støj og larm fra mc
Fra : Jens B. Rasmussen

Dato : 03-08-07 12:17

faldt over det her indlæg på en blog.

http://ftt.smartlog.dk/det-larmer-ad-helvede-til-post106816

Personligt er jeg lidt ligeglad da jeg kører med standardpotte. Men synes
godt nok vi på mc er lidt i lovgivernes søgelys for tiden.

--

Jens B. Rasmussen
RF900

- Ferieramt og på vej afsted til villa Löwenherz om 18 timer ca.

Fra : Anders Majland

Dato : 03-08-07 12:40

> Personligt er jeg lidt ligeglad da jeg kører med standardpotte. Men synes
> godt nok vi på mc er lidt i lovgivernes søgelys for tiden.

Er det ikke en udløber af sidste sommers forslag fra en nordsjællender (der
fik forstyret eftermiddagskaffen) om bøder på 5000kr for støj ?

Jeg tror ikke at dårlig vedligeholdelse er noget særligt stort problem på
mc'er. Jeg kan ihvertfald ikke lige komme på ulykker omtalt i pressen der
skyldtes motorcyklens stand. Og selv lastbiler der synes "ofte" kan jo have
problemer med det - jævnfør den nylige ulykke på vejle fjord broen.

Så for det første tror jeg ikke at der er det store sikkerhedsmæssige
problem med den danske bestand af motorcykler.

Og så er der det med støjen. Der gør et syn hverken fra eller til.
Christian Wedell-Neergaard skriver jo også selv at dem der vil larme jo
bare skifter potter før/efter syn ... Ligesom bilister gør det med deres
"optimerede" biler....

Jeg mener også at der stadig bør være proportionalitet mellem forselse og
straf. Derfor har jeg svært ved at se at bøden for at køre med en ulovlig
udstødning skal være højere end f.eks at køre over for rødt lys ...

Jeg har 3 motorcykler og orignale udstødninger er ikke altid attraktive
prismæssigt når de gamle er rustet op. På min super tenere var der monteret
et råberør da jeg købte den. Det har jeg erstattet af et nyere brugt
originalt (Og jeg går og holder lidt øje efter en brugt i ok stand i
rustfrit stål) Den lille tenere kører med en uoriginal der ikke har nogen
godkendelser til maskinen - Måske den støjer en smule mere end en ny
original potte men den larmer ikke. På apriliaen har jeg også en uoriginal
potte da originalen rasler istykker på bare 10000km. Den har tysk tuv
godkendelse til maskinen så jeg formoder at den også er ok i dk. Den siger
stort set ikke noget, men det er også kun en 150ccm motor.

Min holdning er også at der ikke er nogen grund til at larme unødigt ...
Hvor mange af dem med råberør ser i iøvrigt køre med ørepropper ....

Og bliver jeg i Valby vækket klokken lort om natten - er det mig
pisseligegyldigt om det er en bil eller mc og om larmen er fra udstødning
eller det bare er hvinende dæk mod asfalten eller steretoanlægget ...

Ingen af os ønsker jo tyske tilstande hvor mange spændende veje er decideret
forbudt for mc-kørsel ... Herhjemme rammer skiltningen ofte bredere med et
"Gennemkørsel Fobudt"

--
/Anders Majland

Fra : Hekto

Dato : 03-08-07 16:20

Anders Majland presented the following
explanation :

> Er det ikke en udløber af sidste sommers forslag fra en nordsjællender (der
> fik forstyret eftermiddagskaffen) om bøder på 5000kr for støj ?

Jo, Konservativ tågesnak og famlen efter
berømmelse igen!

Hvorfor kan de ikke sætte sig ind i realiteterne
omkring typegodkendelse o.s.v.?

Er de for dumme til at finde ud af landets love??

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 03-08-07 16:37

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev i en meddelelse
> [...]
>>

> Jo, Konservativ tågesnak og famlen efter
> berømmelse igen!
>
> Hvorfor kan de ikke sætte sig ind i realiteterne

Jeg tror også han skulle sætte sig lidt ind i støj og stres.

