Pomfritjern
Fra : Søren Larsen

Dato : 01-07-07 22:57

Hej

Er der nogen der ved hvor jeg kan købe sådan et, og google er ikke min
ven, den kan ikke finde noget, derfor spørger jeg jer

--
Mange Hilsner

Søren

Fra : Mark Beaumont

Dato : 01-07-07 23:30

Søren Larsen wrote:
> Er der nogen der ved hvor jeg kan købe sådan et

http://hwl.dk

Vh Mark

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 02-07-07 05:12

"Søren Larsen" <bongo50000@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Er der nogen der ved hvor jeg kan købe sådan et, og google er ikke min
> ven, den kan ikke finde noget, derfor spørger jeg jer

Hej Søren.

Det hjælper lidt, hvis du staver det søgte rigtigt.
Prøv med "pommes frites" i stedet.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.politimotorcykler.dk - niksen...ikke endnu...

Fra : Max

Dato : 02-07-07 06:52

Hej Søren

> Er der nogen der ved hvor jeg kan købe sådan et, og google er ikke min
> ven, den kan ikke finde noget, derfor spørger jeg jer

Hos enhver isenkræmmer og vel også i store supermarkeder :)

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 03-07-07 23:11

"Søren Larsen" wrote:

>Er der nogen der ved hvor jeg kan købe sådan et, og google er ikke min
>ven, den kan ikke finde noget, derfor spørger jeg jer

De fleste supermarkeder sælger nogle 10,- 20,- 50,- kr´s udgaver, som
er helt ubrugelige. Dels er knivene sløve, dels bliver fritterne kun 5
eller 6 mm på hver led. Længden bestemmes af den anvendte kartoffel,
dog med nogle begrænsninger.

Den næstringeste løsning er et mandolinjern, kan købes i Imerco til
omkrng kr. 250,- 350,- (tilbud/normalpris). Men her er der også
begrænsninger på fritternes bredde/højde. Knivene er jævnt gode til
hjemmebrug; men det fornemmes at det ikke er beregnet til proff. brug.
Testeksemplaret var et navneløst mandolinjern med 7 forskellige knive,
så man kan rive, skive og snitte alt muligt.
Det endte i skuffen med skuffende køkkenredskaber. Men det var da
sjovt at prøve.

Et rigtigt godt køb er V4-snitteren fra www.boerne-import.dk . Men den
kan heller ikke levere de rigtige fritter. Til gengæld er knivene så
skarpe, at den ikke bør betjenes af personer under 30 år, medmindre
der står en uddannet sameritter klar ved sidelinien.
Skal der snittes mere end 2 løg eller 3 gulerødder, kommer den altid i
brug. Det er det hurtigste, incl. opvask.
På deres hjemmesider tilbyder de en masse skrammel, som ingen
nogensinde får brug for. Brug hovedet.

Det næstbedste til at udskære fritter er en ganske alm. pålægsmaskine.
Her kan du selv bestemme højde og bredde. Der bliver så lidt extra
opvask. Til gengæld bliver stængerne ensartede.

Den bedste metode, er en god japansk grøntsagskniv med V-formet æg.
Herved opnåes uensartet udskårne fritter, så hele smagsregisteret
opnåes, idet de tyndeste steder brunes, og de tykkeste dele blot
forklistres bag en sprød overflade (optimal smagsoplevelse).

Den billigste metode er, at købe 'Kæmpe Pommes Frites' i Lidl (frost).
Her kan man blot bruge slutbehandlingen ved 192 grader C. (testes ved
at en 1x1x1 cm brødkrumme bliver lysebrun på et minut).

Håber det gav lidt inspiration.

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 04-07-07 06:55

Hej Emil

> Håber det gav lidt inspiration.

Du mangler faktisk de jern der er lavet til opgaven der
fungere ganske perfekt. Man putter kartoflen i trykker
sammen og ud kommer stængerne. Fås så de kan lave
6x6 mm og 10x10 mm stænger. Mit er købt til en tyver
i et genbrugscenter og det fungere rigtig godt. Man skal
kikke efter at det er solidt lavet, så kan man finde dem.

--
Mvh Max

Fra : Emil

Dato : 05-07-07 02:35

"Max" wrote:

> [...]
>i et genbrugscenter og det fungere rigtig godt. Man skal
>kikke efter at det er solidt lavet, så kan man finde dem.

Du har ret. Nu leger jeg ikke "Tænk og Test" (Nu blot "Tænk"). Men OK:

Det var faktisk et sådant et jern jeg mistede. Det var lavet af blik
for mere end et halvt århundrede siden (arvestykke). Der var kun 10 x
10 mm muligheden og knivene var af jern, så de var superskarpe, selv
om de var blevet let anløbne. Legende let at betjene og rengøre.
Det udmærkede sig derudover ved at lysningen (åbningen) var omkring 10
cm på hver led, og skubberen havde en lang vandring, så selv store
bagekartofler problemløst kunne opskæres i ét hug.

Det nærmeste jeg kunne finde, var et plastikprodukt, hvor lysningen
kun var 6 x 6 cm., og skubberens vandring tilsvarende. Altså ikke til
store fritter (som jeg foretrækker), halve gulerødder og hele æbler.
Der medfulgte 2 knive (kvadratisk gitter) på 7,5 og 10 mm. Knivene var
af rustfrit stål og meget sløve. Så der blev meget smat ud af
forsøgene. Man spøgte med, om det var en saftpresser?

Noget lignende blev resultatet af en test af rivejern: De færreste kan
skære, de fleste maser/knuser blot grøntsagen/frugten, så safterne
driver og den snittede frugt bliver kedelig, allerede før den
serveres.

Mit råd er: Køb nogle ordentlige SKARPE køkkenredskaber, så saft og
kraft bevares i råvaren. De koster kassen; men de kan gå i arv. Så
udgiften pr. portion er ret lav, set i forhold til det 20,- kr.´s
bras, som kun (måske) virker 1. gang.

Og så lige et hint:
Når mindre børn skal have frugt, spiser de meget mere, hvis
frugterne/grøntsagerne er skåret i forskellige udskæringer (både,
strimler, stave, spiraler, skiver, revne, trekanter o.s.v.).

m.v.h. Emil

Fra : Max

Dato : 05-07-07 08:01

Hej Emil

> [...]
> kraft bevares i råvaren. De koster kassen; men de kan gå i arv. Så
> udgiften pr. portion er ret lav, set i forhold til det 20,- kr.´s

Jeg kan da kun give dig ret, men der findes altså ordentlig værktøj
derude til pomme'ne, men det er måske svært at finde.

Jeg er også glad for min Bormer og kniv.

> Når mindre børn skal have frugt, spiser de meget mere, hvis
> frugterne/grøntsagerne er skåret i forskellige udskæringer (både,
> strimler, stave, spiraler, skiver, revne, trekanter o.s.v.).

Ja, abemad er populært :)

--
Mvh Max

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 04-07-07 13:01

Emil wrote:

> Et rigtigt godt køb er V4-snitteren fra www.boerne-import.dk .

Den tog det lidt tid at finde. Til hjælp for andre er linket:

http://www.boerner-import.dk/group.asp?group=2&sub=2

Det der 'r' midt i site-navnet gjorde underværker

Ebbe

Fra : Emil

Dato : 05-07-07 03:24

"Ebbe Kristensen" wrote:

>Den tog det lidt tid at finde. Til hjælp for andre er linket:
>http://www.boerner-import.dk/group.asp?group=2&sub=2
>Det der 'r' midt i site-navnet gjorde underværker

Tak fordi du gad. Jeg burde have checkket det, før jeg sendte; men ...

Som fortalt bruger jeg min meget.

Men jeg vil atter advare om, at deres knive/skær er MEGET skarpe. Der
kan nemt smutte et par fingerspidser, hvis man ikke følger
vejledningen, og undlader at bruge den medfølgende holder.

Skærende er skarpe som skalpeller. så man mærker slet ikke noget, når
fingrene er snittet i skiver.

Så min anbefaling af, at udstyret kun betjenes af ædru persomer over
30 år, står stadig ved magt.

m.v.h. Emil

Fra : Kim Schulz

Dato : 04-07-07 15:46

On Wed, 4 Jul 2007 14:01:04 +0200
"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> wrote:

> Den tog det lidt tid at finde. Til hjælp for andre er linket:
>
> http://www.boerner-import.dk/group.asp?group=2&sub=2
>
> Det der 'r' midt i site-navnet gjorde underværker

Børne Import lyder egenligt også lidt suspekt

--
Kim Schulz | Blog: http://www.schulz.dk/
Email: Kim@schulz.dk | Work: http://www.devteam.dk/

Fra : Hauge

Dato : 05-07-07 15:35

Hejsa

Søren Larsen wrote:
> Er der nogen der ved hvor jeg kan købe sådan et, og google er ikke min
> ven, den kan ikke finde noget, derfor spørger jeg jer

Jeg købte lige et i Lidl, 50 kr. til 2 tykkelser fritter.

Mvh Hauge