Smørkager til USA
Fra : Per

Dato : 16-07-07 15:00

Hej allesammen,

Jeg har i et par år skrevet med en amerikansk mail-ven som jeg har mødt i et
forum, idet vi har en fælles interesse omkring WW2. Han har været så
ualmindelig venlig at købe og sende mig noget litteratur fra USA som ikke er
tilgængelig herhjemme og på nettet, og nægter at modtage kontant betaling
fra mig. Istedet skrev han halvt i sjov, at jeg bare kunne sende "some of
those danish butter cookies" og det har jeg tænkt mig at gøre selvom danske
smørkager fåes i USA.

Han er en familiefar sidst i 40'erne med kone og to teenagebørn, men jeg vil
gerne overraske med noget andet end bare kager og her mangler jeg ideer. Jeg
tænkte at i måske kunne komme med nogle forslag til hvad der kunne begejstre
en amerikansk familie for de eneste to ting jeg ved at man ikke kan få i
USA, er remulade og lakrids-piratos. Remulade er ganske udelukket, men vil
stærk lakrids som superpiratos falder i amerikansk smag ? - Hvilke andre
ting kan i anbefale og hvilke danske smørkage er de bedste ?

Venlig Hilsen Per

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-07-07 15:26

"Per" <invalid@nospam> wrote in message
> [...]
> udelukket, men vil stærk lakrids som superpiratos falder i amerikansk smag
> ? - Hvilke andre ting kan i anbefale og hvilke danske smørkage er de

Det lyder til at du godt selv er klar over det, men bare lige for en
sikkerheds skyld. Så er det jo småkager han taler om. Hvilket mærke er vel
hip som hap. Men køb en af de der (for nogen) smukke småkage dåser og send
til ham.

Ang. piratos, så prøv det, men jeg tror dog ikke Amerikanerne kan lide det.
Lokkede en tyrkisk peber i en Amerikansk dame engang, og det var ikke lige
lykken. Måske var det bedre med et eller danish design.

Bjarne K.

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-07-07 15:50

In news:469b7fdd$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Bjarne K. <nej@niet.ne> typed:

> [...]
> mærke
> er vel hip som hap. Men køb en af de der (for nogen) smukke

Det ville jeg da også mene ville gøre stor lykke. Man kan endda få
kagedåser (med indhold) med specielle danske motiver.

> lide det. Lokkede en tyrkisk peber i en Amerikansk dame engang, og
> det var ikke lige lykken. Måske var det bedre med et eller danish
> design.

Min datters veninde fra Nebraska var udvekslingsstuderende her i
landet for år tilbage. Hun var fuldstændig tosset med Piratos (*og*
remoulade). Hun har siden fået tilsendt adskillige poser Piratos
herfra, men nu er hendes blodtryk blevet forhøjet, så Piratos er
forbudt for hende. Hele hendes familie og hendes børn var også helt
fjollede med Piratos, så nogle af amerikanerne kan altså godt lide
dem.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Per

Dato : 17-07-07 14:09

> ( ... ) Hun var fuldstændig tosset med Piratos (*og* ( ... ) så nogle af
> amerikanerne kan altså godt lide dem.

Hej Tove,

Tak for dit svar.

Ud fra din historie, så tror jeg at jeg vil tage chancen og sende nogle
Piratos med

Venlig Hilsen Per

Fra : Per

Dato : 16-07-07 15:49

Tak for dit svar.

> [...]
> hip som hap. Men køb en af de der (for nogen) smukke småkage dåser og send

Jep, små smørkager fra Kelsenbisca. Der er flere slags at vælge imellem og
jeg ved ærligt talt ikke hvilke der er de bedste ?
http://www.kelsenbisca.com/KelsenBisca/Index.htm

Venlig Hilsen Per

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 17-07-07 11:38

On 16 Jul., 16:48, "Per" <invalid@nospam> wrote:

> Jep, små smørkager fra Kelsenbisca. Der er flere slags at vælge imellem og
> jeg ved ærligt talt ikke hvilke der er de bedste ?http://www.kelsenbisca.com/KelsenBisca/Index.htm

Personligt synes jeg, industrismåkager smager gyseligt. Jeg ville
snarere finde en pæn dåse, og så gå i gang selv. Så skal amerikanerne
bare have at vide, at kagerne skal spises inden for en måneds tid
eller sådan noget, da de ikke er fulde af gift.

