hviderne rå, men gerne feks et hårdkogt æg,
faktisk ret sjovt at se dem få hul på sådan et.

Barf går godt nok ud på at alt skal værer råt, men det går altså
også ud på at hunde er nærmest altædene.
Så restene efter et aftensmåltid kan de også sagtens få til tider,
jeg laver feks. altid dobbeltportion af pastakødsovs, så får de den
anden halvdel i mixen med lidt pasta, det er det rene guf synes de.
Her til aften fik de da også resterne af en cyvettesteg.
Husk blot at ben ALDRIG må værer tilberedte, men altid rå.

> Har vi altid på lager, så det vil jeg prøve næste gang jeg skulle
> glemme at tø noget mad op.

Ost i begrænsede mængder er også godt,
specielt hytteost skulle have nogle af de bedste proteiner.
Yoghurt naturel eller A38 har deres maver også rigtigt godt af,
så det får mine næsten dagligt en sjat af.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 07-08-07 05:25

> [...]
> bedste protein de kan få, skallerne kan du også smide
> i deres foder, ved dog ikke hvor godt de bliver optaget.

jeg har altid nogle dåser "et eller andet" stående i skabet som reserve, for
den med at glemme at tage op af fryseren...den laver jeg også ind i mellem,
så en dåse makrel i tomat er absolut ikke at foragte ifølge mine 3 rovdyr

Ellers fiskefillet`er i fryseren, de er lynhurtige at tø op,egentlig kan de
bare skæret mens de er frosne, hvis ellers din kniv er skarp nok (-; og
smides i el kama`en mens den trækker, så passer pengene.
mine er meget glade for sildefileter, superbedst har 400 gr for 20 kr, netto
plejer at have dem, bare ikke i øjeblikket, i samme mængde for 15 kr.

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 07-08-07 09:24

> [...]
> reserve, for den med at glemme at tage op af fryseren...den laver jeg
> også ind i mellem, så en dåse makrel i tomat er absolut ikke at

Næh, sørger man bare for at have et lille udvalg stående,
og det er jo egentligt bare hvad de fleste selv spiser i forvejen,
synes jeg det er let nok at bikse et nærende måltid sammen.
Jeg har slet ikke savnet ikke at kunne give tørkost ind imellem.
Hunden dør jo ikke af ikke at få X-gram kød en dag eller to,
det kan man jo bare kompencerer for på dag tre

> [...]
> mine er meget glade for sildefileter, superbedst har 400 gr for 20
> kr, netto plejer at have dem, bare ikke i øjeblikket, i samme mængde

Jeg er så noget i tvivl om hvor meget fisk man bør give.
Billinghurst fraråder at man giver for meget, men lidt er fint.
Han skrive dog ikke hvorfor, ud over at man skal sørge for
at hunden får rigeligt med E-vitamin hvis den får meget fisk.
På den anden side lever slædehunde vel primært af fisk,
og de er vel sunde nok, Hennes tørkost er også lavet primært af fisk.
Jeg holder mig så til ikke at give ret meget fisk,
slag på tasken er vel at det udgør max 5-10% af deres køddel.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 07-08-07 09:42

> [...]
> Jeg holder mig så til ikke at give ret meget fisk,
> slag på tasken er vel at det udgør max 5-10% af deres køddel.

Jeg kan nu ikke se, hvad det skulle skade at give fisk?
udover gode fedtsyrer er det letfordøjeligt.

ifølge min egen dyrlæge er torsk noget af det bedste hundefoder..men han
siger så meget (o;

slædehundene som du nævner, lever jo primært af fisk og sælkød/spæk,
grøntsager er vist en by i Rusland i deres kost.
men selvfølgelig er det også et helt andet liv de fører, når ellers de er i
arbejde og ikke er lænket, overladt til dem selv...))-:

ifølge en gammel boxerbog jeg har(midt/sidst i 40`rne), er det ultimative
mad sild, gammelt brød og hakkede grøntsager.. (-:

Det er meget forskelligt hvor meget fisk mine får, nogengange kan der godt
gå en måned eller mere imellem, andre gange får de et par gange om ugen, det
kommer an på hvad jeg har i fryseren.

Mvh. Marie -der tager på stranden med en horde af unger og hunde snart.

Fra : pwh

Dato : 07-08-07 10:05

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> Jeg kan nu ikke se, hvad det skulle skade at give fisk?
> udover gode fedtsyrer er det letfordøjeligt.

Der var heller ikke umiddelbart nogen forklaring i hans bog under fisk.
Men nogle gange skal man lede lidt efter oplysningerne,
på det punkt er hans bog ikke særlig god.