Hvis man bor op ad en tæt befærdet vej, har jeg svært ved at forestille mig,
at det er den ene mc med råbepotter, fremfor de tusindevis af biler der
kører forbi, der udløser stres. Jeg tror nu mere på, at den konstante
summen/larmen er det, som kan udløse stres.

En irriterende forbigående lyd er jo ikke stressfremkaldende - det sker
først (imho) når det er en vedvarende lyd/støj

(hmm - kan man argumentere for, at netop dem der larmer, er med til at
nedsætte stressen, fordi de skaber afveksling i den kontante støj)

Kan godt være, at der skal sættes ind mod dem som larmer meget, men hans
argumenter for det halter noget.

700.000 støjplagede boliger bliver ikke mindre støjplagede af, at mc'erne
larmer mindre.

mvh
Bendt

Fra : duff

Dato : 03-08-07 20:12

Bendt Rasmussen skrev:
> [...]
> argumenter for det halter noget.
>
> 700.000 støjplagede boliger bliver ikke mindre støjplagede af, at mc'erne

Jeg bor lige ud til en traffikeret vej. Og jeg er mega irriteret over
MC/Bil/scooter som af den ene eller anden grund ikke mener det er noget
galt i at de larmer ad helvede til.
Ja det lyder fedt når man sidder i/på maskinen, og også når man er i
humør til at høre på sådan noget.
Men de ubetænksomme skidderikker som kommer mosende kl lort om natten
gennem byen og lukker helt op. De sku ka klippet et eller andet......
Så gerne kraftig straf for sådan noget, men det skal gælde hele vejen
rundt. Det er ikke hvad du kører på, det er hvormeget du støjer.
Og selv med en ordentlig råvepotte kan man da snildt "snige" sig gennem
byen, og så lade den larme når man kommer "udenfor", det andet der er
bare for egoistisk!
ahaa det lettede
/me der blev vækket tre gange inat, en scooter, en mc, og en bilfuld sterio.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 04-08-07 07:22

duff skrev den 03 aug 2007 i

snip
> De sku ka klippet et eller andet......
> Så gerne kraftig straf for sådan noget, men det skal gælde hele vejen
> rundt.

Nåhh, en rundbarbering

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-08-07 20:21

On Fri, 3 Aug 2007 17:36:39 +0200, "Bendt Rasmussen"
<razz2@dutpost.tele.dk> wrote:

Hej.

> [...]
>kører forbi, der udløser stres. Jeg tror nu mere på, at den konstante
>summen/larmen er det, som kan udløse stres.

Jeg bor ud til en trafikeret vej i bymæssig bebyggelse.
Langt de fleste kører fornuftigt, og trafikstøjen er yderst begrænset.
Selv de mange MC ejere der kører forbi kommer hyggeligt brummende
forbi - Enste irritation over MC'erne er tanken: Hvorfor skal den nød
ud at hygge sig på de små veje når jeg ikke har tid

Det der er stang irriterende er "bilbrian" med sit 500 watt
stereoanlæg der med sit BUM-kada-BUM kan høres mange hundrede meter
væk.
Det kan bringe mit blodtryk op.
Her er virkelig tale om unødvendig støj i en grad der kan virke
irriterende.
Hvis det så blot var en gang imellem kunne man blot ryste på hovedet,
men det er snart hver 5. bil der kører forbi der støjer som bare
pokker.
Hvis det var det man var ude efter kunne jeg forstå det.

PS: Min nabo hævder vi er den sidste generation med normal hørelse

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 03-08-07 20:41

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis det var det man var ude efter kunne jeg forstå det.
>
> PS: Min nabo hævder vi er den sidste generation med normal hørelse

Jeg er slet ikke uenig i, at det kan være møg-irriterende at høre på midt om
natten - men at det skulle være på et niveau, så det ligefrem er
stress-fremkaldende, det vil jeg tillade mig at tvivle ved.

