Hund for første gang
Fra : JunkMail

Dato : 03-08-07 17:08

Som barn havde vi 2 foxterrier der gik udenfor, så lysten til hund har altid
været der, og nu er børnen blevet så store, det kan komme på tale, og jeg er
faldet for Beagle..., men hvad siger du, er det en god første gangs hund ?

Og kender du en pålidelig kennel i østjylland ?

Fra : pwh

Dato : 03-08-07 17:37

JunkMail, skrev:
> [...]
> har altid været der, og nu er børnen blevet så store, det kan komme
> på tale, og jeg er faldet for Beagle..., men hvad siger du, er det en

Det er vist ikke verdens nemmeste race at opdrage,
det jeg har hørt om dem er at de er ret så egenrådige.
Så om det er en helt optimal førstegangshund afhænger
nok lidt af hvor megen tid i vil/kan bruge på opdragelsen.

Hvorfor specielt en Beagle, det kan jo værer andre
har et forslag til en alternativ race hvis i skriver lidt
om ønsket til den hund i evnt skal have.

/Jens

Fra : JunkMail

Dato : 03-08-07 18:06

At jeg nævner en Beagle, er fordi den opfylder de ønsker som vi går efter,
tror jeg nok, og i hvert fald hvis man tager testen på
http://us.iams.com/eukanuba/en_US/jsp/Euk_Page.jsp?pageID=BS

Men her kommer de kriterier som vi er gået efter, så kan du/I jo selv
bedømme om det er helt forkert.

Den skal ikke være for stor
Kort håret, da vi ikke ønsker alt for meget pelspleje
Skal kunne være alene hjemme i 4-6 timer om dagen
Skal være glad for børn
Skal ikke være dominerende
Skal være venlig over for fremmede

Fra : pwh

Dato : 03-08-07 18:48

JunkMail, skrev:
> At jeg nævner en Beagle, er fordi den opfylder de ønsker som vi går
> efter, tror jeg nok, og i hvert fald hvis man tager testen på
> http://us.iams.com/eukanuba/en_US/jsp/Euk_Page.jsp?pageID=BS

Den slags skal du nok ikke tillægge for stor værdi

> Men her kommer de kriterier som vi er gået efter, så kan du/I jo selv
> bedømme om det er helt forkert.
>
> Den skal ikke være for stor

Hvad vil det sige i kg for jer.

> Kort håret, da vi ikke ønsker alt for meget pelspleje

Semilanghårede som min egen Tyson (Lab/Schæfer) kræver ingen.

> Skal kunne være alene hjemme i 4-6 timer om dagen

Burde de fleste racer kunne lærer.

> Skal være glad for børn

Bør de fleste racer værer.

> Skal ikke være dominerende

Udelukker nok dem med terrierblod i sig,
men jeg kan self tage fejl

> Skal være venlig over for fremmede

Er de fleste racer vel med den rette socalicering.

Men en lille Labradortæve synes jeg passer
meget godt med jeres krav sådan umiddelbart.

Ps.
Svar helst under indlægget som vi andre gør,
det fremmer læsbarheden

/Jens

Fra : JunkMail

Dato : 03-08-07 19:05

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-08-07 19:03

> Udelukker nok dem med terrierblod i sig,
> men jeg kan self tage fejl

Er terriere dominerende?
egenrådige vil jeg sige, men ikke dominerende.

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 03-08-07 19:16

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> Er terriere dominerende?
> egenrådige vil jeg sige, men ikke dominerende.

Temperamentsfulde en del af dem jeg har mødt,
og slutresultatet når hunde mødes kan værer det
samme som hvis det er en dominerende hund, et slagsmål.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-08-07 19:57

> Temperamentsfulde en del af dem jeg har mødt,
> og slutresultatet når hunde mødes kan værer det
> samme som hvis det er en dominerende hund, et slagsmål.

temperament kan de have, nogle af dem ihvertfald, men dominerende synes jeg
nu ikke.
De har en stor selvtillid!.
Jeg og mine vovser har da mødt en god stak af forskellige typer terriere,
langt de fleste søde og venlige. Men de vil gerne hævde sig blandt andre
hunde, her er det også Ebbe der bestemmer over de to boxere, helt klart, men
det er uden brug af overdreven dominans og hysteri, sådan er det bare og
sådan bliver det.
jeg synes ærligt talt at det er et kedeligt rygte at de har fået.
ligesom at schæferen er befængt med sygdomme.. (-;

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 03-08-07 20:16

> [...]
> boxere, helt klart, men det er uden brug af overdreven dominans og
> hysteri, sådan er det bare og sådan bliver det.

Jo, men måske sådan en type hund som junkmail ville undgå.
Intet ondt ord om racen som sådan.
Men ønsker man sig en blød hund er en terrier nok ikke det rigtige valg.

> jeg synes ærligt talt at det er et kedeligt rygte at de har fået.
> ligesom at schæferen er befængt med sygdomme.. (-;

Den sammenligning forstod jeg ikke helt.
Hvem er det der siger at schæferen er befængt med sygdomme,
den vender vender snart i tide og utide uden der bliver sat navn på.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 03-08-07 21:21

> Jo, men måske sådan en type hund som junkmail ville undgå.
> Intet ondt ord om racen som sådan.
> Men ønsker man sig en blød hund er en terrier nok ikke det rigtige valg.

Det er vi så 100% enige!

> Den sammenligning forstod jeg ikke helt.
> Hvem er det der siger at schæferen er befængt med sygdomme,
> den vender vender snart i tide og utide uden der bliver sat navn på.

Det har da også været vendt utallige gange, at schæferen har været mere
disponibel overfor alt muligt dårligskab.
et dårligt rygte måske
sammenlignet med det rygte at terriere skulle være mere hidsige end så mange
andre hunderacer.

Mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 03-08-07 21:54

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> Det har da også været vendt utallige gange, at schæferen har været
> mere disponibel overfor alt muligt dårligskab.

Jeg ved ikke hvem der her i gruppen kommer med den slags
horrible påstande, John siger det også til tider,
men kan ikke rigtigt sætte navn på.

> et dårligt rygte måske
> sammenlignet med det rygte at terriere skulle være mere hidsige end
> så mange andre hunderacer.

Det ry tror jeg så lidt mere på, self har hidsighed jo en dårlig klang,
kald du det bare noget andet hvis du vil.
Men det er vel ikke helt tilfældig at kamphunde har Terrier
som en væsentlig bestantdel.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 04-08-07 06:21

> Det ry tror jeg så lidt mere på, self har hidsighed jo en dårlig klang,
> kald du det bare noget andet hvis du vil.
> Men det er vel ikke helt tilfældig at kamphunde har Terrier
> som en væsentlig bestantdel.

Husk nu også på, at Terrieren som gruppe indeholder mange racer, tror
faktisk at det er den største gruppe af racer(?).
Og dermed er der stor forskel på de enkelte racer inden for denne gruppe.

Tror det forholder sig som Fru larsen skriver, at den er præcis så egenrådig
som ejeren tillader, og det er nok også kun de mindre terriere som er
"problemet", præcis som alle andre hunde af mindre størrelse, det er ejerne
bag hunden der er problemet.
Synes at det generelt er små hunde, der laver ballade, når vi er ude og gå.

Mvh. Marie

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-07 19:39

"JunkMail" <junk@mail.dk> skrev i en meddelelse news:46b3606c$0$25391

> Den skal ikke være for stor
> Kort håret, da vi ikke ønsker alt for meget pelspleje
> Skal kunne være alene hjemme i 4-6 timer om dagen
> [...]

En Cavalier King charles spaniel ville måske være en mulighed.
Breton, Koikerhondje + Toller ( Nova Scotia Duck Tolling Retrieveren ) kunne
også være bud på gode racer til jer.
Så er der jo også alle de dejlige rundkørsler, hvis det ikke lige behøves,
at være en hund med stambog.

--
Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Hm

Dato : 03-08-07 18:07

> Hvorfor specielt en Beagle, det kan jo værer andre
> har et forslag til en alternativ race hvis i skriver lidt
> om ønsket til den hund i evnt skal have.

Jeg vil give Jens ret, det er ikke den nemmeste hund og slet ikke for
førstegangs hundeejere.

Bl. a. skal man ikke regne med, at den kan løbe frit, jo, det kan den som
godt, men så ser i den måske ikke de næste 2-3 timer

Hvis i vil have en Beagle så køb en tæve, men læs rigtig meget om den, DKK
har bl.a. en bog om racen.