> ifølge min egen dyrlæge er torsk noget af det bedste hundefoder..men
> han siger så meget (o;

Hvad ved dyrelæger om fodring, de er bedre til at reppe
på skader opstået af dårlig fodring

> ifølge en gammel boxerbog jeg har(midt/sidst i 40`rne), er det
> ultimative mad sild, gammelt brød og hakkede grøntsager.. (-:

Tror faktisk at hunde kan overleve fint på det mest utrolige.
Min søsters greyhounds levede jo også primært af kallun
og kasseret rugbrød som de fik gratis.
Pengene var små for dem dengang, så når 15 hunde skulle
fodres skulle der altså også skeles til økonomien.
Deres hunde fungerede fint som jeg husker det.

> Det er meget forskelligt hvor meget fisk mine får, nogengange kan der
> godt gå en måned eller mere imellem, andre gange får de et par gange
> om ugen, det kommer an på hvad jeg har i fryseren.

Så er det nok ca samme mængde som jeg giver.
Kommer jo også an på hvad der er på tilbud,
fisk er jo ikke det billigste hundemad man kan finde,
men jeg synes de skal have det ind imellem for variationens skyld.

/Jens

Fra : JB

Dato : 07-08-07 10:15

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:46b8304a$0$7610$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
>til flere dværgpinschere, der blev fodret kun med kød, de blev kun omkring
>8 år, og det er alt for lidt for en dværgpinscher.

I en bog om råfodring jeg lige har købt, den er fra 2006, anbefaler man også
2/3 grønt og 1/3 kød, så det er ikke forældet. Hunde spiser jo også en del
frugt og grønt, de selv finder.

Mine hunde forsyner sig selv med fisk og krabber, når vi går ved stranden,
og en af dem spiser mange tanglopper. Når vi går i skoven, er det alt muligt
grønt, de guffer i sig. Det hjælper på foderbudgettet.

Hilsen
Jytte

Fra : pwh

Dato : 07-08-07 10:28

JB, skrev:

> [...]
> har personligt kendskab til flere dværgpinschere, der blev fodret
> kun med kød, de blev kun omkring 8 år, og det er alt for lidt for en

Bliver slædehunde virklig ikke ældre.
Godt at hører dit input omkring dværgpinschere,
det bekræfter jo teorien mht grøntsager.

> I en bog om råfodring jeg lige har købt, den er fra 2006, anbefaler
> man også 2/3 grønt og 1/3 kød, så det er ikke forældet. Hunde spiser
> jo også en del frugt og grønt, de selv finder.

Fint at man så ikke har ændret holdning på det punkt.
Så kan det undrer at barfcenteret kører med så lidt grønt,
gad vide hvor mange (få) de deler den filosofi med.

Hvad hedder den bog forresten, den vil jeg måske også købe.

> [...]
> stranden, og en af dem spiser mange tanglopper. Når vi går i skoven,
> er det alt muligt grønt, de guffer i sig. Det hjælper på

Rigtige naturhunde du har, den slags gør mine ikke
Hænger måske sammen med at de er opdraget til ikke at
æde alt muligt de finder på deres vej af gamle madpakker
og andre lækre ting jeg ikke kan stå inden for.

/Jens

Fra : JB

Dato : 07-08-07 12:57

> [...]

>"Hunden", det er ikke rar læsning. Men det er desværre ikke noget nyt, det
>har været fremme før, men det er åbenbart ikke blevet bedre.

Bogen hedder "Rohfütterung für Hunde". Jeg er ingen ørn til engelsk, så jeg
går efter de tyske bøger. Forfatteren har haft allergihund som blev helbredt
ved råfodring, der er også et kapitel af en dyrlæge, der er specialist i
allergi.
Desværre er der ingen bøger på dansk om moderne råfodring.
Jeg har en gammel bog "Hundens ernæring" fra 1986 af dyrlæge Ib Engelhardt,
den har jeg også brugt meget. Desuden har jeg en hel del bøger både gamle og
nye på tysk. Det er meget interessant at læse hvordan hårdtarbejdene
hyrdehunde blev fodret i Tyskland lige efter krigen. De fik, hvad der var
tilbage når alle andre havde fået, det er utroligt, hvad hunde kan leve af.

Jeg tror alle hunde er naturhunde, hvis de har mulighed for det. Men
dværgpinschere er meget robuste og udholdende. Vi har flere gange haft dem
med på bjergvandringer. De løber vejen ti gange, hvor vi kun går den engang.
Dværgpinscherne tåler også ben bedre end collierne, hvis de i et par dage
kun får ben og kød, får de meget hård mave, det kan dværgpinscherne sagtens
tåle.

