Opfind det todelte køleskab.
Fra : Poul E Hansen

Dato : 15-07-07 16:48

Kartofler, tomater og nogle andre grøntsager opbevares bedst ved en
sval tempetur mellem 10 og 15 grader (agurker mellem 7 og 14 grader).
Et svaleskab er blandt anbefalingerne. Hvis ikke man har eget hus og
kan indrette et svalt rum er det ikke en mulig løsning, og hvis man
har, kan man nok ikke opretholde en ideel temperatur hele tiden. En
nem løsning som ville være hvis køleskabet var todelt i en afdeling
med 5 grader og en med fx. 12 grader. I et sådan køleskab skal
kølelegemerne være i den del der skal være kold. Hver del skal have
sin egen låge og de to dele skal være adskilt af et lag der er tilpas
isolerende til at der bliver varmere i svalerummet end resten af
køleskabet, men også så varmeledende, at der transporteres kulde ned i
svalerummet. Hvor meget energi bruger det? Ikke nødvendigvis mere. Når
der er transporteret noget kulde ned i svalerummet, er temperaturen
der faldet, så temperaturforskellen mellem de to rum er mindre hvorved
varmetransporten også bliver mindre. Hvis man laver køleskabet med
samme form og størrelse som et normalt et, vil det nye bruge endnu
mindre energi, fordi det ikke er det hele der skal holdes nede på 5
graders varme.

Fra : Ralph

Dato : 15-07-07 16:57

"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i en meddelelse
Kartofler, tomater og nogle andre grøntsager opbevares bedst ved en
sval tempetur mellem 10 og 15 grader (agurker mellem 7 og 14 grader).

Hmm. I mit Mieleskab opbevares grønsager ved 0 grader, med en 100%
luftfugtighed, det fungerer da fint.

http://www.miele.dk/page.php?page=9702&menu=6897&match=1&parent=770

og det bruger 190Kw pr.år, er det så slemt.

--
Ralph

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-07-07 17:31

On Sun, 15 Jul 2007 08:47:56 -0700
Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

> [...]
> samme form og størrelse som et normalt et, vil det nye bruge endnu
> mindre energi, fordi det ikke er det hele der skal holdes nede på 5

Jeg troede den slags var standard på de fleste nyere køleskabe. Vores
har i hvert fald et sådanne svalerum som er speciel til grønsager - og
det var ikke noget vi betalte ekstra for.

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 15-07-07 19:40

[...]

Har du aldrig hørt om et køle/svaleskab ?

Steen.

Fra : Gamle

Dato : 15-07-07 22:24

Steen Jakobsen wrote:

> Har du aldrig hørt om et køle/svaleskab ?

Har du aldrig hørt/læst, at man klipper det overflødige væk, når man svarer
på et indlæg.
Hvorfor i alverden skal man køre ned gennem hele indlægget for at se dit
svar?

Torben

Fra : Per Rønne

Dato : 16-07-07 06:21

Gamle <cfs4808a@post.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> på et indlæg.
> Hvorfor i alverden skal man køre ned gennem hele indlægget for at se dit

Og så kan man ikke engang se hvad der er citat og hvad der er svar ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : none

Dato : 15-07-07 20:17

Poul E Hansen wrote:
> Kartofler, tomater og nogle andre grøntsager opbevares bedst ved en
> sval tempetur mellem 10 og 15 grader (agurker mellem 7 og 14 grader).
Og bådetomatr og agurkr klarr sig fint i vindueskarmen.
> Et svaleskab er blandt anbefalingerne.
Det,der hkaldtes kækkenskab i gamle dage?
> [...]
> køleskabet, men også så varmeledende, at der transporteres kulde ned i
> svalerummet. Hvor meget energi bruger det?
Varmen opvarmer kulde, og det gør det også i dit køleskab, og det koster
mindst den energi, det varme område afgiver til det kolde område.
For to måneder siden købte jeg 4 paprikapebere i plastikembarlage,
De har aldrig været i køleskabet, og de rådner ikke.
Min teori er, at de har fået røntgen. Jeg beholder dem, for at se
hvordan de forgår, hvis de forgår,

mvh
jhp

Fra : Poul E Hansen

Dato : 15-07-07 21:11

On 15 Jul., 18:31, Kim Schulz <k...@schulz.dk> wrote:

> Jeg troede den slags var standard på de fleste nyere køleskabe. Vores
> har i hvert fald et sådanne svalerum som er speciel til grønsager - og
> det var ikke noget vi betalte ekstra for.

Ikke et adskilt rum. I mit er der også nogle bokse til (formoder jeg)
grøntsager, men temperaturen er kun lidt højere. Men måske er mange af
de helt nye endnu bedre - i hvert fald har jeg lige set billeder af
forskellige slags, og det lader til at være det normale, at det
nederste rum, hvor grøntsagerne kan ligge, er længere, så der ikke så
nemt udveksles varme mellem bunden og resten af den luft der er bag
køleskabsdøren, og skufferne slutter - modsat mine - tæt. Ved mit er
bagvæggen af svaledelen varmere, det er sikkert det der gør at
svalerummet er lidt lunere; men forskellen er højst et par grader.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 15-07-07 21:13

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote in news:1184514476.273173.104910
@r34g2000hsd.googlegroups.com:

> En
> nem løsning som ville være hvis køleskabet var todelt i en afdeling
> med 5 grader og en med fx. 12 grader.

Køle/svaleskabet er opfundet for årtier siden. Det skulle være ved at blive
moderne igen.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 15-07-07 21:56

Kent Oldhøj skrev:

> Køle/svaleskabet er opfundet for årtier siden. Det skulle
> være ved at blive moderne igen.

Er der separat temperaturregulering/måling i hver af de to
afdelinger af skabet?

--
Herluf :·)

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-07-07 02:40

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote in news:469a89fc$0
$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Er der separat temperaturregulering/måling i hver af de to
> afdelinger af skabet?

De køle/svaleskabe jeg har stiftet bekendtskab med, har været et køleskab
øverst med et passende hul i bunden ned til svaleskabet. Svaleskabet er
altså passivt kølet.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-07-07 06:31

Kent Oldhøj <kent@oldhoj.dk> wrote:

> [...]
>
> De køle/svaleskabe jeg har stiftet bekendtskab med, har været et køleskab
> øverst med et passende hul i bunden ned til svaleskabet. Svaleskabet er

Da varmen stiger til vejrs ... hvorfor placeres svaleskabet nederst i
stedet for øverst ?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 16-07-07 07:54

"Per Rønne" wrote:

> Da varmen stiger til vejrs ... hvorfor placeres svaleskabet nederst i
> stedet for øverst ?

Har spurgt mig selv om det samme i årevis. Opbevarer ost øverst i
køleskabet, fordi jeg tror at kulden falder nedad.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-07-07 18:36

per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote in

> Da varmen stiger til vejrs ... hvorfor placeres svaleskabet nederst i
> stedet for øverst ?

Måske fordi varmen også stiger til vejrs fra svaleskabet? Jeg har ikke den
store tekniske viden på området, men kunne det tænkes at køleskabet
"trækker" varmen op af svaleskabet og den ønskede effekt opnås på denne
måde?

Fra : Per Rønne

Dato : 16-07-07 22:28

> [...]

> store tekniske viden på området, men kunne det tænkes at køleskabet
> "trækker" varmen op af svaleskabet og den ønskede effekt opnås på denne

Man ønsker jo at den del af kølesvaleskabet, der bruges til køl, skal
være koldere end svaledelen. Placeres svaledelen neden for køledelen
stiger varmen fra svaledelen op til køleden, der dermed må blive varmere
end svaledelen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 17-07-07 17:58

> [...]
> være koldere end svaledelen. Placeres svaledelen neden for køledelen
> stiger varmen fra svaledelen op til køleden, der dermed må blive

Glemmer du den aktive køling i køleskabet? Det virker ihvertfald i praksis.

Fra : Per Rønne

Dato : 17-07-07 18:31

Kent Oldhøj <kent@oldhoj.dk> wrote:

> per@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote in

> Glemmer du den aktive køling i køleskabet? Det virker ihvertfald i praksis.

Og det virker bedre for mig at placere kartoflerne i toppen af skabet
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 16-07-07 06:21

> [...]

> @r34g2000hsd.googlegroups.com:

> Køle/svaleskabet er opfundet for årtier siden. Det skulle være ved at blive

Vel så som køle-, svale- og fryseskabe ? Mit køle/fryseskab har en
fryseafdeling [særskilt kondensator] på 140 l.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Poul E Hansen

Dato : 15-07-07 21:16

On 15 Jul., 20:40, "Steen Jakobsen" <in...@post.dk> wrote:
> [...]
> mindre energi, fordi det ikke er det hele der skal holdes nede på 5
> graders varme.
>
> Har du aldrig hørt om et køle/svaleskab ?

