Flæskesteg i Weber'n
Fra : Stig Mogensen

Dato : 04-08-07 11:50

Ovennævnte blev prøvet i går aftes, og det smagte jo herligt. Dog fik jeg
den fejl at sværen ikke blev sprød.

Min procedure var masser af kul, indirekte varme under kuglen, og stegen
direkte på risten. Nedenunder, mellem kullene, var en bakke med en sjat
vand.

Som nævnt var sværen slatten........hvorfor?. Blæste det for meget, så
vinden drev varmen ud af grillen?. Eller hur?

/Stig

--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : padre

Dato : 04-08-07 13:02

"Stig Mogensen" <stig.mogensen@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Som nævnt var sværen slatten........hvorfor?. Blæste det for meget, så
> vinden drev varmen ud af grillen?. Eller hur?

Tjah - min erfaring er, at man ikke behøver høj varme for at få sprød svær.
Så vidt jeg kan se, bliver sværen sprød, når man får smeltet tilstrækkeligt
meget fedt af sværen samtidig med at får tilstrækkelig meget vand til at
fordampe fra den, og derfor skal sværen saltes meget, meget grundigt før
stegningen.

Så mit bud ville være, at du ikke havde saltet tilstrækkelig grundigt, og at
du måske også stegte ved for høj varme ("masser af kul"), sådan at kødet var
færdigstegt før der var smeltet tilstrækkelig meget fedt af sværen.

--
padre
"Don't you know there ain't no Devil

Fra : Stig Mogensen

Dato : 04-08-07 13:07

padre wrote:

> [...]
> at du måske også stegte ved for høj varme ("masser af kul"), sådan at
> kødet var færdigstegt før der var smeltet tilstrækkelig meget fedt af

Stegen fik til kernetemperatur var 73 grader. Det tog meget tæt på 2 timer.
Salt var der rigeligt af, selv inde i rillerne af stegen.

Mvh

Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : padre

Dato : 04-08-07 14:11

> Stegen fik til kernetemperatur var 73 grader. Det tog meget tæt på 2
> timer.
> Salt var der rigeligt af, selv inde i rillerne af stegen.

Selv ville jeg stege en flæskesteg i længere tid (og så selvfølgelig ved
lavere temperatur). Mener du, at der var salt på stegen da du tog den ud,
eller da du satte dne ind? Når man tager den ud, skal (langt det meste af)
saltet være opløst.

Nå man sætter den ind, skal der som sagt være masser af salt på dne, og der
skal også være gnedet masser af salt ind i rillerne. Selv går jeg det, at
jeg bruger fint salt, og når jeg gnider stegen ind, bøjer jeg den, så
rillerne står åbne, så dte er let at få salt i alle rillerne. Før jeg gnider
den ind, checker jeg, at alle rillerne er dybe nok; er de ikke det, bliver
dte svært at få en sprød svær.

Fra : Stig Mogensen

Dato : 04-08-07 16:49

padre wrote:

> [...]
> rillerne står åbne, så dte er let at få salt i alle rillerne. Før jeg
> gnider den ind, checker jeg, at alle rillerne er dybe nok; er de ikke det,

Tak for tip. Jeg prøver næste gang med færre kul, og længere tid. Såvidt jeg
ellers kan læse af dit indlæg, var saltningen af stegen præcis som den
skulle være.

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : SB

Dato : 05-08-07 17:09

> [...]
> jeg
> ellers kan læse af dit indlæg, var saltningen af stegen præcis som den

Har for mit vedkommende fundet ud af at hvis stegen danner en hulning ned i
toppen, så har det ret svært ved at blive sprød, ved ikke om varmen bare
fiser hen over det.

Plejer at vende den med bugen i vejret når der mangler 15 - 20 grader i at
være færdig, hvis det er en af dem

Søren

Fra : Thomas

Dato : 04-08-07 17:55

"Stig Mogensen" <stig.mogensen@gmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Som nævnt var sværen slatten........hvorfor?. Blæste det for meget, så
> vinden drev varmen ud af grillen?. Eller hur?

Hej

Jeg har rodet med det en del gange, med svingende kvallitet, og har nu lavet
min egen lille teori ;)

Efter at jeg synes at kunne konstatere at svinekød , især bacon, er blevet
mere og mere vandet, og snart kun vil koge istedet for at stege, tror jeg
det samme gør sig gældende i flæskestegen

Når jeg har købt en ribbenssteg hos slagteren, bliver sværen altid ens sprød
hele vejen over. Men når jeg har købt supermarkedsstege, bliver sværen
oftetst sprød i siderne men sjappet på midten. Min "teori " er så at det er
alt det vand ,de af en eller anden grund sprøjter i kødet, der damper op
midten og forhindre sværen i at blive sprød der.

(Jeg sørger også for at der er ridset helt ned og godt fyldt med salt)

Håber det enten gav stof til eftertanke eller oplæg til debat. Har længe
ville starte en tråd om vandet kød, selv når det er fersk.

Mvh

Thomas

Fra : padre

Dato : 04-08-07 18:16

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er alt det vand ,de af en eller anden grund sprøjter i kødet, der damper
> op midten og forhindre sværen i at blive sprød der.

Hehehe - mine erfaringer er "modsatte". Når jeg har problemer med at få
sprød svær, er det i ydersiden, den er blød. Jeg tror, det har noget med
saltningen og ovnens varmefordeling at gøre.

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-07 04:55

Stig Mogensen wrote:
> [...]
>
> Som nævnt var sværen slatten........hvorfor?. Blæste det for meget, så
> vinden drev varmen ud af grillen?. Eller hur?

Nu har jeg ganske vist aldrig lavet en flæskesteg i en Weber, men får
_altid_ sprøde svær på en flæskesteg i ovnen.
For mig er tricket at jeg koger sværen et par minutter i en pande, dvs.
lægger stegen med bunden i vejret, og vandet må kun lige dække sværen, selve
kødet må ikke komme under vand.
Når sværen er kogt gnides den grundigt med salt, præcis på den måde som
andre også er inde på.
Under stegningen dryppes sværen med lidt væske, gerne stegeskyen (ikke
sikkert du har mulighed for det i Weberen).

På denne måde får man, med 99% sikekrhed, sprød svær

Louise

Fra : Stig Mogensen

Dato : 05-08-07 10:42

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> wrote:

> [...]
> sikkert du har mulighed for det i Weberen).
>
> På denne måde får man, med 99% sikekrhed, sprød svær

Ja i ovnen er der ikke bøvl. Jeg plejer bare at give stegen et skrald
på "grill", de sidste 10 minutters tid.......det er nemt, og slår aldrig
fejl. Det reddede også stegen i fredags

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-08-07 14:36

In news:46b459db$0$7607$157c6196@dreader2.cybercity.dk,
Stig Mogensen <stig.mogensen@gmail.com> typed:

> Som nævnt var sværen slatten........hvorfor?. Blæste det for meget, så
> vinden drev varmen ud af grillen?. Eller hur?

Dit eksempel illustrerer med al tydelighed, at rigtigt mange ting slet ikke
egner sig til Weber-stegning.

Det forekommer som om, at alt muligt for enhver pris skal laves i en Weber,
når man nu har investeret i en. Om det så er and eller flæskesteg ved
juletid, ryger det i Weberen. Det er et skråplan.

Skæg for sig og snot for sig.

Og kan du så se at få langtidsstegt din næste flæskesteg! Gi' den mindst en
time med sværen nedad og sværen helt dækket med vand. Derefter vender du
den, salter den, og steger videre. Max. 100 grader i ovnen, og gerne lidt
lavere, hvis du har tiden til det. Til sidst får du sværen til at boble op
med grill eller fuld knald på varmen. Flæskesteg hører *ikke* hjemme i en
Weber.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : SB

Dato : 05-08-07 17:13

> [...]
> lidt lavere, hvis du har tiden til det. Til sidst får du sværen til at
> boble op med grill eller fuld knald på varmen. Flæskesteg hører *ikke*

Ja hvis du ikke kan finde ud af at lave den i en weber er vel ikke
ensbetydende med andre ikke kan
mine er langt bedre fra weber af end fra komfur, mere saftig, sprød svær osv
Intet vil få mig til at lave den i et komfur, kunne lige så godt stoppe den
i microovnen så

Søren

Fra : Jonas Kofod

Dato : 05-08-07 17:55

SB skrev:

> [...]
> Intet vil få mig til at lave den i et komfur, kunne lige så godt stoppe den

Hænger nok sammen med at de fleste "weber entusiaster" der skal vise
hvor seriøst grillning kan gøres sjældent har gjort sig særligt meget i
et køkken og skal have konen til at koge et æg.

Fra : Torben

Dato : 05-08-07 18:11

"Jonas Kofod" <news@jlkofod.dk> wrote in message

> Hænger nok sammen med at de fleste "weber entusiaster" der skal vise hvor
> seriøst grillning kan gøres sjældent har gjort sig særligt meget i et
> køkken og skal have konen til at koge et æg.

Hehe

mvh
Torben

Fra : Dorthe

Dato : 05-08-07 19:50

Jeg har så en anden erfaring...har en kæreste der både kan lave mad OG
bruge en weber, de findes altså!!!

Nå, men det er desuden også hamrende svært at få en røget flæskesteg ud
af en ovn...eller..???

I skulle nu prøve det - alle jer "weber-hadere"

/Dorthe

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-08-07 18:10

In news:oGmti.38$sz6.34@news.get2net.dk,
SB <sfbFJERN_DETTE@tele2adsl.dk> typed:

> Ja hvis du ikke kan finde ud af at lave den i en weber er vel ikke
> ensbetydende med andre ikke kan

Jeg aner ikke, om jeg kan finde ud af det eller ej. Jeg har aldrig prøvet,
og kunne ikke drømme om at smide en flæskesteg (eller en and for den sags
skyld) i en Weber. Jeg skal ikke afvise, det er muligt at holde en
kontrolleret temperatur på 90-100 grader over fire-syv timer i en Weber. Jeg
synes bare ikke, det umiddelbart er besværet værd, når nu ovnen er et langt
bedre redskab til dén slags.

Nogle slår også søm i med en skiftenøgle. Det er ikke ensbetydende med, at
de ikke får sømmene slået i. De gør det bare lidt mere besværligt for sig
selv og bøjer garanteret flere søm end jeg gør med min hammer.

> mine er langt bedre fra weber af end fra komfur, mere saftig, sprød
> svær osv Intet vil få mig til at lave den i et komfur, kunne lige så
> godt stoppe den i microovnen så

Ja, du har så tydeligvis aldrig fået en ovn-/langtidsstegt flæskesteg.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jørn Ibsen

Dato : 06-08-07 08:12

Jens Bruun <bruun_jens@hotmail.com> skrev:

>Nogle slår også søm i med en
>skiftenøgle. Det er ikke ensbetydende med, at
> [...]

Så skulle du prøve at slå søm i med en Weber. Det er vildt svært!

JIB

Fra : padre

Dato : 06-08-07 15:06

"Jørn Ibsen (slet D8S1K)" <j.ibsen@D8S1Kiteration.dk> skrev i en meddelelse

> Så skulle du prøve at slå søm i med en Weber. Det er vildt svært!

LOL

Fra : padre

Dato : 05-08-07 21:32

"SB" <sfbFJERN_DETTE@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> mine er langt bedre fra weber af end fra komfur, mere saftig, sprød svær
> osv
> Intet vil få mig til at lave den i et komfur, kunne lige så godt stoppe
> den i microovnen så

Ja jeg har da også fået en god flæskesteg, hver gang, jeg har lavet den i
min weber. Det er jo trods alt bare en gammeldags brændeovn, og det er jo i
sådan nogle, alting engang blev lavet.

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-08-07 17:47

SB skrev i oGmti.38$sz6.34@news.get2net.dk dette:

> Intet vil få mig til at lave den i et komfur, kunne lige så
> godt stoppe den i microovnen så

Ja hvis du ikke kan finde ud af at lave den i en ovn er vel ikke
ensbetydende med andre ikke kan mine er langt bedre fra ovn af end fra
microovnen, mere saftig, sprød svær osv

Ovenstående skrevet med 2 gange brug af 'Erstat'.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm
Billeder fra en dansk 'ørken' http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html

Fra : Benny N. Juul

Dato : 06-08-07 08:01

"Stig Mogensen" <stig.mogensen@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Ovennævnte blev prøvet i går aftes, og det smagte jo herligt. Dog fik jeg
> den fejl at sværen ikke blev sprød.

Jeg steger altid i stegholder, og vender stegen 90 grader(højkant) de sidste
10-15 minutter.
Det giver altid sprød svær

Mvh.
Bnny

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 06-08-07 08:09

On 5 Aug., 22:31, "padre" <spirito_sa...@pants.yahoo.com> wrote:

> Ja jeg har da også fået en god flæskesteg, hver gang, jeg har lavet den i
> min weber. Det er jo trods alt bare en gammeldags brændeovn, og det er jo i
> sådan nogle, alting engang blev lavet.

Det er vist noget af en tilsnigelse at sammenligne en weber med et
brændekomfur.

Jeg har i øvrigt prøvet begge metoder flere gange, og kan egentlig
godt lide, når sværene bliver lidt "røgede" af kullet. Men kødets
kvalitet bliver efter min mening bedst med den metode, Jens også
bruger.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : padre

Dato : 06-08-07 15:05

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
On 5 Aug., 22:31, "padre" <spirito_sa...@pants.yahoo.com> wrote:

>Det er vist noget af en tilsnigelse at sammenligne en weber med et
>brændekomfur.

Hvilket så også er grunden til at jeg sammenlinger det med en brændeovn.

Fra : SB

Dato : 06-08-07 16:51

"padre" <spirito_santo@pants.yahoo.com> skrev i en meddelelse
> <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvilket så også er grunden til at jeg sammenlinger det med en brændeovn.

Og så er det jo det, en ovn der skal køre i 7 timer bruger en masse strøm og
i den anden ende af el ledningen udleder de sikkert en masse Co2 for at lave
den strøm.
Weberne bruger træ, så formoder den er ret neutral

Så rent faktisk er det jer med jeres ovne der er skyld i vi har haft en
dårlig sommer

Søren

Fra : Hauge

Dato : 06-08-07 17:15

SB wrote:
> Weberne bruger træ, så formoder den er ret neutral

Bruger i da ikke specielle grillkul importeret fra meget-langt-væk?

Så totalt set er de da sikkert mindre neutrale, end de før omtalte el-ovne.

/Hauge

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-08-07 17:50

SB skrev i %rHti.57$lE5.40@news.get2net.dk dette:

> Så rent faktisk er det jer med jeres ovne der er skyld i vi har haft
> en dårlig sommer

Var det så samme ovne, der var skyld i den gode sommer i fjor?

I øvrigt tror jeg ikke der kan findes ret meget, der er dårligere til at
udnytte energien end en grill! Du burde nok overveje helt at gå over til
vindkraftsdrevet mikrobølgeovn.