De ville nu heller ikke få lov til at spise gamle madpakker og lign. Og hvis
vi ser, de har fat i en rådden fisk, tager vi den også. Men det er ikke
altid vi opdager det, før det er forsent. Det sker også at fisken kommer op
igen.

Hilsen
Jytte

Fra : pwh

Dato : 07-08-07 14:24

JB, skrev:

> [...]
> så jeg går efter de tyske bøger. Forfatteren har haft allergihund som
> blev helbredt ved råfodring, der er også et kapitel af en dyrlæge,

Øv, Tysk kan jeg slet ikke læse

> Desværre er der ingen bøger på dansk om moderne råfodring.

Vi må tage os sammen og skrive en selv

/Jens

Fra : JB

Dato : 07-08-07 21:42

> Øv, Tysk kan jeg slet ikke læse

> Vi må tage os sammen og skrive en selv
>
> /Jens

Ja du må se at komme i gang.

hilsen
Jytte

Fra : Søren LH

Dato : 11-08-07 14:18

"JB" <vingekattenfjern@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

Jeg kan anbefale Functional Food för hundar af Jill Mellström.

Købes her: http://www.jipotimas.se/omoss.htm

Mvh
Søren

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 07-08-07 11:17

On 6 Aug., 16:10, "C.H" <vax...@hotmail.com> wrote:

> Der skulle ikke være foregået yderligere koncentrationsproces, så pulveret
> er bare tørrede grøntsager.

Ja også den information jeg gav videre

> Jeg spurgte til mængden - hun sagde bare 5 g. om dagen.
> Det undrede mig - skal en chihuahua have den samme mængde som en irsk
> ulvehund?...

Den udtalelse gør desværre at nogen bliver vagtsomme overfor Barf
Klinikken, for vores gram om dagen blev beregnet udfra hundenes vægt.
Det interesante er at finde ud af hvor meget 1 gram pulver svare til,
i forhold til mos og det vil jeg selvfølgelig undersøge.

> [...]
> tro, at den så ville blive tyk og fed eller evigt hungrende.. Det svarede

Der er klart forskel på hunde, mine hunde får 200 gram foder om dagen
(2% af 10kg vægt) Hvis jeg skulle erstatte noget af kødet med grønt
(hjemmelavet eller ElKarma), så skulle de have 20/40% grønt og 80/60%
kød og så vil de i min logik tabe sig, når de med de 200 gram de får
nu og næsten ikke kan spise op, holder vægten også efter "kun" 4
uger.

> [...]
> dem..
> Måske - jeg er knap nok inde i byttedyrs og hundes anatomi til at kunne
Også den information vi fik

> [...]
> Omvendt tror jeg godt nok, at jeg ville se på evigt tiggende øjne, hvis der

Det kan så måske skyldes at er fyld nok i deres kød, who knows?

Det jeg har kunnet finde på div. hjemmeside omkring Barf og grønt, så
er det ikke meget ulve/vildhunde spiser af grønt end det de får fra
byttes maver.

Igen, der er millioner af måder at Barfe på og man finde den måde der
passer én bedst

Hvis vi ikke fodrede korrekt, så ville der vist være flere af os der
ikke havde hunde der var i live og struttede af sundhed.

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 07-08-07 11:43

BorderTerrierMor, skrev:

> [...]
> Det interesante er at finde ud af hvor meget 1 gram pulver svare til,
> i forhold til mos og det vil jeg selvfølgelig undersøge.

Den oplysning må du endelig melde tilbage med,
jeg er da nysgerrig efter at vide hvor stor mængde grøntsager
de mener en hund har behov for.

> [...]
> kød og så vil de i min logik tabe sig, når de med de 200 gram de får
> nu og næsten ikke kan spise op, holder vægten også efter "kun" 4

Som du selv skriver er der stor forskel på hundes appetit,
tror mine kunne æde sig ihjel på rent kød hvis de fik lov
Hvis de feks. har spist en 1500gr kylling hver kommer de
da hen for at se om der virklig ikke er mere at æde den dag
Det er faktisk kun hvis jeg har lavet en stor portion grøntmix
med kød at Angel kan levne lidt, det æder Tyson så

> Også den information vi fik

Men hvor får hundene så rent naturligt fibre fra,
kan du ikke også prøve at spørge om det.
Self er det af akademisk interesse for os begge da vores hunde får
det tilsat, El Kama og grøntpulver har jo ikke været i en dyrevom

> Det jeg har kunnet finde på div. hjemmeside omkring Barf og grønt, så
> er det ikke meget ulve/vildhunde spiser af grønt end det de får fra
> byttes maver.

