Java til mobilen
Fra : Claus E Beyer

Dato : 22-06-07 05:43

Hvornår mon der kommer en browser til mobilen, så man kan gå på netbank fra
mobilen? Når jeg forsøger, får jeg at vide at browseren ikke håndterer
java. Jeg har forsøgt med Nokia E65's indbyggede browser, Opera Mini og
Opera 8.65 for Mobile.

Mon det bliver muligt med Opera Mobile 9, når den kommer?

Underskriftsfilen fra min netbank har jeg lagt over på mobilens
hukommelseskort.

Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-06-07 09:21

Claus E Beyer skrev:

> Underskriftsfilen fra min netbank har jeg lagt over på mobilens
> hukommelseskort.

Sidebemærkning om sikkerhed:
Er den underskriftsfil nok til at man kan benytte din netbank?
Jeg tænker på hvad der kan ske hvis din mobil bliver stjålet.

--
Bertel

Fra : Kim Larsen

Dato : 22-06-07 10:36

"Bertel Lund Hansen" greb fat i sit tastatur og skrev følgende indlæg

> Sidebemærkning om sikkerhed:
> Er den underskriftsfil nok til at man kan benytte din netbank?
> Jeg tænker på hvad der kan ske hvis din mobil bliver stjålet.

Jeg har aldrig hørt om en underskriftsfil som kunne bruges uden at der
samtidig skulle anvendes en PIN-kode for at logge ind på netbank og det har
jeg heller ikke fantasi til at forestille mig at nogen pengeinstitutter
ville lade sig affinde med (de skal jo dække tabet typisk fra selvrisikoen
på 1200 kr. og op til det stjålne beløbs størrelse (med undtagelse af grov
uagtsomhed eller sløseri fra kundens side)).

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-06-07 12:21

Kim Larsen skrev:

> [...]
> på 1200 kr. og op til det stjålne beløbs størrelse (med undtagelse af grov
> uagtsomhed eller sløseri fra kundens side)).

Man kunne vel argumentere for at det at opbevare signaturen på en
mobil er (groft) uforsvarligt?

--
Bertel

Fra : Kim Larsen

Dato : 22-06-07 12:43

> Man kunne vel argumentere for at det at opbevare signaturen på en
> mobil er (groft) uforsvarligt?

Sådan tror jeg ikke at bankerne ser på det, igen, en tyv kan ikke bruge
signaturfilen til noget uden en PIN-kode. Det er nogle andre kriterier man
går efter når man taler om at noget er uforsvarligt.

Kim Larsen
E-mail: kl2607@gmail.com

Fra : Claus E Beyer

Dato : 24-06-07 19:52

"Kim Larsen" <kl2607@gmail.com> skrev i
> [...]

> bruge signaturfilen til noget uden en PIN-kode. Det er nogle andre
> kriterier man går efter når man taler om at noget er uforsvarligt.

Det er korrekt at man også skal bruge en pin-kode. Jeg kan dog ikke lade
være med at tænke på om super-duper-edb-eksperter ville kunne generere
pin-koden ud fra underskriftsfilen.

Claus

Fra : Chano Andersen

Dato : 25-06-07 05:40

Claus E Beyer wrote:
> Det er korrekt at man også skal bruge en pin-kode. Jeg kan dog ikke lade
> være med at tænke på om super-duper-edb-eksperter ville kunne generere
> pin-koden ud fra underskriftsfilen.

Nu er det jo ikke en 4 cifret talkode man bruger til sin netbank, men
det er nok muligt at prøve sig frem (Vel at mærke uden egentligt at
logge ind på netbanken, da den ofte blokere efter 3-5 forsøg) med at
knække koden.

Men hvis man har brugt en 8-10 tegn, og andet end små bogstaver, så
kommer det til at tage meget meget lang tid, og så vigtig er en privat
persons netbank nok heller ikke. Det er nemmere at lokke koden ud af
offeret.

- Chano Andersen.