Firewall og lokalt privat netværk.
Fra : K

Dato : 06-08-07 14:38

Kan det passe, at an er nødt til at slå sine software-firewalls fra for at
kunne køre lokalt intranet?
Jeg har en DI-604 koblet til mine pc'er.
Har talt med support hos D-link, som fortæller mig, at jeg skal koble mine
software firewalls fra, både Windows og Norton.
Hvordan laver jeg et lokalt netværk og stadig sikrer med soft-firewalls?

Mvh.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-08-07 15:14

"K" <K@Kpax.com> crashed Echelon writing

> Kan det passe, at an er nødt til at slå sine software-firewalls fra
> for at kunne køre lokalt intranet?

Nej

> [...]
> mine software firewalls fra, både Windows og Norton.
> Hvordan laver jeg et lokalt netværk og stadig sikrer med

Nu skriver du intet om hvad du har prøvet eller hvad du ellers kører med
eller prøver at opnå. Men D-Link siger sikkert dette fordi de ikke
supporterer dine software firewalls.

Men korrekt sagt af D-Link for at fejlsøge, i tilfælde af du kører med
software firewalls der blokerer for dit lokale netværk, og du ikke selv ved
hvordan du indstiller dem til at acceptere denne trafik (hvis det vel og
mærke skal være muligt).

--
Bjarke Andersen

Fra : K

Dato : 06-08-07 15:26

"Bjarke Andersen" <bjarke.andersen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ved
> hvordan du indstiller dem til at acceptere denne trafik (hvis det vel og

Ok.. Lad mig forsøge at forklare, hvad jeg vil opnå.
Jeg har netop købt en bærbar.. en HP6415eo.
Jeg har i forvejen en hjemmebygget stationær pc.
Disse to banditter vil jeg gerne sætte sammen i et lokalt privat netværk, så
jeg fra hver af pc'erne kan hente de filer, jeg måtte have behov for.
Da jeg allerede ved, at DI-604 indeholder en switch, så har jeg ikke behov
for en switch eller hub udover denne.
I firewall-opsætningen er der jo mulighed for at lave undtagelser, hvilket
jeg da også har vinket af. Det gælder bl.a. fildeling.
Jeg har tilsluttet begge mine pc'er til min router, men jeg kan ikke se den
anden pc fra den ene eller den anden.
Jeg kører XP-home edit. på min stationære og Vista Home Premium på den
bærbare.

Hjalp det, eller skal du bruge mere info?

Mvh.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-08-07 15:44

> [...]
> behov for. Da jeg allerede ved, at DI-604 indeholder en switch, så har
> jeg ikke behov for en switch eller hub udover denne.

Korrekt.

> I firewall-opsætningen er der jo mulighed for at lave undtagelser,
> hvilket jeg da også har vinket af. Det gælder bl.a. fildeling.

Hvilken firewall? Der findes mange. XPs egen skal du bruge undtagelsen Fil-
og udskriftsdeling og sikre dig om det skal være alle inkl Internettet der
må kigge med eller kun det som MS kalder undernet dvs lokal netværk (bemærk
deling af mapper er kun en risiko når PCen sidder på direkte eller
ubeskyttede netværk, bag din router vil routeren ikke tillade Internettet i
at nå dine delte mapper før du selv åbner for disse porte.

> [...]
> se den anden pc fra den ene eller den anden.
> Jeg kører XP-home edit. på min stationære og Vista Home Premium på den

Kan du pinge maskinerne på deres IP-adresser?

Har du delt de mapper du gerne vil dele?

--
Bjarke Andersen

Fra : K

Dato : 06-08-07 17:57

> [...]
> ubeskyttede netværk, bag din router vil routeren ikke tillade Internettet
> at nå dine delte mapper før du selv åbner for disse porte.

På Vista-maskinen lader det til, at både Norton Security og Windows egen
firewall er aktive, men der er vinket korrekt af i Windows-undtagelserne.

> Kan du pinge maskinerne på deres IP-adresser?