Alternativt ville jeg købe småkager hos en god bager. Der er stadig en
del bagere, der kan bage småkager.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Peter Westh

Dato : 17-07-07 12:01

<edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Personligt synes jeg, industrismåkager smager gyseligt. Jeg ville
>snarere finde en pæn dåse, og så gå i gang selv.

Som minimum skal de da i hvert fald være bagt med smør, ikke margarine.

Hvad i øvrigt med sådan noget som Gammel Dansk og/eller Cherry Heering?
Eller porsesnaps?

/P

Fra : Max

Dato : 17-07-07 13:12

Hej Peter

> Som minimum skal de da i hvert fald være bagt med smør, ikke
> margarine.

Hvorfor det, amerikanere kan slet ikke lide rigtige danske småkager,
de vil have det biks i dåserne. Forøvrig kan de fleste amerikanere
heller ikke tåle ting med mejeriprodukter i.

--
Mvh Max

Fra : Peter Westh

Dato : 17-07-07 13:19

> Hvorfor det, amerikanere kan slet ikke lide rigtige danske småkager,
> de vil have det biks i dåserne. Forøvrig kan de fleste amerikanere
> heller ikke tåle ting med mejeriprodukter i.

Jeg ved ikke med dig, men når jeg giver gaver prøver jeg altid at opdrage
lidt på folk. Jeg giver for eksempel sjældent mine teenage-nevøer den musik
de ønsker sig, men noget ordentligt som de burde kunne værdsætte. På samme
måde her. Måske vil de lære at værdsætte den ægte vare.

I øvrigt er det da vist ikke fordi de ikke kan tåle mejeriprodukter derovre,
de har bare fået et virkelig dårligt ry, formentlig pga. cheeseburgers og
milkshakes.

/P

Fra : Max

Dato : 17-07-07 14:24

Hej Peter

> Jeg ved ikke med dig, men når jeg giver gaver prøver jeg altid at
> opdrage lidt på folk. Jeg giver for eksempel sjældent mine

Jeg giver folk hvad de kan lide, jeg skal ikke opdrage nogen andre
end mine børn, hunde og katte.

--
Mvh Max

Fra : Peter Westh

Dato : 17-07-07 14:56

> Jeg giver folk hvad de kan lide

Jow jow, men man kan jo også være heldig og give folk noget, de ikke vidste
de kunne lide...

/P

Fra : Max

Dato : 17-07-07 17:22

Hej Peter

> Jow jow, men man kan jo også være heldig og give folk noget, de ikke
> vidste de kunne lide...

Det hedder ikke opdragelse, men oplysning :)

--
Mvh Max

Fra : Peter Westh

Dato : 18-07-07 10:00

> Det hedder ikke opdragelse, men oplysning :)

Ah - du har ret!

Således oplyst,

Peter

Fra : Lars Ehlers

Dato : 17-07-07 17:55

On Tue, 17 Jul 2007 14:12:19 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hvorfor det, amerikanere kan slet ikke lide rigtige danske småkager,
>de vil have det biks i dåserne. Forøvrig kan de fleste amerikanere
>heller ikke tåle ting med mejeriprodukter i.

Det er da fordi, de aldrig har smagt den ægte vare. Den danske bager i
Burlingame http://www.copenhagenbakery.com/scandinavian.html sælger
f.eks. masser af rigtige småkager til de amerikanere, der er heldige
nok at bo i nærheden.

Jeg har aldrig hørt, at de fleste amerikanere ikke kan tåle
mejeriprodukter. Der sælges da ellers mælk, ost, fløde, osv. i store
mængder.