Der er stor uenighed på det punkt.
Var på et tidspunkt inde på en hjemmeside hvor en dame havde
lavet forsøget med sine drevne barfhunde.
Hun gav dem en hel kanin hver, det eneste der blev levnet var mavesækken,
efter det forsøg skruede hun ned for grøntdelen, men droppede den dog ikke.

> Igen, der er millioner af måder at Barfe på og man finde den måde der
> passer én bedst

Jeps, barf er blevet et modeord. faktisk utroligt hvad jeg har
hørt precenteret som barf efterhånden.
Faktisk kan jeg bedre lide udtrykket råfodring, lidt mere flydene

> Hvis vi ikke fodrede korrekt, så ville der vist være flere af os der
> ikke havde hunde der var i live og struttede af sundhed.

Tror også man skal gører det meget forkert før man direkte skader hunden,
men de fleste er vist enige om at ren køddiæt ikke er sundt for en hund
i længden.

Dog var det hvad sønnen hos Maxøe anbefalede mig i sin tid da jeg skulle
købe ind til opstart med barf. Da jeg bad om grøntmix sagde han at det ikke
var nødvendigt, hans egen hund fik kun ren kallun.
Pudsigt nok snakkede jeg med hans Far 2 uger efter, og han sagde at hunden
da bestemt skulle have grøntsager. Efter den dag har jeg ikke gidet hører
på deres råd, de må da inden for den samme butik have den samme filosofi

/Jens (som er glad for at Fru Larsen er med igen, jeg lover at værer lidt flinkere)

Fra : C.H

Dato : 07-08-07 13:08

> [...]
> Self er det af akademisk interesse for os begge da vores hunde får
> det tilsat, El Kama og grøntpulver har jo ikke været i en dyrevom

Bare lige en hurtig kommentar - Jeg kender ikke en hunds behov for fibre,
men kan da lige skyde ind, at der jo også er fibre i både kød og ben - de er
bare ikke vegetabilske, selvsagt.
I forhold til den "naturlige hunds" adgang til fibre fra grønt, så må man jo
næsten formode, at det ikke er særlig ofte, de får grønt - ihvertfald ikke
noget, som er fordøjet af byttedyr i forvejen. Og får de det, så er det nok
i relativt små mængder. (Enten er byttedyret lille, eller der har er mange
om budet).
Jeg kunne dog formode, at vilde hunde græsser på samme måde som tamhunde
gør - teoretisk set kan hunden så ikke fordøje det grønne den spiser, men
måske optages det alligvel i de små mængder, hunden har brug for?

Det er gæt.. Som sagt har jeg ikke forstand på sagen

> [...]
> Hun gav dem en hel kanin hver, det eneste der blev levnet var mavesækken,
> efter det forsøg skruede hun ned for grøntdelen, men droppede den dog

Jeg kan altså heller ikke lade være med at mene, at det er galt at beskrive
en tamhunds spisevaner ud fra en vild ulvs... Jeg er ganske sikker på, at
den forædling der er sket også har forandret på hundens fordøjelsessystem.
Alt andet ville være mystisk. Den har jo skullet vænne sig til den kost, der
var til rådighed - og så gør teorien om "survival of the fittest" sig
gældende og bliver en evolutionsfaktor....

> Jeps, barf er blevet et modeord. faktisk utroligt hvad jeg har
> hørt precenteret som barf efterhånden.
> Faktisk kan jeg bedre lide udtrykket råfodring, lidt mere flydene

Helt enig - jeg har det sådan, at hvis man Barfer, så kører man efter
Billinghurst. (Mon ikke også, det er et registreret varemærke).
Kører man ikke efter ham, så råfodrer man "bare"

> Tror også man skal gører det meget forkert før man direkte skader hunden,
> men de fleste er vist enige om at ren køddiæt ikke er sundt for en hund
> i længden.

Hundene skal være glade for, at de er omnivore... De kan klare det meste

> [...]
> på deres råd, de må da inden for den samme butik have den samme filosofi

Ja, det skulle man mene!
Personligt ville jeg godt nok rende skrigende væk, hvis jeg fik anbefalet at
fodre min hund udelukkende med Kallun..
(Det gjorde vi rent faktisk da vi fik Meck - opdrætteren gav os en kostplan
der bestod af kallun, æg og kalktilsætning... Helt ærligt - tænk at opfostre
en hund på den kost!! Så tror pokker han var et skravl, når han er blevet
startet sådan som helt lille - vi skiftede naturligvis kostplan efter få
dage..)

