Det frydede mit ører :-)
Fra : pwh

Dato : 03-08-07 22:02

Går daglig forbi en Gravhund der skal flippe fulstændigt ud
på mig og mine hunde, den er som regel fredelig nok når
vi møder den på vores ture.
De plejer så at råbe af den uden det store held, den gøer bare videre
til belastning for hele nabolaget, den larmer en del sådan et lille monster.

Her til aften gik vi igen forbi og den kartede som sædvanligt ud,
der blev råbt af den uden held, et øjeblik efter hørte jeg
et "piv, piv" så tog de åbenbart fat i nakken på den for en gangs skyld.

Jeg hyggede mig ganske gevaldigt, håber den har lært noget af det,
ellers er den velkommen til at komme i lærer hos mig 2 uger,
så skal jeg såmænd nok kurerer den uvane

/Jens (som nok får tæsk for at værer ond nu)

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 03-08-07 22:07

On 3 Aug., 23:01, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:
> [...]
> ellers er den velkommen til at komme i lærer hos mig 2 uger,
> så skal jeg såmænd nok kurerer den uvane
>
> /Jens (som nok får tæsk for at værer ond nu)

Dine tæsk kommer an på hvordan du vil kurerer den uvane, hos hunde
altså

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 03-08-07 22:23

BorderTerrierMor, skrev:

> Dine tæsk kommer an på hvordan du vil kurerer den uvane, hos hunde
> altså

Kommer self an på hunden, jeg har ikke de problemer med mine
egne hunde, de forstår såmænd godt når jeg siger stop
Men jeg er ikke specielt "berøringsangst" mht hunde,
trodser den bevidst en kommando har jeg ingen probs med
at tage fat i nakkeskindet og forklarer den hvor Moses købte øllet

Så udgangspunktet med den Gravhund hos mig i 2 uger ville
nok ikke blive godbidder og ros når den holdt kæft.
Men konsekvens hvis den ikke gjorde det når den fik besked på det,
det er en hund og ikke et lille barn vi taler om.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 03-08-07 22:17

> [...]
> ellers er den velkommen til at komme i lærer hos mig 2 uger,
> så skal jeg såmænd nok kurerer den uvane
>
> /Jens (som nok får tæsk for at værer ond nu)

Nææ, du går såmænd ikke, men jeg kan blive harm over mennesker, der straffer
hunden for at gøre det, den er skabt til.
De skulle hellere tage og lade den bruge sine talenter til noget...

Connie...

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-07 22:21

> [...]
> De plejer så at råbe af den uden det store held, den gøer bare videre
> til belastning for hele nabolaget, den larmer en del sådan et lille

Hmm, sådan en gravhund har vi også boende, skråt over for os. Den generer
nu ikke mig, men er da heller ikke i haven hele tiden. Den gamle dame, der
ejer den, går meget med den.

> Her til aften gik vi igen forbi og den kartede som sædvanligt ud,
> der blev råbt af den uden held, et øjeblik efter hørte jeg
> et "piv, piv" så tog de åbenbart fat i nakken på den for en gangs skyld.

Har også et par hunde, der gør i haven ind imellem. Mener dog ikke, at tage
fat i nakken på dem er løsningen. De er mest i haven, når vi også er i
haven. Hvis de er i haven alene og de begynder, at gø bliver de kaldt ind
med det samme. Biva kan faktisk være i længere tid i haven nu uden, at føle
trang til, at "råbe" hele tiden. Coco arbejder vi stadig med. Han er slem
til, at gø, men han kan sagtens distraheres, så han tænker på noget andet.

Det tager sin tid, når man har boet langt ude på bøhlandet, hvor der
sjældent kom andet end jægere forbi.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : nana sørensen

Dato : 03-08-07 23:18

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message news:FJMsi.63$4%.39@news.get2net.dk...
> [...]
> ellers er den velkommen til at komme i lærer hos mig 2 uger,
> så skal jeg såmænd nok kurerer den uvane
>
> /Jens (som nok får tæsk for at værer ond nu)

Så skal du lige høre det sære... Vi kom gående på en sti her til aften med
Peanut, og mødte så en anden hund i snor, som Peanut lige skulle hilse på.
Lige pludselig lyder der den særeste lyd inde fra en have. Det lød seriøst
som en stor so, der grisehylede/gryntede. Den anden hundemand sagde så at
der altså Er en hund, men at det godt nok lød underligt. Det var helt
vildt.. Har aldrig hørt en hund sige sådan, det var PRÆCIST som en stor fed
gris.

Fra : Ralph

Dato : 03-08-07 23:48

> Går daglig forbi en Gravhund der skal flippe fulstændigt ud
> på mig og mine hunde, den er som regel fredelig nok når
> vi møder den på vores ture.

MIN Tootsie, omplaceringshund, gøer ALTID når der bankes på døren, og hvis
jeg ikke har fat i hende ville hun GARANTERET også bide, tager hende i
halsbåndet, nidstirrer hende, hun VED godt det er galt, men næste gang -
same procedure as last year - suk.

Samme problem når min kone går med hundene, når JEG er med er der ingen
probs.

Min Riesenschnauzer - Rissa - PRØVER OGSÅ at opdrage Tootsie, nakkebid, ned
at ligge, om på ryggen, fuldstændigt nederlag HVER gang, uanset om det er
mig, min kone eller Rissa der sætter hende på plads HVAD GØR VI (forkert)?

--
Ralph

Fra : lh

Dato : 04-08-07 05:45

> [...]
> ned at ligge, om på ryggen, fuldstændigt nederlag HVER gang, uanset om det
> er mig, min kone eller Rissa der sætter hende på plads HVAD GØR VI

Den hund jeg har fået nu - en Islands fårehund om nogen har glemt det! - er
også en race der gør meget, som gravhunden.
Og det kan man altså godt bremse ved at vide at dette kan blive et "problem"
senere i deres liv, og det hjælper i hvert fald ikke at gøre hunden bange
med diverse trusler, rusken eller andre håndgribelige midler, tværtimod! Men
et bestemt NEJ næsten før man ved hunden begynder at gø, kan godt dæmpe
denne adfærd. Men det er noget man skal arbejde meget med fra lille af og
HVER gang i lang tid. Man skal være obs på "problemet" og virkelig arbejde
med det. Og en balance fordi den skal selvfølgelig have lov til at sige vov
som alle andre hunde af og til. Men det kan altså lade sig gøre - hvis man
vil!
mvh

lh

Fra : pwh

Dato : 04-08-07 09:45

lh, skrev:

> [...]
> "problem" senere i deres liv, og det hjælper i hvert fald ikke at
> gøre hunden bange med diverse trusler, rusken eller andre

Det skal da ikke værer metoden når man opdrage hvalpen,
men der skal da værer en konsekvens for hunden ved ikke at adlyde.

> Men et bestemt NEJ næsten før man
> ved hunden begynder at gø, kan godt dæmpe denne adfærd.

Den metode bruger jeg da også, altså lige et nej inden en evnt
uønsket handling kan opstå.
Men det skal stadig have en konsekvens ikke at overholde forbuddet.
Jeg ser alt for tit at folk bare går og småskælder på deres hunde
uden nogen effekt, jeg vil så hellere give 1 hård skideballe (ikke tæsk)
end at give 1000 bløde som den bare overhører alligevel.
Har jeg en sjælden gang imellem overfuset en af mine hunde gør jeg
da også meget ud af at vi straks det er overstået er gode venner igen.
Det med at gå og bærer nag fatter en hund ikke en meter af,
men kontant afregning ved kasse 1 er det min erfaring at den glimrende forstår.

> [...]
> en balance fordi den skal selvfølgelig have lov til at sige vov som
> alle andre hunde af og til. Men det kan altså lade sig gøre - hvis

Det er også min overbevisning at det burde kunne lade sig gører
selvom det ligger til racen, det er så dejligt nemt bare at sige
at sådan er den altså bare.
Hellere gører som dig og sige at det altså kræver en ekstra indsats.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 04-08-07 10:00

> [...]
> at sådan er den altså bare.
> Hellere gører som dig og sige at det altså kræver en ekstra indsats.

Det er jeg helt enig med jer i. Selvom noget ligger helt naturligt for
hunden, så kan der sagtens arbejdes med det, så det ikke forstærkes og
bliver et problem - ellers ville det være umuligt at holde hund overhovedet.
Men i det tilfælde, du beskriver Jens, der synes jeg på ingen måde det lyder
som om, at ejeren har fattet noget som helst af, hvad en gravhund er og
indeholder.

Connie

Fra : pwh

Dato : 04-08-07 10:21

C.H, skrev:
> [...]
> hunden, så kan der sagtens arbejdes med det, så det ikke forstærkes og
> bliver et problem - ellers ville det være umuligt at holde hund

Nemlig, ellers ville din egen Cassius sikkert også gø i tide og utide.

> Men i det tilfælde, du beskriver Jens, der synes jeg på
> ingen måde det lyder som om, at ejeren har fattet noget som helst af,
> hvad en gravhund er og indeholder.

Det kan du meget vel have ret i, det er ikke nogle mennesker
jeg sådan taler med ud over en høflig hilsen.

Synes faktisk at manden i huset er lidt af et fjols.
For ca 2 år siden begyndte jeg nemlig at finde mystiske
ting ude i min have, bolde, sko, osv. Det viste sig at ræven
havde lavet et hul i hegnet så Angel smuttede ind i nabohaverne
når jeg ikke var hjemme. Jeg fik self lappet det hul og ingen probs siden.
Men helt tilfældig fortalte jeg det til ham manden en dag,
jamen han havde da også set Angel rende rundt i de andre haver.
Kunne han så ikke lige have hevet fat i mig og fortalt det,
det havde jeg da helt sikker gjort selv, hun kunne jo værer
blevet kørt over hvis det var, sikken en tumpe.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 04-08-07 09:33

Ralph, skrev:
> [...]
> nakkebid, ned at ligge, om på ryggen, fuldstændigt nederlag HVER
> gang, uanset om det er mig, min kone eller Rissa der sætter hende på

Jeg har ikke noget godt bud, omplaceringshunde har jeg aldrig opdraget.
Bemærkningen om at jeg kunne afvænne den Gravhund på 2 uger
skulle ikke tages helt bogstaveligt, det aner jeg ikke om jeg kan.
Noget kunne dog tyde på at din Tootsie ikke har respekt for dig
eller at hun bare ikke er alt for kvik i hovedet
Dårlige indgroede vaner hos hunde er nok ikke så nemme at
komme til livs, derfor skal jeg aldrig have andet end hvalpe.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 04-08-07 12:19

pwh wrote:
> Dårlige indgroede vaner hos hunde er nok ikke så nemme at
> komme til livs,

Det kan jeg skrive under på. Det ligger til PON at gø en hel del, ikke bare
når der kommer nogen ved døren f.eks, men Philana gør især når hun er
glad....! Meget højt og meget længe.
F.eks når jeg kommer hjem, så fiser hun rundt om sig selv og gør højt. Fiser
hen og henter et eller andet, kødben legetøj eller en sko, så hun så ræser
rundt med , smider det igen og gør så videre.

Jeg ved godt jeg er et pjok, men jeg nænner næsten ikke at skælde hende ud
når hun bare er glad.

Jeg har hver eneste dag det sidste år, ignoreret hende ind til hun falder
til ro, kalder hende så hen til mig og hilser på hende - men det hjælper
ikke en bjælde Det er samme lange, højrøstede procedure vi skal igennem
hver dag.
Et hårdt NEJ - hjælper heller ikke. Kommandere hende i dæk, hjælper heller
ikke, hun gør bare videre mens hun ligger ned.
Samme råberi er vi igen hver gang jeg tager hendes snor og vi skal ud. Også
her har jeg forsøgt alle bøgernes gode råd - og de preller af på hende. Hun
er blevet lukket ude i haven, inden og imens de andre fik snor på og først
taget ind, når hun er faldet til ro. Jeg har flere gange ladet hende blive
hjemme, fordi hun stresser for højt op og kun gået med de 2 andre, og lige
lidt hjælper det.
Gode ideer til andre muligheder - der ikke er en straf - hun er jo bare
glad?

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Leyna

Dato : 04-08-07 14:13

On Sat, 4 Aug 2007 13:18:52 +0200, "Anette" <abc@def.es> wrote:

>Også
>her har jeg forsøgt alle bøgernes gode råd - og de preller af på hende.

