MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Enhedshåndtering i XP Home
Fra : Ukendt

Dato : 05-08-07 12:37

Jeg benytter en ekstra skærm til min Fujitsu-Siemens
AMILIO M7400, og har ikke tidligere haft problemer.
Nok fordi min gamle Acer skærm kunne håndteres vha.
den 'Standardskærm' XP opererer med.

Min nye ViewSonic skærm arbejder bedst med 1440x900
opløsning, og jeg har installeret den tilhørende
driver, som giver mulighed for det på
Intel-grafikkortet, Extreme Graphics 2 for mobile.

Problemet, som altså er ret irriterende i længden,
er nu kun at systemet åbenbart 'glemmer' alt om
denne enhed når det har været slukket i længere tid
eller efter længere tids dvale.

Hvis det så bare var konsekvent, at den slet ikke
ville kendes ved skærmen, men jeg kan godt genstarte
maskinen, og stadig have korrekt opløsning /
skærmenhed. Eller jeg kan sætte den i dvale i en
halv eller hel time, hvorefter det stadig virker.
Men natten over, som er det jeg typisk har brug for,
det kan den altså ikke klare.

Jeg synes jeg har kigget efter info overalt, men kan
ikke finde beskrivelse af lignende. Har også forsøgt
at finde en BIOS-opdatering til systemet, men synes
ikke det er ligetil, dels at finde den rigtige, dels
at flashe den uden en DOS boot diskette, som
vejledningen angiver, og som jeg har brugt i 'gamle
dage'.

Har tidligere spurgt i grafikkort-gruppen, men det
var åbenbart ikke noget man kendte til eller syntes
hørte til dér. Efterhånden mener jeg så også nok at
det snarere er et Windows problem, hvor systemet
ikke gemmer konfigurationen (længe nok).

--
Niels P Sønderskov

Fra : Hans

Dato : 05-08-07 15:37

Niels P Sønderskov wrote:

> [...]
> hørte til dér. Efterhånden mener jeg så også nok at
> det snarere er et Windows problem, hvor systemet
> ikke gemmer konfigurationen (længe nok).

Er der ikke nogle settings i bios hvordan maskinen skal håndtere ACPI
tilstande?

Hans

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-07 15:36

Hans skrev:

> Er der ikke nogle settings i bios hvordan maskinen skal håndtere ACPI
> tilstande?

Intet i BIOS setup, men dit svar henledte min
opmærksomhed på indstillingerne under Strømstyring,
hvor jeg opdagede at Dvale ikke var hakket af som
aktiveret (har nu virket alligevel). Så må jeg se om
det gør nogen forskel.

Niels P Sønderskov

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-07 15:02

Niels P Sønderskov skrev:
> [...]
> noget man kendte til eller syntes hørte til dér. Efterhånden mener jeg
> så også nok at det snarere er et Windows problem, hvor systemet ikke

Løsningen ser ud til at være fundet. Man skal bare
ikke installere den seneste driver til grafikkortet,
men den seneste som Fujitsu-Siemens angiver.
Herefter ser det ud til at virke rigtigt.

Niels P Sønderskov