Jeg kan pinge den ene vej (fra bærbar til stationær), men ikke den anden
vej.

> Har du delt de mapper du gerne vil dele?

Ja, det skulle jeg mene.
Men jeg kan ikke engang se den anden pc.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 06-08-07 19:39

> På Vista-maskinen lader det til, at både Norton Security og Windows
> egen firewall er aktive, men der er vinket korrekt af i
> Windows-undtagelserne.

Det var nok en idé du finder ud af hvilken én af de 2 du vil køre med, og
undtagelsesfanen har intet med Norton at gøre.

> Jeg kan pinge den ene vej (fra bærbar til stationær), men ikke den
> anden vej.

Så er det nok en firewall på den bærbare der blokerer

--
Bjarke Andersen

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 07-08-07 08:24

K forklarede:
> [...]
>
> Ja, det skulle jeg mene.
> Men jeg kan ikke engang se den anden pc.

Det er noget rod med 500-600 firewalls kørende på et LAN
Bestem dig for hvilken firewall du vil bruge, og dræb de andre..
Iøvrigt er software firewalls noget fanden har skabt, jeg synes de
"hårde" er langt bedre...
...::JMJ::..

Fra : K

Dato : 07-08-07 13:17

"..::JMJ::.." <kaliffen@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bestem dig for hvilken firewall du vil bruge, og dræb de andre..
> Iøvrigt er software firewalls noget fanden har skabt, jeg synes de "hårde"

Jeg kører kun med Windows egen firewall nu på begge maskiner.
Norton Antivirus på min stationære har ikke indbygget Soft-FW.
Det er der så til gengæld på min Norton Security - på min bærbare, men den
har jeg kvalt og har kun Windows FW kørende.
Desuden har jeg (tror jeg) lokalisret mine lokale IP-adresser.
Dem kan jeg pinge med responstider på 10-12 ms. Ikke at det betyder noget,
men der er respons på 4 fortløbende adresser.
Spørgsmålet er så, om jeg manuelt kan logge mig på netværket.

I mit link, 'Netværkssteder' har jeg et link, der hedder 'Vis
arbejdsgruppecomputere', men det link virker ikke.
Har det noget at sige i denne situation? Er det en fejl?
Mangler jeg et program til min PC?

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-08-07 13:33

On Tue, 7 Aug 2007 14:17:21 +0200, "K" <K@Kpax.com> wrote:

> [...]

>Dem kan jeg pinge med responstider på 10-12 ms. Ikke at det betyder noget,
>men der er respons på 4 fortløbende adresser.

Dine maskiners ip-adresse kan findes på flere måder - Jeg plejer at
kigge i routeren's status sider, eller evt køre IPCONFIG.EXE på en
maskine...

At pinge op gennem ip-adresserne lyder noget besværligt

Anyway: 4 fortløbende adresser skriver du. Med een router og to
computere burde der kun være svar fra 3 adresser. Men den ene maskine
hår måske både kablet og trådløst netkort ??

>Spørgsmålet er så, om jeg manuelt kan logge mig på netværket.

Hvad mener du helt præcis med 'logge mig på netværket'

Det er vel 'noget med at dele filer mellem computerne' ??

>I mit link, 'Netværkssteder' har jeg et link, der hedder 'Vis
>arbejdsgruppecomputere', men det link virker ikke.
>Har det noget at sige i denne situation? Er det en fejl?
>Mangler jeg et program til min PC?

Det er formentlig en opsætningsspørgsmål...

Prøv at køre Guiden Netværksinstallation på alle maskiner: Den ligger
under 'Alle Programmer' -> 'Tilbehør' -> 'Kommunikation'.

Det burde klare alle problemer med opsætningen - inklusive de
relevante porte i windows indbyggede firewall.

<mlr>

Fra : K

Dato : 07-08-07 19:25

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det burde klare alle problemer med opsætningen - inklusive de
> relevante porte i windows indbyggede firewall.

