Opskrift på pasta carbonara
Fra : Karina Hansen

Dato : 02-08-07 14:39

Hejsa

Søger en supergod opskrift på subjekt.

/Karina

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 02-08-07 15:43

Karina Hansen skrev:
> Hejsa
>
> Søger en supergod opskrift på subjekt.

Denne her er ikke min, men den er god:

Kevins pasta carbonara - den ægte!

Endnu en simpel opskrift, igen til 2 personer. Det tager 10 minutter at
lave men er BARE godt! I Danmark er det ikke til at opdrive rigtig
carbonara, eftersom danskerne har den idé, at der skal store mængder
fløde i sovsen. Det skal der ikke.

Pastavand sættes over (med pastavand menes altid 1 liter vand og en halv
håndfuld groft salt pr. 100 gram pasta. Hvis de spises to retter laver
du 200 gram spaghetti, ellers lidt mere - f.eks. 300 gram. Kog
spaghettien til den er al dente. Mens den koger, tager du pancetta eller
røget bacon (gør dig nu en tjeneste og køb noget ordenligt), ca. 100-200
gram skæres i tern og svitses på tør, varm pande i et par minutter. Sku
ned for blusset og få pastæn færdig. Imens pisker du et æg med en smule
revet muskatnød og en hel del hvid peber. Når spaghettien er kogt, skal
det gå stærkt: Skru op for panden med bacon, fuldt blus. Spaghettien
dryppes af og smides oveni baconen, blandes godt. Spaghetti, bacon og
stegefedt smides i skålen med æg. Der tilsættes friskrevet parmesanost
efter smag. en god håndfuld ville jeg finde passende. Blandes godt et
halvt minut og serveres straks. Velbekomme.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Peter Westh

Dato : 02-08-07 16:47

"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev i en meddelelse

Jeg er i det store hele enig i opskriften, men undrere mig over:

>en hel del hvid peber.

Spaghetti Carbonara betyder Kulsvierspaghetti, og jeg havde det indtryk at
navnet kom af, at den i øvrigt helt blege ret er spættet af SORT peber.
Eller hvad?

MVH

Peter

Fra : Karsten H. Larsen

Dato : 06-08-07 08:48

Jeg har hørt 3 forskellige grunde til at det hedder kulsvierspaghetti.
Den første er peber forklaringen, den anden at den stammer fra et
kulsvierområde og den tredje at svin fra området oprindelig har haft en mørk
fedtbræmme og dermed ligne kulstykker.

Mvh

Karsten

Fra : Ole Andersen

Dato : 02-08-07 20:45

efter min mening er det væsentlige ved carbonara er at ramme den rigtige
cremede konsistens på ægge/oste blandingen, altså punktet lige inden æggene
stivner(røræg) - det er ikke nødvendigvis let, men jeg vil mene at det er
lettere at styre i en gryde som man så kan tage lidt af og på varmen efter
behov...
ellers er jeg enig

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 08-08-07 15:17

Ole Andersen wrote:
> [...]
> jeg vil mene at det er lettere at styre i en gryde som man så kan
> tage lidt af og på varmen efter behov...

Der er cirka lige så mange meninger om dette som der er folk der laver Pasta
alla carbonara. Selv er jeg også til den cremede udgave, men der er ganske
mange, der mener at æggene skal stivne helt.

> ellers er jeg enig

Jeg med

Ebbe

Fra : Karina Hansen

Dato : 02-08-07 21:04

Benedikte Brisson skrev:
>I Danmark er det ikke til at opdrive rigtig
> carbonara, eftersom danskerne har den idé, at der skal store mængder
> fløde i sovsen. Det skal der ikke.

Skal der så _overhovedet_ ingen fløde i?

/Karina

Fra : Ole Andersen

Dato : 02-08-07 21:08

i italien har jeg aldrig set den med andet end pasta, æg, ost og
bacon(pancetta) + et drys bredbladet persille

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-08-07 19:19

On Thu, 2 Aug 2007 17:47:12 +0200
"Peter Westh" <pwesth@fjern.hum.ku.dk> wrote:

> [...]
>
> Spaghetti Carbonara betyder Kulsvierspaghetti, og jeg havde det
> indtryk at navnet kom af, at den i øvrigt helt blege ret er spættet

præcis!

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Kim Schulz

Dato : 02-08-07 21:08

On Thu, 02 Aug 2007 22:03:59 +0200
Karina Hansen <khansen84@hotmail.com> wrote:

> Skal der så _overhovedet_ ingen fløde i?

Ikke i min opskrift i hvert fald (selv om jeg nogen gange gør det
alligevel).

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 03-08-07 10:26

On 2 Aug., 17:47, "Peter Westh" <pwe...@fjern.hum.ku.dk> wrote:

> Spaghetti Carbonara betyder Kulsvierspaghetti, og jeg havde det indtryk at
> navnet kom af, at den i øvrigt helt blege ret er spættet af SORT peber.
> Eller hvad?

Enig. Det er længe siden, jeg lavede opskriften, og nu ville jeg ikke
røre peber i æggemassen, men give den et ordentligt skud (af det
sorte) med kværnen til allersidst, efter anretningen. Og lidt romersk
pecorino i parmesanen (pec 1:3 parm) ville gøre den mere autentisk.

Jeg har senere fundet ud af, at nogle italienske kokke, især dem fra
norditalien, godt kan finde på at tilsætte et par spiseskefulde
piskefløde (af den gelerede, langtidsholdbare slags, de nu bruger i
Italien). Det gider jeg ikke.

Krydderurterne holder også fri, når jeg laver carbonara... men lidt
hvidløg i tern tilsat midt i pancetta-stegningen kan være lækkert.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang