Vedr. skurrende lyd fra skiver
Fra : Søren Normann Rasmus~

Dato : 04-08-07 11:22

Hej

Jeg har lige inversteret i en ny Honda CBF600NA, og har pt. fået rullet
250km.
Det som bekymrer mig lidt er, at skiverne foran skurrer en del, så det kan
hører op til 50-60 km/t.

Jeg snakkede med forhandleren idag, og han sagde det gar helt normalt på en
ny maskine,
da skiverne lige skulle køres til, og at lyden ville forsvinde efter ca.
1000 km.

Er det rigtigt og skal jeg bare inorerer lyden, et eller andet sted må det
vel også skabe unødigt slid
som i sidste ende koster mig penge..?? eller er jeg bare novice udi nye
cykler?

Vh Søren

Fra : Menabra

Dato : 04-08-07 11:36

"Søren Normann Rasmussen" <maj-123soren@oncable.dk(fjern123)> skrev i en
meddelelse news:46b4533a$0$881$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> vel også skabe unødigt slid
> som i sidste ende koster mig penge..?? eller er jeg bare novice udi nye

Det er ikke normalt !
Har forhandleren hørt det, eller har han bare affærdiget dig i telefonen ?

Fra : Armand

Dato : 04-08-07 12:01

"Menabra" <menabra@mail-online.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke normalt !
> Har forhandleren hørt det, eller har han bare affærdiget dig i telefonen
> ?

Beskrivelser kan være svære - Min RGV havde i alle de seks år jeg racede den
en snerrende lyd fra de forreste bremseskiver!
*snerre* eller *skurre* ? Tjah, kun en audiel inspektion kan
hvidmale/blackliste den!

--
Armand.

Fra : Menabra

Dato : 04-08-07 12:18

> [...]
> den en snerrende lyd fra de forreste bremseskiver!
> *snerre* eller *skurre* ? Tjah, kun en audiel inspektion kan

Nixen bixen
Så har din RGV, hvad det end er for noget, været defekt i 6 år. )

Fra : Armand

Dato : 04-08-07 12:29

> Nixen bixen
> Så har din RGV, hvad det end er for noget, været defekt i 6 år. )

Kan det virkelig passe?
Jeg brugte jo næsten heller ikke forbremsen i den periode!

--
Armand.
(i ironi-mode)

Fra : Søren Normann Rasmus~

Dato : 04-08-07 21:16

> [...]
> Det er ikke normalt !
> Har forhandleren hørt det, eller har han bare affærdiget dig i telefonen

Jeg snakkede med ham i telefonen, da jeg ikke lige havde tid til at køre de
40 km ud til ham.
Men det lyder til jeg bør køre forbi ham snarest.

Vh Søren

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-07 13:07

> [...]
> vel også skabe unødigt slid
> som i sidste ende koster mig penge..?? eller er jeg bare novice udi nye

I min verden er skurende skiver ikke normalt. Det plejer at være flydende
ophængte kalibre hvor glidestangen ikke er smurt ordentligt.
På en ny cykel er det nok mest sandsynligt, at de ikke har fået smurt
glidestængerne ordentligt fra fabrikken (eller slet ikke har smurt dem - det
er set før), du har kørt en tur i regnvejr, og så har vi balladen.
En god omgang lithium baseret fedt på stængerne og så er alt godt (Tager 5
minutter hvis man ved hvad man gør.)

Det første man skal gøre med en ny cykel er at smøre den!!!!!

Allan

Fra : Søren Normann Rasmus~

Dato : 04-08-07 21:18

"AW" <allan[snabela]malwis[prik]dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> minutter hvis man ved hvad man gør.)
>
> Det første man skal gøre med en ny cykel er at smøre den!!!!!

Hej Allan

Jeg kan godt følge din tanke ... men på den anden side, så synes jeg ikke
at en ny cykel skal vedligeholdes fra start af endsige for at kunne køre
lydfri
og ordenligt .. Ville du acceptere det, hvis du købte en ny bil, at du lige
skulle
ind under den og smøre dit og dat??

Vh Søren

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-07 22:29

> [...]
> lydfri
> og ordenligt .. Ville du acceptere det, hvis du købte en ny bil, at du

Købte ny bil i December, og da jeg skiftede fra vinter til sommer dæk i
marts, smurte jeg glidestænger og stempler på bremserne.
De var stort set fedtfri begge dele.

250 km er hurtigt, og hvor vidt det er rimeligt kan nok diskuteres, men det
var også mere nævnt som et bud på hvad der kunne være galt.
Bevæger klodserne sig iøvrigt frit? Lidt fedt på kanterne kan også være en
god ide.

Min erfaring siger at de ikke sløser med fedt fra fabrikkens side.
Ved første vinteropbevaring af ny MC adskiller og smører jeg altid gear og
bremsepedal, gashåndtag/kabler, greb m.v.
Af med udstødningen og kobberfedt på alle bolte - så er der chance for at
den kan komme af den dag man får brug for det.

Rimeligt - måske ikke, men sådan er verden skruet sammen.

Men prøv da at smøre glidestængerne og se om det hjælper. Det er nok
hurtigere end at køre til forhandleren og diskutere det.

Allan

Fra : Knud Dam

Dato : 05-08-07 01:50

"Søren Normann Rasmussen" <maj-123soren@oncable.dk(fjern123)> skrev i en
meddelelse news:46b4df0a$0$69238$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Jeg kan godt følge din tanke ... men på den anden side, så synes jeg ikke
> at en ny cykel skal vedligeholdes fra start af endsige for at kunne køre
> lydfri og ordenligt ..

Selvfølgelig skal der ikke være skurren fra skiverne på en ny cykel og der
skal ikke foretages vedligeholdelse, for at den kører korrekt. Det må
forhandleren få styr på.

; - )

KD

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-08-07 22:29

"Søren Normann Rasmussen" <maj-123soren@oncable.dk(fjern123)> writes:

> Det som bekymrer mig lidt er, at skiverne foran skurrer en del, så det kan
> hører op til 50-60 km/t.

Hvis skiverne bliver varme efter køreture hvor du ikke har bremset
væsentligt, så er der noget galt. Ellers ville jeg nok bare kigge
skiverne lidt efter og ellers bare vente og se.
--
mvh Jes Vestervang @ SV1000S & DT125R