Nu har jeg kørt opsætningen, men det løser ikke problemet.
Jeg kan stadig ikke se den anden pc i mine netværksforbindelser.
Det er som om, min stationære PC mangler noget.

Fra : Nicolai

Dato : 08-08-07 04:08

"K" <K@Kpax.com> skrev i en meddelelse

> Nu har jeg kørt opsætningen, men det løser ikke problemet.
> Jeg kan stadig ikke se den anden pc i mine netværksforbindelser.
> Det er som om, min stationære PC mangler noget.

Jeg kan mindes at du er blevet spurgt flere gange, men hvad er dine IP
adresser på de 2 maskiner?

Fra : K

Dato : 08-08-07 17:46

"Nicolai" <example@example.invalid> skrev i en meddelelse

> "K" <K@Kpax.com> skrev i en meddelelse

> Jeg kan mindes at du er blevet spurgt flere gange, men hvad er dine IP
> adresser på de 2 maskiner?

Der står DNS 194.239.134.83

Men det står der også på den anden maskine bortset fra IPv4 DNS-servere, og
det kan jeg ikke forstå.
Og det er spørgsmålet, om det er den rigtige IP-adr., jeg har skrevet.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 08-08-07 17:50

> Der står DNS 194.239.134.83
>
> Men det står der også på den anden maskine bortset fra IPv4
> DNS-servere, og det kan jeg ikke forstå.
> Og det er spørgsmålet, om det er den rigtige IP-adr., jeg har skrevet.

Dns er navne opslag og er ikke det vi har brug for i denne sammenhæng. Det
vi har bruge for at vide er din ip-adresse, som nævnt i tråden kan du se
den med ipconfig kommando i en dos-prompt

--
Bjarke Andersen

Fra : Nicolai

Dato : 06-08-07 17:29

"K" <K@Kpax.com> skrev i en meddelelse

> Hjalp det, eller skal du bruge mere info?

Som Bjarke skriver, kunne du jo teste om der var LAN forbindelse ved at slå
FW fra.

Hvilken IP adresse har de 2 maskiner?

> Mvh.

nicolai

Fra : Nicolai

Dato : 06-08-07 17:26

"K" <K@Kpax.com> skrev i en meddelelse

> Kan det passe, at an er nødt til at slå sine software-firewalls fra for at
> kunne køre lokalt intranet?

Nej, men du skal "åbne" for dit lokale IP segment.

> Jeg har en DI-604 koblet til mine pc'er.
> Har talt med support hos D-link, som fortæller mig, at jeg skal koble mine
> software firewalls fra, både Windows og Norton.

Nej, de skal ikke.

> Hvordan laver jeg et lokalt netværk og stadig sikrer med soft-firewalls?

Åbner din SW-FW og angiver at du har et lokalt LAN og at det lokale IP
segment skal være åbent lokalt.

Hvilken FW bruger du?

> Mvh.

nicolai

Fra : K

Dato : 06-08-07 18:09

> Nej, men du skal "åbne" for dit lokale IP segment.

> Nej, de skal ikke.

Jeg regnede heller ikke med det. Men hun var også svensker, hende jeg
pråtade/talte med.

> Åbner din SW-FW og angiver at du har et lokalt LAN og at det lokale IP
> segment skal være åbent lokalt.

Det må jeg lige se, om jeg kan finde.

> Hvilken FW bruger du?

Der er både Windows egen og Norton Security. - altså udover den mekaniske i
DI-604. ;)

Fra : Nicolai

Dato : 06-08-07 18:49

"K" <K@Kpax.com> skrev i en meddelelse

> Det må jeg lige se, om jeg kan finde.

Jeg har godt nok ikke nogen erfaring med Windows egen.

> Der er både Windows egen og Norton Security. - altså udover den mekaniske
> i DI-604. ;)

Umiddelbart kunne jeg forestille mig, at den i DI-604 er ligeglad med
lokalnettet. Jeg tror mest på det du skal kigge på Norton.