> /Jens (som er glad for at Fru Larsen er med igen, jeg lover at værer lidt
> flinkere)

Dygtig dreng, Jens

Connie - der jo altid er sød og flink

Fra : pwh

Dato : 07-08-07 13:36

C.H, skrev:

> [...]
> vænne sig til den kost, der var til rådighed - og så gør teorien om
> "survival of the fittest" sig gældende og bliver en

110% enig, jeg går også i baglås når folk skal trække for mange
paraleller mellem hundeadfærd og ulveadfærd mht opdragelse.
Hunde har jo i masser af generationer levet af resterne fra menneskets bord,
så det har deres fordøjelsessystem sikkert langsomt tilpasset sig.
Hvem ved, om 500 år har dens fordøjelsessystem måske også
tilpasset sig tørkost

> Helt enig - jeg har det sådan, at hvis man Barfer, så kører man efter
> Billinghurst. (Mon ikke også, det er et registreret varemærke).
> Kører man ikke efter ham, så råfodrer man "bare"

Nemlig, Billinghurst er gud
Spøg til side, jeg føler mig på rimelig sikker grund ved primært
at følge hans "gamle" anvisninger, de er trods alt gennemprøvede.
Om det kan gøres bedre ved jeg ikke, men hvor godt skal det værer

> Hundene skal være glade for, at de er omnivore... De kan klare det
> meste

De er vist ifølge barfcenteret heller ikke omnivore,
det står i den artikel som fru Larsen lige har linket til.

> Ja, det skulle man mene!
> Personligt ville jeg godt nok rende skrigende væk, hvis jeg fik
> anbefalet at fodre min hund udelukkende med Kallun..

Jeg nøjedes med at købe hans kød OG en gang grøntmix
Bare skræmmende hvis folk uden nogen viden får den slags vejledning.

> [...]
> tænk at opfostre en hund på den kost!! Så tror pokker han var et
> skravl, når han er blevet startet sådan som helt lille - vi skiftede

Det var måske der grunden til hans senere problemer blev lagt.
Skal jeg en dag barfe en ny hvalp skal der i forvejen læses grundigt
på sagen, Billinghurst har heldigvis skrevet en bog lige om det emne.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 07-08-07 15:22

> [...]
> så det har deres fordøjelsessystem sikkert langsomt tilpasset sig.
> Hvem ved, om 500 år har dens fordøjelsessystem måske også

Hvem ved?

Indtil videre kan de leve temmelig længe på tørkost - det ender med, at de
bliver 25

> Nemlig, Billinghurst er gud

Amen!

> Spøg til side, jeg føler mig på rimelig sikker grund ved primært
> at følge hans "gamle" anvisninger, de er trods alt gennemprøvede.
> Om det kan gøres bedre ved jeg ikke, men hvor godt skal det værer

Alt kan gøres bedre... Og der finjusteres jo på teorierne hele tiden..
Fuldstændig som det gælder med tørkost...
Der vil jeg nødig bruge det samme, som var normen for tyve år siden

> De er vist ifølge barfcenteret heller ikke omnivore,
> det står i den artikel som fru Larsen lige har linket til.

Jaaa - den teori er jeg ikke sikker på, jeg ryger på...
Hvis man sammenligner med en kat, som jo er carnivor, så vælger en hund
nogle helt andre emner at putte i hovedet..
Min græsser rask væk - både almindeligt græs og hvede sætter han stor pris
på... Plus det løse..
Jordbær har været et hit denne sommer og andre frugter, han kan finde rundt
omkring..
DET gør en ægte carnivor ikke - det tror jeg sgu ikke på...
Men det giver mening i forhold til de foderanvisninger, de giver...

> Jeg nøjedes med at købe hans kød OG en gang grøntmix
> Bare skræmmende hvis folk uden nogen viden får den slags vejledning.

Jeg synes det er ganske fint at anbefale kallun til opstart - det er lettere
for hundens mave at fordøje og er en blid overgang, hvis hunden er lidt
sart.
Men at anbefale det som det eneste kød hunden skal have...Det er sgu galt.

> Det var måske der grunden til hans senere problemer blev lagt.
> Skal jeg en dag barfe en ny hvalp skal der i forvejen læses grundigt
> på sagen, Billinghurst har heldigvis skrevet en bog lige om det emne.

Ja, det kan godt være der, der skete nogle småting dengang, der grundlagde
hans lidt kedelige helbred...
Jeg tror ikke, jeg selv turde råfodre en hvalp... Så skulle jeg sgu godt nok
have styr på sagerne først

Connie

Fra : pwh

Dato : 07-08-07 15:46

C.H, skrev:

> Hvem ved?
>
> Indtil videre kan de leve temmelig længe på tørkost - det ender med,
> at de bliver 25

Gud forbyde det
Er der egentligt nogle tal der siger noget om vores hunde
er blevet ældre gennem tiden ?