Og så er det at man føler sig fuldstændig mislykket som hunde ejer,
ikk'?
Bare fordi ens tumpede køtere ikke har læst hvordan de skal opføre
sig!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Anette

Dato : 04-08-07 16:18

Leyna wrote:
> Og så er det at man føler sig fuldstændig mislykket som hunde ejer,
> ikk'?

Ikke helt, men lysten til at lave hende om til sutsko er der faktisk ret
voldsomt ind imellem

> Bare fordi ens tumpede køtere ikke har læst hvordan de skal opføre
> sig!

Det lyder så ski.. nemt, når bøger, adfærdsbehandler eller andre hundejere
fortæller om hvordan de har lukket munden på deres råwehoved......men MIN
....grumphffff, møghund!

Spøjst, iøvrigt hvor stille der er her i NG'en på netop mit spørgsmål, ikk
)

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Leyna

Dato : 04-08-07 17:31

On Sat, 4 Aug 2007 17:17:57 +0200, "Anette" <abc@def.es> wrote:

>Ikke helt, men lysten til at lave hende om til sutsko er der faktisk ret
>voldsomt ind imellem

*LOL* Der kunne sikkert blive mange gode par sutsko ud af Vaks!

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-07 17:16

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse news:46b4609d$0$886

> Gode ideer til andre muligheder - der ikke er en straf - hun er jo bare
> glad?

Tror det var Marie, der nævnte et cykelbåthorn som afledningslyd, i en anden
tråd..
Jeg bruger kommandoen stille, når vovserne galper op. Dvs. jeg siger nej og
stille, roser så, når de er stille.Det virker ikke helt endnu, da der jo
altid er flere hunde, der gejler hinanden op, men det hjælper da ind
imellem, når det kun er 1 af hundene, der gør.

Bingo gør meget, når vi får gæster. Lukker hende så væk fra hoveddøren og
lader hende hilse, når folk er kommet ind. Her gør hun stadig videre. I
stedet for, at bede folk om, at ignorere hende, får de besked på, at klappe
og snakke med hende. Det virker her og hun slapper hurtigt af igen, når
først folk har snakket med hende....

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Anette

Dato : 04-08-07 21:39

Buffy wrote:

> Tror det var Marie, der nævnte et cykelbåthorn som afledningslyd, i
> en anden tråd..

Hmm - lyd?, tja det må da prøves

> [...]
> da der jo altid er flere hunde, der gejler hinanden op, men det
> hjælper da ind imellem, når det kun er 1 af hundene, der gør.

"Snappedåserne" lystrer fint på "stille", men Philana er totalt døv for
enhver kommando, når hun først kører. Hun kører op når - som skrevet, jeg
kommer hjem, eller hun skal med ud. Er det fordi de gør af f.eks en hund ude
på vejen, lystrer de alle 3 fint på et roligt "Tak - slut"
Vi prøver at "gribe" Philana inden hun kører op i stress, men har ikke
fundet lige det der dur, andet end fysisk at holde hende nede, og være vred
i stemmen. Det synes jeg bare er lidt synd for hende, for hun er jo bare
glad.

> [...]
> de besked på, at klappe og snakke med hende. Det virker her og hun
> slapper hurtigt af igen, når først folk har snakket med hende....

Lyder som en god løsning I har fundet.
Philana vil ikke snakke med folk hun ikke kender, så vi beder folk om at
ignorere hende - længe. Hun kommer så selv luskende, snusende og nysgerrig,
hvis ellers folk kan lade være med at søge øjenkontakt med hende. Får hun
lov at komme selv, så er alle godtaget og hun glemmer aldrig. Næste gang de
mennesker kommer får de en supermodtagelse ( sætter sig logrende, ruller
rundt på ryggen o.s.v.) Modsat hvis gæster ikke har ladet hende komme
selv - de bliver heller ikke accepteret næste gang...og så må hun i snor
eller lukkes væk. Det er sq træls.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-07 22:10

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse news:46b4e3ea$0$32033

> Hmm - lyd?, tja det må da prøves

Jeps. Jeg har indtil videre skaffet en hundefløjte, som bruges til indkald
og den har altså også virket godt ved, at alle hundene kom susende ind, med
det samme, selvom de ellers var igang med, at gø af en anden hund i haven.

> "Snappedåserne" lystrer fint på "stille", men Philana er totalt døv for
> enhver kommando, når hun først kører. Hun kører op når - som skrevet, jeg
> kommer hjem, eller hun skal med ud.