Fra : K

Dato : 06-08-07 19:30

> [...]
>
> Umiddelbart kunne jeg forestille mig, at den i DI-604 er ligeglad med
> lokalnettet. Jeg tror mest på det du skal kigge på Norton.
Jeg har valgt kun at køre med én firewall på hver.
Det anbefaler man.
Men stadig kan jeg ikke forstå, hvorfor jeg ikke kan få det til at fungere.

Fra : Nicolai

Dato : 06-08-07 20:07

> [...]

> Det anbefaler man.
> Men stadig kan jeg ikke forstå, hvorfor jeg ikke kan få det til at

Jo, men for at udelukke andre fejl, så prøv følgende (glem FW i DI-604):

1. Slå den ene FW fra, tjek om det virker nu

2. Slå den anden FW fra, tjek om det virker nu.

3. Virker det, slå den første til igen og tjek om det virker.

4. Virker det, så er det den anden FW der blokere - virker det ikke blokerer
begge FW.

Har du fundet IP adresserne på dine 2 klienter?

nicolai

Fra : K

Dato : 06-08-07 20:18

> [...]
> blokerer begge FW.
>
> Har du fundet IP adresserne på dine 2 klienter?

Jeg har ip-adresserne på begge.
Og vil lige forsøge at pinge den anden vej igen, hvor det ikke lod sig gøre
før.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 06-08-07 20:49

"K" <K@Kpax.com> wrote in

> Jeg har ip-adresserne på begge.
> Og vil lige forsøge at pinge den anden vej igen, hvor det ikke lod sig
> gøre før.

Hvad var det der ikke lod sig gøre? Var det kun ping eller var det både
ping og fildeling. Ping kører på sin egen protokol kaldet ICMP - som du kan
åbne for særskilt i din firewall.

Angående fildeling i Vista så er der lidt mere der skal til end i XP - jeg
har brugt Steves forklaring her med success:
http://forums.whirlpool.net.au/forum-
replies.cfm?t=690688&r=12198982&u=29986#r12198982

Se evt. også Microsofts egen forklaring på forskellene mellem fildeling i
XP og Vista:
http://www.microsoft.com/technet/network/evaluate/vista_fp.mspx

Venlig hilsen
Flemming

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-08-07 21:06

On Mon, 6 Aug 2007 15:37:47 +0200, "K" <K@Kpax.com> wrote:

>Kan det passe, at an er nødt til at slå sine software-firewalls fra for at
>kunne køre lokalt intranet?

Du skal i hvert fald åbne for netbios portene for at kunne køre
windows maskinerne i netværk...

> [...]
>software firewalls fra, både Windows og Norton.
>Hvordan laver jeg et lokalt netværk og stadig sikrer med soft-firewalls?

Der er principelt ingen grund til at køre software firewall når dit
lokalnet ligger bag en bredbåndsrouter.

Dine maskiner har lokale ip-adresser og kan ikke 'nås' ude fra
internettet...

Så jeg holder sådan set med DLink's support: Deaktiver dine software
firewall's....

<mlr>

Fra : K

Dato : 06-08-07 23:32

"Michael Rasmussen" <mic@HaderSpamDou.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> internettet...
>
> Så jeg holder sådan set med DLink's support: Deaktiver dine software

Det er pudsigt, for det står der intet om i den vejledning, man kan læse i
Hjælp og Support.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-08-07 07:36

On Tue, 7 Aug 2007 00:31:51 +0200, "K" <K@Kpax.com> wrote:

>Det er pudsigt, for det står der intet om i den vejledning, man kan læse i
>Hjælp og Support.

Routeren blokerer effektivt for al trafik udefra internettet. Udefra
kan vi kun 'se' din bredbåndsrouters WAN ip-adresse. Dine lokale
maskiner har lokale ip-adresser der ikke kan 'ses' udefra.

Hvis ellers du har tillid til maskinerne / brugerne på lokalnettet, er
der ingen grund til at opsætte software firewall's.

<mlr>

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 07-08-07 07:29

Michael Rasmussen <mic@HaderSpamDou.dk> crashed Echelon writing

> Der er principelt ingen grund til at køre software firewall når dit
> lokalnet ligger bag en bredbåndsrouter.

