rå dej - holdbarhed
Fra : Ralph

Dato : 28-07-07 20:14

Hvor lang tid - ved 0 grader - kan ubagt dej holde sig?

Det er genialt - synes jeg selv - at lave en 7-10 rå-pizzaer, pakke dejen i
film, tomatsovs færdig, det tager 5 minutter at lave en pizza med disse
råvarer.

--
Ralph

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 29-07-07 09:07

Ralph wrote:
> [...]
>
> Det er genialt - synes jeg selv - at lave en 7-10 rå-pizzaer, pakke
> dejen i film, tomatsovs færdig, det tager 5 minutter at lave en pizza

Har du prøvet at fryse den rå dej, hvordan?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Ralph

Dato : 29-07-07 10:08

"3140 Abildgaard" <FJERNpialykke@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Har du prøvet at fryse den rå dej, hvordan?

Nej, nej, jeg har et køleskab med en 0 graders zone, med 100% luftfugtighed,
grøntsager holder sig meget fint i disse skuffer.

--
Ralph

Fra : TheDaene

Dato : 29-07-07 10:14

> Nej, nej, jeg har et køleskab med en 0 graders zone, med 100%
> luftfugtighed,

Det kan ikke passe, 100% fugtighed = regn

Fra : Christian Hansen

Dato : 29-07-07 10:34

TheDaene wrote:

> Det kan ikke passe, 100% fugtighed = regn

Jo, for der er tale om relativ fugtighed. Luft kan indholde en mængde
fugt, alt efter temperaturen. Når man angiver luftfugtighed gør man det
altså %-vis, hvor 100% så er lig med maximal luftfugtighed ved den givne
temperatur. Desto varmere temperatur, destp mere fugt kan luften
indeholde. Køles varm luft ned, kondensere "overskudsfugten", og det er
det man oplever, når duggen falder om aftenen.

Mvh Christian

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 29-07-07 11:09

Christian Hansen wrote:
> Køles varm luft ned, kondensere "overskudsfugten",
> og det er det man oplever, når duggen falder om aftenen.

Temperaturen, hvor dette sker, kaldes derfor også for dugpunktet.
I skrivende stund er temperaturen udenfor 17 grader og dugpunktet
er 10 grader.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-07-07 18:09

In news:46ac5e2d$0$93978$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Christian Hansen <chrsen@fundanemt.com> typed:

> Jo, for der er tale om relativ fugtighed.

Derfor er der nu stadig tale om "regn" ved 100% luftfugtighed.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 29-07-07 19:10

> In news:46ac5e2d$0$93978$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
> Christian Hansen <chrsen@fundanemt.com> typed:

> Derfor er der nu stadig tale om "regn" ved 100% luftfugtighed.

Nej. Ved 100% luftfugtighed, indeholder luften præcis så meget vand, den er
i stand til, ved den givne temperatur. Øges vandmængden dannes der tåge. Det
har intet med regn at gøre.

Anders

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-07-07 22:01

In news:46acd8e7$0$25410$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Anders Halskov-Jensen <anders@vinkritik.dk> typed:

> Nej. Ved 100% luftfugtighed, indeholder luften præcis så meget vand,
> den er i stand til, ved den givne temperatur. Øges vandmængden dannes
> der tåge. Det har intet med regn at gøre.

Du så ikke mine gåseøjne?

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Anders Halskov-Jense~

Dato : 30-07-07 07:55

> In news:46acd8e7$0$25410$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
> Anders Halskov-Jensen <anders@vinkritik.dk> typed:

> Du så ikke mine gåseøjne?
>
> --
> -Jens B.

Nej, de blev væk i tågen )))))

Fra : Lars Kristensen

Dato : 30-07-07 01:47

Jens Bruun wrote:
> In news:46ac5e2d$0$93978$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
> Christian Hansen <chrsen@fundanemt.com> typed:

> Derfor er der nu stadig tale om "regn" ved 100% luftfugtighed.

Regn dannes kun hvis der er kondensationskerner tilstede.
Kondensationskerner er partikler vanddampen kan samle sig på så det
tilsidst bliver tungt nok til at falde ned som dråber(dråber er også
bedre kendt som regn). Kondensationskerner kan f.eks. være støv, sod og
andre småpartikler.
Hvis kondensationskerner ikke er tilstede skal man op på en relativ
luffugtighed på 400% før end der kan dannes dråber (i luften) ved
temperature over frysepunktet.

For folk der vil vide lidt mere, er der læsestof her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cloud_condensation_nuclei

Men denne diskussion hører vist til et helt andet sted. Men konklusionen
er: Jo, man kan sagtens have en relativ luftfugtighed på mere end 100%

- Lars

Fra : Ralph

Dato : 29-07-07 12:51

"TheDaene" <thedaene@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Det kan ikke passe, 100% fugtighed = regn

Ret skal være ret, jeg huskede forkert max 90% luftfugtighed.

http://www.miele.dk/page.php?page=9466&menu=10227

--
Ralph