Jeg søgt lidt på nettet; jo der er mange der hedder køle- svaleskabe.
Også mange der ikke gør, selv om de ser lige sådan ud, dvs. med en box
forneden til lunere opbevaring. Er der forskel? Nogle vælger sikkert
bare kun at kalde dem køleskabe, fordi svalerummet trods alt kun er
1-3 grader varmere, mens andre mener denne forskel er nok til at bruge
den anden betegnelse?

Fra : Per Rønne

Dato : 16-07-07 06:21

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

> Også mange der ikke gør, selv om de ser lige sådan ud, dvs. med en box
> forneden til lunere opbevaring.

Hvorfor egentlig forneden? Jeg har anbragt mine bokse foroven, for at få
grøntsagerne til at holde længere.

Dels ved vi vel alle at varm luft stiger til vejrs. Dels havner
kondensvandet ellers nede i kartoflerne og løgene ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Poul E Hansen

Dato : 15-07-07 21:20

On 15 Jul., 21:16, none <""jhp\"@(none)"> wrote:

> Og bådetomatr og agurkr klarr sig fint i vindueskarmen.

Jeg spiser det nok ikke lige så hurtigt. Men prøv engang med
kartofler. Mon det skyldes at det var økokartofler at den sidste pose
gærede på ingen tid? I så fald, et godt argument for (rigtige) køle-
svaleskabe.

Fra : ASKF

Dato : 16-07-07 16:39

Poul E Hansen ytrede sig i
<1184530828.362330.116370@n2g2000hse.googlegroups.com> med dette:

> [...]
>kartofler. Mon det skyldes at det var økokartofler at den sidste pose
>gærede på ingen tid? I så fald, et godt argument for (rigtige) køle-

Der er ingen forskel i holdbarhed mellem sprøjtede og økologiske
kartofler. Det er plantens blade der bliver sprøjtet mod insektangreb,
og der bliver ikke gjort noget direkte ved selve kartoffelknoldene.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : none

Dato : 16-07-07 22:54

Poul E Hansen wrote:

> Jeg spiser det nok ikke lige så hurtigt. Men prøv engang med
> kartofler. Mon det skyldes at det var økokartofler at den sidste pose
> gærede på ingen tid?
Kartofler er levende organismer med et veludviklet imumsystem. Der går
ikke mug i dem, med mindre de er mishandlet,evt. slået ihjel.
Når du har købt "nye" kartofler med jord på og det hele, så tør jorden
af, og lad dem få en tør overflade. Læg dem derefter mørkt, kvor de kan
holde sig i mange mange måneder. Svaleskab eller ej.
mvh
jhp

Fra : Poul E Hansen

Dato : 15-07-07 21:35

On 15 Jul., 22:16, Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote:

> Jeg søgt lidt på nettet; jo der er mange der hedder køle- svaleskabe.
> Også mange der ikke gør, selv om de ser lige sådan ud, dvs. med en box
> forneden til lunere opbevaring. Er der forskel?

Der er muligvis den væsentlige forskel, at der ikke er forbindelse
bagved mellem de to rum - det er der ved mit.

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 16-07-07 13:04

Poul E Hansen wrote:

> Der er muligvis den væsentlige forskel, at der ikke er forbindelse
> bagved mellem de to rum - det er der ved mit.

Hmm, det kan der være på vores - men vi kan også vælge at lukke af mellem de
to rum.

Ebbe

Fra : Poul E Hansen

Dato : 15-07-07 21:40

On 15 Jul., 22:12, "Kent Oldhøj" <k...@oldhoj.dk> wrote:
> Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote in news:1184514476.273173.104910
> @r34g2000hsd.googlegroups.com:

> Køle/svaleskabet er opfundet for årtier siden. Det skulle være ved at blive
> moderne igen.

Ved du hvad temperaturforskellen er mellem de to afdelinger?

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-07-07 02:37

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote in news:1184532009.482956.149940
@n2g2000hse.googlegroups.com:

> Ved du hvad temperaturforskellen er mellem de to afdelinger?

Når kølesektionen er sat til 5 grader, holder svaleskabet typisk 10-12
grader.

Fra : Anders Mølbjerg Lun~

Dato : 15-07-07 22:29

"Poul E Hansen" <ook@ofir.dk> skrev i en meddelelse
>Kartofler, tomater og nogle andre grøntsager opbevares bedst ved en
>sval tempetur mellem 10 og 15 grader (agurker mellem 7 og 14 grader).
.... snip.

OT. Hører hjemme i dk.teknik hierarkiet kunne jeg forestille mig.

