Roastbeef?
Fra : B.

Dato : 05-07-07 14:05

Hej!

Hvad synes i er den bedste metode til den "Perfekte Roastbeef" som skal være
MediumRare?, og et par spørgsmål til metoderne.

1. Kogning, efterfulgt af bruning på pande.

a. Hvilken kerne temperatur skal den opnå under kogningen?

b. Hvilken kerne temperatur skal den opnå under stegningen?

c. Skal den koges i saltet vand eller bouillon?

2. Bruning på pande, efterfulgt af ovn stegning?

a. Kerne temperatur.

På forhånd tak

/B.

Fra : Gamle

Dato : 05-07-07 15:06

B. wrote:
> [...]

> c. Skal den koges i saltet vand eller bouillon?

> 2. Bruning på pande, efterfulgt af ovn stegning?

Hej .

Jeg kan bedst lide at brune den først og derefter koge.
Plejer at brune den i en rigtig stegegryde i en smule fedtstof.
Derefter fyldes vand på ca. 3/4 op. Evt. med en bouillon terning. Den salter
også lidt.
Kernetemperatur ca. 53 - 55 grader, hvorefter den skal hvile. Tiden afhænger
af tykkelsen. Men ca. 20 min.
Men prøv selv at søge på www.google.dk kernetemperatur roastbeef.

Mvh.
Torben

Fra : Max

Dato : 05-07-07 16:18

Hej B.

> 2. Bruning på pande, efterfulgt af ovn stegning?

Godt med salt og peber på, brunes på alle sider på en
glohed pande.

Ind i ovnen på 200 grader i 20-25 min.

Kernetemperatur 55 grader.

Ud af ovn og hvile lidt.

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 08-07-07 04:01

"Max" wrote

>Godt med salt og peber på, brunes på alle sider på en
>glohed pande.
>Ind i ovnen på 200 grader i 20-25 min.
>Kernetemperatur 55 grader.
>Ud af ovn og hvile lidt.

Hvor lang var hviletiden?
Hvad var kernetemperaturen efter hviletiden?

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 09-07-07 06:50

Hej Emil

> Hvor lang var hviletiden?

10-15 minutter.

> Hvad var kernetemperaturen efter hviletiden?

Der må jeg blive dig et svar skyldig.

--
Mvh Max

Fra : Margit

Dato : 05-07-07 16:35

"B." <b_denmark@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej!
>

> Hvad synes i er den bedste metode til den "Perfekte Roastbeef" som skal
> være MediumRare?, og et par spørgsmål til metoderne.

Kommes i kogende usaltet vand. Koger 27 min.
Derefter aftørres, krydres og brunes på alle sider.
Det er åbenbart en smags sag. Alle sikkert lige gode.
Men dette er min måde.

Mvh Margit

Fra : Gamle

Dato : 05-07-07 16:42

Margit wrote:

> Kommes i kogende usaltet vand. Koger 27 min.
> Derefter aftørres, krydres og brunes på alle sider.
> Det er åbenbart en smags sag. Alle sikkert lige gode.
> Men dette er min måde.

Kogetiden må da være forskellig efter størrelsen af roastbeef'en.
Eller har du gode tænder hvis det nu er en lille roastbeef du har fået
fat på.
Nej brug et stegetermometer, så bliver den ens hver gang.

Mvh.
Torben

Fra : Margit

Dato : 05-07-07 16:58

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Mvh.
> Torben
>Den har altid passet her - men størrelsen har måske været den samme.

Margit

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-07-07 18:06

Margit skrev:

> Den har altid passet her - men størrelsen har måske været
> den samme.

Jeg plejer at sige 20 minutter pr. kg roastbeef, så måske vejer
dine altid 1350 gram. ;)

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 05-07-07 19:24

Margit wrote:
> [...]
> Derefter aftørres, krydres og brunes på alle sider.
> Det er åbenbart en smags sag. Alle sikkert lige gode.

Jeg har lært at den skal koge 17 minutter pr kilo, og derefter brudes godt
på panden.
Kan ikke sige noget om kernetemperatur, for jeg bruger ikke stegetermometer
når jeg laver mad, jeg bruger min fornemmelse og erfaring

Fra : Emil

Dato : 05-07-07 18:47

"B." wrote:

>Hvad synes i er den bedste metode til den "Perfekte Roastbeef" som skal være
>MediumRare?, og et par spørgsmål til metoderne.

Hvis du søger den 'perfekte' metode, bør du læse denne anmelselse af
en eftergånden gammel publikation (2002):
http://www.foedevarestyrelsen.dk/media/db/pm_detalje.asp?nr=1319

Publikationen 'Stegning af kød, myter fakta og nye metoder' kan hentes
som en .PDF her: ca. 2Mb.
http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2002001/Rapport.pdf

Her kan læse, at den bedste frembangsmåde er:

1. Saltning med 1% salt (af kødets vægt).
2. Hvile i køleskab i et døgn.
3. Bruning i ovn (gerne grill).
4. Hurtig afkøling af ovn og steg til 80 grader C.
5. varmebehandling af kødet ved ovntemp. på 80 grader (omkring 1 time
og 20 minutter) indtil centrumtemp. på 57-60 grader.
6. Server straks, eller indstil ovnen til 60 grader, og lad den mørne
til det bliver spisetid. Tiden er uden betydning. Jeg synes, at det
næsten bliver FOR mørt efter 24 timer.

Læs detaljerne i ovenstående publikation, så du får de rigtige
begrundelser for fremgangsmåden.

Det er ren vandalisme at at koge den, medmindre man skal bruge
kogevandet til noget. Læs begrundelsen i ovenstående publikation under
'Suppe'.

m.v.h. Emil

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-07-07 22:22

"Emil" <emilsen@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er ren vandalisme at at koge den, medmindre man skal bruge
> kogevandet til noget.

Ikke enig. Pakkes stegen i en kogepose, giver det god mening at koge, hvis
man ikke har fuld kontrol over temperaturen i ovnen. Ved kogning i vand
overstiger temperaturen som bekendt ikke 100 grader (ved én atmosfæres
tryk), så der har man langt bedre kontrol over processen.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Emil

Dato : 06-07-07 20:17

"Jens Bruun" wrote:

>Ikke enig. Pakkes stegen i en kogepose, giver det god mening at koge, hvis
>man ikke har fuld kontrol over temperaturen i ovnen.

Det var ikke de anbefalinger jeg læste i de besvarelser, som er fra
_før_ 6. juli 2007.
Men jo. Brug af kogepose er en rigtig god ting. Så kan man opsamle den
kødsaft, som der nødvendigvis (p.gr.a. opvarmningen) vil sive ud fra
kødet.

Når jeg koger i kogepose, salter jeg altid kogevandet med 7 gram salt
pr. liter kogevand. Så sker der ikke ret stor skade, HVIS der skulle
gå hul på kogeposen. Som regel bruger jeg to poser inden i hinanden.

Når jeg alligevel foretrækker varmebehandling af roastbeef på rist i
ovn, er det fordi den udsivende kødsaft vil indtørre på overfladen,
som bliver lidt sprød - som en slags sprødt, smagsmættet 'skind'.

Og spørgsmålet gik oprindeligt på den 'perfekte' roastbeef, som jeg
har forsøgt at give en velbegrundet og dokumenteret vejledning til.

>Ved kogning i vand har man langt bedre kontrol over processen.

Netop kontrollen over varmen er af stor betydning. Jeg har testet en
hel del termostatstyret udstyr, og fundet dem alle ubrugelige til
formålet.
Vandtemperaturer var nemmest at styre. Men hverken luft- eller
vandopvarmning kunne leve op til dagens teknologiske standard. Det
sælger jo som varmt brød, selv om det - dybest set - er ubrugeligt til
andet end gammeldags madlavning.

Mere herom til efteråret. Men jeg hører gerne om gode oplevelser med
temperaturstyring for den alm. forbruger (altså 'normale' størrelser
ovn, komfur, kogekar eller andet) og rimelige priser - hvad det så end
må indebære.

m.v.h. Emil

Fra : B.

Dato : 07-07-07 12:41

Hej
Vil lige sige mange tak for alle de gode svar
Det endte med at jeg saltede Roastbeef'en dagen før (1%), brunede den på
panden, i en stege pose også langtidsstegning i ovnen (ca. 3 timer) ved
50-100° med stegetermometer... (58°C)
Den blev helt perfekt, så den metode kunne jeg godt finde på at bruge igen.

Mvh. Brian.