Ejerskifte - syn
Fra : Peter

Dato : 05-08-07 10:55

Er ved at købe brugt MC.
Jeg kan ikke finde ud af om den MC jeg er interesseret i skal synes.

MC´en er fra år 2000, og indregistreret første gang dette år.
Har haft to ejere.

Har fundet dette link, men jeg har svært ved at forstå teksten
http://www.trafik-unionen.dk/synafbil.htm
Syn af motorcykler, scootere og knallerter
a.. køretøjet er registreret første gang mindre end fem år tidligere
a.. køretøjet er registreret første gang mellem fem og ti år tidligere
samt synet og godkendt mindre end to år tidligere
a.. køretøjet er registreret første gang mere end ti år tidligere og
synet og godkendt for mindre end et år tidligere
a.. køretøjet skifter ejer til ægtefællen eller bliver overtaget i
forbindelse med dødsfald eller skilsmisse/separation. Samboende kan overtage
hinandens køretøjer, hvis de har haft fælles bopæl de sidste fem
år, eller (i forbindelse med dødsfald) har boet sammen de sidste to år før
dødsfaldet

Mv.
Peter

Fra : MKS - 74

Dato : 05-08-07 11:09

On Sun, 5 Aug 2007 11:55:03 +0200, "Peter"
<Peter8800Horsens@hotmail.com> wrote:

> [...]

>a.. køretøjet er registreret første gang mellem fem og ti år tidligere
>samt synet og godkendt mindre end to år tidligere

Det er ovenstående du skal bruge, da cyklen er 1. gangs reg. for
mellem 5 og 10 år siden, skal den synes såfremt det er mere end 2 år
siden den er synet sidst. (Altså hvis sidste syn er ældre end fra ca.
begyndelsen af august-2005).

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Armand

Dato : 05-08-07 12:29

"Peter" <Peter8800Horsens@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er ved at købe brugt MC.
> Jeg kan ikke finde ud af om den MC jeg er interesseret i skal synes.
> MC´en er fra år 2000, og indregistreret første gang dette år.
> Har haft to ejere.

Frem for alt: Motorcykler skal kun synes ved ejerskifte/omregistrering og
man skal nok blive mindet om behovet ved (forsøg på) omregistrering.
Ikke at du skal købe modellen blindt og tage sagen derfra; men ud fra dén
kendsgerning kan man roligt regne med at reglerne har været overholdt hidtil
og den har været synet ved seneste ejerskifte hvis dét var krævet.

Hvis man tager det fra en ende af så er én ting helt sikkert:
Hvis et køretøj ikke har skiftet ejer (= omregistreret) indenfor de seneste
fem år er der ingen tvivl om at det skal synes ved kommende ejerskifte! -
Hvis omtalte motorcykels ejerskifte har været indenfor dens første par år(?)
kan dét være tilfældet og altså derved ganske gennemskueligt!
Men med undtagelse af de helt nye køretøjer (á under fem år) gælder det
samme, blot med en to års ramme: Har køretøjet ikke været
synet/omregistreret indenfor de sidste to år, skal det synes ved
ejerskifte - Omtalte motorcykel hører til i denne aldersklasse og skal altså
have været omregistreret eller synet indenfor de seneste to år, for at du
kan omregistrere den uden at skulle gennem et syn!!

Endelig gælder det for mere end ti år gamle motorcykler at de kræver syn ved
ejerskifte årligt. Men dér står du jo ikke!

At skulle få synet en motorcykel er ikke nær så kritisk som at forsøge at
liste en rusten bil igennem inspektioneshallerne. De fleste motorcykler
falder på støj og tyndslidte bremseskiver.
Larmer motorcyklen ikke og er bremseskiverne ikke markant slidte, er det
ikke en større risiko at købe en usynet motorcykel!!

--
Armand.

Fra : Mads Kristiansen

Dato : 08-08-07 12:36

> [...]
> Larmer motorcyklen ikke og er bremseskiverne ikke markant slidte, er det
> ikke en større risiko at købe en usynet motorcykel!!

Ha ha. Var til toldsyn med gs500.

1) "Ja, normalt syner jeg ikke motorcykler, men nu er det jo godt vejr, og
så har jeg lige en times tid inden den næste kommer.
Hmm. Ser den forskive ikke lidt tynd ud. - Jeg prøver lige at måle. 3,5 mm.
Ved du hvor tyk den skal være???

2)"Nix"

1)"Nå... Kan du læse om der står noget på skiven om, hvor tyk den skal
være.... - Jeg ser ikke så godt."

2)"Hmmmm. Næh, det syntes jeg ikke jeg kan. Hmm. Der står noget med et E
foran.?"

1)"Nej det er ikke det. Nå, jeg skriver bare, at den skal skiftes snarest."

2)"Jamen det er helt fint med mig."

1)"Godt. Hvad med standen. Er den ikke middel?"

2)"Jo, det er den vist."

1)"Fint nok. Så skriver jeg bare det"

He he. Flink mand
/Mads K