Scanning af gamle fotos
Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 03-08-07 16:57

Jeg har nogle gamle familiefotos (fra 1950'erne og fremad, mange sorthvide)
som jeg gerne vil have scannet.

Hvis jeg skal købe en scanner til det formål, hvad skal jeg så *teknisk* gå
efter? Billederne er ikke alle specielt skarpe, men må helst ikke blive mere
uldne.

Er der nogle modeller I især kan anbefale?

PS: Mange computerbutikker fører vist efterhånden kun scannere, der er
bygget sammen med printere. Da jeg har printere i forvejen, er det egl. ikke
den type jeg går efter.

--
Poul E. Jørgensen

Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.

Fra : Henning

Dato : 03-08-07 18:07

On Fri, 3 Aug 2007 17:57:26 +0200, "Poul E. Jørgensen"
<33@gvdnet.invalid> wrote:

>Jeg har nogle gamle familiefotos (fra 1950'erne og fremad, mange sorthvide)
>som jeg gerne vil have scannet.

Hvor mange? Ofte kan det betale sig at få fotohandleren til at gøre
det på en proffesionel scanner, det koster ~5,-/billede. De billige
scannere til hjemmebrug er ike gode nok til fotos!

Fra : Max

Dato : 03-08-07 19:18

Hej Henning

> det på en proffesionel scanner, det koster ~5,-/billede. De billige
> scannere til hjemmebrug er ike gode nok til fotos!

Det er så ikke helt korrekt, jeg har en forholdsvis billig Epson
scanner og den henter så rigeligt alle informationerne ud af
papirbillederne.

--
Mvh Max

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 03-08-07 20:48

> Det er så ikke helt korrekt, jeg har en forholdsvis billig Epson
> scanner og den henter så rigeligt alle informationerne ud af
> papirbillederne.

Hvad hedder den model?

Fra : Max

Dato : 03-08-07 21:12

Hej Poul

> Hvad hedder den model?

Den hedder Epson Perfection 1670, men den fåes nok
ikke mere. Det er ellers en rigtig god scanner med noget
godt software også og så kan den også scanne negativer
og dias hvis man ikke forlanger for meget. Jeg har efter-
hånden slidt nogle Epson scannere op og har altid været
tilfreds med dem.

Hvis jeg skulle have ny scanner, ja så ville jeg kikke på noget
som Epson Perfection V200 Photo til en 600-700 kr.

Mvh Max

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 04-08-07 17:54

> Hvis jeg skulle have ny scanner, ja så ville jeg kikke på noget
> som Epson Perfection V200 Photo til en 600-700 kr.

Den kan vel også lave OCR - for det skal min også kunne.

Fra : Max

Dato : 04-08-07 18:01

Hej Poul

> Den kan vel også lave OCR - for det skal min også kunne.

OCR er software, det er ikke noget scannere kan. Men OCR
softwaren kan bruge scanneren og alle scannere idag kan
anvendes til det formål.

--
Mvh Max

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 04-08-07 20:04

> Hej Poul

> OCR er software, det er ikke noget scannere kan. Men OCR
> softwaren kan bruge scanneren og alle scannere idag kan
> anvendes til det formål.

Det er nok sagt lidt klarere - men jeg er tilfreds med svaret

Fra : Mogens

Dato : 04-08-07 20:04

Poul E. Jørgensen wrote:
> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er nok sagt lidt klarere - men jeg er tilfreds med svaret

Du har vel intet at bruge OCR til i forbindelse med billedscanning. OCR
er til genkendelse af tekster - og som der vel ikke er ret mange af i
familiefotoet af Tante Holger.

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 04-08-07 21:14

"Mogens" <mogensnomail@web.dk> skrev i en meddelelse
> Du har vel intet at bruge OCR til i forbindelse med billedscanning.

Bare rolig. Apparatet skal bruges til mere end billedscanning.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-08-07 11:58

Max skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Det er så ikke helt korrekt, jeg har en forholdsvis billig
> Epson scanner og den henter så rigeligt alle informationerne
> ud af papirbillederne.

Så længe vi snakker papir-billeder, så er jeg helt enig.

Papirbilleder kan ikke man ikke hive mere ud af end hvad der
svarer til en opløsning på 300-400 dpi - så det vil være lidt
"spild" at købe en scanner, der kan klare mere.

Det ville være en anden sag, hvis der var tage om negativer eller
lign.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Anders Majland

Dato : 13-08-07 10:39

> Papirbilleder kan ikke man ikke hive mere ud af end hvad der svarer til en
> opløsning på 300-400 dpi - så det vil være lidt "spild" at købe en
> scanner, der kan klare mere.

Opløsning er ikke alt - Den skal jo også gerne lave en kopi der er så tæt på
orignalen som muligt.

Jeg havde for et par år siden den tvivlsomme fornøjelse af en canon eide 30
usb scanner (navnet er efter hukommelsen) - Dens farvegengivelse var håbløs,
for at sige det pænt ....

Fra : Mads

Dato : 13-08-07 17:59

On Mon, 13 Aug 2007 11:38:38 +0200, "Anders Majland"
<See.Signature@Address.invalid> wrote:

>Jeg havde for et par år siden den tvivlsomme fornøjelse af en canon eide 30
>usb scanner (navnet er efter hukommelsen) - Dens farvegengivelse var håbløs,
>for at sige det pænt ....

Ja, Canon's billige EIDE serie er ikke meget værd.
Til gengæld er deres Canoscan serie betydeligt bedre.

Fra : Mads

Dato : 03-08-07 18:14

<33@gvdnet.invalid> wrote:

> [...]
>uldne.
>
>Er der nogle modeller I især kan anbefale?

Jeg købte en Canon Canoscan 4200F til samme formål for et
par år siden og den har jeg været rigtig glad for. Den er hurtig
og laver et pænt resultat der bestemt ikke er uldent.

Desuden kan den automatisk scanne flere billeder på en gang
og endda samtidigt kompensere for at de måske ikke ligger
helt lige på glaspladen. Begge ting gør at mange billeder kan
scannes ind på kort tid.

Har du negativer eller dias kan den også snuppe dem uden
problemer.

Nu er 4200F forlængst udgået, men kig engang på de nyere
modeller i serien. Priserne starter ved ca 600 kr, så det er
muligt at finde en der passer enhver pengepung.

De dyrere modeller har så ekstra features som f.eks. at kunne
se støv på billedet vha. infrarødt lys og derpå kompensere for
støvet. De store modeller kan også tage flere negativer på
samme tid.

mvh Mads

Fra : Poul Erik

Dato : 04-08-07 09:49

> [...]
> mere
> uldne.
>
> Er der nogle modeller I især kan anbefale?

Jeg har lige købt en HP Scanjet G4010 til samme formål. Jeg fik den i går og
jeg fik scannet 300 billeder i aftes i glimrende kvalitet. Den scanner 4
billeder ad gangen. Jeg har ca. 1000 gamle billeder fra en rundtur i USA som
skal scannes. Det går langt hurtigere end jeg havde forventet.

Jeg synes ovennævnte skanner fylder lidt for rigeligt på mit skrivebord.
Ellers er jeg tilfreds. Jeg ved ikke hvordan HP software er i forhold til
andre mærker.

Mvh. - Poul Erik

Fra : Ad Infinitum

Dato : 04-08-07 10:53

Fra : Mogens

Dato : 04-08-07 14:24

Poul E. Jørgensen wrote:
> [...]
> bygget sammen med printere. Da jeg har printere i forvejen, er det egl. ikke

Hvis du skal scanne i en ordentlig kvalitet så SKAL du scanne fra
negativerne med en decideret filmscanner. Her er Nikon Coolscan 4000 og
modellerne deromkring langt det bedste valg.

En flatbedscanner du'er simpelthen ikke, hvis du vil kunne se om det er
Moster Grethe eller Onkel Viggo der er på billedet. Se en sammenligning
her:
http://www.akam.no/test/skanner/digitalisering_av_film_-_hvilken_type_skanner/12881

Disse scannere kan lejlighedsvist købes brugt for 2000-3000 kr. Så kan
man købe og sælge videre når man er færdig.

Men, du skal væbne dig med lidt tålmodighed. Et scan hvor du bruger
Digital Ice tager ca. 5 minutter! Efter min mening er man nødt til at
bruge Digital Ice (softwaremæssig rensning for støvkorn og ridser), idet
det kræver en hysterisk rengøring af hvert negativ hvis man kører uden.
Digital Ice tager en ganske lille smule af skarpheden, men så får du et
resultat uden støvkorn eller andet generende.

Mogens

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 04-08-07 16:14

> Hvis du skal scanne i en ordentlig kvalitet så SKAL du scanne fra
> negativerne med en decideret filmscanner.

Jeg har desværre ikke negativerne (arvede billeder).
Så der skal scannes fra selve papir-billedet.

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 04-08-07 16:18

"Poul E. Jørgensen" <33@gvdnet.invalid> skrev i en meddelelse
> Jeg har nogle gamle familiefotos (fra 1950'erne og fremad, mange
> sorthvide) som jeg gerne vil have scannet.

Jeg ved ikke om der kommer flere indlæg, men jeg vil gerne sige jer alle tak
for jeres hjælp!
Jeg er blevet en del klogere på de der ting.