Suzuki gs550
Fra : Tau

Dato : 04-08-07 07:10

Jeg har lige fået mig en af slagsen og har et lille startproblem.
Jeg har kun haft 3 starter på kold motor og er lidt i vildrede med hvordan
den startes.
Jeg har prøvet med chokeren ude og jeg har prøvet med chokeren inde. jeg har
prøvet at give gas med chokeren inde.
Først efter en 4 til 5 forsøg starter den.
Er der nogen fidus som jeg har overset, for eks. at svømmeren skal tippes
eller sådan noget.

vh
Poul

Fra : Studo

Dato : 04-08-07 07:38

Tau wrote:

> Jeg har kun haft 3 starter på kold motor og er lidt i vildrede med hvordan
> den startes.
Det er ikke mange, du lærer den nok bedre at kende. men se nedenfor.

> Jeg har prøvet med chokeren ude og jeg har prøvet med chokeren inde. jeg har
> prøvet at give gas med chokeren inde.
> Først efter en 4 til 5 forsøg starter den.
Start med at tjekke dit batteri. Ved stilstand 12.5v og når motoren kører
skulle du gerne måle over 13v. Denne fejl har kostet mig mange skrupler.
Ellers så starter du på et fladt batteri, og så skal den have lang tid før
de korrekte betingelser er der. Den næste vil sikkert også sige køb et nyt
batteri, for de holder ikke mange år.

Nu kender jeg ikke gs550, men choker har jeg. Der er forskel på hvor meget
choker den vil have for at starte godt. (har dog ikke problemet med 4-5
gange) En varm sommerdag skal den kun lige rykkes, en råkold morgen så er
det i bund.

Vand i karburatoren kunne også være et problem. Tøm dem via en tømmeskrue
i bunden af svømmerhuset. Prøv igen, og se hvad den så gør. Ændrer dette
noget så skal du have en gang karburator sprit i tanken for at fjerne
vandet i systemet.

vh
Studo

Fra : Armand

Dato : 04-08-07 08:03

"Tau" <bonderøv@rendmig.ass> skrev i en meddelelse
> [...]
> Først efter en 4 til 5 forsøg starter den.
> Er der nogen fidus som jeg har overset, for eks. at svømmeren skal tippes

Hvilke karburatorer sidder der på'en?
De tidlige 550'ere havde traditionelle spjældkarburatorer (som på
knallerter), men svjh fik de CV-karburatorer (á dem med en fladtrykt klokke
øverst) før '80 - Jeg mener også at huske at forskellen er tydelig qua
chokerbetjeningen: Spjældkarburatorer har choker-grebet på siden af
karburatoren og CV-monteringen har en "trækknop" nidt i kronrøret!
Basalt, så skulle chokerbetjeningen være den samme: fuld choker og
overhovedet(!) ingen gas, og den nedgradering af chokermængden som
sommervarmen måtte fordre vil man hurtigt opfatte efter de første par
starter hvor mer-chokeren medfører høje omdrejninger - Istedet for at skulle
nedjustere chokeren v.h.a. omdrejningstælleren øjeblikkeligt efter start kan
man "nøjes" med tilsvarende position fra starten af!

De senere års bensinteknologi har medført at bensin mister boostet ultra
let/hurtigt genem fordampning, og mange motorcyklers svømmerhuse er i
praksis for åbne (for at svømmernes regulereing af bensinmængden skal virke
er det nødvendigt med atmosfærisk forbindelse til svømmerhuset) til at kunne
holde på bensinens startgejst. Er dit brug sporadisk med et par ugers
stilstand mellem turene, kan det således hænde at svømerhusenes indhold når
at dampe de hidsigste geneskaber af
Hvis det er dét der er dit problem er det let at kontrollere ved at lukke
for bensinen og lade motoren løbe tør inden man stiller den fra sig - Det
ved næste start genfyldte bensin fra den anderledes tætte bensintank er
fyldt med boost og skulle borgre for at starten forløber let!
550'eren har sikkert en i denne forbindelse upraktisk automatisk
vacuum-styret bensinhane!? I så fald kan du prøve at koldstarte den allerede
en enkelt dag efter seneste brug, hvor karbunadernes bensin-indhold stadig
skulle være friskt!