Har du prøvet, at smide en stak pølsestumper eller lignende, ud over hele
gangen, når du kommer hjem ? Det kunne måske give lidt fred og få hende på
andre tanker....

> Lyder som en god løsning I har fundet.

Det er det også. Hun er bare meget vigtig synes hun. Når folk så har
hilst på hende ( og helst før de andre hunde ), så er de ikke så spændende
mere.

>Modsat hvis gæster ikke har ladet hende komme selv - de bliver heller ikke
>accepteret næste gang...og så må hun i snor eller lukkes væk. Det er sq
>træls.

Ja, det lyder da træls. Her er huset fyldt med børn hele tiden, så hundene
er ved, at vænne sig til, at de render ud og ind og så er børnene jo også
gode til, at underholde med boldspil og gemmeleg i haven. Vi har også haft
nabobørnene med på gåture med hundene. Der var en masse klageri over de
lange ture, men børnene er ved, at komme i form nu.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 04-08-07 09:49

On 4 Aug., 10:44, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
> at sådan er den altså bare.
> Hellere gører som dig og sige at det altså kræver en ekstra indsats.

Du har ikke børn vel Jens ?

Konsekvens kan give/læres også en hund, på anden måde en ruske og
true.

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 04-08-07 10:14

BorderTerrierMor, skrev:

> Du har ikke børn vel Jens ?

Nej, og jeg får det heller aldrig, børn siger mig ikke ret meget
Men hvad har børneopdragelse med hundeopdragelse at gører.

> Konsekvens kan give/læres også en hund, på anden måde en ruske og
> true.

Og vi venter spændt på nogle eksempler.
Jeg efterligner i princippet bare hundenes indbyrdes adfærd,
der bliver der ikke altid taget med fløjelspoterne på

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 04-08-07 11:59

On 4 Aug., 11:14, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
> Jeg efterligner i princippet bare hundenes indbyrdes adfærd,
> der bliver der ikke altid taget med fløjelspoterne på

Jaaa nu er jeg ikke adfærdsekspert men lidt afledningsmanøvre når
hundene har den adfærd var en af mulighederne.

Her i huset er det Fister der lærer Møv hvad man ikke må og det gør
han også ved at nippe Møv i nakkeskinnet, men dælme ikke så hårdt at
Møv han piver

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 04-08-07 12:13

BorderTerrierMor, skrev:

> Jaaa nu er jeg ikke adfærdsekspert men lidt afledningsmanøvre når
> hundene har den adfærd var en af mulighederne.

Det var self en mulighed.
Men derfor skal en hund i min verden stadig til enhver tid
adlyde en kommando. Det skal jeg hverken lokke eller købe den til.
Bevidste overtrædelser har her i huset konsekvenser, det ved mine,
det er sikkert derfor at jeg så sjældent skal skælde dem ud.
De har lært at ulydighed kan bare ikke svare sig, det er self indlært
med tålmodighed og primært ros for god opførsel.
Jeg er faktisk meget bevidst om at rose mine hunde for god adfærd,
specielt når de uden at værer blevet bedt om det har udvist den.
Det tror jeg mange mennesker glemmer i hverdagen.

> Her i huset er det Fister der lærer Møv hvad man ikke må og det gør
> han også ved at nippe Møv i nakkeskinnet, men dælme ikke så hårdt at
> Møv han piver

Det er også yderst sjældent at jeg tager fat i mine hunde så de piver,
det ville jeg have det meget dårligt med.
Den gravhund har bare irrerteret mig så længe at jeg hyggede mig lidt

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-07 13:49

"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse news:6bZsi.796

> Jeg er faktisk meget bevidst om at rose mine hunde for god adfærd,
> specielt når de uden at værer blevet bedt om det har udvist den.
> Det tror jeg mange mennesker glemmer i hverdagen.