Medmindre man vil beskytte sig mod andre maskiner på sit lokalnetværk. Sæt
nu du kørte med en server som blev kompromitteret, derfra kunne man så
komme videre til resten af netværket.

Eller hvad nu hvis routeren havde en sårbarhed.

--
Bjarke Andersen

Fra : Nicolai

Dato : 07-08-07 11:07

> [...]
> komme videre til resten af netværket.
>
> Eller hvad nu hvis routeren havde en sårbarhed.

Ja, der er mange situationer. Når du skal på internettet ude på Uni, så er
din maskine åbne for alle som har logget sig på lokalnettet, hvis ikke man
har en software firewall på sin maskine.

> --
> Bjarke Andersen

nicolai

Fra : K

Dato : 09-08-07 13:24

> [...]
> software firewalls fra, både Windows og Norton.
> Hvordan laver jeg et lokalt netværk og stadig sikrer med soft-firewalls?

Nå, nu er jeg ved at væe godt galt skrællen.
Nu har jeg læst lidt flere anvisninger, og har nu aktiveret 'lmhost' og
NetBios i begge.
WINS er sat til auto.
Desværre er der stadig ikke noget, der virker.
Det ender med en NAS. Jeg håber så, at den er lettere at konfigurere.
Grrrrr!

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 09-08-07 14:04

> [...]
> Desværre er der stadig ikke noget, der virker.
> Det ender med en NAS. Jeg håber så, at den er lettere at konfigurere.

Godt være du er gal i skrællen men i bund og grund svarer du jo ikke på de
ting folk spørger om, så du er selv ude om det.

--
Bjarke Andersen

Fra : K

Dato : 09-08-07 21:25

> "K" <K@Kpax.com> crashed Echelon writing

> Godt være du er gal i skrællen men i bund og grund svarer du jo ikke på de
> ting folk spørger om, så du er selv ude om det.

Jamen dog..
Og de spørgsmål er?
Hvis det er ip-adresserne, så har jeg nævnt dem.
Men der er jo flere IP-adresser, så hvilke der er de lokale, aner jeg ikke.
Men jeg er ikke ekspert i netværk, så det er derfor jeg spørger.

Fra : Nicolai

Dato : 10-08-07 00:04

"K" <K@Kpax.com> skrev i en meddelelse

> Jamen dog..

Jeg tror det vil ganve dig, at tage tingene lidt mere strukturet. Og måske
følge lidt bedre med i tråde.

> Og de spørgsmål er?
> Hvis det er ip-adresserne, så har jeg nævnt dem.

Nej, du har nævnt én enkelt DNS adresse. Og du skriver du har IP adresserne
på de 2 klienter, hvad er det? Det er du faktisk blev spurgt om flere gange.
Og hvis du pinger, så må du jo netop anvende det.

> Men der er jo flere IP-adresser, så hvilke der er de lokale, aner jeg
> ikke.

De gange du har pinget den ene eller den anden maskine, så har du jo brugt
dem.

> Men jeg er ikke ekspert i netværk, så det er derfor jeg spørger.

Nu ved jeg ikke hvor meget du har fået "ødelagt" ved at pille så meget som
du har pillet.

Jeg går ud fra at din dlink kører dhcp og at dine netoplysninger er korrekt
og dine klienter er i samme segment.

Har du prøvet om det virker, når du har slået alle firewalls fra. Altså både
den med windows fw og den anden?

nicolai

--
Støt Red Barnets landsindsamling den 9. september og meld dig som indsamler.

Fra : K

Dato : 10-08-07 16:21

> [...]
> korrekt og dine klienter er i samme segment.
>
> Har du prøvet om det virker, når du har slået alle firewalls fra. Altså

Jeg har prøvet med alle FW slået fra. Det var heller ingen succes.
Mine to IP-adresser, jeg regner med er de lokale, hedder 192.168.0.175 og
192.168.0.137

Kan du bruge det til noget?