Hvis din brug er oftere end af mig her insinueret, og du vitterligt bruger
choker-grebet lige efter bogen, er der den mulighed tilbage at batteriet er
halvgået (= i praksis ubrugeligt!) og at det er det, lige efter kørsel,
friskopladede batteri der får motoren til at slå igeng igen; imens det
allerede dagen efter har tabt akkurat så meget effekt at starter-motorens
forbrug æder alt strømmen fra tændingsanlægget!
Med lidt fingerspitzengefühl bør du selv kunne høre forskel på startmotorens
villighed/omdrejninger lige efter at du har kørt hhv. næste dag, og får du
derved den mindste mistanke er starthjælp á et par kabler fra et andet 12V
batteri (det på familiens/naboens bil er ikke for stort!) en effektiv måde
at forvisse sig om at masser af strøm får motoren til at slå igang selv ved
koldstart!
Omkring denne mulighed er der også en forskel på de tidlige og senere
550'ere, derved at de tidlige var monteret med traditionel platin-tænding,
som er mere følsom overfor spændingsfald end de senere kontaktløse
elektroniske tændinger.

--
Armand.

Fra : Tau

Dato : 04-08-07 08:29

> [...]
> 550'ere, derved at de tidlige var monteret med traditionel platin-tænding,
> som er mere følsom overfor spændingsfald end de senere kontaktløse

Det var noget af en smøre jeg her fik mig. Cyklen er indregistreret første
gang i 1979 og modellen er en gs550 e hvor jeg mener af e er modelåret.
Der sidder ganske rigtigt en choker på siden af karburatoren som skal vippes
op.
Jeg syntes ikke det lyder som om batteriet er fladt men det vil jeg prøve at
lade op eller købe et nyt.
Foreløbelig tak for svarene til Studo og Armand.

vh
Poul
"CRANER"

Fra : Armand

Dato : 04-08-07 09:22

"Tau" <craner@craner.dk> skrev i en meddelelse

> Det var noget af en smøre jeg her fik mig.

Ja, pas bare på med at spørge hér!

> Cyklen er indregistreret første gang i 1979 og modellen er en gs550 e
> hvor jeg mener af e er modelåret.
> Jeg syntes ikke det lyder som om batteriet er fladt men det vil jeg prøve
> at lade op eller købe et nyt.

Det bliver for dyrt i længden at købe nyt på mistanke alene - Men hvis du
ikke umiddelbart har mulighed for at trække en navlestreng á et par
startkabler er det en fin ide at lade på batteriet lige op til
koldstarts-forsøg, og derved se om det er batteriets stilstands-kapacitet
der er for ringe.
Lad forøvrigt være med at lade for længe v.h.a. en almindelig autolader:
Uanset hvor regulerede de er (og at der sættes et amperemeter på betyder
ikke nødvendigvis at de er særligt regulerede), så er de for kraftige for de
små motorcykelbatterier!
Man bør ikke lade på et batteri med højere ladestrøm (i Ampere) end 10% af
batteriets kapacitet (i Amperetimer) - GS'eren har en 10Ah's batteri,
hvorved at idealet er én Ampere, hvor en almindelig autolader oftest er på
4A
Jeg vil tro at et par, eller tre, korte ladninger á et kvarters tid med
autolader vil få hævet 550'erens egenspænding tilstrækkeligt til at kunne
starte motoren; men dét kan en måling over batteri-polerne afklare:
Spændingen skal helst helt op på 12½V!
Hvor høj (lav?) er den forøvrigt efter at motorcyklen har stået stille et
par dage??

--
Armand.

Fra : Tau

Dato : 04-08-07 10:00

Jeg prøvede at starte ved at give fuld choker. uden at røre ved gassen. Den
startede første gang.
Tak for hjælpen.

Poul

Fra : Armand

Dato : 04-08-07 10:38

"Tau" <craner@craner.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg prøvede at starte ved at give fuld choker. uden at røre ved gassen.
> Den startede første gang.
> Tak for hjælpen.

Way to go!

Jeg ser tit at de elementære tekniske dyder udvaskes.
Hvor det i min tid var indlysende at enhver mc-korts elev havde en fortid på
knallert og dér havde tillært sig motorers opførsel i alskens situationer er
det i dag egentlig op til mc-kørelærerne at indskærpe f.eks start-procedure
og kædevedligeholdelse overfor de elever der kun kender til bilmotorer med
indsprøjtning!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-08-07 10:43

Armand skrev:

> Jeg ser tit at de elementære tekniske dyder udvaskes.

Sådan skrider det jo løbende - fra biler der skulle smøres under kørslen som
nogle af de første skulle - eller som PV544 eller Minor ha fedt i
smøreniplerne (på ferieturen til Italien ), radioer udformet som
krystalapparater, kæder kogt i oksetalg i vandbad og hvad har vi alt
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Armand

Dato : 04-08-07 10:53

> [...]
> smøreniplerne (på ferieturen til Italien ), radioer udformet som
> krystalapparater, kæder kogt i oksetalg i vandbad og hvad har vi alt

Hæ, virkeligt sat på spidsen
Tillad mig at suplere: Genmagnetisering af tændingsmagneten!

Indsprøjtning er ved at finde plads på motorcyklerne også. Relateret til
mine beskedne eksempler mangler vi blot at kardan bliver standard hvorefter
motorcykler er rent plug'n play hardware!

--
Armand.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-08-07 11:03

Armand skrev:

> Hæ, virkeligt sat på spidsen

> Tillad mig at suplere: Genmagnetisering af tændingsmagneten!

Nå, dér har jeg så ikke været!

> Indsprøjtning er ved at finde plads på motorcyklerne også.

Ja, heldigvis, vil jeg egentlig sige

Meldte mig ellers ind i "Falck" eller hvad det nu hedder da jeg købte min 1.
bil med indsprøjtning - én ting er at skille en karburator ad på en
landevej, men "reparere" "strøm"!?

> Relateret
> til mine beskedne eksempler mangler vi blot at kardan bliver standard
> hvorefter motorcykler er rent plug'n play hardware!

Ja, garneret med hydrauliske ventilløftere osv. skulle der være en mulighed.

Er der nogen der ved hvordan det er gået med de forskellige gamle
indsprøjtningsmodeller hen ad vejen - Gruby har jo redegjort for Suzuki 6½
turbo, men jeg tænker på sådan én som Kawa 1000 med sprøjt? (MC-revuen havde
en test: "Sprinter med sprøjt" for mange år siden)

Kunne interessere mig at høre hvor stabilt det har været igennem de mange
år?
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 04-08-07 11:05

Armand wrote:
> [...]
> mine beskedne eksempler mangler vi blot at kardan bliver standard hvorefter
> motorcykler er rent plug'n play hardware!

Men som det er med så meget af den slags, jo nemmere den daglige brug
bliver, jo mindre kan man fikse selv /når/ det bryder sammen. For det
gør det, det er kun et spørgsmål om tid.

/Magnus

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-08-07 11:09

Magnus Pedersen skrev:

> jo nemmere den daglige brug
> bliver, jo mindre kan man fikse selv /når/ det bryder sammen. For det
> gør det, det er kun et spørgsmål om tid.

Vel ikke værre end at man kan humpe på værksted - jeg tænker hér på fejl på
indsprøjtningsanlægget.

Jeg ved ikke med de biler jeg har (haft), men jeg læste om én hvor der var 2
backupsystemer på "sprøjtet".

Dét dækker selvfølgelig ikke dyser mv. men kun elektronikdelen.
Hans
http://kortlink.dk/2hsd

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 04-08-07 10:21

Armand skrev:

> [...]
> et par startkabler er det en fin ide at lade på batteriet lige op til
> koldstarts-forsøg, og derved se om det er batteriets

Man kan jo osse lige prøve at se på syrens vægtfylde i de enkelte celler med
en syre-vægtfylde-måler eller hvad den nu hedder - ideelt set skal den ligge
på 1,28.

Er bare en enkelt celle væk er det godnat.

> Spændingen skal helst helt op på 12½V!

Eller endnu bedre 13,2V.

Hver celle kan - hvis i orden - præstere 2,2V
Hans
http://kortlink.dk/2hsd