Løbegård
Fra : Christina K

Dato : 07-07-01 20:35

Hejsa

Sommervarmen er kommet over os og vi har besluttet os for at lave et
lille kattevoliere på 3x2 m ud foran et af vores vinduer i dagligstuen.
Det bliver bare så godt, vi har fået fat i noget træ. Nu er det så lige
at jeg står og mangler alle de links om løbegårde der har været omtalt
og som jeg også har siddet og savlet over før. Er der nogen der kan
forbarme sig over mig her i varmen og finde dem frem, det ville være
rart med lidt inspiration til hvordan man skal bygge den inden man går i
gang.

Kh
Christina og Askepot (som glæder sig)

Fra : Connie

Dato : 07-07-01 21:19

Hej Christina (og Askepot),

Jeg har selv fået lidt hjælp herfra, og har da et par links der måske kan
hjælpe lidt. Der kan du ihvertfald få lidt inspiration til, hvordan de kan
se ud

http://www.just4cats.com/ (engelsk, men de er godt nok flotte)

http://user.tninet.se/~eng969v/rastgard.html (svensk)

http://www.pedigreepens.co.uk/framesproducts.html (engelsk)

Det var lidt af det jeg har liggende. Jeg håber du kan bruge det til noget
Jeg regner selv med at jeg skal igang med at bygge, når jeg har ferie om
2 uger.

God fornøjelse.

Hilsener,
Connie

Fra : Grit Wessel

Dato : 07-07-01 21:19

Hej Christina

Her er et af dem http://www.just4cats.com
Kan ikke huske resten

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Jette & Leif

Dato : 07-07-01 22:14

> [...]
> forbarme sig over mig her i varmen og finde dem frem, det ville være
> rart med lidt inspiration til hvordan man skal bygge den inden man går i

Hejsa Christina og Askepot

Hvis du / i laver en løbegård, vil jeg foreslå at i laver nogle hylder
Askepot kan hoppe op på, det gør ikke noget de er i forskellige højder, men
ikke med større afstand end at den kan hoppe rundt i løbegården, på den måde
virker den også større for katten, og så for den også mulighed for og følge
med i hvad der foregår rundt omkring i haven, og om vinteren komme ud og
nyde en fin vinterdag uden og skulle være nede på den kolde og våde jord, du
kan også dække et stykke over med lidt tagplade, så den også kan sidde ude i
regnvejr.
Vi havde i den første løbegård, der var ca. 9 kvm.stor og ca ½ overdækket,
hylder placeret i forskellige højder så vores katte (dengang havde vi 6
stk.) fik mulighed for og se hvad der foregik i haven, desuden havde vi fået
fat i nogle hyldgrene, de har ikke harpiks i sig derfor, og de blev sat op
som kradsetræer, nu efter vi er flyttet har de resterende 4, se Katteår!!!
fra den 4/7 det er min kone der skriver, fået en løbegård på ca. 60 kvm (
det er hele vores terrasse og noget gang ), hvor jeg har brugt grønt
hønsetråd ( plast betrukket hønsetråd ) det er pæner og se på og ud igennem
når vi nu skal sidde i "bur" med vores katte.

Håber der var lidt inspiration og hente i min lange smøre, men held og lykke
med projektet

Leif

Fra : Margit Wulff

Dato : 07-07-01 22:53

Prøv også at kikke ind på www.kattesiden.dk - her er en historie om Cleo
og Figaro, som ellers var udekatte. Nu er de indekatte med løbegård.

Hilsen Margit
''''' ''''' ''''' ''''' ''''' ''''' ''''' ''''' ''''' ''''' ''''' '''''
''''' ''''' ''''' ''''' ''''' ''''' ''''' ''''' ''''' ''''' ''''' '''''
Skyd dig ind på http://www.pistolero.dk

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 07-07-01 23:50

Er det så meningen at katten skal være lukket inde på de 6 m2, i længere tid
?

Fra : Morten Nielsen

Dato : 08-07-01 11:02

Lukket inde???? De skal da bare have muligheden for at komme ud - have deres
'eget sted' osv. Tro mig - der er ingen katteelskere der ønsker at lukke
deres katte inde. Her har min kat muligheden for at komme ud på altanen som
er 3 kvm lille - men det er ikke ensbetydende med at hun er tvunget til at
være der, for der er nemlig kun adgang, når altandøren er åben.

