Ingen råde råd ?
Fra : Frøken Jensen

Dato : 04-08-07 10:24

Hej igen.

Er der slet ingen der kan komme med et godt råd til hvordan man introducerer
udelivet for en indekat ? (Jf. tidligere indlæg.)

Venlig hilsen
Charlotte

Fra : ^M^^

Dato : 04-08-07 10:51

Fr ø ken Jensen wrote:
> Hej igen.
>
> Er der slet ingen der kan komme med et godt råd til hvordan man
> introducerer udelivet for en indekat ? (Jf. tidligere indlæg.)

Det er ikke helt let, hvis katten ikke vil starte med at gå tur i sele.
Alternativet er, at introducere den til opgangen først over 1 uges tid eller
lignende - til den har lært opgangen grundigt at kende - under konstant
opsyn! Og til den har lært at komme, når ejeren kalder på katten. Lær katten
at f.eks. raslen med tørfoder i dåse er lig med= skal komme hjem/ind nu.
Hvis alle indgange/døre ligner hinanden bliver det svært for katten at finde
hjem - der skal være et kendetegn ved indgangsdøren (i stuen) - og det er
meget vigtigt.
Når katten er tryg ved opgangen, kan hun så småt tage den med udenfor (dog
helst i snor) - helst sulten, så hun kan kalde katten til sig med tørfoder
(raslen). Start med 1-5 min, og udbyg langsomt arealet og tiden.
Det vil tage et stykke tid at lære katten omgivelserne at kende og hvornår
den skal komme hjem. Det kræver en tidsmæssig indsats fra ejeren over i
hvert fald 3-4 uger.
Vent med at lukke katten ud alene, til ejeren er helt sikker på, at katten
kan finde hjem, kommer når hun kalder. Og luk katten sulten ud, så er de
mere tilbøjelige til at komme hjem.
De første par mdr er det uforsvarligt at lukke katten ud alene, hvis ejeren
derefter ikke er hjemme.
Håber det gav lidt ideer.

/M

Fra : Frøken Jensen

Dato : 04-08-07 14:52

On 04/08/07 11:51, in article 46b44bb7$0$2510$edfadb0f@dread15.news.tele.dk,
"^M^^" <i.dont.work@forgetit.net> wrote:

> [...]
> mere tilbøjelige til at komme hjem.
> De første par mdr er det uforsvarligt at lukke katten ud alene, hvis ejeren

Tusinde tak - det vil jeg straks fortælle min mor :)