Mobil med navigering
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-07-07 11:04

Hej

Jeg er på udkik efter en mobil med navigering til sønnike
Hvad findes der af prisbillige ideer?

Alm telefon med ekstern gps, eller?

pft/Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Jubii

Dato : 27-07-07 13:19

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Hi! I'm a .signature *virus*!
> Copy me into your ~/.signature to help me spread!

Hvad er billigt? Hvis den skal have umts (3G) plus triband er det ikke
billigt.
Man kan få en mobil til en krone, men der er vel en binding på 6 måneder ik?
Er det ikke bare en slags afbetaling af mobilen? Jeg synes prisbindingen
eller hvad de nu finder på svarer så nogenlunde til mobilens pris uden
abonnement.

Jeg har en nokia 6280 med 3G hvor mit navigationsbehov er dækket af google
map mobil, som er gratis.
Ulempen ligger i selve mobilen som slukker displayet efter få sekunder så
man ikke har ruten frem for sig hele tiden, for der er ikke knyttet
stemmevejledning til. Men hvad, når man har kørt 245 m og skal dreje til
højre så skal man trykke "frem" igen og dermed tændes displayet igen. Så det
går.
Det er en nødløsning, men går man ind for den billige løsning så er det nok
den nav der skal bruges.

GPS kan fås i mange former, og den billigste kunne være en bluetooth GPS
reciever til en bluetooth kompatibel mobil. Så er der vel også hvorvidt
mobilens display skal vise ruten eller om recieveren skal vise ruten og om
der er stemmevejledning.

Her er en model til 499
http://www.mytrendyphone.dk/shop/default.asp?SetLng=1&productid=P31%2D6286
men søg på bluetooth gps så kommer der masser af hits. (dansk/engelsk) men
også en del standalone modeller.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-07-07 19:46

Jubii wrote:

> Jeg har en nokia 6280 med 3G hvor mit navigationsbehov er dækket af
> google map mobil, som er gratis.

Hvad koster det dig i download af data - ca pr måned?

> Det er en nødløsning, men går man ind for den billige løsning så er
> det nok den nav der skal bruges.

Den skal blot bruges som "stifinder" når man er på ukendt terræn ikke som
navigering når man kører bil

Jeg har iøvrigt lige installeret Google Mobile Maps på min egen tlf - så tak
for det hint :)

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Jubii

Dato : 28-07-07 06:17

> Hvad koster det dig i download af data - ca pr måned?

Oh, jeg tror det koster 12 kr. per megabyte, og der downloades typisk mellem
100 og 500 kilobytes alt efter hvor meget man zoomer ind og ud og hvor meget
man flytter rundt på kortets koordinater.
Det er lidt svært at beregne månedsforbruget hos tdc mobilstatus da de
åbenbart tager 5 kr. i forbrug som standard og så tilbagefører et beløb, så
man skal trække det ene fra det andet. det pjat gider jeg ikke.
Jeg bruger heller ikke mobil-internet så meget så det udgør en problem med
forbrug. Jeg har mobiltid, så jeg ved ikke hvordan regningskonti virker.

> Den skal blot bruges som "stifinder" når man er på ukendt terræn ikke som
> navigering når man kører bil

Sådan bruger jeg det også.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 28-07-07 09:29

Jubii wrote:

> [...]
> åbenbart tager 5 kr. i forbrug som standard og så tilbagefører et
> beløb, så man skal trække det ene fra det andet. det pjat gider jeg

Ok - Jeg troede at GPRS var specificeret særskilt på regningen
Jeg har aldig selv set mine mobilregninger da det hele betales via firmaet

- Peter

--
Hi! I'm a .signature *virus*!

Fra : Annette Christensen

Dato : 31-07-07 10:47

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev
> Jeg er på udkik efter en mobil med navigering til sønnike
> Hvad findes der af prisbillige ideer?

Jeg har lige købt en Nokia 6110 Navigator, der har Route 66 som
navigationssoftware.
Da det er min første GPS har jeg ikke noget at sammenligne med, men indtil
nu har jeg været yderst tilfreds med vejvisningen. Den kan dog i enkelte
tilfælde være ret lang tid (5-10 minutter) om at bestemme startpositionen.

Prisbillig kan man ikke kalde den: 3200,- til 3700,- uden abonnement alt
efter, hvor man køber den.

Jeg gav 2000,- hos TDC i forbindelse med oprettelsen af et MaxOne
abonnement.

Hvis det først og fremmest er navigation, du går efter, så ser det ud til,
at man skal lade være med at købe en Nokia N95. Nokias repræsentant i
telebutikken indrømmede endda, at GPS softwaren i 6110'eren er bedre end
den, N95'eren er udstyret med.

Jeg spurgte i telebutikken, om man betaler en eller anden form for takst,
når man benytter navigationen og det sagde ekspedienten nej til, det er
ligesom når man bruger en GPS i en bil. (Nybegynder som jeg jo er, var jeg
nødt til at være sikker på ikke lige pludselig at få en kæmpe regning).

Man kan skifte mellem at navigere "i bil" og "til fods".

Den jeg købte, var født med kort til Danmark, Norge og Sverige, yderligere
kort kan købes, men jeg har ikke undersøgt priserne.

Jeg har for resten i en af gratisaviserne set Telia reklamere for et GPS
modul, der vist involverer en dims man tilslutter mobilen hvorefter man kan
navigere. Jeg har ikke nærlæst annoncen, men man tegner vist et eller andet
form for abonnement hos dem for at få adgang til tjenesten.

Venlig hilsen
Annette