max personer i en båd
Fra : Morten

Dato : 05-08-07 14:48

Hej
Når der på mærkepladen på en båd står max 5 personer + 480kg

Så skulle der vel ikke være det store i vejen for at være 4 voksne + 2 børn
med samlet vægt på ca under 400kg + div max ca 200kg eller hvad ?
kun sejlads i indre farvande (fjor sejlads i godt vejr )

Fra : Henning

Dato : 05-08-07 19:46

On Sun, 5 Aug 2007 15:47:56 +0200, "Morten" <bladlus@get2net.dk>
wrote:

>Hej
>Når der på mærkepladen på en båd står max 5 personer + 480kg

Næppe - der står nok nærmere 5 personer _eller_ 480kg?

Fra : Morten

Dato : 05-08-07 20:16

> Næppe - der står nok nærmere 5 personer _eller_ 480kg?

Nej der står 5 pers + 480 kg

Morten

Fra : claus b.p.

Dato : 05-08-07 22:47

"Morten" <bladlus@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Henning" <no.mail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej der står 5 pers + 480 kg

Det er nu nok alligevel "eller" der menes. Det er ihvertfald den måde det
normalt opgives. Ellers skal det være en sag på mindst 15-20 fod. Prøv at
finde båden på producentens hjemmeside, eller beret her lidt mere om hvad
det er for en båd.

Mvh. Claus

Fra : Thomsen

Dato : 06-08-07 05:20

"Morten" skrev:
> Når der på mærkepladen på en båd står max 5 personer + 480kg
> Så skulle der vel ikke være det store i vejen for at være 4 voksne + 2
> børn med samlet vægt på ca under 400kg + div max ca 200kg eller hvad ?

Hvis båden er godkendt til max 5 personer bør man vel ikke sejle 6 personer
i den - uanset vægt.
(Jeg sammenligner lidt med en motorcykel som er godkendt til 2 personer, som
jo sagtens kan veje 100kg hver. Det betyder ikke at man må køre 4 personer á
50kg på motorcyklen ...)
--
) Hilsen Per
(

Fra : claus b. p.

Dato : 07-08-07 20:19

"Thomsen" <per.thomsen@sol.dk> wrote in message
> [...]
> (Jeg sammenligner lidt med en motorcykel som er godkendt til 2 personer,
> som jo sagtens kan veje 100kg hver. Det betyder ikke at man må køre 4
Der står specifikt i færdselsloven hvor mange personer der må være på en
motorcykel. Analogien holder ikke hvis man sammenligner med en bil, der må
(måtte) man godt vær flere personer end den er beregnet til, fx. 4 børn på
et 3personers bagsæde.
Når jeg skriver "måtte" er det fordi det fremover kun bliver tilladt med så
mange personer som der er sikkerhedsseler til, men på en båd gælder
naturligvis også at der skal være en redningsvest til alle ombord. Førhen
måtte man faktisk fylde bilen med 20 mennesker, hvis de kunne være der uden
at genere føreren, men det var selvfølgelig alligevel ikke tilladt at
overskride den tilladte totalvægt. Og den er tit nået med ca. 5 personer i
bilen.

Så, på vandet gælder: Synes du det er forsvarligt, når du tænker dig om, -
så er det, - men hvis du siger "Det går nok", så lad være!

Mvh. Claus

Fra : Morten

Dato : 06-08-07 08:36

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> finde båden på producentens hjemmeside, eller beret her lidt mere om hvad

Hej Det er en ørnvik 520 ca 17 fod m lænsepumpe og gummiflapper på
selvlæns

og jeg kan se at ørnvik 510 må sejle med 6 pers

Morten

Fra : Per

Dato : 06-08-07 08:58

Morten wrote:

> Hej Det er en ørnvik 520 ca 17 fod m lænsepumpe og gummiflapper på
> selvlæns
>
> og jeg kan se at ørnvik 510 må sejle med 6 pers

Så er det enten 5 personer eller 480 kg der menes...

/Per

Fra : claus b. p.

Dato : 06-08-07 13:59

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message

> Så er det enten 5 personer eller 480 kg der menes...

Jeg er enig, men jeg tror ikke nogen vil gø over at man er 4 voksne og 2
børn ombord. Men overskrid ikke totalvægten, og husk redningsvest til alle.

Mvh. Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 06-08-07 16:15

Jeg tror ikke der er nogen lov der forbyder dig at putte 20 personer i
båden... og dermed ligen en flygtninge transport!!!

Jeg tror de max 5 personer eller de 480kg., er det producenten står inde får
at båden kan kare. sker der så en ulykke og i f.eks.
har været 6 personer ombord vil producenten vakse sine hænder og fraskrive
sig ansvar.

Mvh
JR

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : claus b. p.

Dato : 07-08-07 20:10

"Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> wrote in message
> Jeg tror ikke der er nogen lov der forbyder dig at putte 20 personer i
> båden... og dermed ligen en flygtninge transport!!!

Åh jo, søfartsstyrelsen/myndighederne kan godt idømme straf for at overtræde
reglerne om "godt sømandskab", hvis man går langt ud over hvad der er
forsvarligt. Men det er jo ikke normalt med §77 eftersyn på vandet, så det
vil jo nok være i tilfælde af havari el. at hammeren falder. Man kan fx.
forvente at en evt. redningsaktion bliver faktureret til betaling ved kasse
1.
Det handler om at bruge sin fornuft, derfor ville man godt kunne forsvare at
bytte en voksen ud med 2 børn, men ikke at overlæsse båden med mere vægt end
den er konstrueret til. Ørnvik 520 er synkefri, men nok ikke hvis man fylder
flere hundrede kilo for meget i den.

God tur.

Mvh. Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 08-08-07 16:00

Nu er vi vist ude i fri fortolkning af søloven.

Karnov anvendes i retspraksis, hvorfor alle altid er meget interesseret i
nye sager der skaber precedens.
Tager du færdsels loven findes der her en paragraf tror det er §3 der altid
giver dig skylden... "udvis hensyn og agtpågivenhed"
er du således indblandet i noget... tja, så har du om ikke andet brudt denne
paragraf...

Så, så længe der ikke er konkrete domme, ville jeg ikke tolke loven som
dig...

Fra : claus b.p.

Dato : 08-08-07 16:47

"Jan Rasmussen" <jr@***FJERN***vejen-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> denne paragraf...
>
> Så, så længe der ikke er konkrete domme, ville jeg ikke tolke loven som

Jeg tolker ikke loven, men fortolker de oplysninger der foreligger.
Her lægger jeg netop ansvarlighed og hensyn til grund. De tal der står på
båden, er producentens normer for hvad båden er konstrueret til. Hvis
antallet af børn + voksne forsvarligt kan anbringes på båden, flugtveje
(hvis der er sådanne) ikke blokeres eller forstoppes, totalvægten ikke
overskrides og det iøvrigt ser fornuftigt ud, tror jeg ikke på at man vil
blive anklaget eller dømt for noget. Hvis der er nogen der har erfaret
andet, ville jeg da gerne høre fra dem.
Netop fordi der sjældent er nogen der kontrollerer den slags ting, er det op
til en selv at udvise ansvarlighed.

Mvh.Claus