smb klient
Fra : Torben Frøberg

Dato : 05-08-07 23:39

Jeg har anskaffet en ekstern disk holder, som har en indbygget samba
server (Linksys NSLU2). Det virker meget smart.

Det er til et hjemme netværk.

Jeg har oprettet private mapper til hvert familiemedlem.

Vi bruger Ubuntu.

Mit spørgsmål er, hvordan får man mountet disse drev, når en bruger
starter en session.

Jeg har overvejet noget i retning af
mount -t smb (eller cifs) etc.

Men problemet er her, at man skal have root rettigheder for at få lov
til det. Og det vil man som udgangspunkt ikke have.

Er der nogen, der har et forslag til, hvordan noget sådan kan gøres?

På forhånd tak.

Torben

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-08-07 00:07

On Mon, 06 Aug 2007 00:39:14 +0200
Torben Frøberg <torben@frojonck.dk> wrote:

> Vi bruger Ubuntu.

Hvilken udgave? dapper, edgy eller feisty

> Mit spørgsmål er, hvordan får man mountet disse drev, når en bruger
> starter en session.

Afhængig af den anvendte udgave af Ubuntu, bør du kunne installere
pmount. pmount tillader almindelige brugere at mounte et drev, hvis der
ikke findes henvisninger til drevet i /etc/fstab.

> Jeg har overvejet noget i retning af
> mount -t smb (eller cifs) etc.

pmount -t "smb|cifs" /dev/...

Herefter vil disken kunne findes under /media

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Kent Friis

Dato : 06-08-07 15:57

Den Mon, 6 Aug 2007 01:06:53 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> [...]
> pmount. pmount tillader almindelige brugere at mounte et drev, hvis der
> ikke findes henvisninger til drevet i /etc/fstab.

Det lyder som et kæmpe sikkerhedshul.

Den alm. mount tillader brugere at mounte drev med præcis de options
der står i fstab, hvis options-feltet indeholder "user".

Mvh
Kent

Fra : Torben Frøberg

Dato : 06-08-07 16:41

> Afhængig af den anvendte udgave af Ubuntu, bør du kunne installere
> pmount. pmount tillader almindelige brugere at mounte et drev, hvis der
> ikke findes henvisninger til drevet i /etc/fstab.

Udmærket ide, men fra manualen:

pmount ("policy mount") is a wrapper around the standard mount program
which permits normal users to mount removable devices without a
matching /etc/fstab entry.

Et share ud mod en samba server er vel ikke et removable device?

Torben

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 06-08-07 16:21

Den Mon, 06 Aug 2007 00:39:14 +0200 skrev Torben Frøberg:

> [...]
> til det. Og det vil man som udgangspunkt ikke have.
>
> Er der nogen, der har et forslag til, hvordan noget sådan kan gøres?

Hvorfor mounte?
Min Ubuntu 7.10 med Gnome desktop har en menu der hedder "Tilslut Server"
Her oplyses hvad Samba serveren hedder samt brugerens private mappe, navn
osv. Den giver et ikon til mappen på serveren. Når brugeren så vil bruge
sin mappe, bliver han spurgt om brugernavn og adgangskode, Derefter kan
mappen bruges i xx antal minutter, hvorefter der kræves nye indtastninger
af brugernavn og adgangskode. Det er mere sikkert, hvis computeren forlades
tændt og mappen er mountet.

Karl Erik Christensen

www.ranunkelvej.com - www.ranunkelvej.com/sai/

Fra : Torben Frøberg

Dato : 06-08-07 16:44

> Hvorfor mounte?

Fordi jeg gerne vil kopiere uden om den grafiske brugergrænseflade. Så
hvis starter en terminal vil jeg gerne kunne se mit shared drev med "ls"
kommandoen.

Uden at have studeret dokumentationen er det mit indtryk, at den
grafiske grænseflade benytter smbclient, eller en afart heraf, som kan
her kan sammenlignes med en ftp-klient.

Torben