Hans argumenter er, at hvis mc'erne får nedbragt lydniveauet, vil det
forbedre situationen for 700.000 støjplagede boliger, og det argument mener
jeg ikke holder vand.
Beboere op til disse (stærkt) trafikerede veje holder ikke deres vinduer
lukket, fordi de så er fri for at høre på larmende motorcyklister - de
holder vinduerne lukket, fordi støjniveauet fra trafikken generelt er for
højt, og det vil et lovindgreb overfor mc'erne ikke ændre på.

mvh
Bendt

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-08-07 20:58

On Fri, 3 Aug 2007 21:41:07 +0200, "Bendt Rasmussen"
<razz2@dutpost.tele.dk> wrote:

Hej Bendt.

>Jeg er slet ikke uenig i, at det kan være møg-irriterende at høre på midt om
>natten - men at det skulle være på et niveau, så det ligefrem er
>stress-fremkaldende, det vil jeg tillade mig at tvivle ved.

Bær over med ham.
Dels ved han ikke hvad han snakker om, og dels er der "Agurketid".

> [...]
>holder vinduerne lukket, fordi støjniveauet fra trafikken generelt er for
>højt, og det vil et lovindgreb overfor mc'erne ikke ændre på.

Jeg er helt enig.
Hekto har fyret bredsiden af, og det kan vist ikke gøres bedre.
Specielt den med de ældre motorcykler må svide.
Ved import fra udlandet beregnes ekstra afgift pga støj.
Den vil jeg gerne høre Hr. Politikker Wedel forklare
På den anden side er det jo nemt for åndeligt mindrebemidlede
politikkere at skyde på MC folket i forhold til at beskæftige sig med
de virkelige problemer hvor man kan risikere at få fingrene, og dermed
den politiske karriere, i klemme.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : m0rt3n

Dato : 04-08-07 10:34

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news17b35qm2eh55b52udhgvs3asrl31pchr@4ax.com...
> Hekto har fyret bredsiden af, og det kan vist ikke gøres bedre.

nej, det er fremragende! (igen).
-m0rt3n zrx1100

Fra : Lars Nielsen

Dato : 03-08-07 21:46

Steen Gruby wrote:
> On Fri, 3 Aug 2007 17:36:39 +0200, "Bendt Rasmussen"
> <razz2@dutpost.tele.dk> wrote:
>
> Hej.

__SNIP__

> [...]
> væk.
> Det kan bringe mit blodtryk op.
> Her er virkelig tale om unødvendig støj i en grad der kan virke

Ve' du va' det værste er med disse knægte??
- Grunden til det larmer uden for bilen er, at det er lavet forkert /
inkompetent.

Jeg lever til dels af at bygge lyd i biler, med JBL-udstyr i den tungere
ende.
I vores egen DEMO-bil, kan vi inde i bilen "præstere" et lydtryk dB A-vejet
på 133 dB, og uden for bilen med vinduer og døre lukket, 56 dB / 1m. - altså
under både bilens egenstøj på 77 dB / 80 km/t, og under støjgrænsen...

Lars / Viborg

- Se vores nye hjemmeside på www.sound2vision.dk

Fra : Steen Gruby

Dato : 03-08-07 22:01

On Fri, 3 Aug 2007 22:46:07 +0200, "Lars Nielsen"
<lars_concordia@hotmail.com> wrote:

Hej Lars.

>Ve' du va' det værste er med disse knægte??
> - Grunden til det larmer uden for bilen er, at det er lavet forkert /
>inkompetent.

Jeg tror dig gerne.
Man kører til T. Hansen Blålys og fylder kurven og læsser så det hele
i bilen med en skovl

> [...]
>under både bilens egenstøj på 77 dB / 80 km/t, og under støjgrænsen...

133 dBa er godt over smertegrænsen, så jeg er lykkelig for at min
madkasse blot har et gammelt Blaupunkt anlæg der lige rækker til P4
til og fra arbejde
Men - Hvad nytter det at man med en sober installation kan få sprængt
trummehinderne og samtidig skåne omgivelserne for larmen?
Det får man ingen større "potenza" af, så ned med sideruderne, op med
soltaget og alle knapper til højre - BUM BUM BUM.
En hver analogi til larmepotter er "næsten" tilfældig

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Knud Dam

Dato : 03-08-07 23:38

> Man kører til T. Hansen Blålys og fylder kurven og læsser så det hele i
> bilen med en skovl

Det var en af de bedre !

; - )

KD

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 04-08-07 07:30

Lars Nielsen skrev den 03 aug 2007 i

snip

> [...]
> A-vejet på 133 dB, og uden for bilen med vinduer og døre lukket, 56 dB /
> 1m. - altså under både bilens egenstøj på 77 dB / 80 km/t, og under

Og hvad skal tumperne med det?
Det er sgi da omgivelsernes opmærksomhed de ønsker, man kan kun gisne om
grunden. Om det er for tidlig fravænning eller hårdhændet pottetræning er ik´
til at sige, men noget i den stil :-/

Fra : Stig Brun

Dato : 04-08-07 07:50

"Steen Gruby"

> [...]
> forbi - Enste irritation over MC'erne er tanken: Hvorfor skal den nød
> ud at hygge sig på de små veje når jeg ikke har tid

Jeg bor 100 m fra en vej, der går ud af byen - og det er første sted hvor
der er plads (dog ikke fartgrænse) til at øret han vrides, og det gør man
så....

Jeg kan næsten konstant høre et eller andet 4-cylindret mc-vidunder med
for-meget-udstødning bliver vredet over de 8000 rpm, og er man ikke til den
lyd er set altså pisse-irriterende.

Det kan ikke betegnes andet end som egoistisk at larme for meget: Det lyder
"fedt" for maskinføreren, der kører fra 80% af larmen. Den bliver til
gengæld - med megafonlignende rør - bredt ud til en masse mennesker der ikke
syns det lyder fedt.

Lovgivning og kontrol vil ikke ændre en s... på dette forhold, drengerøvene
på totaktsscooterne syns osse det lyder fedt at åbne vejrtrækningen i
potterne, så det er et spørgsmål om mentalitet, gensidighed respekt og
modenhed.

Dvs. at det er op til den enkeltes selvjustits at vise hensyn til andre - og
den slags kommer vist kun med alderen.

En del af debatten her i gruppen drejer sig om politikeres (og de borgere de
lefler for) respekt for motorcyklister. Hvis mc-folket betragter det som en
menneskeret at bryde regler for hastighed, støj, færdsel og almindeligt
hensyn til andre er det vel svært at forvente denne respekt?

--
*·.¸_¸.·'¨¨)
¸.·'

Fra : Claus Rittig

Dato : 04-08-07 13:08

"Stig Brun" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> drengerøvene på totaktsscooterne syns osse det lyder fedt at åbne
> vejrtrækningen i potterne, så det er et spørgsmål om mentalitet,

Nåja, og så lidt politi der kører rundt og konfiskerer ulovlige
udstødninger, det kunne jeg godt tænke mig!
Det skal bare være ens for alle, jeg kan nemlig høre her i Aalborg, at det
ikke er isoleret til tohjulere at køre med larmepotter.

> [...]
> som en menneskeret at bryde regler for hastighed, støj, færdsel og
> almindeligt hensyn til andre er det vel svært at forvente denne respekt?

Det gør vi bare IKKE!
90% af os er respektable borgere med normal blodcirkulation under håret, og
vi bliver sure over at blive slået i hartkort (og pålagt udgifter, fridage,
bøvl til fx. periodisk syn) pga de sidste 10% bøvehoveder.

Rittig

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-07 17:25

> [...]
> væk.
> Det kan bringe mit blodtryk op.
> Her er virkelig tale om unødvendig støj i en grad der kan virke

Jeg er nok en af dem som synes det er rart at høre musik når jeg kører bil..
Og her i sommervarmen er man nød til at rulle vinduet ned... Men skruer som
regl ned eller ruller vinduet op ved tet bebyggelse...