Mvh.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 10-08-07 08:14

"K" <K@Kpax.com> crashed Echelon writing

> Hvis det er ip-adresserne, så har jeg nævnt dem.

Ja det er IP-adresserne og nej du har ikke nævnt dem men nævnte hvilken DNS
server dine maskiner anvender.

> Men der er jo flere IP-adresser, så hvilke der er de lokale, aner jeg
> ikke. Men jeg er ikke ekspert i netværk, så det er derfor jeg spørger.

Og vi har skrevet hvordan du ser dem.

--
Bjarke Andersen

Fra : ebbe hansen

Dato : 09-08-07 16:36

> [...]

> Desværre er der stadig ikke noget, der virker.
> Det ender med en NAS. Jeg håber så, at den er lettere at konfigurere.

Glem netbios, wins og lmhost - det er ikke nødvendigt.
Du skal definere det lokale netværk som - lokalt netværk - i din fw, så kan
du det hele.

prøv - som foreslået flere gange - at starte med at få det til at virke uden
firewall - og slå derefter firewalls til en ad gangen. Kig i din firewalls
log og find ud af, hvornår den blokerer hvad, når det ikke virker. Og ret
til. (tilføj regler, definer lokalnet etc.)

--
ebbe

Fra : K

Dato : 09-08-07 21:26

"ebbe hansen" <ebbennn@nnnamara.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> log og find ud af, hvornår den blokerer hvad, når det ikke virker. Og ret
> til. (tilføj regler, definer lokalnet etc.)

Ok..
Jeg kigger lidt på min firewall så.

Fra : K

Dato : 09-08-07 21:54

> [...]
> log og find ud af, hvornår den blokerer hvad, når det ikke virker. Og ret
> til. (tilføj regler, definer lokalnet etc.)

I de indstillingsmuligheder, jeg har, kan jeg under 'avanceret' ændre
indstillinger for LAN-forbindelse.
Hvis jeg skal indstille den til privat/ lokalt netværk, så skal jeg selv
skrive det som en nymulighed. Og jeg har intet kenskab til de portnumre, man
beder om.

Fra : ebbe

Dato : 10-08-07 12:26

K wrote:
> [...]
> Hvis jeg skal indstille den til privat/ lokalt netværk, så skal jeg
> selv skrive det som en nymulighed. Og jeg har intet kenskab til de
Har du fået det til at virke uden firewall?
Og nu kobler du firewall til på hvilken maskine?

Hvor er vi henne du?
Er det du beskriver indstillinger for netkort, firewall (i så fald hvilken)
eller router? Mit gæt er windows firewall.
Under faneblad 'undtagelser' har du markeret 'fil- og udskriftsdeling' (kun
de markerede virker!)?

--
ebbe

Fra : K

Dato : 10-08-07 16:24

"ebbe" <ebbexxx@xxxamara.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvilken) eller router? Mit gæt er windows firewall.
> Under faneblad 'undtagelser' har du markeret 'fil- og udskriftsdeling'

Korrekt.. Det er Windows FW. Og ja, fil- og udskriftsdeling er vinket af med
flueben.
Der er ingen mulighed for at markere privat/lokalt netværk.

Mvh.

Fra : K

Dato : 14-08-07 20:48

> [...]
> software firewalls fra, både Windows og Norton.
> Hvordan laver jeg et lokalt netværk og stadig sikrer med soft-firewalls?

Så fik jeg noget af det til at fungere, men ikke det hele.
Jeg kan ikke automatisk se de andre mapper eller den anden PC, men jeg kan
lukke delte XP-mapper op som netværkssteder på min Vista.
Jeg kan køre med det, som det ser ud nu, men jeg er ikke tilfreds med det
besvær og det, at jeg ikke kan se min stationære XP-PC på min bærbare Vista
helt automatisk.
Jeg håber, at en trådløs router og en evt. NAS er lettere at installere.

Tak til de, som har gjort sig umage for at hjælpe mig.

Mvh.