Jeg tror i hvert fald ikke at rigtige katteelskere lukker deres katte inde..

hilsen
Claudia, Morten og Emma missekat

Fra : Ann K.

Dato : 08-07-01 11:44

Hej Claudia.
Ignorer Leo... han er en troll, som mener at alle katte SKAL have det frie
udeliv - med alt, hvad deraf følger!!!
At have kat i lejlighed er for ham = dyremishandling!
Jeg undrer mig over, hvad han kan have imod løbegårde!? eller for den sags
skyld indhegnede haver....
Mvh Ann

Fra : Morten Nielsen

Dato : 08-07-01 13:17

Hej Ann!

Du har fuldstændig ret..der er jo ingen grund til at hidse sig mere op. Vi
må bære over med ham..eller også lukke ham ud i 'det frie'

Hilsen Claudia og Emma missekat

Fra : Leo Vaeversted

Dato : 08-07-01 15:07

Jeg takker da for de venlige ord, på et reelt spørgsmål, jeg kender intet
til brugen af løbegårde, men jeg skal da glæde jer, og forlade denne
nyhedsgruppe.

Beklager at mit syn på dyr ikke stemmer overens med jeres.

Jeg går også ind for dødstraf på.

Fra : Ann K.

Dato : 08-07-01 21:00

Ja, Ja, Leo - så får du da alligevel fremprovokeret et svar fra mig....
Mit indlæg var kort og godt skrevet udfra de meget negative udtalelser du er
kommet med tidligere! Fx om katte i lejligheder... At spærre en kat inde er
jo dyremishandling, husker du vel? Og løbegårde/indhegnede haver begrænser
jo så også katten :( eller hur????
Helt ærligt Leo, du må da kunne forstå meningen med løbegårde - den er da
tit nok blevet omtalt her i NG....
Og hvorfor forlade denne NG??? Det kunne jo tænkes at du (på trods af dine
holdninger ang indekatte) kan bidrage med noget fornuftigt...
Netop du må jo have masser af muligheder for at iagttage fritlevende katte
og dermed kunne give nogle forklaringer/antagelser ang forskellig former for
"naturlig" adfærd....
På trods af at mine katte er udekatte, har jeg da bunker af ubesvarede spm,
fx:
1. Hvorfor gnaver mine katte i blommetræets tynde grene?
2. Hvorfor ruller (nogle) katte sig i fugleeskrementer?
3. Er det alle katte, som knækker nakken på deres byttedyr - eller kan nogle
finde på at kvæle byttet (ligesom fx løver)?
4. Ved du noget om hvordan hierakiet i en fritlevende katteflok dannes??? Og
bevares? 5. Etablerede territorier, med neutrale stier, hvordan opstår
disse - afmærkning?? Kan jeg som menneske finde dem - hvordan?
Osv, osv....

Ganske enkelt, jeg opfordrer dig til at være med i snakken - ikke kun
kritisere og provokere....

Mvh Ann

Fra : Christina K

Dato : 08-07-01 20:23

Leo Vaeversted <leo@vaeversted.nu> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9i83l0$4qt$1@sunsite.dk...
> Er det så meningen at katten skal være lukket inde på de 6 m2, i
længere tid
> ?

Hej Leo

Det er meningen at Askepot skal kunne gå ud og ind som det passer hende.
Jeg tror hun bliver rigtig glad for det, især når vi sætter træstammer
op og hylder. Nu må vi se om hun bliver lige så glad for den Maine Coon
lillebror hun skal have om kort tid.

Leo, det er i orden at du spørger om en løbegaards funktioner, men spørg
på en pænere måde -tonen er ikke så hård herinde.

Mvh

Christina

Fra : Jette & Leif

Dato : 08-07-01 21:20

> [...]
> Hejsa
>
> Sommervarmen er kommet over os og vi har besluttet os for at lave et

hej Christina og Askepot og den lille ny der kommer til

Jeg glemte lige og skrive en halv stor busk eller lignende lige uden for
løbegården er god til og give lidt skygge i den værste middags sol, det nød
vores katte godt af.

Vi havde også en stor vin inde i løbegården den dækkede nogle hylder så det
var jo dejligt for kattene og kunne ligge oppe og nyde udsigten i den skygge
bladene gav.

Held og lykke med jeres projekt

Leif