> Alt kan gøres bedre... Og der finjusteres jo på teorierne hele tiden..

Det er logik for burhøns

> Fuldstændig som det gælder med tørkost...
> Der vil jeg nødig bruge det samme, som var normen for tyve år siden

Forskellen på barf og tørkost er bare aldersforskellen,
tørkost er jo en rimelig ny opfindelse.
Hvor barf lidt firkantet sat op er at gå tilbage til rødderne.

> Jaaa - den teori er jeg ikke sikker på, jeg ryger på...

Heller ikke jeg.

> [...]
> DET gør en ægte carnivor ikke - det tror jeg sgu ikke på...
> Men det giver mening i forhold til de foderanvisninger, de giver...

De gør det vel i en god mening fordi de tror på den teori,
ellers havde de vel indrettet deres fodervejlinger anderledes.
De skeler sikkert mere til hvordan ulve spiser, hvor Billinghurst
helt klart koncentrerer sig om hvordan hunde spiser.
Jeg er faktisk ikke engang sikker på at ulve er nævnt i hans bog,
det er ihvertilfælde ikke det gennemgående tema.

> [...]
> hunden er lidt sart.
> Men at anbefale det som det eneste kød hunden skal have...Det er sgu

Det var helt klart til permanent fodring at Ronnie anbefalede kallun,
pudsigt nok er det også altid det de har på lager.
Det svinger mere med deres beholdning af andre kødarter.

> Ja, det kan godt være der, der skete nogle småting dengang, der
> grundlagde hans lidt kedelige helbred...

Det er da hvad jeg mange steder har læst, at fodringen af en hvalp
er det mest kritiske, så regn du bare med det.

> Jeg tror ikke, jeg selv turde råfodre en hvalp... Så skulle jeg sgu
> godt nok have styr på sagerne først

Jeg håber at jeg er så dreven til den tid at jeg godt tør,
men jeg vil lige læse grundigt på lektien først.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 07-08-07 16:00

> Gud forbyde det
> Er der egentligt nogle tal der siger noget om vores hunde
> er blevet ældre gennem tiden ?

Garanteret står der noget om hundens alder gennem tiderne... Men hvor, det
ved jeg ikke
Det må kunne findes

> Det er logik for burhøns

Jeps

> Forskellen på barf og tørkost er bare aldersforskellen,
> tørkost er jo en rimelig ny opfindelse.
> Hvor barf lidt firkantet sat op er at gå tilbage til rødderne.

Jooo - men problemet er så bare, at folk er meget uenige om, hvordan
rødderne var
Og her er der rum for forskning og udvikling...

> [...]
> Jeg er faktisk ikke engang sikker på at ulve er nævnt i hans bog,
> det er ihvertilfælde ikke det gennemgående tema.

Jeg er helt hundrede på, at de selvfølgelig tror på teorien. - og jeg er
også sikker på, at de har grunde til at tro på den.
Jeg kender ikke grundene og hælder derfor til min egen hjemmestrikkede teori

> Det var helt klart til permanent fodring at Ronnie anbefalede kallun,
> pudsigt nok er det også altid det de har på lager.
> Det svinger mere med deres beholdning af andre kødarter.

Mystisk - jeg skulle ikke...
Men man gjorde det jo førhen...

> Det er da hvad jeg mange steder har læst, at fodringen af en hvalp
> er det mest kritiske, så regn du bare med det.

Ja, det er en oplagt årsag - plus elendig avl
Men hunden var skøn alligevel

> Jeg håber at jeg er så dreven til den tid at jeg godt tør,
> men jeg vil lige læse grundigt på lektien først.

god læselyst - du har med dit skruk-index max et år

Connie - der kører til træning NU

Fra : pwh

Dato : 07-08-07 16:31

C.H, skrev:

> Jooo - men problemet er så bare, at folk er meget uenige om, hvordan
> rødderne var
> Og her er der rum for forskning og udvikling...

