Ghee
Fra : Heidi

Dato : 25-07-07 16:48

Jeg skal lave indisk middag på fredag, og i flere af de curry-opskrifter
jeg har kigget på, anbefales det at bruge ghee til stegningen. Om jeg
selv når at forsøge mig med at lave det, eller om jeg går på jagt i en
butik efter det ved jeg ikke endnu, men - det jeg ville spørge om er om
det er korrekt at ghee kan tåle meget kraftig opvarmning i modsætning
til almindeligt smør? (Synes jeg har læst lidt modstridende
forklaringer, men det kan godt være jeg har misforstået det).
Og hvor lang skal man regne med holdbarheden er i køleskab, hvis man
selv laver det?

--
Heidi

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 25-07-07 17:47

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> wrote in message
> [...]
> forklaringer, men det kan godt være jeg har misforstået det).
> Og hvor lang skal man regne med holdbarheden er i køleskab, hvis man

Hej Heidi.

Du kan alternativt selv lave det, hvis du har lyst:
http://www.vitaviva.com/da/health/Health_Info_Details.230.aspx

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - jojow...er undervejs.

Fra : Peter Westh

Dato : 25-07-07 22:48

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lidt modstridende forklaringer, men det kan godt være jeg har misforstået

Ja det kan det, fordi det ikke indeholder noget mælketørstof, som er det,
der branker når man varmer smør for meget.

> Og hvor lang skal man regne med holdbarheden er i køleskab, hvis man selv
> laver det?

Har ikke erfaring med at lave Ghee selv, men det burde have væsentlig
længere holdbarhed end smør.

/P

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 26-07-07 06:02

Heidi skrev:

> [er det] korrekt at ghee kan tåle meget kraftig opvarmning i
> modsætning til almindeligt smør?

Ja. Ved fremstillingen fjerner man vand og mælkebestanddele. Det
betyder at klaret smør, som er det danske navn for ghee, hverken
sprutter eller branker (inden for rimelighedens grænser).

> Og hvor lang skal man regne med holdbarheden er i køleskab,
> hvis man selv laver det?

Det kan snildt holde sig et års tid.

Hvis du selv skal lave klaret smør, så prøv om du kan få fat i det
tyske rullesmør (min lokale Føtex har det) - det giver en meget
aromatisk ghee der [ikke overraskende] dufter af flødekarameller.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Heidi

Dato : 26-07-07 12:57

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Det kan snildt holde sig et års tid.

Perfekt - så kan det jo godt betale sig at lave en større portion ad
gangen.

> Hvis du selv skal lave klaret smør, så prøv om du kan få fat i det
> tyske rullesmør (min lokale Føtex har det) - det giver en meget
> aromatisk ghee der [ikke overraskende] dufter af flødekarameller.

Det har jeg købt i Føtex før, så det vil jeg da lige prøve at kigge
efter næste gang - måske Bilka også kan tænkes at have det.

Tak for svarene til jer alle tre!

--
Heidi

Fra : Inger Pedersen

Dato : 26-07-07 13:18

"Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com> skrev i en meddelelse
..

> Det har jeg købt i Føtex før, så det vil jeg da lige prøve at kigge efter
> næste gang - måske Bilka også kan tænkes at have det.

Det har de.
Ind imellem har Superbrugsen det også.

Hilsen Inger

Fra : Emil

Dato : 26-07-07 17:48

"Heidi" wrote:

> [...]
>til almindeligt smør? (Synes jeg har læst lidt modstridende
>forklaringer, men det kan godt være jeg har misforstået det).

Det er korrekt, at ghee kan tåle højere temperaturer end alm. smør.
Forklaringen er, at det, som brankes først ved smørstegningen, er det
som bundfældes og fjernes ved fremstillingen af ghee.

Selve smørfedtet (ghee) er yderst velsmagende og kan bruges ved
middelhøje temperaturer.

De såkaldte 'modstridende forklaringer' skyldes nok sammenligninger
med planteolier, hvoraf mange tåler meget højere temperaturer.

>Og hvor lang skal man regne med holdbarheden er i køleskab, hvis man
>selv laver det?

Et årstid på køl er nok rimeligt. Ved stuetemperatur regnes i måneder.
Det er en gammel måde at gemme smør på.

Normalt anbefales det at bruge usaltet smør.
Bruges der normalsaltet smør, vil bundfaldet indeholde det meste af
saltet. Jeg kassérer bundfaldet, hvis der er brugt normalsaltet smør.
Den resulterende ghee smager dog, som var den lavet af usaltet smør.

Når man laver ghee, er det meget vigtigt at holde lave tempereturer.
Når smørret er smeltet, skal vandindholdet fordampes, hvorunder der
opstår skumdannelse - fjern skummet. Altså lidt over 100 grader.
Herefter skal der ske en bundfældning i det varme smør, af smørret´s
protein, salt m.v. Det kræver tid ved temperatur omkring de 50 grader.

Gheén bruges normalt til stegning eller andet ved middelhøje
temperaturer, hvorfor krystaldannelsen under afkølingen er uden
betydning.

Vil man bruge det velsmagende bundfald fra usaltet smør på rundstykke
eller lignende, skal dette afkøles meget hurtigt, da krystallerne
ellers bliver ubehageligt store. Eller man kan lune det en smule, 40
grader er helt fint.

m.v.h. Emil