Operation og overvægt
Fra : lh

Dato : 05-08-07 16:54

Jeg har en meget nær ældre slægtning, der er plaget af galdestens smerter,
mener "de" det er. Problemet er at vedkommende er meget svært overvægtig og
hvad gør lægerne i disse situationer? Kan man operere? Det meste af
overvægten sidder på maven, men vedkommende er alligevel så overvægtig at
det nu sidder overalt på kroppen. De siger at de har svært ved at scanne når
vedkommende er så overvægtig, er det også rigtigt?

mvh
lh

Fra : Rasmus M. Jensen

Dato : 05-08-07 18:36

lh wrote:
> [...]
> alligevel så overvægtig at det nu sidder overalt på kroppen. De siger
> at de har svært ved at scanne når vedkommende er så overvægtig, er

det med scanningen er i hvert fald rigtigt...
scanning foregår ved hjælp af radiobølger som passerer ned gennem kroppen og
bliver reflekteret...
jo tykkere "laget" som bølgerne skal igennem jo større dæmpning er der af
signalet og det resulterer i mere utydelige scanningsbilleder...

man kan naturligvis "fyre lidt op" for styrken men det har så indvirkning på
andre ting... nej det er ik farligt...

Rasmus
sorry mom:
http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 05-08-07 19:36

On Sun, 5 Aug 2007 17:53:46 +0200, "lh" <com@comhere.dk> wrote:

> [...]
>hvad gør lægerne i disse situationer? Kan man operere? Det meste af
>overvægten sidder på maven, men vedkommende er alligevel så overvægtig at

Man kan godt operere - Men overvægten medfører en vis risiko for
perioperative komplikationer som f.eks lungebetændelse og/eller
såinfektion.

>De siger at de har svært ved at scanne når
>vedkommende er så overvægtig, er det også rigtigt?

Korrekt - Svær overvægt gør det meget vanskeligt at tolke billeder fra
ultralydsundersøgelser og CT-scanninger.

<mlr>