Men mht. støj kan man jo blive ved.... Der er jo dem som synes græsset skal
slås lørdag når vi andre spiser aftensmad... Naboens unger der larmer længe
ude om aftenen... Genboen der lige har fået en masse træ hjem der skal saves
i stykker (nej, han bruger ikke fuksvansen).... Et nybyggeri hvor der er
håndværkere der begynder at banke lørdag morgen kl 0700.... Et andet hus er
der fest hver fredag aften, fyldt med fule folk i haven og højt musik...
Hvis støj giver stres.. Er det vist lettere at acceptere stress end at
fjerne støj... Altså hjælper der intet på stress at klante 2-hjulere.... Det
tager jo ikke 10 min at skifte til std udstødning på en scooter.

/SWP

Fra : Anders Houmark

Dato : 03-08-07 19:56

Anders Majland wrote:

> Min holdning er også at der ikke er nogen grund til at larme unødigt
> ... Hvor mange af dem med råberør ser i iøvrigt køre med ørepropper

Jeg er også imod at larme unødigt. Alligevel har min maskine monteret et
fuldt akropovic udstødningssystem, og det larmer sikkert en del mere end det
originale har gjort. Men da jeg har købt brugt, har jeg ikke tænkt mig at
bruge en månedsløn på at skifte til originalt rør og potte.. har hørt en
vens maskine med originalt, og der er marginal forskel.
Til gengæld kører jeg med ørepropper - men pga. vindstøj. Jeg har Schubert
S1 hjelm, men det larmer bare alligevel uden ørepropper, når man kommer over
80-100km/t..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : tp

Dato : 04-08-07 00:03

> [...]
>
> Personligt er jeg lidt ligeglad da jeg kører med standardpotte. Men synes
> godt nok vi på mc er lidt i lovgivernes søgelys for tiden.

Hjælp mig lige med at forstå den ...

"I Danmark er 700.000 boliger udsat for trafikstøj på mere end 55 decibel,
som er Miljøstyrelsens grænseværdi for trafikstøj"

Min mc er så vidt jeg husker typegodkendt til at smide 94db ved 6000omdr i
orig "outfit". Alle MCere må lovligt monteres en udstødning der smider 3db
mere end originalt monteret. Og den trækker op til små 14.000rpm - som jo
af gode grunde giver noget mere lyd end 6000 rpm. ALTSÅ : Den kan FULDT
lovtligt give en del mere lyd end 55db, så hvad vil et syn hjælpe?!?!?!

MEN når det så er sagt. Min gummiko (BMW boxer) Siger nul og niks nærmest
uanset hvordan jeg kører den, og den smider præcis det samme på baghjulet
som min cbr600 (omend det føles meget mere afslappet end den lidt aggresive
stil cbren gør det på), så hvis det virkeligt kommer til det, så KAN hypper
smides uden lyd.

Men altså : der kan komme meget lyd uden at de af den grund er ulovlige!

Fra : Ole

Dato : 06-08-07 10:06

Det er svært at tage det konservative folkeparti helt alvorligt . . . . men
noget skal de jo kaste sig over, og nævnte problem har et omfang, som de
lige netop kan overskue!

http://ftt.smartlog.dk/undg--st-j-post106816#comments

Ole Hansen

Fra : Thomas Makro

Dato : 07-08-07 09:32

On Aug 3, 9:20 pm, Steen Gruby <oz...@virker.ikke> wrote:

> PS: Min nabo hævder vi er den sidste generation med normal hørelse
Det vi kan lære er tydeligvis, at man ikke skal køre MC med
ørepropper, for så bliver man en outsider med god hørelse. De grimme
følgevirkninger heraf er tydeligvis, at man så ikke nyder bulderet fra
fri udblæsning, det dejlige lydtryk af "skøn" hip-hop på 133 DB i
bilen, osv.

Hmmmm lydtryk på 133 DB, det er da ikke en fornøjelse, men tortur.
Gruby, det er måske alligevel dig der spiller musik med 133 DB i din
bil, fordi du tror at man også skal anvende ørepropper ved
bilkørsel? *GG*

Jeg må nu indrømme at jeg nogle gange hører høj musik i bilen. Godt
nok er det ikke så højt som det jeg ind imellem hører andre køre rundt
med, men højt efter min standard. Det er når humøret er højt, musikken
er god, og bilstøjen er høj, for den skal helst overdøves.

--
Thomas Makro
** Farten holder trafikanterne vågne **