Hilsen
Hanne/ som ikke har "system" til en beagle

Fra : JunkMail

Dato : 03-08-07 19:06

Fra : Hm

Dato : 03-08-07 19:44

> ">> Har du et ISBN nr. på den bog du omtaler, jeg synes ikke jeg kan finde

Hej
skulle være her fra DKK´s hjemmeside:
Forlag Atelier ISBN 87-7857-252-5
Pris kr. 145,00 incl. moms + porto/ekspedition kr. 50,00

Hilsen

Hanne

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 03-08-07 21:41

On 3 Aug., 19:48, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Udelukker nok dem med terrierblod i sig,
> men jeg kan self tage fejl

Ja Jens du tager fejl, det er som Marie skriver, Terrerie er egenrådig
så langt man som ejer giver dem lov til

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 03-08-07 21:56

BorderTerrierMor, skrev:

> Ja Jens du tager fejl, det er som Marie skriver, Terrerie er egenrådig
> så langt man som ejer giver dem lov til

Og derfor nok i den sammenhæg ikke nemmere end en Beagle

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 03-08-07 22:04

On 3 Aug., 22:55, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Og derfor nok i den sammenhæg ikke nemmere end en Beagle
>
> /Jens

Det ved jeg nu ikke, min bror har en beagle og den skal være i snor
konstant og ingen må glemme at lukke døren, for ikke den stikker af
når vi er på Familie Pinsetur.
Han har prøvet ALT der findes af træning og metoder for at få Minnie
til at kunne være uden snor, men efter 5 år har han accepteret at
sådan er Beagle.

Jeg har hørt det samme fra en bekendt der har været Beagle
opdrætter

Vi kan have vores to BorderTerrier rendende frit omkring i hus og have
uden de stikker af

Som sagt Terrier er ikke mere egerådig end ejeren giver dem lov til,
modsat Beagle der bestemmer helt selv.

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 03-08-07 22:16

BorderTerrierMor, skrev:

> Som sagt Terrier er ikke mere egerådig end ejeren giver dem lov til,
> modsat Beagle der bestemmer helt selv.

Ok, den kan vi så lade gå videre til Junkmail

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 03-08-07 22:11

On 3 Aug., 20:16, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> Temperamentsfulde en del af dem jeg har mødt,
> og slutresultatet når hunde mødes kan værer det
> samme som hvis det er en dominerende hund, et slagsmål.
>
> /Jens

Så må du altså møde andre end dem du har mødt. Når jeg er i
hundeskoven render vores to BorderTerrier lystning rundt og leger med
alle hundene om det er hanhunde, tæver, store som en Grande eller
lille som dem selv uden der er nogen der ender i slagsmål

Bare hundeejerne ville lade være med at blande sig, så finder hundene
selv deres rangorden

Mvh Fru Larsen.

Fra : pwh

Dato : 03-08-07 22:15

BorderTerrierMor, skrev:

> [...]
> alle hundene om det er hanhunde, tæver, store som en Grande eller
> lille som dem selv uden der er nogen der ender i slagsmål

Næh, jeg har såmænd ikke specielt dårlige erfaringer med Terrier,
men igen, mine hunde ignorerer som regel også små hunde

/Jens

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 04-08-07 09:53

On 4 Aug., 07:20, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOS...@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> bag hunden der er problemet.
> Synes at det generelt er små hunde, der laver ballade, når vi er ude og gå.

Hej Marie.
Vi så det tydeligt til hvalpetræning at der er stor forskel på hvad
ejeren tillader deres TerrierRace*LOL*

Vores egne kører da også om hjørne med os hvis ikke vi er konsekvente
og så kan vi slå os selv med ikke at holde fast, når de gør noget vi
ikke har været konsevente med.

Mvh Fru Larsen.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 04-08-07 09:59

"BorderTerrierMor" <BorderTerrier@Forum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Vores egne kører da også om hjørne med os hvis ikke vi er konsekvente
og så kan vi slå os selv med ikke at holde fast, når de gør noget vi

nemlig!
Men ud over det, så ER der forskel på de forskellige typer af terriere, fra
en border over bullterrier til en irsk terrier.. nogler har mere saft og
kraft end andre (-;

Mvh. Marie -hvis terrier også gerne løber om hjørner, men ved hvem der
bestemmer i sidste ende!

Fra : BorderTerrierMor

Dato : 04-08-07 21:56

On 3 Aug., 18:07, "JunkMail" <j...@mail.dk> wrote:
> [...]
> faldet for Beagle..., men hvad siger du, er det en god første gangs hund ?
>
> Og kender du en pålidelig kennel i østjylland ?

Jeg ledte lidt på nettet og fandt denne side http://www.beagleclub.dk/info/information.asp

Hvor jeg bla. læste under informationer "Husk at en hvalp er et
råmateriale, der skal formes og udvikles, og det er dig der har den
væsentligste indflydelse på, hvordan hunden udvikler sig. En Beagle
skal opdrages kærligt og konsekvent - og det er vigtigt med faste
sove- og spisetider. I børnefamilier er det også meget vigtigt at
sørge for, at hvalpen ikke forstyrres når den sover."

Du kunne evt kontakte dem og hører om deres mening.

Mvh Fru Larsen.