--
Lars Ehlers

Fra : Lars Ehlers

Dato : 18-07-07 06:56

On Mon, 16 Jul 2007 15:59:48 +0200, "Per" <invalid@nospam> wrote:

> Istedet skrev han halvt i sjov, at jeg bare kunne sende "some of
>those danish butter cookies" og det har jeg tænkt mig at gøre selvom danske
>smørkager fåes i USA.

Dansk er så meget sagt. Jeg var i et supermarked idag og fandt nogle
småkager, der kunne forveksles med gode danske småkager. De hedder
Royal Dansk, kagedåsen har et motiv med et hyggeligt dansk
bindingsværkshus, og de er fremstillet af Kelsen/Bisca i Indonesien.
Min kone har altid godt kunnet lide de småkager, man kan få i USA, men
efter et par ture til Danmark, hvor hun har fået den ægte vare (enten
hjemmebagt eller fra en bager). så har hun ikke købt dem i USA siden.

Så send endelig din ven nogle gode danske småkager. Hvis du vil
chokere ham, så send nogle Piratos med Amerikanerne med mest til
sødt slik, jeg husker tydeligt nogle våde fester, hvor jeg delte
Tyrkisk Peber ud til amerikanerne. Vældigt morsomt.

--
Lars Ehlers

Fra : Per

Dato : 18-07-07 15:01

Tak for dit svar.

> De hedder Royal Dansk, ( ... )
> og de er fremstillet af Kelsen/Bisca i Indonesien.

Ja, det var dem som jeg havde i tankerne til at starte med, men jeg var ikke
klar over at de var lavet i Indonesien så de er hermed sløjfet.

Jeg tror at jeg vil tage en tur til Helsingørs berømte Møllers Conditori og
se hvad de har af spændende søde sager som er egnet til at sende med posten.

> [...]
> sødt slik, jeg husker tydeligt nogle våde fester, hvor jeg delte
> Tyrkisk Peber ud til amerikanerne. Vældigt morsomt.

Det lyder som en sjov partybooster
Jeg vil lægge en pose af hver i min postpakke og afvente reaktionen 'from
over there' med stor spænding.

Venlig Hilsen Per

Fra : erling hansen

Dato : 22-07-07 21:40

"Per" <invalid@nospam> wrote:

> [...]
> se hvad de har af spændende søde sager som er egnet til at sende med posten.

Hvis du bor i København, så prøv superbageren på Christianshavns Torv.
Jeg husker ikke, hvad han hedder, men han kan.
Mvh
Erling

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-07 14:08

"Per" <invalid@nospam> skrev i en meddelelse
> [...]
> udelukket, men vil stærk lakrids som superpiratos falder i amerikansk smag
> ? - Hvilke andre ting kan i anbefale og hvilke danske smørkage er de

Du skal nok lige tænke på en enkelt ting: Der er et eller andet med import
af mad/letforfærvelige varer der er forbudt. Jeg har selv en "dårlig"
oplevelse, men det er en del år siden, måske det er anderledes idag ?

--
Ib

Fra : Lars Ehlers

Dato : 19-07-07 07:05

On Wed, 18 Jul 2007 15:07:45 +0200, "Ib" <ib(a)RØVballe-bredsten.dk>
wrote:

>Du skal nok lige tænke på en enkelt ting: Der er et eller andet med import
>af mad/letforfærvelige varer der er forbudt. Jeg har selv en "dårlig"
>oplevelse, men det er en del år siden, måske det er anderledes idag ?

Småkagerne er måske på grænsen af, hvad man må importere uden at FDA
(Food and Drug Administration) har godkendt varen. Men på den anden
side set, så har jeg modtaget en hel ting fra Danmark, som også var på
kanten. Det er vist yderst sjældent, at tolderne fanger pakker til
private. Sålænge at varen er produceret industrielt og ikke indeholder
friskt kød, brød eller grønsager, så går den nok.

--
Lars Ehlers