Det er nemlig en god ting og det bruger jeg også. Husker også børnene på, at
de skal huske rosen og desuden være konsekvent. Man skal ikke sige sit til
hunden og så bare glemme det, hvis den ikke sætter sig første gang.
Ved børnene, vil hundene af og til gerne lige se, om de virkelig mener det.
Her er især datteren en bestemt lille dame og til trods for hendes kun 7 år,
så har de altså lært, at høre efter, for hun giver ikke op og husker, at
rose. Det er selv Bingo ved, at finde ud af.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : pwh

Dato : 04-08-07 14:23

Buffy, skrev:

> [...]
> for hendes kun 7 år, så har de altså lært, at høre efter, for hun
> giver ikke op og husker, at rose. Det er selv Bingo ved, at finde ud

Jeg synes at ros er den bedste godbid jeg kan give mine,
det har man også altid lige ved hånden

/Jens (som også kan lide at blive rost)

Fra : Leyna

Dato : 04-08-07 14:06

On Sat, 04 Aug 2007 03:58:38 -0700, BorderTerrierMor
<BorderTerrier@Forum.dk> wrote:

>Her i huset er det Fister der lærer Møv hvad man ikke må og det gør
>han også ved at nippe Møv i nakkeskinnet, men dælme ikke så hårdt at
>Møv han piver

Og her er det så Vaks der "opdrager" de små frækkerter, og det er
sørme så det kan høres skal jeg lige hilse at sige. Specielt Maggie
kan skrige højt og inderligt, selvom Vaks "kun" har lavet udfald mod
hende. Han har overhovedet ikke rørt hende. Dette observerede jeg da
Maggie mente at hun uhindret kunen tage Vaks' kødben (lige som hun
allerede havde taget Oy's), men dér blev hun sat på plads. Godt og
grundigt.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 04-08-07 14:25

Leyna, skrev:

> [...]
> Maggie mente at hun uhindret kunen tage Vaks' kødben (lige som hun
> allerede havde taget Oy's), men dér blev hun sat på plads. Godt og

Hunde er bare geniale til at opdrage hinanden
Derfor ser jeg heller intet forkert i at vi på det punkt
lærer lidt af dem og efteraber dem, det er jo bare hundesprog.

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 04-08-07 12:23

On 4 Aug., 13:12, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
> det ville jeg have det meget dårligt med.
> Den gravhund har bare irrerteret mig så længe at jeg hyggede mig lidt

Jens, jeg er slet ikke enig med dig i at man ikke skal lokke eller
købe som du kalder det, for at få en hund til at ændre adfærd

Man behøver ikke den helt store magtdemonstration for at få sine hunde
til at gøre som man vil have dem til. Hvis du ser den engelske "ladys"
udsendelser på TV2 så vil du se hvor nemt det kan gøres med godbid ved
korrekt adfærd og ingen godbid ved forkert adfærd.

Grundprincipper vi også lærte på hvalpekursuset

Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 04-08-07 12:33

BorderTerrierMor, skrev:

> [...]
> korrekt adfærd og ingen godbid ved forkert adfærd.
>
> Grundprincipper vi også lærte på hvalpekursuset

Tja, som med fodring er der også med opdragelse forskellige metoder.
Jeg føler selv at jeg har succes med min metode,
som også passer med mit temperament og indstilling til hunde.
Hvordan andre vil gører er så op til dem så længe de ikke tæsker hunden

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 04-08-07 14:15

On 4 Aug., 15:06, Leyna <le...@leyna.dk> wrote:

> [...]
> --
> Leynahttp://www.tungogsmuk.dk
> Foreningen for den brede del af befolkningen

Hej Leyna-
Det er "sjovt" at se hvor forskellige hunde reagerer.
Fister, som den store har ALDRIG bidt eller knurret af Møv, til trods
for Møv ér en lille møverdrillepind. Fister går lige efter nakken på
Møv og "nipper" med fortænderne og Møv smider sig på ryggen og
overgiver sig

I starten troede vi Møv ville tage "magten" men uden vi blandede os
har Fister formået at få Møv til at kende sin plads.

Vores "slås" ikke om mad, kødben osv, de acceptere hver især har deres
mad, kødben osv.

MEN når den ene så forlader sit kødben så er den anden hurtig til at
snuppe det og løbe sin vej, det kan så resultere i en tagfat der vil
noget og ender med at den der "jagter" ikke gider mere og acceptere at
vente til kødbenet er ledigt igen
Især Fister er glad for at Møv lige gnaver kødbenet til, for så at
"drille" lillebror med at snuppe det *LOL*

Mvh Fru Larsen.