Andet multimedie
bentjuul 3670
Fritlægning med to billeder
Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-08-07 08:18

Jeg vil gerne arbejde med sammensætning af billeder og har
eksperimenteret med http://research.microsoft.com/projects/GroupShot/

Det er et sjovt men noget begrænset værktøj. Jeg vil gerne have en
bedre frilægning. Mine tanker er:

1) Tag et billede af en rimelig stationær baggrund.
2) Stil en person ind foran og tag et nyt billede.
3) Træk de to billeder fra hinanden, efterladende en fritlagt person.

Problemet med punkt 3 er at det ikke bare kan gøres med en simpel
fratrækning, medmindre baggrunden er præcis den samme. I praksis kan
jeg i hvert fald ikke få det til at virke. Jeg ser dog intet
principielt i vejen for at det kan lade sig gøre ved let skiftende
baggrunde - det er noget i den stil GroupShot fra Microsoft gør.

Nogen der kender sådan et værktøj eller har et bud på hvordan man kan
gøre det med mere generelle maleprogrammer?
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 20-08-07 14:50

> [...]
>
> Nogen der kender sådan et værktøj eller har et bud på hvordan man kan
> gøre det med mere generelle maleprogrammer?

Hej Toke

Har du adgang til Photoshop?

Malene Hald
www.malenehald.dk
tel 60 17 39 37

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-08-07 18:13

Malene Hald wrote:

[Toke: Fritlægge ved at trække billeder fra hinanden]

> Har du adgang til Photoshop?

I form af at jeg kan bruge det på arbejdet i en pause, ja. Hvis du kan
beskrive hvordan det kan gøres der, kan det være jeg kan efterligne
arbejdsgangen i Gimp eller lignende?
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-07 17:57

> [...]
>
> I form af at jeg kan bruge det på arbejdet i en pause, ja. Hvis du kan
> beskrive hvordan det kan gøres der, kan det være jeg kan efterligne

Hej har desværre ikke prøvet Gimp:(

Men her er et link til de 5 mest brugte måder at fritlægge i Photoshop på
(tror måske at nogen af værktøjerne ikke er tilstede i Gimp), så måske du
kan bruge det?

http://www.sitepoint.com/print/masking-techniques-photoshop

Det kommer jo meget an på, hvordan dit billede ser ud

--
Med venlig Hilsen

Malene Hald
www.malenehald.dk
www.tegnebloggen.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 22-08-07 19:56

Malene Hald wrote:

> Men her er et link til de 5 mest brugte måder at fritlægge i
> Photoshop på (tror måske at nogen af værktøjerne ikke er tilstede
> [...]

Ja og nej. Det er en god oversigt, som jeg har gemt til en anden gang,
men alle 5 teknikker tager udgangspunkt i et enkelt billede. Jeg vil
gerne udnytte at der er flere billeder og slippe for det manuelle
arbejde med at vise hvor kanten af objekterne er.

> Det kommer jo meget an på, hvordan dit billede ser ud

Jeg har ikke noget konkret på trapperne, men for tre år siden lavede
jeg den her:
http://ekot.dk/dagbog/pic/2004-05/20040511_1734_TrehjulerGange5.html
Den var simpel nok: Stå stille og skyd billeder af, marker derefter
groft barnet på trehjuleren med feather slået til, klip ud og sæt ind i
det første billede. Gentag efter behov.

Billedet demonstrerer også begrænsningen ved dette: Skyggerne er ringe.
Det hele kunne godt være lavet bedre med mere tid og de metoder du
henviser til, men når man nu har baggrunden uden objekterne, forekommer
det mig oplagt at man kan lade computeren om markeringsarbejdet.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 25-08-07 15:38

> [...]
> henviser til, men når man nu har baggrunden uden objekterne, forekommer
> det mig oplagt at man kan lade computeren om markeringsarbejdet.

Det ser nu ellers meget cool ud synes jeg, men du har ret i, at skyggerne
"afslører" at det er billedmanipulation (som om de fem ens børn måske ikke
gør det:). Har du så bare fotograferet barnet op af en ensfarvet baggrund?

--
Med venlig Hilsen

Malene Hald
www.malenehald.dk
www.tegnebloggen.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-08-07 19:45

Malene Hald wrote:
> [...]
> skyggerne "afslører" at det er billedmanipulation (som om de fem
> ens børn måske ikke gør det:). Har du så bare fotograferet barnet

Næh, det er såmænd taget der hvor motivet ses og med burst-mode
aktiveret, mens jeg holdt kameraet så stille jeg kunne og rettet mod
det samme sted. Jeg tror der blev taget 10-15 billeder, hvoraf jeg så
tog de 5 og satte sammen.

Jeg har ikke flyttet på barnets position nogen steder, blot klippet ud
og placeret på præcis samme sted på hovedbilledet. På den måde slap jeg
for at rode med at klippe pænt - lidt feather var alt der skulle til.

Jeg kommer i tanker om den omvendte teknik, jeg har set beskrevet
delvist automatiseret et eller andet sted: Den handler om at tage
billeder af kendte steder, uden mennesker på. Det kunne gøres ved at
være tålmodig og tage en masse billeder af stedet, med kameraet på fod.
Eftersom menneskene på stedet bevægede sig rundt, ville alle dele af
pladsen være synlige på et elle randet tidspunkt. Programmet
detekterede hvad der aldrig ændrede sig på billederne og lod de dele
være. Vupti: En rådhusplads uden mennesker på.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Knud Larsen

Dato : 25-08-07 20:56

Toke Eskildsen wrote:
> [...]
> detekterede hvad der aldrig ændrede sig på billederne og lod de dele
> være. Vupti: En rådhusplads uden mennesker på.

Ja, det kan Photoshop Extended CS3 gøre, man kan se en tutorial af Russel
Brown, hvor han tager mange billeder af Golden Gate Bridge og får bilerne
til at forsvinde.