Ny støjsvag pc
Fra : Mikael Schøler

Dato : 04-08-07 12:02

Hej grupper,

Jeg har brug for en ny pc. Jeg har længe ville have en ny, men nu er
min strømforsyning lige stået af, så nu er det vel tid.

Min nuværende maskine er:

AMD Athlon XP 2600+
1 GB ram
Sapphire Radeon 9800 pro grafikkort

Mine tidligere prioriteter har bare været at skidtet skulle virke
godt, men nu er første prioriteten støjniveauet. Det skal bare være så
lydløst som muligt. Pc'en skal flyttes fra værelse til stue og der er
barn på vej ;)

Den skal bruges primært til alm. internet, mail, dokumenter osv. men
den skal kunne trække spil så som Football Manager 2007/2008, BF2 og
andre (dog mest FPS). Jeg har intet imod køb af hele maskiner, men kan
sagtens også klare et samlesæt.

Derudover skal der være plads til en ekstra harddisk (sata).

Skærm, tastatur, mus har jeg.

Pris: sgu et godt spørgsmål. Som alle andre vil jeg jo gerne have det
så billigt som muligt, men vi snakker vel en 5-7000,-.

Jeg har ikke det store indblik i støjreduceringsprodukter og er total
lost iblandt bundkort og grafikkort osv.

Kan I hjælpe lidt?

På forhånd tak.

Mikael

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 05-08-07 13:42

"Mikael Schøler" <schoeler@gmail.com> wrote in message

[...]

Jeg har købt en håndfuld maskiner hos www.nemdirect.dk den serie der hedder
office 250, og også en 270 , de siger ikke meget, dog har jeg ikke super
hardcore grafikkort, da det er kontormaskiner, men har dog stadig et passivt
købet nvidia 7100 m. 256 mb på, men om det er stærkt nok til spil aner jeg
ikke.

Ellers giv dem et kald, de er meget fine at snakke med omkring at tilrette
maskiner efter behov.

Mvh

Kim

Fra : Henning

Dato : 05-08-07 14:21

On Sat, 04 Aug 2007 11:02:14 -0000, Mikael Schøler
<schoeler@gmail.com> wrote:

>Hej grupper,
>
>Jeg har brug for en ny pc. Jeg har længe ville have en ny, men nu er
>min strømforsyning lige stået af, så nu er det vel tid.

Aldis nyeste til 5.000,- er et godt bud! Den står stadig rundt
omkring.

Fra : Mikael Schøler

Dato : 07-08-07 19:23

Jeg har hugget lidt fra en gut der skrev i en anden tråd Hvordan
vil I bedømme dette setup? Vil det kunne overleve i en stue?

Bundkort: Gigabyte GA-965G-DS3
Grafikkort: Gainward BLISS 8600GT PCX TV Dual DVI SilentFX
(Detailsalg)
Strømforsyning: Sea Sonic S12II-500
Kabinet: Antec Sonata III EU
CPU køler: Scythe Ninja PLUS SCNJ-1100P Rev. B
CPU: Core 2 Duo E6320 1.86 GHz

Pris: Omkring 5000,-

Jeg mangler ram, så hvilke vil passe til? Helst 2x1 gb.

Derudover kender jeg ikke Sonata kabinetet så godt - hvordan er
strømforsyningen i det?

Jeg overvejer også at indkøbe en vista, men er lidt i tvivl om hvilken
jeg skal gå efter. Hvad vil I anbefale?

Mvh Mikael

Fra : Hans

Dato : 07-08-07 20:07

Mikael Schøler wrote:
> Jeg har hugget lidt fra en gut der skrev i en anden tråd Hvordan
> vil I bedømme dette setup? Vil det kunne overleve i en stue?
>
> Bundkort: Gigabyte GA-965G-DS3

Hvis du ikke har behov for onboard grafik bør du vælge GA-965P-DS3:

> Strømforsyning: Sea Sonic S12II-500

Den er lidt overflødig da PSU'en i Sonata III er særdeles støjsvag.

> CPU køler: Scythe Ninja PLUS SCNJ-1100P Rev. B

Jeg ville vælge Andy Samurai Master istedet for:

Den er lettere at montere, køler forbløffende, og så køler den også
komponenterne omkring cpu'en, hvad Ninja'en ikke gør da luftstrømmen er
vandret.

Hans

Fra : Mikael Schøler

Dato : 07-08-07 20:16

On 7 Aug., 21:06, "Hans" <nos...@kvik.org.invalid> wrote:

> Hvis du ikke har behov for onboard grafik bør du vælge GA-965P-DS3:http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=378282

Jeg havde slet ikke set at bundkortet havde onboard grafik. Det er jeg
ikke interesseret i. Så er det du linker til jo fint nok :)

> Den er lidt overflødig da PSU'en i Sonata III er særdeles støjsvag.

Det var også derfor jeg var lidt i tvivl om man skulle indkøbe en
anden.

> [...]
>
> Den er lettere at montere, køler forbløffende, og så køler den også
> komponenterne omkring cpu'en, hvad Ninja'en ikke gør da luftstrømmen er

Den ser godtnok stor ud. Er der plads til den? Hvordan ligger den i
støjniveau i forhold til Ninja'en?

> Hans

Mikael

Fra : Hans

Dato : 07-08-07 21:01

Mikael Schøler wrote:

> Den ser godtnok stor ud. Er der plads til den? Hvordan ligger den i
> støjniveau i forhold til Ninja'en?

Der er ingen pladsproblemer med hverken bundkort eller kabinet. Blæseren er
stort set den samme 1200 RPM type fra Scythe på begge kølere.

Hvis du vil have en blæser med mindre rotorstøj, så vil jeg anbefale denne
type fra Pabst:

Køb eventuelt to, så du også kan udskifte 120 mm. blæseren bag på Sonata
III, da det helt klart kan blive bedre. Samtidig vil du kunne regulere
hastigheden med f.eks. Speedfan, da blæseren kan tilsluttes bundkortet.

Der findes tilsvarende typer fra Noiseblocker og Noctua, men subjektivt er
denne Pabst den mest støjsvage, og i øvrigt også den som bruger mindst
strøm. Ikke fordi det kan ses på el-regningen, men der er altså en
sammenhæng mellem strømforbrug og rotorstøj.

Dine spørgsmål om ram og Vista hører nok mere hjemme i hardware- og
Windowsgruppen.

Jeg aner ikke hvor kræsne Gigabyte bundkort er med ram, og Vista har jeg
prøvet - Been there, done that.

Hans

Fra : Mikael Schøler

Dato : 07-08-07 21:08

On 7 Aug., 22:00, "Hans" <nos...@kvik.org.invalid> wrote:

> [...]
> Windowsgruppen.
>
> Jeg aner ikke hvor kræsne Gigabyte bundkort er med ram, og Vista har jeg

Ok så man kan ligefrem udskifte blæseren på cpu køleren? Det havde jeg
aldrig overvejet.. Smart nok :)

Det vil jeg ihvertfald overveje. Til den pris er det en værdifuld
ændring hvis det kan gøre kæresten mindre sur over at pc'en skal stå i
stuen.

Mikael

Fra : Hans

Dato : 07-08-07 21:22

Mikael Schøler wrote:

> Ok så man kan ligefrem udskifte blæseren på cpu køleren? Det havde jeg
> aldrig overvejet.. Smart nok :)

Den sidder monteret med to clips, så det tager kun et øjeblik at skifte den.

> Det vil jeg ihvertfald overveje. Til den pris er det en værdifuld
> ændring hvis det kan gøre kæresten mindre sur over at pc'en skal stå i
> stuen.

Det kan man jo passende kalde for husfred i mere end én betyding.

Ang. ram til bundkortet er det nok denne gruppe du skal spørge i:

Jeg bruger selv Corsair XMS2, men ved ikke om de er på Gigabytes liste:

Hans