Mvh
Anders lund

Fra : Poul E Hansen

Dato : 16-07-07 11:39

On 16 Jul., 07:20, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Hvorfor egentlig forneden? Jeg har anbragt mine bokse foroven, for at få
> grøntsagerne til at holde længere.

Det kommer nok an på køleskabet. I mit er det tydeligvis meningen de
skal være forneden. Men om der virkelig er eller skal være lidt lunere
kunne jeg ikke rigtig finde ud af med mit nøgleholdertermometer,
forskellen er i hvert fald ikke stor, så det er ikke et køle-
svaleskab. Bagvæggen i den nedre del er varmere, kølelegemerne sidder
ikke der; det er sikkert en konstruktion der skal sikre at der ikke
bliver for meget koldere nederst.

> Dels ved vi vel alle at varm luft stiger til vejrs. Dels havner
> kondensvandet ellers nede i kartoflerne og løgene ...

Mit har effektiv vandbortledning.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-07-07 12:21

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote:

> Det kommer nok an på køleskabet. I mit er det tydeligvis meningen de
> skal være forneden.

Også i mit. Men jeg har altså flyttet det op foroven.

> [...]
> varmere, kølelegemerne sidder ikke der; det er sikkert en konstruktion der
> skal sikre at der ikke bliver for meget koldere nederst.

Det har mit Elektrolux så ikke. Der går vel højst en måned imellem at
jeg skal tørre vand op i bunden af skabet ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Birgitte Sembach Lau~

Dato : 15-07-07 22:27

Hej NG

Vi har haft køle/svaleskab siden 1987, og det virker bare super.

Hilsen Birgitte

Fra : Poul E Hansen

Dato : 16-07-07 15:51

On 16 Jul., 03:37, "Kent Oldhøj" <k...@oldhoj.dk> wrote:
> Poul E Hansen <o...@ofir.dk> wrote in news:1184532009.482956.149940
> @n2g2000hse.googlegroups.com:

> Når kølesektionen er sat til 5 grader, holder svaleskabet typisk 10-12
> grader.

Hvad så med det her

http://butik.el-stroem.dk/product.asp?product=1569&lang=dk

Der står det er et køle-svaleskab, men der er kun en glasplade til at
adskille de to afdelinger (eller måske er de to grøntsagsskuffer
bufferzone) og der er kun en køleskabsdør (så der kan trænge luft op
og ned ad i hele køleskabet).

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 16-07-07 18:32

Poul E Hansen <ook@ofir.dk> wrote in news:1184597438.741387.277750
@k79g2000hse.googlegroups.com:

> [...]
> adskille de to afdelinger (eller måske er de to grøntsagsskuffer
> bufferzone) og der er kun en køleskabsdør (så der kan trænge luft op

De køle svaleskabe jeg har stiftet bekendtskab med, var opdelte med en
køleafdeling for oven med egen dør og kølefunktion, og et svaleskab
forneden med egen dør men uden kølefunktion.

Mellem de 2 skabe var der så en dukt, så køleskabet sendte sval luft ned i
svaleskabet.

Fra : Per Rønne

Dato : 16-07-07 23:28

Kent Oldhøj <kent@oldhoj.dk> wrote:

> Mellem de 2 skabe var der så en dukt, så køleskabet sendte sval luft ned i
> svaleskabet.

Hvilket vel så må kræve en ventilator, så den varme luft ellers vil
stige op fra svaleskab til køleskab ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Gert Krabsen

Dato : 17-07-07 11:37

Per Rønne wrote:

> Hvilket vel så må kræve en ventilator, så den varme luft ellers vil
> stige op fra svaleskab til køleskab ...

Det fungerer nu meget godt hos os - uden ventilator. For hvis den varme
luft stiger til vejrs, må den jo afløses af en tilsvarende mængde kold
luft, der synker nedad. Så temperaturen i svaleafdelingen reguleres ved
at regulere åbningen mellem de to skabsdele..

Fra : Poul E Hansen

Dato : 16-07-07 15:54

On 16 Jul., 13:21, p...@RQNNE.invalid (Per Rønne) wrote:

> Også i mit. Men jeg har altså flyttet det op foroven.

> Det har mit Elektrolux så ikke.

Måske et ældre et. Mit er også Elektrolux

Fra : Per Rønne

Dato : 16-07-07 22:28

> Måske et ældre et. Mit er også Elektrolux

Mit er vel et par år gammelt ...

Electrolux ER8306B:

<http://www.user-manuals.com/user-manual-ELECTROLUX-ER8306B.html>

Horribelt - de forlanger minsandte penge for at folk kan downloade
manualen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk