mozarellastænger
Fra : (-Peter-)

Dato : 04-08-07 21:55

hej..

var idag på jensens og fik sådan nogle mozarellastænger -
formodentligt friturestegte...

nogen der ved hvor man kan købe noget lignende dem? og nej...
camenbert er ikke godt nok... skal være mozarella.. :)

/peter

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 06-08-07 07:58

On 4 Aug., 22:54, "(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> wrote:

> var idag på jensens og fik sådan nogle mozarellastænger -
> formodentligt friturestegte...
> nogen der ved hvor man kan købe noget lignende dem? og nej...
> camenbert er ikke godt nok... skal være mozarella.. :)

Denne gruppe handler om mad og drikke, og så spørger du om ting fra
Jensen's (sic!) ;)

Nuvel, jeg har set sådan noget snask i en Metro engang - andre
engroshandlere har det sikkert også.

Og så forstår jeg egentlig ikke, hvorfor al underlødig smelteost skal
kaldes mozzarella, som jo ellers er noget af en gudespise, hvis det er
produceret ordentligt.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-08-07 09:48

In news:1186383509.936968.94050@19g2000hsx.googlegroups.com,
edelvang@gmail.com <edelvang@gmail.com> typed:

> Og så forstår jeg egentlig ikke, hvorfor al underlødig smelteost skal
> kaldes mozzarella, som jo ellers er noget af en gudespise, hvis det er
> produceret ordentligt.

Enig. Nu er de gudhjælpemig i gang med at sælge "mozarella" i skærevenlige
pølser, så den travle husmor kan skære de fineste skiver, der godt nok ikke
smager af en rygende fis, men som ser præsentable ud.

Øv.

En veninde syntes, mine mozarella-vaner var præget af hysteri og snobberi.
Hun lavede en blindsmagningstest for mig, og troede, der var fusk eller held
med, da jeg hver eneste gang kunne identificere den eneste, rigtige
mozarella i testen. Hun kunne ikke selv smage forskel på den og de
forskellige industrioste fra Galbani og lignende producenter. Jeg undres,
men hendes tilgang til mozarellaen er nok ganske typisk for de fleste i
dette land. Hvis folk alligevel ikke kan smage forskel, er der jo ingen
grund til at markedsføre kvalitetsprodukter.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-08-07 17:42

edelvang@gmail.com skrev i
1186383509.936968.94050@19g2000hsx.googlegroups.com dette:

> [...]

> Og så forstår jeg egentlig ikke, hvorfor al underlødig smelteost skal
> kaldes mozzarella, som jo ellers er noget af en gudespise, hvis det er

Du har i den grad ret. Og så skal den være lavet af mælk fra bøffel - helst
fra Campania. Har man én gang prøvet at håndtere sådan en fast sag med
struktur og smag, så bliver alt andet - også de hvide klumper i lage, man
kan købe i div. supermarkeder - blot et ynkeligt substitut.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 06-08-07 10:23

On Aug 6, 10:48 am, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:

> Hvis folk alligevel ikke kan smage forskel, er der jo ingen
> grund til at markedsføre kvalitetsprodukter.

Nej, her lader det til at være pris, ikke kvalitet, der sætter
standarden.

Jeg er nu temmelig sikker på, hun godt kunne smage forskel, hvis man
tog hende med til Napoli og købte en mozzarella ved stalddøren - men
hun ville formentlig foretrække den smagsneutrale fabriksvariant. Jeg
har ofte måttet høre fra danskere, at "den havde ligget for længe"
eller lignende, når de fik en ægte, frisk bøffelmozzarella at smage.
De produkter, der når her til lands (SuperBest, Supermarco mm) er
passable, men stadig langt fra den ægte vare, som desværre ikke tåler
emballering og transport.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : -V-

Dato : 06-08-07 13:58

On 6 Aug., 11:23, edelv...@gmail.com wrote:
> De produkter, der når her til lands (SuperBest, Supermarco mm) er
> passable, men stadig langt fra den ægte vare, som desværre ikke tåler
> emballering og transport.

Hvis man nu sidder og skammer sig, hvor i Kbh skal man så købe en ægte
bøffelmozz?

Lille Triangel?

-V-

Fra : -= JF =-

Dato : 06-08-07 14:05

-V- skrev:

> Hvis man nu sidder og skammer sig, hvor i Kbh skal man så købe en ægte
> bøffelmozz?
>
> Lille Triangel?

Hvis den ikke kan tåle at blive pakket ind, og i øvrigt ikke kan tåle
turen fra Italien til Danmark - Så er den nok ikke værd at smide penge
efter

--
Mvh. John

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-08-07 15:50

In news:1186405101.847121.111050@b79g2000hse.googlegroups.com,
-V- <valdemarj@gmail.com> typed:

> Hvis man nu sidder og skammer sig, hvor i Kbh skal man så købe en ægte
> bøffelmozz?

Som Kevin antyder, skal den vist købes stort set ved stalddøren, da den
"ægte" ikke holder sig frisk og perfekt mange dage.

Jeg nøjes med den Mozarella de Bufala Campana, der ligger i min lokale
Føtex, mens jeg drømmer mig til Italien. Jeg har forsøgt at få en autentisk
skaffet hjem fra samtlige ostebutikker, jeg har besøgt. Desværre uden held.
Til min store vantro aner 1/3 af dem slet ikke, hvad en bøffelmælksmozarella
er for noget. Så meget for specialforretninger

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-08-07 15:55

In news:0dKdnd5J6ezQqCrbnZ2dnUVZ8qKvnZ2d@giganews.com,
Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> typed:

> Til min store vantro aner 1/3 af dem slet ikke,
> hvad en bøffelmælksmozarella er for noget. Så meget for
> specialforretninger

Og så lige en historie fra tidligere i dag: Jeg var nede i min ex-ISO (nu
SuperBest) for at købe pancetta (stærkt inspireret af tråden om pasta
carbonara). Det kunne jeg få i delikatesseafdelingen i de gode, gamle
ISO-dage. Den venlige dame i delikatessen tænkte sig lidt om, hvorefter hun
fortalte mig, at lige netop dén ost førte de ikke.

Jeg fandt min pancetta i... en køledisk hos Føtex.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Karina Hansen

Dato : 06-08-07 19:13

Hvad nu hvis man selv vil lave sådan nogle friturestegte
mozarellastænger... hvad skal de "paneres" i mon?

/Karina

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 06-08-07 19:37

On 6 Aug., 14:58, -V- <valdem...@gmail.com> wrote:

> Hvis man nu sidder og skammer sig, hvor i Kbh skal man så købe en ægte
> bøffelmozz?
>
> Lille Triangel?

Du må længere sydpå ;)

Men spøg til side, kan man finde et sted, hvor ostene sendes i større
konfektioner i en ordentlig lage uden for meget konsevering, er det
sikkert bedst sådan. Det kunne jeg have mistænkt Supermarco for at
kunne klare, men måske er der også andre steder. Iso havde engang
nogle, der flød rundt i en stor lerkrukke som i et romersk supermarked
(dernede er de som regel af nogenlunde kvalitet) - jeg spurgte, om jeg
kunne få pakken at se, de havde været i, inden de kom i lerkrukken.
Det kunne jeg ikke, så dem fik jeg aldrig smagt.

Og Jan: Den ægte bøffel fra Campana er alt andet end fast... Let gummi-
trevlet skal og så det mest vidunderlige, cremede indre, dog stadig
trevlet (deraf navnet).

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : -= JF =-

Dato : 06-08-07 21:52

edelvang@gmail.com skrev:

> trevlet (deraf navnet).

Mozarella betyder altså trevlet?

--
Mvh. John

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-08-07 08:47

edelvang@gmail.com skrev i
1186425423.472484.182270@l70g2000hse.googlegroups.com dette:

> Og Jan: Den ægte bøffel fra Campana er alt andet end fast... Let
> gummi- trevlet skal og så det mest vidunderlige, cremede indre, dog
> stadig trevlet (deraf navnet).

Hmmm - ja, det er jo usenet!
Så.....sammenlignet med det snotagtige produkt, jeg kan få fra de lokale
kilder, er den fast og har /struktur/. De elendige wanna-bees er nærmest at
sammenligne med drænet youghourt.
Du er skam ikke den eneste, der køber direkte fra producenten ude ved
landevejen, når lejligheden byder sig til.

Fra : Kim Schulz

Dato : 06-08-07 22:20

On Mon, 06 Aug 2007 22:51:37 +0200
-= JF =- <null@null.null> wrote:

> Mozarella betyder altså trevlet?

Tvivler. mozzare betyder noget ala "at skære" og det er så vidt jeg ved
derfor den har det navn. Den skal skæres ud (modsat andre oste?!?!).

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 07-08-07 07:49

On 6 Aug., 23:19, Kim Schulz <k...@schulz.dk> wrote:

> Tvivler. mozzare betyder noget ala "at skære" og det er så vidt jeg ved
> derfor den har det navn. Den skal skæres ud (modsat andre oste?!?!).

Nej, det er ikke derfor, men jeg sprang en mellemregning ud ved min
kommentar. Mozzare betyder ganske rigtigt "at skære (over/itu)". Osten
laves ved "at spinde" en tynd tråd af ost, nærmest som man laver et
garnnøgle. Så skæres der netop, hvorved osten får en "grim side", der
hvor der er skåret. Deraf navnet.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 07-08-07 14:40

On 7 Aug., 09:47, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote:

> [...]
> kilder, er den fast og har /struktur/. De elendige wanna-bees er nærmest at

Spændende... De "dårlige" mozzarellaer, jeg har fået, har været meget
mere faste, end de ægte - nærmest tenderende gummi. Det der drænede
youghurt lyder da ikke så tosset, hvor kan jeg få det?

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Gert Krabsen

Dato : 07-08-07 14:52

edelvang@gmail.com wrote:

> Spændende... De "dårlige" mozzarellaer, jeg har fået, har været meget
> mere faste, end de ægte - nærmest tenderende gummi. Det der drænede
> youghurt lyder da ikke så tosset, hvor kan jeg få det?

Nok ikke så mange steder - men du kan _købe_ det i de fleste
fødevarebutikker

Det er jo bare almindelig yougurt, som natten over er dryppet af; f.eks.
i et kaffefilter..

Fra : (-Peter-)

Dato : 07-08-07 15:02

> [...]
>
> nogen der ved hvor man kan købe noget lignende dem? og nej...
> camenbert er ikke godt nok... skal være mozarella.. :)

damn vi er gået off-topic!!!

køber da også generelt en "relativt god kvalitet mozarella", men nogle
gange vil jeg gerne have noget let og godt smagende...

/peter

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 07-08-07 19:31

On 7 Aug., 16:01, "(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> wrote:

> damn vi er gået off-topic!!!

Sådan er usenet :)

Men læg mærke til, at jeg faktisk høfligt gav et bud på, hvor du kunne
købe stadset.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : (-Peter-)

Dato : 08-08-07 15:11

On 7 Aug., 20:30, edelv...@gmail.com wrote:

> Sådan er usenet :)
>
> Men læg mærke til, at jeg faktisk høfligt gav et bud på, hvor du kunne
> købe stadset.
>
> Mvh
> Kevin Borbye Edelvang

Jo tak... men ville også gerne have en "sammenligning med jensens' "

mvh
peter

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-08-07 15:53

On Wed, 08 Aug 2007 14:10:44 -0000
"(-Peter-)" <garfieldpbj@gmail.com> wrote:

> Jo tak... men ville også gerne have en "sammenligning med jensens' "
>
> mvh
> peter

Jensens har med stor garanti aldrig set skyggen af mozzerella. Det er
en gummimasse som det gratinerings "ost" man kan købe og så er der
ellers en god omgang panering på. Efter en tur i frituren så smager det
bare fedt og ingen kan alligevel kende forskel til den tid.

Jensens - Danmarks svar på McD.

Fra : (-Peter-)

Dato : 08-08-07 17:25

On 8 Aug., 16:53, Kim Schulz <k...@schulz.dk> wrote:

> [...]
> ellers en god omgang panering på. Efter en tur i frituren så smager det
> bare fedt og ingen kan alligevel kende forskel til den tid.

har jeg fattet!!!

derfor ønsker jeg det stadigt...

du spiser og drikker måske kun topkvalitetsprodukter og kan ikke lide
noget med dårlig "kvalitet" (kvalitet er jo et udtryk der vurderer
hvorvidt en kundes forventning er opfyldt og dermed noget der afhænger
af den enkelte person!)

/peter

Fra : Jens Bruun

Dato : 08-08-07 17:45

In news:1186590322.884988.173890@b79g2000hse.googlegroups.com,
(-Peter-) <garfieldpbj@gmail.com> typed:

> har jeg fattet!!!

Så-så, du. Når man skriver indlæg om Jensens i dk.kultur.mad+drikke, må man
forvente noget røg. Kan du ikke tåle mosten her, må du ringe til Jensens i
stedet for.

Måske du burde overveje, hvorfor dit indlæg medfører dén slags reaktioner?
Smag - herunder dårlig smag - er et spørgsmål om vane og tilvænning. Måske
du skal lytte lidt til reaktionerne på din forespørgsel og du vil opleve, at
du snyder dig selv for endnu større smagsoplevelser end dem, du kan få hos
Jensens?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim Schulz

Dato : 08-08-07 18:35

On Wed, 08 Aug 2007 09:25:22 -0700

> [...]
> noget med dårlig "kvalitet" (kvalitet er jo et udtryk der vurderer
> hvorvidt en kundes forventning er opfyldt og dermed noget der afhænger

Svaret er givet tidligere. Du finder et lignende produkt på frost i
f.eks. metro. Tror det hedder cheese sticks, men er ikke sikker. Det er
samme gummi"ost" i panering og er efter min mening noget nær uspiseligt
ved al anden tilberedning end rigtig friture stegning.

Fra : (-Peter-)

Dato : 09-08-07 19:05

On 8 Aug., 18:44, "Jens Bruun" <bruun_j...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> du snyder dig selv for endnu større smagsoplevelser end dem, du kan få hos

Det er jo netop det jeg ikke gør, da jeg godt ved hvad rigtig
mozarella er...

Imidlertid gider jeg ikke købe dyr mozarella og så friturestege det...
´

Er netop for åndssvagt når man sætter pris på kvalitet engang imellem!

....men ja... kan godt forstå nogle kommentarer.,. synes bare vi røg
stærkt off-topic og ikke fik nogle nye indlæg, men bare det samme og
det samme..

/peter

Fra : (-Peter-)

Dato : 09-08-07 19:06

On 8 Aug., 19:35, Kim Schulz <k...@schulz.dk> wrote:

> [...]
> samme gummi"ost" i panering og er efter min mening noget nær uspiseligt
> ved al anden tilberedning end rigtig friture stegning.

ja... men som sagt vil jeg gerne have nogle smagsoplevelser som kan
sammenlignes med jensens..

mvh
peter

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 09-08-07 20:34

On 9 Aug., 20:06, "(-Peter-)" <garfield...@gmail.com> wrote:

> ja... men som sagt vil jeg gerne have nogle smagsoplevelser som kan
> sammenlignes med jensens..

Køb du trygt dem i Metro eller lignende steder. Jensen's (sic!) køber
dem givet vis også sådan et sted.

Og sammenligninger med Jensenting kan jeg i hvert fald ikke hjælpe
med. Jeg spiser der kun nødtvungent, selvom jeg nu dog har været
tilfreds en gang eller to med deres søde klister-ribben.... Man skulle
bare ignorere de medfølgende papkartofler, så var det faktisk
nogenlunde mad.

Det værste ved Jensen's er næsten priserne. Tænk at man kan tage så
dyre priser for fastfood og slippe afsted med det. Mundus vult
decipi....

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : (-Peter-)

Dato : 10-08-07 16:54

On 9 Aug., 21:34, edelv...@gmail.com wrote:
> [...]

> Det værste ved Jensen's er næsten priserne. Tænk at man kan tage så
> dyre priser for fastfood og slippe afsted med det. Mundus vult

det er da ikke værre end en kendt restaurent med et mågelogo, og i
øvrigt er det relativt billigt frokost - hvor jeg normalt kan findes
der..

/peter