Sauerkraut
Fra : Lars Kristian Jensen

Dato : 16-07-07 06:23

Min kone er helt tosset med Sauerkraut, så det vil jeg jo selvfølgelig gerne
lave til hende, men hvordan gør man det, jeg går ud fra det er noget
hvidkål, noget eddike, noget salt og sukker, men helt præcist hvordan
tilberedes det ?

På forhånd tak

Lars Kristian Jensen

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-07-07 09:00

"Lars Kristian Jensen" <lars@FJERNwefl-jensen.dk> wrote in message
> [...]
> gerne lave til hende, men hvordan gør man det, jeg går ud fra det er noget
> hvidkål, noget eddike, noget salt og sukker, men helt præcist hvordan

Tror ikke det er nemt at lave selv. Det er fermenteret hvidkål. Hvis i
insistere så kan der sikkert findes en opskrift på nettet, men man kan jo
også bare købe det på dåse.

De par gange gutterne og jeg har fået det, mener jeg chefkokken har ladet 2
store dåser koge med en halv-hel flaske hvidvin, sammen med noget saltet og
(måske) røget flæsk (hele stykker). Når flæsket næsten er færdigt, vipper
man lige en par store frankfurter pøller ned oven i og lader dem koge med
det sidste kvarter.
Det er guf.

Bjarne K.

Fra : Lars Kristian Jensen

Dato : 16-07-07 09:13

> Tror ikke det er nemt at lave selv. Det er fermenteret hvidkål. Hvis i
> insistere så kan der sikkert findes en opskrift på nettet, men man kan jo
> også bare købe det på dåse.

Hej Bjarne, hvor kan man købe det henne, for det lyder som en af de idéer
jeg godt kan lide hehe.

Og ja det smager jo fantastisk, man får jo helt lyst til at tage til det
tyske / østrigske når man tænker på det :)

Hilsen

Lars Kristian Jensen

Fra : Bjarne K.

Dato : 16-07-07 09:28

> [...]
>
> Og ja det smager jo fantastisk, man får jo helt lyst til at tage til det
> tyske / østrigske når man tænker på det :)

Mener bestemt at jeg har købt det i Bilka. Men ellers må man jo tage med
hjem fra tyskland, næste gang der står grænshandel på programmet.

Bjarne K.

Fra : Max

Dato : 16-07-07 09:42

Hej Lars

> Hej Bjarne, hvor kan man købe det henne, for det lyder som en af de
> idéer jeg godt kan lide hehe.

Den dåse jeg har stående er købt i Føtex.

> Og ja det smager jo fantastisk, man får jo helt lyst til at tage til
> det tyske / østrigske når man tænker på det :)

Det er jo også lige ved at være åbningstiden på kålsæsonen
dernede, og så kan man jo ikke undgå det :)

--
Mvh Max

Fra : HvB

Dato : 16-07-07 14:13

Ved hurtig "googling":

Ingredienser:

Du skal bruge følgende til opskrift på Surkål på Slavkos måde.

1-2 hvidkålshoveder
1 Spiseskeer Salt pr. liter vand (ca.)

Fremgangsmåde for Surkål på Slavkos måde:

Kog salt og vand, til saltet er opløst. Lad det køle af.

Rens imen hvidkålshovederne. Fjern de yderste blade, skær evt. dårlige
steder af og skær hul i bunden af kålhovedet, så hele rodstokken
fjernes.

Læg kålhovedet i en stor gryde, hæld saltvand på og læg øverst en
tallerken med en vægt på, så den holder sig nede i saltlagen. Man kan
også skære kålen i mindre stykker, hvis man f.eks. vil lave surkål
med flæsk eller servere kogt surkål til forskellige kødretter.

Efter nogle dages forløb stiger der ofte urenheder op til overfladen.

Tro ikke, at der er noget i vejen med din kål, sådan skal det være,
fortæller Slavko, og viser, hvordan man fjerner skummet fra
overfladen og smider det ud. Det gøres hver eller hveranden dag.

Hvor lang tid det tager? Tja, det beror på smagen. Nogen vil have en
kraftigere saltopløsning, som giver en syrligere kål, andre
foretrækker mindre salt, som giver en mildere kål. Man kan også
påvirke kålens smag ved at lade den stå længere eller kortere tid. I
et varmt rum går det naturligvis hurtigere, men 10-14 dage er som
regel tilpas.

Mvh

HvB

begin 666 linie_opskrifter.gif
M1TE&.#EAS $)`( !`)X^/O___R'Y! $```$`+ ````#,`0D```)<C(^IR^T/
MHYRTVHNSWKS[#X;B2);FB:;JRK;N"\?R3-?VC>?ZSO?^#W0`AL2B\8A,*I?,
KIO,)C4JGU*KUBLUJM]RN5QL,B\?DLOF,3JO7[+;[#8_+Y_2Z_8Z?% ``.P``
`
end

Fra : Max

Dato : 16-07-07 14:39

Hej HvB

> Du skal bruge følgende til opskrift på Surkål på Slavkos måde.

Nej jeg skal ikke, jeg bruger det på dåse eller henter det sydpå :)

--
Mvh Max

Fra : Marianne

Dato : 16-07-07 15:30

> [...]
> gerne lave til hende, men hvordan gør man det, jeg går ud fra det er noget
> hvidkål, noget eddike, noget salt og sukker, men helt præcist hvordan

Hej

Min lokale helse-biks har sauerkraut til latterligt lave priser. Flere
forskellige endda. Så prøv evt. i en sådan butik.

mvh
Marianne

Fra : Peter Westh

Dato : 16-07-07 16:55

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i en meddelelse
> Min lokale helse-biks har sauerkraut til latterligt lave priser. Flere
> forskellige endda. Så prøv evt. i en sådan butik.

Der er også mange etniske grønthandlere der har det på glas eller dåse,
specielt dem fra balkan og deromking.

/P