Helt sikkert.
Men lige mht tørkost er det faktisk ret kompliceret at lave et foder,
som af naturlige årsager ikke kan varires i sammensætningen,
så det dækker alle hundens behov. Der behøver man ikke
på samme måde med barf at lave den samme videnskab ud af det,
så længe man blot sørger for en varieret kost.
Brækker jeg meget tørkost ned i bestanddele ligner det da til forveksling
det jeg selv giver råt. Jeg giver bare ikke hele baduljen i hvert måltid,
visse fødevarer egner sig nemlig ikke til at blive kombineret.
Min pointe er at det er kompliceret at lave et godt tørfoder,
men at det ikke er særlig kompliceret at råfodrer

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 07-08-07 15:42

> (Det gjorde vi rent faktisk da vi fik Meck - opdrætteren gav os en
> kostplan der bestod af kallun, æg og kalktilsætning... Helt ærligt - tænk
> at opfostre en hund på den kost!!

Det skal du såmænd ikke rynke på næsen af, Loui`s opdrætter brugte også
noget lignende til overgang fra mors mælk til rigitig mad..Hun har altid
råfodret sine hunde.

Så tror pokker han var et skravl, når han er blevet
> startet sådan som helt lille - vi skiftede naturligvis kostplan efter få
> dage..)

Det har den fordel, at hundene vokser jævnt og roligt, i stedet for den her
turbovækst visse racer kan have.
Jeg har ikke set en eneste af Loui`s hundefamilie ende op med at være
skravl, ikke en.
men de vokser stille, Loui var også omkring de to, før han begyndte at lægge
sig ud og få fylde.
til sammenligning var her to boxerhanner på louis alder herovre, hvor loui
var den mindste, han er størst nu (og absolut smukkest, selvfølgelig!), så
det behøver ikke at betyde noget som helst.

Mvh. Marie

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 07-08-07 16:24

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:46b8849e$0$7603$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> var den mindste, han er størst nu (og absolut smukkest, selvfølgelig!), så
> det behøver ikke at betyde noget som helst.

jeg glemte lige at der også var el kama i den hvalpeblanding.. sorry..

Mvh. Marie

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 07-08-07 12:16

On 7 Aug., 12:16, BorderTerrierMor <BorderTerr...@Forum.dk> wrote:

> [...]

Jeg fandt denne meget udførlige gennemgang af Vom-indhold og kallun.
Ret interresant lærerigt læsning på dette link

http://www.graekerkarla.dk/Vom-indhold%20og%20kallun.html

FIBRE:
For det sjette er der fibre både i vom indhold og i rå, blendede
grønsager og i Dansk BARF Centers vitamin- og mineraltilskud. Når
fibrene når hundens tyktarm, vil der ske en bakteriel nedbrydning af
dem til kortkædede fedtsyrer samt til CO2 og metan, på tilsvarende
måde som det sker i drøvtyggernes vom. Disse fedtsyrer kan tilføre
cellerne i tyktarmens slimhinde energi, idet cellerne i tyktarmen
bruger kortkædede fedtsyrer som en energikilde. Men i større mængde
har fibre den ulempe, at der med dannelsen af gasserne også lukkes gas
ud i form af prutter, samt at ekskrementerne bliver løse og store.
Desuden kan fibre sænke protein fordøjelsen og optagelse af protein
(Purina Research Report, 1998). Forklaringen på det må være, at fibre
fremskynder passagen af maveindhold gennem tarmen så gennemløbstiden
forkortes. Herved opholder føden sig kortere tid i tyndtarmen, som hos
hunden kun er 1/3 eller halvt så lang som vores. Dermed er der kortere
tid til fordøjelse og optagelse af protein. Man har eksperimentelt
vist, at hvis man øger andelen af fibre i hundefoder fra så godt som 0
til 8%, så sænkes gennemløbstiden fra 60-70 timer til 35 timer som
følge af den hurtigere passage(Mech & Boitani, 2003, side 125). Ulve
kan blande deres føde med ufordøjelige dele. For eksempel har Rolf
Peterson set ulve æde pels fra elge umiddelbart efter at have nedlagt
elgen, men før de begynder at åbne ind til bughulen (Mech & Boitani,
2003, side 125). En hurtig passage vil gøre ulven i stand til
hurtigere at tømme tarmen og æde igen. Herved mindskes tab af byttet
til medspisere/ådselsædere. Ifølge hundefoderet "Lams" , har deres
forskning vist, at det optimale fiber niveau for raske hunde ligger
fra 1,4 til 3,5%, og at moderate mængder af moderat
bakterienedbrydelige fibre, så som rødbede pulp, giver tyktarmens
slimhinde energi uden den negative sideeffekt af øget
ekskrementstørrelse og løse ekskrementer samt gas afgang (prut).
Desuden har deres forskning vist, at højt niveau af fibre kan sænke
fordøjelsen af andre næringsstoffer i føden. Store mængder af kål,
blomkål, broccoli og rosenkål etc. over længere tid, kan som Ian
Billinghurst advarer om, desuden undertrykke skjoldbruskkirtlens
funktion og i værste fald give struma (forstørret skjoldbruskkirtel).
Forklaringen er, at kål indeholder glukosinulater som stimulerer
udvikling af struma. Ian Billinghurst advarer også om, at bønner og
ærter kun må gives rå i begrænset omfang. Ian Billinghurst (1993)
angiver ingen præcise mængder på de rå, blendede grønsager, men
skriver blot "plenty of fresh green leafy vegetables" (s 311). Han
anbefaler, at 60% af føden består af kødfulde ben og kød samt lever,
nyre, hjerte og hjerne. De resterende 40 % skal fordeles mellem
bladgrønsager, som skal udgøre 60-70% og korn og stivelsesprodukter så
som majs, hirse, rug, byg, ris, hvede, pasta og brød, som udgør 20-30
%. Desuden tilføjer han, at som hunden bliver ældre, skal andelen af
grønsager sænkes.

Mvh Fru Larsen

Fra : pwh

Dato : 07-08-07 13:19

BorderTerrierMor, skrev:
> [...]
>
> Jeg fandt denne meget udførlige gennemgang af Vom-indhold og kallun.
> Ret interresant lærerigt læsning på dette link

Interrersant læsning, det har du ret i, men bliver man egentligt meget
klogere end at man får bekræftet at der er stor uenighed på det punkt

Det er også en af grundene til at jeg valgte El Kama (men mest dovenskab),
det var pgr den store uenighed der er på det punkt.
Vendinger som "man må antage" optræder jo også ofte i den artikel.
Jeg fandt ud af at mange havde god erfaring med at fodrer med
El Kama og råt kød, og som jeg ser det indenholder El Kama sådan
i runde tal på grøntdelen det samme som diverse tørkost,
nok bare i en bedre udgave.

Undrer mig bare over at du siger at Barfcenteret bacerer sig på Billinghurst ideer,
som jeg læser artiklen er de da ret uenige på grundlæggende punkter.
De bør ikke pynte sig med lånte fjer og bruge hans navn som reklame
hvis de ikke synes at de er enig i hans filosofi

Hæftede mig også lige ved denne del.
**********
Jeg kan se på nettet, at nogen anbefaler rå, ubehandlet kallun som det eneste (kød)
man behøver at fodre med. Ifølge de oplysninger om næringsindholdet i rå, ubehandlet
kallun,
som jeg har kunnet finde, så er rå, ubehandlet kallun IKKE et "fuldfoder".
Det indeholder IKKE alle de næringsstoffer, som en hund har brug for.
**********

Det bekræfter jo hvad nogle af os har sagt om at kallun
ikke skal udgører grundstammen i hundens foder.

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 07-08-07 13:34

On 7 Aug., 14:19, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
> **********
>
> Det bekræfter jo hvad nogle af os har sagt om at kallun
> ikke skal udgører grundstammen i hundens foder.

Jeg ser ingen grund til jeg kommentere yderligere på dit indlæg, da
det bliver gentagelse på gentagelse.

Mvh Fru Larsen.(der aldrig har sagt Kallun skal være grundstammen for
altid)

Fra : pwh

Dato : 07-08-07 13:44

BorderTerrierMor, skrev:

> Jeg ser ingen grund til jeg kommentere yderligere på dit indlæg, da
> det bliver gentagelse på gentagelse.
>
> Mvh Fru Larsen.(der aldrig har sagt Kallun skal være grundstammen for
> altid)

Hvorfor bliver du ved med at tage alt så personligt.
Som jeg husker det hæftede jeg og Søren os bare ved at den
diæt som du gav indenholdt meget kallun.
Derfra til at jeg har påstået at du har sagt at det skal udgører
grundstammen i foderet er altså (igen) at lægge mig ord i munden.

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 07-08-07 17:51

On 7 Aug., 16:21, "C.H" <vax...@hotmail.com> wrote:

> Jaaa - den teori er jeg ikke sikker på, jeg ryger på...
> - Vis tekst i anførselstegn -

Fra Billinghurst´s HP ...
cats are obligate carnivores while dogs are omnivores with a
carnivorous background.

Samt dette (ancestors=slægtninge)
A biologically appropriate diet for a dog is one that consists of raw
whole foods similar to those eaten by the dogs' wild ancestors. . The
food fed must contain the same balance and type of ingredients as
consumed by those wild ancestors. This food will include such things
as muscle meat, bone, fat, organ meat and vegetable materials and any
other "foods" that will mimic what those wild ancestors ate.

http://www.drianbillinghurst.com/barf_philosophy.html

Mvh Fru Larsen